“Gezonde” sportreepjes ed.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hmm, misschien dan inderdaad toch maar eens de keukenprins in mij afstoffen. (heb spinazie academie gedaan) Vacature voor keukenpinses staat nog open. :D Op naar een oer Hollandse huishoudzaak voor een blender. Wat ik mij dan alleen afvraag wordt dat dan niet een enorme plak zooi? Dus bij deze tips voor het maken en verpakken van je eigen sportreepjes welkom.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Kijk eens op YouTube.
Geef de zoekopdracht 'energierepen maken' en de filmpjes over hoe en wat vliegen je om de oren.
:-q
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ik maak ze af en toe ook zelf, dit ziet er ongeveer zo uit;

Grote beslagkom daarin prak je 3 bananen, wat fijngesneden dadels, rozijnen, div. noten.
Daarna havermout toevoegen en roer je net zolang tot het mengsel er goed reep-achtig uitziet. Eventueel wat water toevoegen.
Ovenschaal flink invetten met bijv. kokosolie en het mengsel er in, een beetje aandrukken en evt al in blokjes snijden.
25 - 30 minuten in de oven op 350°F
Daarna afkoelen en de stukken in een zak/bak in de vriezer

Dit kan niet fout gaan, hooguit een keer te flauw/zoet, oefening baart kunst:)
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op youtube is een kanaal van een duitse transalp fietser.
Behalve filmpjes van z'n transalps, deelt hij ook veel tips over bagage, overnachten in een tentje, training en voeding.
1 van die filmpjes gaat over het zelf maken van muesli repen. Blijkbaar leeft hij tijdens zn transalp op die dingen.
Beetje googlen moet het juiste kanaal opleveren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Herman de Biker schreef: zo 15 september 2019, 13:12 Ik maak ze af en toe ook zelf, dit ziet er ongeveer zo uit;

Grote beslagkom daarin prak je 3 bananen, wat fijngesneden dadels, rozijnen, div. noten.
Daarna havermout toevoegen en roer je net zolang tot het mengsel er goed reep-achtig uitziet. Eventueel wat water toevoegen.
Ovenschaal flink invetten met bijv. kokosolie en het mengsel er in, een beetje aandrukken en evt al in blokjes snijden.
25 - 30 minuten in de oven op 350°F
Daarna afkoelen en de stukken in een zak/bak in de vriezer

Dit kan niet fout gaan, hooguit een keer te flauw/zoet, oefening baart kunst:)
Hee das n goeie. Ga ik es proberen. :-q

Verder heb ik n tijdje terug bij de action n goed reepje ontdekt van t merk body mass, energy bar heet dat ding geloof ik. Ligt bij de sportvoeding zoals eiwit poeders enz. Op basis van havermout, lekker compact en smaakt nog goed ook (vind ik). Kost 95 ct dus daar kan je je geen buil aan vallen. Perfect reepje voor op de fiets ff tussendoor.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

nielsvk schreef: za 14 september 2019, 22:30 Mijn vrouw maakt voor mij af en toe 'energy bites' volgens eigen, door experimenteren ontwikkelde recept. Misschien heb je er wat aan, mogelijk nog steeds te veel suiker voor je maar je kunt zelf verder experimenteren. Het is in ieder geval erg makkelijk en snel te maken en in rap tempo mijn favoriete trailsnack geworden.
1 cup oat
1 cup coconut
1 cup peanut butter
1/4 cup maple syrup ("the real stuff from Quebec") *
1/4 cup cocoa
1/2 crumbled peanuts
1/4 cup mini chocolate chips

Mash everything together, make bite-sized patties, and put them in the fridge for 1 hour.
* Canadezen nemen hun maple syrup serieus, in BC blijkbaar niet goed genoeg dus mijn schoonmoeder stuurt elk jaar een paar blikken op uit Quebec :bier:

Edit: CLIF bars vind ik ook wel goed te doen maar zijn erg duur (koop ik alleen in de aanbieding) en weet niet of die überhaupt in NL worden verkocht.
Als Canadees uit Montréal (Quebec) sluit ik me daar helemaal bij aan. De controle bij het vliegveld keek raar op toen ik bij mijn laatste bezoek 2 jerrycans maple syrup van een gallon in mijn koffer had zitten. Krijg je opeens heel veel aandacht. Check op explosieven, drugs etc. Moet je uitleggen dat je in Europa niet het “goede spul” kunt krijgen.😀

Wat betreft zelf repen maken zou ik dadels vermalen en mengen met geroosterde havervlokken. Dan eventueel nog wat lekkers er door zoals noten, gedroogd fruit of stukjes chocola en daar repen van kneden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Mr. Goodkat
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 28 augustus 2019, 09:59
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Nakd bars werken voor mij wel prima. Is op basis van dadels, gemaakt zonder melk, suiker, palmolie en GMO's en in veel verschillende smaken te krijgen.

Zelf maken kan natuurlijk ook. Daar zijn dadels ook een goede basis voor. Leveren voldoende natuurlijke suikers en is plakkerig genoeg om je eigen reep mee te maken. Voeg daar zelf notes, zaden, kokosrasp of wat dan ook aan toe en je hebt een top reep.
Trek Fuel EX8 2019
Trek Checkpoint SL5 2020

-Ride long and prosper 🖖-
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Mr. Goodkat schreef: di 17 september 2019, 14:32 Nakd bars werken voor mij wel prima.
Moet je wel opletten voor die explosie :lol:
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hoewel ik gek ben op pittig eten en suiker zijn mijn darmen en maag daar minder op gesteld en verdraag ik maar weinig repen en gels.
Het opeten gaat prima, maar bij verkeerde snel buikpijn en is de doorlooptijd nogal kort.
SIS, Powerbar, Isostar kan daarom beter laten, tenzij ik aan het WK ver poepen en lange afstand kotsen wil meedoen. :roll:
Gelukkig heb ik repen maar heel weinig nodig omdat ik vrij lang zonder voeding door huppel (kun je ook op trainen) maar als ik ze nodig heb dan heb ik met Cliff en NAKD nergens last van.
Eerlijk gezegd vind ik Cliff zelfs gewoon lekker. Nakd is prima te happen en hou ik het lang op vol.
Bij een weekendje fietsen probeer ik tussendoor ergens normaal te lunchen en anders een krentenbol met kaas.

Qua drinken: High5 maakt tabletten die je in je bidon of camelbag gooit die de mineralen aanvullen. Daar zit weinig tot geen suiker en andere bende in.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jurf schreef: wo 18 september 2019, 07:30 Qua drinken: High5 maakt tabletten die je in je bidon of camelbag gooit die de mineralen aanvullen. Daar zit weinig tot geen suiker en andere bende in.
Misschien slightly off-topic... maar het is voor je camelbak wel beter om er niets anders dan water in te doen; suikerhoudende vloeistoffen (al is het weinig suiker) gaan toch snel kleven en hij is daardoor lastiger schoon te maken. Ik doe dergelijke vloeistoffen dan ook alleen in de bidon - in principe drink je zoiets ook ter aanvulling en dus minder frequent dan water waardoor de bidon een goeie plek ervoor is - en ik reserveer de camelbak dus voor water, wat je frequenter drinkt tijdens de rit (ik wel iig) en waar je toch wat makkelijker bij kan tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Wiel-Maat schreef:Misschien slightly off-topic... maar het is voor je camelbak wel beter om er niets anders dan water in te doen; suikerhoudende vloeistoffen (al is het weinig suiker) gaan toch snel kleven en hij is daardoor lastiger schoon te maken.
Bij thuiskomst de drinkzak goed omspoelen, drinkslang doorspoelen en mondstuk afspoelen.... :D en opbergen in de vriezer.

Bij gebruik van “suikerhoudende vloeistoffen” op zijn tijd 1 á 2 tabletten Steradent in de drinkzak/slang op laten lossen en een tijdje in laten weken.
Nadien grondig omspoelen...en in de vriezer.
Deze methode werkt (bij mij althans) prima.

Het enige dat kan gebeuren is dat de drinkzak gaat verkleuren (Bij Maxim was dat m.n. het geval). Ziet er wat minder fris uit maar verder niet belangrijk m.i.

Oh ja om flauwe grappen voor te zijn....ik heb geen kunstgebit (mijn vrouw ook niet) :winkie:
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik mik die meuk gewoon in mijn Camelbak niks geen problemen mee. Na gebruik omspoelen en te drogen hangen. (speciaal haakje voor te veel geld :winkie: ) Prop ik er ook nog een stuk keukenpapier in die als een lont het water er uit trekt. (hangt er dus uit) Eens in de zoveel tijd even schoonmaken met wat tabletjes werkt inderdaad ook prima. In al die jaren dat ik een Camelbak gebruik (sinds die dingen hier op de markt zijn) geen problemen mee.

Puur alleen water is dan weer niet zo goed plan. Je onttrekt dan de mineralen van je lichaam en die plas je weer uit bij de eerste de beste stop. Ook neem je het vocht niet goed op. Er moet dus wel iets van mineralen in zitten. In combinatie met wat te knagen speelt dit probleem natuurlijk minder.

In mijn geval rade de diëtiste aan om juist wel sportdrank in mijn Camelbak te doen. (geen bidon op mijn fiets) Omdat de suikersoort in de drank geleidelijker wordt op genomen dan uit sportrepen. (pieken in suikerspiegel) Samengevat dus minder reepjes en meer voeding in mijn drank. Daarvoor deed ik alleen mineralen in mijn water.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Tijgerhaai schreef: wo 18 september 2019, 10:59 Ik mik die meuk gewoon in mijn Camelbak niks geen problemen mee. Na gebruik omspoelen en te drogen hangen. (speciaal haakje voor te veel geld :winkie: ) Prop ik er ook nog een stuk keukenpapier in die als een lont het water er uit trekt. (hangt er dus uit) Eens in de zoveel tijd even schoonmaken met wat tabletjes werkt inderdaad ook prima. In al die jaren dat ik een Camelbak gebruik (sinds die dingen hier op de markt zijn) geen problemen mee.

Puur alleen water is dan weer niet zo goed plan. Je onttrekt dan de mineralen van je lichaam en die plas je weer uit bij de eerste de beste stop. Ook neem je het vocht niet goed op. Er moet dus wel iets van mineralen in zitten. In combinatie met wat te knagen speelt dit probleem natuurlijk minder.

In mijn geval rade de diëtiste aan om juist wel sportdrank in mijn Camelbak te doen. (geen bidon op mijn fiets) Omdat de suikersoort in de drank geleidelijker wordt op genomen dan uit sportrepen. (pieken in suikerspiegel) Samengevat dus minder reepjes en meer voeding in mijn drank. Daarvoor deed ik alleen mineralen in mijn water.
Nou ja dat was iig het advies dat ik volgens mij ooit van Camelbak vernam (of de verkoper ervan, hou me te goede), water in dat ding en niets dan dat.... maar goed, als je het grondig reinigt zal het mss ook wel kunnen met andere vloeistof. Ik heb daar alleen niet echt zin in, die grondige reiniging, vind het zo goed mogelijk droog maken en dan uithangen wel genoeg. ;) Ik gebruik overigens gewoon een verbogen metalen klerenhanger als ophanghaakje; werkt ook prima en kostte niks, want ooit van de stomerij mee gekregen. In de ene hoek van de hanger de slangaankoppeling van de camelbak er in haken en aan de andere hoek ophangen aan een deurklink bv....droogt perfect. En in de vriezer doen...ja dat hoor ik ook wel meer maar ik heb daar niet zoveel ruimte want ik heb een tafelmodel koelkast dus dat ding is altijd vol. 8)

Anyway, in die bidon doe ik dan idd wel wat meer dan water zodat je wel wat aanvult ja.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het gaat net zo vaak in mijn bidon als kamelenzak.
Van de zomer was ondanks regelmatig goed schoonmaken zag mijn camelbag er niet meer uit.
Volgegooid met 2 flessen huishoudazijn, een paar dagen laten liggen, goed omgespoeld en hij is weer net zo helder als nieuw.

Bij lange dagtochten gaat vaak 2.5l water in mijn camelbag en een grote bidon met spul in het frame. De Bidon vul ik dan bij vanuit de camelbag puur omdat ik dan ook gewoon water kan blijven drinken voor de smaak (of beter gezegd het gebrek er aan).
Dat gezegd hebbende, ik toer graag, maar heb zelden haast, dus wellicht dat dit voor Stravasisten niet werkt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jurf schreef: wo 18 september 2019, 11:57 Het gaat net zo vaak in mijn bidon als kamelenzak.
Van de zomer was ondanks regelmatig goed schoonmaken zag mijn camelbag er niet meer uit.
Volgegooid met 2 flessen huishoudazijn, een paar dagen laten liggen, goed omgespoeld en hij is weer net zo helder als nieuw.

Bij lange dagtochten gaat vaak 2.5l water in mijn camelbag en een grote bidon met spul in het frame. De Bidon vul ik dan bij vanuit de camelbag puur omdat ik dan ook gewoon water kan blijven drinken voor de smaak (of beter gezegd het gebrek er aan).
Dat gezegd hebbende, ik toer graag, maar heb zelden haast, dus wellicht dat dit voor Stravasisten niet werkt.
OK dat is ook een manier met die azijn ja... maar toch ff een dingetje. En de drinkslang, hoe goed krijg je die dan schoon met die kleverige zooi erin? Of stop je die er dan bij in de kamelenzak?

Enne...Stravasisten, mooie term; dat klinkt als een soort minderheidsgroepering. :lol:

Waarmee het hier wel steeds verder off-topic dreigt te raken... 8)
Plaats reactie