Vorige maand heb ik voor een vriend een Dartmoor Primal opgebouwd met GX Eagle groep.
Nu schakelt het geheel mooi soepel op en af, maar op 1 van de bladen halverwege de cassette is een ratel hoorbaar, alsof de ketting niet lekker op het tandwiel ligt. De H/L limit schroefjes zijn netjes afgesteld (al hebben die er niks mee te maken volgens mij, aangezien het probleem ergens halverwege de cassette zit?) en ik heb gebruik gemaakt van dat meegeleverde rode stukkie plastic om de afstand van de derailleur t.o.v. de cassette te bepalen.
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
GX Eagle: ratel halverwege de cassette
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik had dat met een NX cassette, toen zaten de spacers niet helemaal goed.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Ik heb exact hetzelfde bij een nieuwe fiets met GX drivetrain. Ook bij het vierde of vijfde kransje. Heb onder het fietsen wat zitten draaien aan het stelknopje bij de shifter en dan hoor je dat het of rinkelen harder of zachter wordt. Doordraaien richting zachter totdat het weg is heeft bij mij geholpen
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Ook bij een nieuw frame/pad kan deze niet 100% recht zijn. Ook dit komt een stuk nauwkeuriger bij 12 speed dan bij vorige generaties. Als je het niet met kabelspanning of b tension opgelost krijgt zou ik toch eens naar je pad kijken.
(H/L heeft hier inderdaad niks mee te maken, dat is enkel om ervoor te zorgen dat je ketting niet van de uiterste afloopt, dit heeft verder geen invloed op het schakelen op het midden van de cassette, H/L beinvloed niet de pull ratio of de stapjes tussenin. Enkel als je kleinste of grootste moeilijk pakt, kan je de limieten iets ruimer zetten.
(H/L heeft hier inderdaad niks mee te maken, dat is enkel om ervoor te zorgen dat je ketting niet van de uiterste afloopt, dit heeft verder geen invloed op het schakelen op het midden van de cassette, H/L beinvloed niet de pull ratio of de stapjes tussenin. Enkel als je kleinste of grootste moeilijk pakt, kan je de limieten iets ruimer zetten.
Bekend verhaal, ik heb ook een tikje in m'n Eagle cassette. Uit m'n hoofd op het vijfde kransje vanaf de 10 gezien.
Ik ken nog iemand die precies hetzelfde heeft met z'n GX Eagle cassette.
Ik stoor me er niet zo aan, omdat ik meestal op de 42/50 rijdt en bij afdalen meestal zwaarder zit dan de 5e krans.
Bij mij ligt het trouwens niet aan iets anders dan de cassette. Op de Orange Five deed hij het en op de Transition Patrol nog steeds, zelfde cassette. Kettingen van zowel SRAM als KMC idem, hoewel het misschien met de KMC ketting wel iets minder is.
Het lijkt alsof de zijkant van een schakel lichtjes blijft hangen op de 4e krans. Als hij dan lost hoor je een tik en zit hij goed op de 5e krans. Dit is trouwens bij het voortdurend trappen in dezelfde versnelling, schakelen staat er bij mij los van.
Ik ken nog iemand die precies hetzelfde heeft met z'n GX Eagle cassette.
Ik stoor me er niet zo aan, omdat ik meestal op de 42/50 rijdt en bij afdalen meestal zwaarder zit dan de 5e krans.
Bij mij ligt het trouwens niet aan iets anders dan de cassette. Op de Orange Five deed hij het en op de Transition Patrol nog steeds, zelfde cassette. Kettingen van zowel SRAM als KMC idem, hoewel het misschien met de KMC ketting wel iets minder is.
Het lijkt alsof de zijkant van een schakel lichtjes blijft hangen op de 4e krans. Als hij dan lost hoor je een tik en zit hij goed op de 5e krans. Dit is trouwens bij het voortdurend trappen in dezelfde versnelling, schakelen staat er bij mij los van.
En op de Orange Five ligt nu een eagle cassette die geen tikje heeft, dus het is bij deze sluitend bewezen dat het aan de cassette moet liggen... of toch je derailleur?
Waar woke is, is vuur
- Merijn.
- Extreme Biker
- Berichten: 576
- Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
- Mijn mountainbike: staat in de kelder
Vanmiddag het 1 en ander goed kunnen bekijken (en uitsluiten).
Het geluid wordt veroorzaakt door de ketting die bij dat ene specifieke tandwiel niet direct lekker ligt. Het is dus iedere keer een "kloink" van de ketting als hij uiteindelijk na een kwartslag of iets dergelijks toch goed op de tanden valt. Dus eigenlijk precies zoals Kabookie ook omschrijft volgens mij.
Veranderen van de kabelspanning deed niets anders dan slechter schakelen. Stom genoeg dat rode dingetje niet in de auto gegooid, dus ben nog niet aan de B-schroef aan het draaien gegaan, maar dat heeft nu wel mijn eerste aandacht.
Het geluid wordt veroorzaakt door de ketting die bij dat ene specifieke tandwiel niet direct lekker ligt. Het is dus iedere keer een "kloink" van de ketting als hij uiteindelijk na een kwartslag of iets dergelijks toch goed op de tanden valt. Dus eigenlijk precies zoals Kabookie ook omschrijft volgens mij.
Veranderen van de kabelspanning deed niets anders dan slechter schakelen. Stom genoeg dat rode dingetje niet in de auto gegooid, dus ben nog niet aan de B-schroef aan het draaien gegaan, maar dat heeft nu wel mijn eerste aandacht.