HOE vork en demper onderhouden met Brunox Deo

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Recent Brunox Deo aangeschaft, omdat een maatje van mij dat gebruikt om zijn vork en demper mee te onderhouden. Op het busje staat geen instructie. Wel wat filmpjes gevonden hoe dit soort middelen moeten worden gebruikt, maar niet echt duidelijk wat de beste methode is. Die vriend spoot wat op de poten bij de afdichtingen en drukte de vork 1x in, maakte de poten daarna met een papierendoek zorgvuldig schoon en herhaalde dit proces wel 4-5 keer, totdat doek volledig schoon bleef. Idem met demper, maar dan door op de sag o-ring wat te doen om deze daarna omhoog te schuiven, indrukken, schoonmaken en herhalen totdat doek schoon bleef.

Omdat ik een vork en demper nog nooit open heb gezien en onvoldoende kennis over de afdichtingen etc heb, vraag ik me af of dit DE manier is. Ik begrijp dat vuil de afdichtingen geen goed doen, maar vraag me af of het wat toevoegt om het zo (overdreven?) uitgebreid te doen. Op sommige filmpjes zag je dat het bleef bij wat Deo spuiten en schoonmaken. Uit gevonden commentaar van gebruikers, lijkt het vooral voor smering te zorgen, zodat de poten minder weerstand ondervinden op de afdichtingen.

Vork = Rock Shox Pike RC Solo Air / Demper = Rock Shox Monarch RT3, Debonair

Ben benieuwd :D
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is geen echt onderhoudsmiddel.

Het brengt een heel dun laagje smeermiddel aan op de binnenpoot, zodat die iets lichter langs een seal blijft glijden. Gezien de seal (afdichting) langzaam achteruit gaat en door slijtage iets meer weerstand gaat leveren, houd je op die manier de vork langer soepel. Maar ook bij een nieuwe vork heeft Deo een heel klein positief effect.

Je, je kunt het gebruiken zoals je vriend en op die manier het vuil weer weghalen dat bovenop de bovenste afdichting ligt. Dat zorgt voor een tikje minder slijtage. En ook door het gladdere laagje op de poten zelf zal de seal minder snel slijten.


Maar het effect is maar zeer gering. Op een goede vork merk je het verschil niet echt.


Dus om de 5 ritten of zo inderdaad een pufje op je poten of zoals je vriend even 10 minuten aan besteden.

Of helemaal niet gebruiken en eens per jaar de vork een echte beurt laten geven. Dat is het beste voor je vork, de levensduur en de prestaties!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik gebruik het ook zoals je beschrijft, maar herhaal het niet zo vaak. Gewoon 1x spuiten, inveren en afnemen. Ik zorg wel met een tandenborstel of kwastje dat er uberhaupt geen vuil meer op /in de seal zit. Soms even met een tiewrap in de seal zodat de Deo ook wat in de foam ring kan trekken.

Om de demper dezelfde behandeling te geven zet ik de fiets op zn kop zodat het er 'in' loopt of in ieder geval op de seal blijft liggen (ik heb een verticaal geplaatste demper).
Ik gebruik het ook voor de Reverb dropper.

Dat van dat laagje klopt inderdaad, enerzijds betekent het dat stof er wat makkelijker aan blijft zitten maar anderzijds dat het ook makkelijker schoon te houden is.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Je kunt de seals ook tussentijds smeren met wat vorkolie, eerst even de methode die je net beschreef, en daarna met een houten satéprikker oid. (Vooral geen schroevendraaier of wat ander hards gebruiken, dit kan krassen maken op je vorkpoten.) De seal een klein stukje loswippen, en er iets olie in laten lopen zodat de foamringen weer doordrenkt zijn van de olie. En zoals Lars al aangaf, ook gewoon de gebruikelijke servicebeurten geven.
Sneeuwmonster
Plaats reactie