tweedehands band, ketting en tandwielen nog ok?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanskhrlm
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 september 2019, 15:03

ik heb net een tweedehands mountainbike gekocht en zag dat er een scheurtje in het band zat. Nu vroeg ik me af of dit kwaad kan en of ik dus het band al moet vervangen.

Afbeelding

verder leken mij de ketting, casette en tandwielen op het crankstel nog wel ok, wat is jullie mening? (foto 2 en 3)
Afbeelding
Afbeelding

laatste vraag: is er een truc om te meten of er voldoende remvloeistof in de remmen zit? is dat te voelen aan de remdruk bv?

alvast bedankt!!
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Is allemaal heel lastig te beoordelen vanaf een foto hoor.

Voor de band: Je zou nog even kunnen voelen of de zwakke plek ook echt dunner is door de band er even af te lichten. Ik zou m vervangen, als deze doorscheurt is mogelijk een lange wandeling.

Cassette ziet er goed uit, maar de krans met de ketting erop is natuurlijk niet te zien.

Ketting is geen zinnig woord over te zeggen van een foto. Als hij bij de cassette hoort zou het nog prima moeten zijn.

Tandbladen zien er op zich ook fris uit, maar de middelste is niet te zien.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ziet er prima uit maar je belangrijkste voorblad, de middelste, kunnen we niet zien. De boel is ook best vet en er zal zo veel zooi aan blijven hangen, dus even poetsen en wat minder plakkerige olie of wax gebruiken.

Is het een Bulls Copperhead? Met die grijze Nobby Nic/Racing Ralph banden 26 inch? Bij mij hadden die ook vrij snel scheuren. En dus ook Avid Elixir 5 remmen?
-edit ik zie dat je andere remmen hebt.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

De band eraf halen, wang thv beschadiging aan binnenzijde controleren op beschadiging. Je kunt de band daar ook voorzichtig een beetje vouwen. Als de binnenzijde dan geen vervorming oid krijgt (een soort rimpel of vreemde vouw), kun je deze band m.i. blijven gebruiken.

Cassette ziet er op het oog goed uit. Voor wordt middelste blad het meest gebruikt, maar op foto niet te beoordelen. Ketting ff meten op speling. Zag bij toolstation een kettingmeter voor €3.... erg goedkoop maar voldoende om het te weten. Als je ketting ok is, dan zal de rest van de drivetrain waarschijnlijk wel goed zijn.

Als ik jou was zou ik alles goed schoonmaken. Bijv een kettingontvetter gebruiken van WD40 (heel effectief) of zoiets als Morgan Blue Chain Cleaner. Hele drivetrain uitgebreid schoonmaken, goed laten drogen en ketting waxen met bijv Squirt (ben geen fan van olie). Daarna testen en pas dingen vervangen als blijkt dat dit nodig is.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanskhrlm schreef: do 12 september 2019, 15:24 laatste vraag: is er een truc om te meten of er voldoende remvloeistof in de remmen zit? is dat te voelen aan de remdruk bv?
Wat voor remmen praten we over en waarom denk je dat er te weinig vloeistof in zit?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

band:
Je zou een tire boot (of iets vergelijkbaars) aan de binnenkant kunnen plakken: https://www.parktool.com/product/emerge ... -boot-tb-2
op dit moment ziet het eruit als iets wat langzaam aan verder gaat scheuren en waarmee je dus een keer plat komt te staat, met een beetje geluk 10 meter van huis, met een beetje pech in de Ardennen in de middle of nowhere. Een extra binnenband gaat je dan ook niet meer helpen.
Zo'n plakker is eigenlijk ook een nood oplossing, maar zou in principe wel de levensduur een stuk kunnen verlengen. Als je lange/verre ritten gaan maken zou ik echter geen risico nemen en een andere band erop leggen.

tandwielen:
Ziet er nog niet ver versleten uit, maar belangrijkste is, als het niet overslaat kan je er mee blijven fietsen. dus niet te druk om maken en gewoon lekker km maken. Middelste blad wordt het meest gebruikt en is niet zichtbaar, maar aan de hand van de rest zal die ook wel OK zijn.
ketting kan je niet op het oog zien, maar daar heb je wel handig tooltjes voor: https://www.toolstation.nl/kettingslijt ... tor/p94879 deze meet de afstand tussen de schakels, als deze te groot is, dan is je ketting versleten. Echter, een nieuwe ketting werkt meestal niet op half versleten tandwielen en kan je beter alles oprijden tot het niet meer goed werkt.

remmen:
Als het werkt is het goed, dus niet met remmen rommelen die het nog doen.
Als er te weinig olie of DOT in zit, dan kan je de hendels te ver naar je stuur trekken
Als er lucht in de leidingen zit, dan voelt de hendel "sponzig". met andere woorden, het punt van aangrijpen en hoever je dan nog door kan knijpen is te veel. Als de hendel "hard" voelt is het goed
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Prulleman schreef: vr 13 september 2019, 13:27Je zou een tire boot (of iets vergelijkbaars) aan de binnenkant kunnen plakken: https://www.parktool.com/product/emerge ... -boot-tb-2
[…]
Zo'n plakker is eigenlijk ook een nood oplossing, […]
Daarom gebruik je in zo’n geval een buitenbandplakker:

Afbeelding

Zelfde principe als een binnenbandplakker, maar dan met een versterking erin om het karkas te ondersteunen. Herkenbaar aan dat blauwe randje (wat rood is bij een binnenbandplakker).
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Alien schreef: vr 13 september 2019, 14:46
Prulleman schreef: vr 13 september 2019, 13:27Je zou een tire boot (of iets vergelijkbaars) aan de binnenkant kunnen plakken: https://www.parktool.com/product/emerge ... -boot-tb-2
[…]
Zo'n plakker is eigenlijk ook een nood oplossing, […]
Daarom gebruik je in zo’n geval een buitenbandplakker:

Afbeelding

Zelfde principe als een binnenbandplakker, maar dan met een versterking erin om het karkas te ondersteunen. Herkenbaar aan dat blauwe randje (wat rood is bij een binnenbandplakker).
dat zeg ik ;) een tire boot van parktool is vergelijkbaar met wat jij post
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, als je die er nu preventief in plakt (dus niet als het straks verder is gescheurd), dan kan je de band gewoon oprijden.

En welke remmen heb je, en waarom denk je dat er iets aan gedaan moet worden?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Prulleman schreef: vr 13 september 2019, 16:44
Alien schreef: vr 13 september 2019, 14:46[…] een buitenbandplakker:

Afbeelding
dat zeg ik ;) een tire boot van parktool is vergelijkbaar met wat jij post
Afbeelding
Maar, zoals gezegd, is (eigenlijk) een noodoplossing. Een thuiskomertje. Zo’n Park Tool plakker plakt nauwelijks, die moet tussen binnen- en buitenband geklemd worden om op z’n plek te blijven, en zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat je binnenband niet door het gat puilt en ontploft.

Met zo’n blauwgerande plakker repareer je daadwerkelijk je buitenband. Ook als je tubeless rijdt, wat met die Park Tool plakkers uitgesloten is.
Vorsprung durch Pedantik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Klopt, Park Tool is leuk voor onderweg maar die plakkers die jij post zijn gewoon gevulcaniseerd. Ik heb ze laatst ook maar gekocht omdat ik besloot dat ik de eerste keer dat ik een gat rij in een tubeless band daarmee de band nog niet wil afschrijven :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er hoort ook blauwe solution bij, dus koop die ook meteen.
En beter niet schuren, anders beschadig je het karkas ook aan de binnenkant, en gaat het alsnog mis. Beter alleen goed ontvetten en het rubber week maken met die blauwe solution.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dat hele schuren Kun je sowieso vergeten, daar kom je nergens mee. Héél klein beetje opruwen is best, maar voor goed plakken niet noodzakelijk. Goed ontvetten met wasbenzine is het belangrijkste. Solutie laten drogen, denk eraan: het is géén lijm! Gebruik een kookwekker, want vijf minuten duurt een stuk langer dan je denkt als je erop gaat zitten wachten. En vervolgens je plakker goed aandrukken. Daar kun je rollertjes voor kopen.

Maar goed, dit gaat langzaam richting een heel apart topic.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie