GX Eagle: ratel halverwege de cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Vorige maand heb ik voor een vriend een Dartmoor Primal opgebouwd met GX Eagle groep.
Nu schakelt het geheel mooi soepel op en af, maar op 1 van de bladen halverwege de cassette is een ratel hoorbaar, alsof de ketting niet lekker op het tandwiel ligt. De H/L limit schroefjes zijn netjes afgesteld (al hebben die er niks mee te maken volgens mij, aangezien het probleem ergens halverwege de cassette zit?) en ik heb gebruik gemaakt van dat meegeleverde rode stukkie plastic om de afstand van de derailleur t.o.v. de cassette te bepalen.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Even voor de volledigheid, het betreft hier nieuwe onderdelen?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Jup, alles aan de achterkant is er nieuw opgekomen.
Crank / voorblad zijn hier afkomstig van het forum en licht gebruikt, maar het geluid komt duidelijk van achter.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Merijn. schreef: do 12 september 2019, 16:56 Jup, alles aan de achterkant is er nieuw opgekomen.
Crank / voorblad zijn hier afkomstig van het forum en licht gebruikt, maar het geluid komt duidelijk van achter.
Derriepad ook?
Klinkt als een ketting die net iets aanloopt. Al eens aan je shifter gedraaid? Klein tikje en dan kijken of het beter/erger wordt?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Frame (en derriepad) waren ook nieuw.
Morgen met wat geluk en rondje testen, dan kan ik het met eigen ogen en oren beoordelen, zal dan ook gelijk nog wat spelen met de kabelspanning.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik had dat met een NX cassette, toen zaten de spacers niet helemaal goed.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

GX is een blok dus die vlieger gaat niet op
Waar woke is, is vuur
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb exact hetzelfde bij een nieuwe fiets met GX drivetrain. Ook bij het vierde of vijfde kransje. Heb onder het fietsen wat zitten draaien aan het stelknopje bij de shifter en dan hoor je dat het of rinkelen harder of zachter wordt. Doordraaien richting zachter totdat het weg is heeft bij mij geholpen
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

De B-schroef afstellen met de rode plastic tool die bij de derailleur zit. Het komt zeer nauw bij de Eagle groepen. Ik heb dit ook wel eens voor: geratel op één kransje terwijl schakelen perfect gaat.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

matthiav schreef: vr 13 september 2019, 08:50 De B-schroef afstellen met de rode plastic tool die bij de derailleur zit. Het komt zeer nauw bij de Eagle groepen. Ik heb dit ook wel eens voor: geratel op één kransje terwijl schakelen perfect gaat.
Merijn. schreef: do 12 september 2019, 16:42 en ik heb gebruik gemaakt van dat meegeleverde rode stukkie plastic om de afstand van de derailleur t.o.v. de cassette te bepalen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ook bij een nieuw frame/pad kan deze niet 100% recht zijn. Ook dit komt een stuk nauwkeuriger bij 12 speed dan bij vorige generaties. Als je het niet met kabelspanning of b tension opgelost krijgt zou ik toch eens naar je pad kijken.

(H/L heeft hier inderdaad niks mee te maken, dat is enkel om ervoor te zorgen dat je ketting niet van de uiterste afloopt, dit heeft verder geen invloed op het schakelen op het midden van de cassette, H/L beinvloed niet de pull ratio of de stapjes tussenin. Enkel als je kleinste of grootste moeilijk pakt, kan je de limieten iets ruimer zetten.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Bekend verhaal, ik heb ook een tikje in m'n Eagle cassette. Uit m'n hoofd op het vijfde kransje vanaf de 10 gezien.
Ik ken nog iemand die precies hetzelfde heeft met z'n GX Eagle cassette.
Ik stoor me er niet zo aan, omdat ik meestal op de 42/50 rijdt en bij afdalen meestal zwaarder zit dan de 5e krans.

Bij mij ligt het trouwens niet aan iets anders dan de cassette. Op de Orange Five deed hij het en op de Transition Patrol nog steeds, zelfde cassette. Kettingen van zowel SRAM als KMC idem, hoewel het misschien met de KMC ketting wel iets minder is.

Het lijkt alsof de zijkant van een schakel lichtjes blijft hangen op de 4e krans. Als hij dan lost hoor je een tik en zit hij goed op de 5e krans. Dit is trouwens bij het voortdurend trappen in dezelfde versnelling, schakelen staat er bij mij los van.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Kabookie schreef: vr 13 september 2019, 10:20 Bij mij ligt het trouwens niet aan iets anders dan de cassette. Op de Orange Five deed hij het en op de Transition Patrol nog steeds, zelfde cassette.
En op de Orange Five ligt nu een eagle cassette die geen tikje heeft, dus het is bij deze sluitend bewezen dat het aan de cassette moet liggen... of toch je derailleur?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Vanmiddag het 1 en ander goed kunnen bekijken (en uitsluiten).
Het geluid wordt veroorzaakt door de ketting die bij dat ene specifieke tandwiel niet direct lekker ligt. Het is dus iedere keer een "kloink" van de ketting als hij uiteindelijk na een kwartslag of iets dergelijks toch goed op de tanden valt. Dus eigenlijk precies zoals Kabookie ook omschrijft volgens mij.

Veranderen van de kabelspanning deed niets anders dan slechter schakelen. Stom genoeg dat rode dingetje niet in de auto gegooid, dus ben nog niet aan de B-schroef aan het draaien gegaan, maar dat heeft nu wel mijn eerste aandacht.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gewoon je uitgangspunt niet vergeten. Halve slag ene kant op, halve slag andere kant op en kijken of t beter wordt
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie