Onontdekt mountainbikeparadijs Slovenië!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.

Moderator: The XeroX

Plaats reactie
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Venlo

za 3 augustus 2019, 10:32

mark081 schreef: Ik ben nog wel even benieuwd waar en welke vaste XC routes je op doelt :~
Oh...ik dacht dat jij dat wel zou weten. Je woont toch al een tijd in Slovenië :D

Vaste XC routes van Bovec:
De route naar Mt Stol is de moeite waard (afgezien van de kilometers lange asfaltklim in het begin). Eénmaal boven wordt je beloond met een fraai uitzicht en nadien een vrij technische afdaling.
De rest van de routes is een samenraapsel van karrensporen, zijn vrij kort en bieden weinig of geen uitdaging. De route naar de Vršič-pas is wel leuk en pittig....maar dan wel met een reetfiets :winkie:

Radovljica: de meeste routes hebben totaal niets met mtb’en te maken. Zijn op een stadfiets met 3 versnellingen ook te doen..temeer omdat het vrijwel uitsluitend over asfalt gaat.

Pohorje gebergte (Maribor):
Zijn een aantal aardige vaste XC routes te vinden. Maar ook hier geldt dat de omgeving veel meer te bieden heeft.

Begrijp me goed...SLO is in veel opzichten een paradijs voor mountainbikers (m.n. de ongerepte natuur is een pluspunt) maar dan moet je het m.i. wel van GPS-routes e.o. gidsen hebben.

Maar mss dat jij inmiddels wel een aantal vaste (bewegwijzerde) XC routes in SLO kent met voldoende uitdaging (hm’s - singletracks - technisch) voor een gevorderde mtb’er ?
mark081
All rounder
All rounder
Contacteer:

zo 4 augustus 2019, 23:01

Enrico schreef:

Oh...ik dacht dat jij dat wel zou weten. Je woont toch al een tijd in Slovenië :D
Ik ken heel veel trails in Slovenie, maar geen leuke 'vaste' routes, ook niet voor XC. Ook niet voor beginners, want het heeft gewoon helemaal niets met mountainbiken te maken :roll:
Enrico schreef:
Radovljica: de meeste routes hebben totaal niets met mtb’en te maken. Zijn op een stadfiets met 3 versnellingen ook te doen..temeer omdat het vrijwel uitsluitend over asfalt gaat.
En dit is dus precies wat ik bedoel!! Er zijn best wel vaste routes te vinden, overal hangen wel bordjes, maar leuk?? Nee, veel grindpaden en brede wegen, asfalt en alles wat je niet wilt. Vrsic heeft wel een mooie downhill (maar vrijwel alles illegaal en er wordt zwaar beboet), maar de uphill is alleen maar asfalt. Vrsic heb ik overigens met de singlespeed vouwfiets gedaan tijdens Goni Pony :D Dat was cool en doodeng!!
Enrico schreef:
Begrijp me goed...SLO is in veel opzichten een paradijs voor mountainbikers (m.n. de ongerepte natuur is een pluspunt) maar dan moet je het m.i. wel van GPS-routes e.o. gidsen hebben
Helemaal mee eens :wink:
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Reinoud87
All rounder
All rounder

do 5 september 2019, 22:18

Vandaag gebiked in MTB trail center Kočevje. Mij daar heel erg vermaakt! Was een track die omhoog ging en verder enkel afdalingen, die in moeilijkheid varieerde. Zeer de moeite waard.

Kwam nog twee gasten tegen die zelf uit Bled kwamen en die voor een dag biken naar Kočevje waren gekomen.
mark081
All rounder
All rounder
Contacteer:

wo 11 september 2019, 15:17

Reinoud87 schreef:
do 5 september 2019, 22:18
Vandaag gebiked in MTB trail center Kočevje. Mij daar heel erg vermaakt! Was een track die omhoog ging en verder enkel afdalingen, die in moeilijkheid varieerde. Zeer de moeite waard.

Kwam nog twee gasten tegen die zelf uit Bled kwamen en die voor een dag biken naar Kočevje waren gekomen.
Erg tof trailcenter(tje) inderdaad daar! In de meeste weekenden rijdt er een shuttle en kun je lekker met de bus naar boven om vervolgens de hele dag naar beneden te knallen! Heb je alle trails gereden?

Reinoud87
All rounder
All rounder

do 12 september 2019, 16:43

Was inderdaad niet super groot, maar prima om mij daar een dag te vermaken.

Heb zowel in de ochtend als in de middag hetzelfde stuk gefietst. Dat wil zeggen twee keer de Friderik klim gedaan om de Veronika afdaling te pakken. Daarna de klim nogmaals tot halverwege gedaan voor de Spet Doma afdaling.

Uiteindelijk de laatste dag nog in bikepark Pohorje (Maribor) geweest. Maar om daar twee afdalingen te doen was ik een serieus bedrag kwijt en meer tijd hadden we niet. Daar dus helaas niet meer gebiked.
mark081
All rounder
All rounder
Contacteer:

vr 13 september 2019, 15:59

Reinoud87 schreef:
do 12 september 2019, 16:43
Was inderdaad niet super groot, maar prima om mij daar een dag te vermaken.

Heb zowel in de ochtend als in de middag hetzelfde stuk gefietst. Dat wil zeggen twee keer de Friderik klim gedaan om de Veronika afdaling te pakken. Daarna de klim nogmaals tot halverwege gedaan voor de Spet Doma afdaling.

Uiteindelijk de laatste dag nog in bikepark Pohorje (Maribor) geweest. Maar om daar twee afdalingen te doen was ik een serieus bedrag kwijt en meer tijd hadden we niet. Daar dus helaas niet meer gebiked.
Goed om te horen. Jammer dat je Kanal hebt gemist in Kocevje.....vind ik een erg toffe afdaling (kort, steil en meer natuurlijk). Veronika is gewoon volle bak knallen!!! Erg leuk! De Squamish is erg pittig, vooral het tweede deel, niet voor niets een black-line :lol: En het skills parkje met skinnies, bermen etc is ook tof.

Serieus bedrag voor 2x Maribor? :~ Een dagkaart kost 26 tot 29 euro, dat is een stuk goedkoper dan in veel (lees: de meeste) andere gebieden. Er liggen daar ook veel enduro / all-mountain trails rondom het park.

Reinoud87
All rounder
All rounder

vr 13 september 2019, 18:03

Die gasten raden Kanal mij af met m'n fiets. Geen fully.

Was totaal plaatje in Maribor. Zou niet lang kunnen fietsen, max twee afdelingen. Enkel kaart was het niet, maar ook fiets ed.
Plaats reactie