Oefenen in afdalen via een 'trap'.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Benji83 schreef: ma 16 september 2019, 11:58
Mario070 schreef: zo 15 september 2019, 11:21 Gat.... :-? Mooi dorp (tegenwoordig winkels op zondag open) mooie omgeving of dan wel erg vlak bij, netjes en schoon, in het midden vh land.... Meer voordelen of wensen zou ik niet hebben of kunnen bedenken :-D :-q
Er zal inderdaad een hoop veranderd zijn in 17 jaar, ik kom er nog 2 of 3 keer per jaar voor familiebezoek.
Ik was in ieder geval blij toen ik er weg was.
:lol: En ik blij.... Toen ik daar kwam :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

janvangastel schreef: vr 13 september 2019, 18:54 Vandaag in het bos als oefening enkele malen een vrij stijle heuvel beklommen en langs een andere kant afgedaald via iets wat op een trap lijkt, gemaakt van spoorbielzen of zoiets. Leuke oefening, maar ik vond het toch lastig. Onduidelijk of ik nou moet remmen of me gewoon maar moet laten gaan. Kort filmpje: Filmpje: https://youtu.be/aTFQIEQMka4
Goed dat je oefent. Hoe vaker je die trap rijdt, hoe sneller het waarschijnlijk gaat. Dat is het doel, toch ?
Je ziet aan jouw rijden, het twijfelen. De trap, trail, de hindernis zullen je het niet vertellen, maar je moet ze aanvallen, nemen, verslaan, etc etc.
Zet jij je lichaam een beetje op spanning, vormspanning, klaar voor actie ? Goed doorademen, schouders laag, hakken laag ? Goed zo :-q
Ik hou wel druk op het voorwiel, maar de vering moet wel kunnen bewegen, en ik werk de fiets de trap af, ik pomp met mijn armen mee. En als het even kan blijven trappen. Net als op een pumptrack.
Het lijkt in het filmpje als of je hoog zit, heb jij het gevoel dat je over de kop zult gaan ? Dan misschien het zadel iets lager eens proberen. Een seatpostdropper is een fijn ding.
Trappen blijven een uitdaging, elke trap is anders, en de ene dag durf je meer dan de andere, succes !

Na het eerste keer posten van deze post, zag ik jouw profiel. Jan ben jij echt 72 ?
Dan mag je het ge-jouw en ge-jij vervangen door u. :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb het na dat filmpje nog een paar keer gedaan en het gaat al wat gemakkelijker (het filmpje was de eerste keer). Blijf het wel spannend vinden, vooral omdat die balken allemaal op verschillende afstand liggen, ze niet allemaal even hoog zijn e er ook nog een bocht in het traject zit. Ik heb de neiging om iets te hoog te gaan staan om beter te kunnen zien wat er komt. Ik ben echt 72. Het gaat allemaal wat lastiger dan vroeger, maar dat is geen reden om iets niet te doen. En ik heb er vooral heel veel lol in.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

janvangastel schreef: za 16 november 2019, 08:59 Ik heb het na dat filmpje nog een paar keer gedaan en het gaat al wat gemakkelijker (...). Ik ben echt 72. Het gaat allemaal wat lastiger dan vroeger, maar dat is geen reden om iets niet te doen. En ik heb er vooral heel veel lol in.
👊🏻, ouwe!
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zo in je uppie :-{
Maar buiten dat :-q natuurlijk :-D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
V8HP
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 5 februari 2019, 20:49
Mijn mountainbike: Giant Reign1.5 en een Giant NRS-1

“Vroeger” had je aan de overkant van de sijsjesberg, net voorbij de tennisclub de kuil ook nog wat leuke paadjes lopen met toen best wel wat steile klimmetjes. En net voorbij de sijsjesberg, echt tegen die woonwijk aan een diepe greppel waar je leuk kon spelen/oefenen.
Was daar toen vaak te vinden op de fiets.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

V8HP schreef: za 16 november 2019, 12:16 “Vroeger” had je aan de overkant van de sijsjesberg, net voorbij de tennisclub de kuil ook nog wat leuke paadjes lopen met toen best wel wat steile klimmetjes. En net voorbij de sijsjesberg, echt tegen die woonwijk aan een diepe greppel waar je leuk kon spelen/oefenen.
Was daar toen vaak te vinden op de fiets.

Dat is er nog steeds en in die greppel is ook een soort van schans gemaakt. Kan je leuk spelen daar.
Laatst gewijzigd door Sabai op za 16 november 2019, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
V8HP
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 5 februari 2019, 20:49
Mijn mountainbike: Giant Reign1.5 en een Giant NRS-1

Moet ik snel maar eens even langs fietsen
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Goede tip! Ik kom uit Bussum en rijd voor dit soort zaken naar de 'kuil' tussen La Place Laren en 't Bluk.
Same shit, different day :winkie:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

bluebird schreef: za 16 november 2019, 19:29 Goede tip! Ik kom uit Bussum en rijd voor dit soort zaken naar de 'kuil' tussen La Place Laren en 't Bluk.

Het leuke is daar ook dat je veel verschillende varianten kan rijden op een klein stukje . Maar je bent wel kapot zit leuk klimwerk bij.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wellicht zou een breder stuur meer cobtrole en vertrouwen geven.
Zo op het filmpje te zien is die vrij smal.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Het stuur was oorspronkelijk breder, maar ik heb het iets smaller gemaakt omdat dat prettiger rijdt. Ik had bij dat bredere stuur altijd het gevoel dat ik mijn handen verder naar binnen moest zetten, maar dat kon niet. Bij een bike fitting bleek dat een iets smaller stuur prettiger was.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Als je echt wilt oefenen op het rijden van de trap kan je je zadel een keer wat naar beneden zetten, dat geeft je meer ruimte om de klappen met je benen op te vangen.

Dit kan je natuurlijk tijdens het fietsen niet constant doen (kan wel, maar of het wenselijk is is een tweede), maar geeft je in het begin misschien wel wat meer vertrouwen. Daarna kan je het met je zadel omhoog proberen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Afbeelding

Gewoon eraf zonder te remmen en zadel naar benee dmv een dropper .. :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Als je echt wilt oefenen op het rijden van de trap kan je je zadel een keer wat naar beneden zetten, dat geeft je meer ruimte om de klappen met je benen op te vangen.
Dat zal ik volgende keer eens proberen.
Aan een dropper heb ik ook weleens gedacht. Ik heb nog niet besloten er een aan te schaffen, omdat ik hem waarschijnlijk heel weinig ga gebruiken.
Plaats reactie