Voorvork cube ltd pro 2016

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Heren/dames.

Ik heb nu dus al een tijdje een cube ltd pro maat 21. Nu heb in de remmen al geupgrade. Mijn nieuwe projectje word de voorvork , ik zou graag een andere voorvork erin willen. Ik kom er alleen niet uit welke voorvorken passen. Heb ook niemand in mijn directe omgeving met verstand ervan. Er zit nu een recon silver air 29 in.

Alvast bedankt! Mvg
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

2016 staat in de titel, dus als het goed is deze: https://www.cube.eu/en/2016/mtb-hardtai ... line-2016/ (of de groene, maar dat maakt niet uit).

Deze heeft een "Tapered Headtube", dat wil zeggen aan de onderkant 1 1/2" en aan de bovenkant 1 1/8". Iets anders gaat lastig passen (maar dit is redelijk standaard, dus je zou meer moeite moeten doen om een niet tapered vork te vinden)

Ik kan uit de specs niet opmaken of er een steekas of QR op zit, maar het is in ieder geval geen boost. Wil je dus jezelfde wiel zonder conversies blijven gebruiken, dan moet je ervoor zorgen dat je een vork met hetzelfde systeem neemt.

Verder zit er nu 100mm travel in, dat zou je kunnen verhogen naar 120mm maar meer dan dat verpest de geometrie van je fiets waarschijnlijk.
ten slotte zou je nog naar de rake (hoever je as voor je poten zit) kunnen kijken, maar zolang je een "normale" vork neemt zal dat zo weinig afwijken dat je er niks van merkt.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Prulleman schreef: di 17 september 2019, 09:54 2016 staat in de titel, dus als het goed is deze: https://www.cube.eu/en/2016/mtb-hardtai ... line-2016/ (of de groene, maar dat maakt niet uit).

Deze heeft een "Tapered Headtube", dat wil zeggen aan de onderkant 1 1/2" en aan de bovenkant 1 1/8". Iets anders gaat lastig passen (maar dit is redelijk standaard, dus je zou meer moeite moeten doen om een niet tapered vork te vinden)

Ik kan uit de specs niet opmaken of er een steekas of QR op zit, maar het is in ieder geval geen boost. Wil je dus jezelfde wiel zonder conversies blijven gebruiken, dan moet je ervoor zorgen dat je een vork met hetzelfde systeem neemt.

Verder zit er nu 100mm travel in, dat zou je kunnen verhogen naar 120mm maar meer dan dat verpest de geometrie van je fiets waarschijnlijk.
ten slotte zou je nog naar de rake (hoever je as voor je poten zit) kunnen kijken, maar zolang je een "normale" vork neemt zal dat zo weinig afwijken dat je er niks van merkt.
Top hartstikke bedankt voor de info! Dan zal ik nu maar op zoek gaan naar een ander tapered voorvork met quick release. Nog suggesties voor een goede vork? budget zal rond de 400 liggen.

Edit: het is een qr. Was even in de war met de termen.

Mvg
Laatst gewijzigd door chasee op di 17 september 2019, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heb je een bepaalde reden waarom je huidige vork niet helemaal naar wens is?
Gewoon zin om te upgraden is ook een reden trouwens...

Met het genoemde budget komt een Reba binnen je bereik maar het bedrag zal dan wel wat meer richting de € 500,- gaan.
Voor een SID betaal je al snel meer dan € 500,-
Hier hebben ze vaak leuke aanbiedingen maar is het wel opletten dat je let op de genoemde zaken waaraan je vork moet voldoen (tapered, boost of non-boost, steekas of QR).
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

chasee schreef: di 17 september 2019, 10:36
Prulleman schreef: di 17 september 2019, 09:54 2016 staat in de titel, dus als het goed is deze: https://www.cube.eu/en/2016/mtb-hardtai ... line-2016/ (of de groene, maar dat maakt niet uit).

Deze heeft een "Tapered Headtube", dat wil zeggen aan de onderkant 1 1/2" en aan de bovenkant 1 1/8". Iets anders gaat lastig passen (maar dit is redelijk standaard, dus je zou meer moeite moeten doen om een niet tapered vork te vinden)

Ik kan uit de specs niet opmaken of er een steekas of QR op zit, maar het is in ieder geval geen boost. Wil je dus jezelfde wiel zonder conversies blijven gebruiken, dan moet je ervoor zorgen dat je een vork met hetzelfde systeem neemt.

Verder zit er nu 100mm travel in, dat zou je kunnen verhogen naar 120mm maar meer dan dat verpest de geometrie van je fiets waarschijnlijk.
ten slotte zou je nog naar de rake (hoever je as voor je poten zit) kunnen kijken, maar zolang je een "normale" vork neemt zal dat zo weinig afwijken dat je er niks van merkt.
Top hartstikke bedankt voor de info! Dan zal ik nu maar op zoek gaan naar een ander tapered voorvork met steekas. Nog suggesties voor een goede vork? budget zal rond de 400 liggen.

Mvg
Weet je zeker dat je steekas zoekt? Als ik het plaatje van de fiets bekijk zie ik een qr.
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan is een steekas wel een upgrade. Moet er waarschijnlijk wel een ander voorwiel in...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Jan Willem schreef: di 17 september 2019, 10:56 Heb je een bepaalde reden waarom je huidige vork niet helemaal naar wens is?
Gewoon zin om te upgraden is ook een reden trouwens...

Met het genoemde budget komt een Reba binnen je bereik maar het bedrag zal dan wel wat meer richting de € 500,- gaan.
Voor een SID betaal je al snel meer dan € 500,-
Hier hebben ze vaak leuke aanbiedingen maar is het wel opletten dat je let op de genoemde zaken waaraan je vork moet voldoen (tapered, boost of non-boost, steekas of QR).
De fiets telkens een stapje beter/fijner maken is het doel. En deze voorvork vind ik soms wat slecht de hobbels absoberen, ik denk dat dat beter moet kunnen. Bedabkt voor de link ik zal hem bekijken.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Gravelmarc schreef: di 17 september 2019, 11:03
chasee schreef: di 17 september 2019, 10:36

Top hartstikke bedankt voor de info! Dan zal ik nu maar op zoek gaan naar een ander tapered voorvork met steekas. Nog suggesties voor een goede vork? budget zal rond de 400 liggen.

Mvg
Weet je zeker dat je steekas zoekt? Als ik het plaatje van de fiets bekijk zie ik een qr.

Ja je hebt gelijk. Al die nieuwe termen, bedankt.
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Misschien een gekke vraag, maar wat ben je van plan om met de oude voorvork te doen?
Wil namelijk mn eigen recon onderhouden, maar vind het risky om zomaar mijn vork open te trekken. Dus als je er vamaf moet ter zijner tijd?

Groet sander
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Steekas zie ik als een bijzonder nuttige, praktische upgrade.
Nadeel is dan wel dat je een andere naaf in je wiel moet knopen wat dan wellicht een budgettaire uitdaging oplevert.
En dan meteen ook maar boost..
Zo val je van het één in het ander maar als je je bike in het geheel naar een hoger niveautje wilt brengen zijn dit wel zaken die je misschien moet overwegen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je grote bedragen gaat investeren moet je ook serieus een nieuwe fiets overwegen.
Bijna iedereen hier heeft het wel eens meegemaakt.
Eerst >€1000 uitgeven aan je oude fiets, dan alsnog een nieuwe kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 september 2019, 11:26 Als je grote bedragen gaat investeren moet je ook serieus een nieuwe fiets overwegen.
Bijna iedereen hier heeft het wel eens meegemaakt.
Eerst >€1000 uitgeven aan je oude fiets, dan alsnog een nieuwe kopen.
:lol: :lol: ,ik geloof dat ik wat dat betreft mijn fiets al 2x betaald heb aan onderhoud en reparaties.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zo gaat het vaak maar het is wel iets om over na te denken.
Is de fiets het waard?
Andere benadering; koop bij upgrades die je uitvoert, echt goeie spullen; zo goed dat die spullen het over een jaar of twee nog waard zijn om over te zetten op een mooi projectje :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Bedankt allemaal voor de reacties.
Het is inderdaad nog even goed alles overwegen. Had even gekeken en voor een wielsetje betaal je ook 300-400 en dan plus de voorvork is het ook al bijna 1000 euro. Heb moeite om mn oude vertrouwde mtb los te laten ivm een nieuwe mtb :oops:
Plaats reactie