Geometrie beetje radicaal aanpassen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Jurriaan schreef: za 14 september 2019, 17:33 Je kunt van geïntegreerde headset naar extern. En dan hier een passende angle headset vandaan.

Monteer een kleiner achterwiel.
Die angleset heb ik ervaring mee. Heb je een voorbeeld van externe cups in een IS headset? Ik heb daarnaar gezocht maar zie vooral heel veel “sorry mate, can’t be done”.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vind die kleiner achterwiel best een goeie, zeker als je nu 29 rijdt is het een makkelijke BB verlager..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een groter voorwiel dan in mijn geval. Maar dat zal de brackethoogte weinig goed doen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nee dat is echt de verkeerde kant op..
Waar woke is, is vuur
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Oli4k schreef: zo 15 september 2019, 11:11 Een groter voorwiel dan in mijn geval. Maar dat zal de brackethoogte weinig goed doen.
Ik heb zeker een jaar gereden met een 24” achterwiel, in een 26” mtb.

Als de onderste cu van de angle set dezelfde diameter heeft als de intergraded lager dan past het. Kwestie van buiten diameter van lager opmeten en kijken of workscomponents die in het assortiment heeft. Workscomponets heeft meer maten dan bijvoorbeeld Cane Creek.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Tijdens de Trailtour gemerkt dat mijn vork veel te ver inzakt op steile stukken als ik mijn voorrem gebruik. Dat maakt de stuurhoek extreem steil, al het gewicht komt voorop en de achterkant komt omhoog. Dat geeft niet echt veel vertrouwen en controle. Ik heb gefilmd en het is duidelijk te zien dat ik effectief nog met een paar cm veerweg rij op zulke afdalingen. Voordat ik allerlei mods ga doen aan het frame dus eerst maar eens de juiste topcap en tokens voor mijn Sektor aanschaffen om mee te spelen.

Hopelijk lukt het dan om de vork zo afgesteld te krijgen dat hij niet meteen volledig in de veerweg duikt en ik ook minder zwaar aan mijn voorrem wil hangen. Op zich heb ik al een beetje de gewoonte ontwikkeld om mijn voorrem wat te ontzien als ik controle zoek aan de voorkant maar dat lukt nou eenmaal niet altijd.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Precies wat ik dus op pag. 1 afvroeg. :-q
Naast tokens en topcap heeft ie ook wellicht grondig onderhoud nodig.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: di 24 september 2019, 23:39 Precies wat ik dus op pag. 1 afvroeg. :-q
Naast tokens en topcap heeft ie ook wellicht grondig onderhoud nodig.
Ik wil binnenkort een kleine beurt doen. Hij heeft nu tegen de 50 uur gemaakt dus dat lijkt me een goed moment. De seals wil ik dan eigenlijk ook vervangen door betere. Verse olie zal wellicht verschil maken voor de werking. Misschien dat deze wat vocht heeft aangetrokken waardoor de demping minder zou kunnen zijn. Het was een overjarig model toen ik hem in april kocht en wie weet op wat voor vuige plek hij opgeslagen heeft gelegen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Slim om te filmen, weet je waar je aan toe bent.

Kan er in de Sektor een debon Air?
Ipv tokens kun je er ook een staalveer in doen 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De olie in je vork trekt geen vocht aan en kan geen vocht opnemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 25 september 2019, 11:03 De olie in je vork trekt geen vocht aan en kan geen vocht opnemen.
Ok, logisch ook wel.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De tokens zitten in de vork. Er zaten er 5 in de set. Ik heb er twee buiten de vork gelaten. Als ik er nu hard op druk kom ik niet meer tot het einde van de veerweg. En de zag is nog wat zuinig ingesteld. Dat lijkt hoopvol. Jammer dat ze die topcaps van pindakaas maken en dat die al beschadigen als je er met je dopsleutel naar wijst. Gelukkig de nieuwe er we netjes opgekregen.

Nu nog tijd maken en een steile helling vinden om ze te testen.

Iets anders, ik heb nog een spiksplinternieuwe CSU liggen van een Sektor. Bij toeval verkregen en niet heel nauwkeurig gekeken wat het precies was. Bij nadere inspectie blijkt het een met langere offset. Dus nu kan ik ineens nadenken over de optie om eventueel met offset te experimenteren 😄
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

AfbeeldingAfbeelding

Update: ik heb deze angle set voor IS headsets van 9point8 besteld. Echt geweldig dat er nu een angle set is voor integrated headsets. Volgens bikegeo.muha.cc komt met de -1.8° versie de balhoofdhoek ongeveer 2° slacker uit. Dan zou het rond de 65,5° gaan worden. Het bracket gaat 6mm omlaag en komt net onder de as te liggen, dat is sowieso gunstig. Het mooie is dat ik mijn vork terug kan zetten naar 150mm om het bracket nog een klein beetje lager te plaatsen, dan wel met een halve graad steilere HTA.

De prijs is wat hoger dan een angle set van bijvoorbeeld Works Components, zeker omdat er nog een stuurpen met lagere stack height bij komt, maar dit zorgt er wel voor dat ik zeker nog een paar jaar door wil rijden op deze fiets. Het aanpassen van de achterbrug schuif ik even op de lange baan maar ik sluit niet uit dat ik nog eens iets radicaals ga proberen...
Plaats reactie