Orbea Oiz M10 2020 (nieuw frame)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Cuda schreef: do 5 september 2019, 16:33 Gefeliciteerd , geweldige fiets ik heb m in valley green maar de mijne weegt 10,6 met Carbon wielen van wheeltec , waar zit dat pond minder :-D
Mijn 2019 model (maat L) met carbon wielen van BikeWheels en andere (lichtere banden) komt op 10,4 kg. Dus de 10,6 kg lijkt wel een betrouwbare waarde. Overigens nog steeds erg licht voor een fully :wink:
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Even een kleine review. Net de routes van Appelscha (rood en blauw) gefietst. Ondanks dat ik 10 weken niet op een mtb heb gezeten en ik snotverkouden ben een super ritje gehad. De Oiz stuurt super direct moet ik even aan wennen, klimt en daalt als een gek.
Ga nog een paar kleine dingetjes veranderen ik wil weer een ovaal blad daar ben ik toch echt wel aan gewent (is al besteld) en ga de rachet in de achternaaf updaten naar 36 of 54 tands (nu 18) Verder niks meer aan doen :-D



En even een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fries74 op za 27 juni 2020, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Zeer strakke fiets!
(Zou je kettinggeleider niet iets dichter op het blad kunnen? Heb het idee dat de ketting er zo alsnog wel af zou kunne)
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Niet eens bij stilgestaan, ik had er een plaatje achter gezet van een leeg frisdrank blikje (wat ik niet een mooi gezicht vond) Geleider nu een stukje strakker rond de ketting en blikje weg. Lijkt een stuk frisser :-D
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hele strakke bike, echt één van de mooiste XC fullys van dit moment :-q
Had dat gewicht wel verwacht, 10.1 is wel erg licht voor een fully met deze onderdelen, 10.8 is ook lekker licht.
Die kettinggeleider is een mooie oplossing, maar waarschijnlijk overbodig.
Sinds de NW kettingbladen en clutch achterderrie is bij bij de ketting er nooit meer af gevallen, ook niet met freeride capriolen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Mooie aanwinst! Verwacht mijn M10 TR ook één van de dagen!
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

hallo,

Hier ook van plan om de OIZ te bestellen.
Welke maat adviseren jullie, vaak val ik tussen 2 maten in
Bijn Canyon had ik voor de mtb een M

ik ben 174,5
binnen beenlengte 80
romplengte 61
schouderbreddte 40
armlengte 62

:-q
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Blender schreef: wo 11 september 2019, 20:33 hallo,

Hier ook van plan om de OIZ te bestellen.
Welke maat adviseren jullie, vaak val ik tussen 2 maten in
Bijn Canyon had ik voor de mtb een M

ik ben 174,5
binnen beenlengte 80
romplengte 61
schouderbreddte 40
armlengte 62

:-q
M
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

i-toon schreef: do 12 september 2019, 07:59
Blender schreef: wo 11 september 2019, 20:33 hallo,

Hier ook van plan om de OIZ te bestellen.
Welke maat adviseren jullie, vaak val ik tussen 2 maten in
Bijn Canyon had ik voor de mtb een M

ik ben 174,5
binnen beenlengte 80
romplengte 61
schouderbreddte 40
armlengte 62

:-q
M
Dat leek mij ook. En als je dit aangeklikt hebt op de site kan je nog de crank lengte doen, 170 0f 175
en de stuurlengte 60 - 70 - 90.

die cranklengte en stuurlengte erg voelbaar of toch maar langs een fietsendealer?
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Nog een klein stukje over de banden. Er word vaak negatief geschreven over de Ardent Race maar ik kan mij daar niet echt in vinden. Vandaag even een stuk voluit over een technisch stuk maar de grip is voor mij voldoende ook in bochten en felle klimmetjes en afdalingen. Ik rij wel tubeless en met 1,4 bar voor (Ardent Race) en 1,5 achter (Ikon)

Forekaster heeft meer grip weet ik uit ervaring maar is voor mij niet nodig op dit moment (mss als het echt natter word)

Verder niks dan lof over de OIZ, wat een race bak. Voor de OIZ binnen was heb ik 10 weken niet gefietst dus conditie moet nog omhoog maar de eerste PR's zijn al binnen :-D

Dropper voor mij geen gemis en de 100mm is voor mij zat. Dus geen spijt dat ik de TR niet heb genomen.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Geweldig mooie fiets!

Een echte biker ook, geeft meer uit aan z'n fiets dan z'n huis :wink:
https://live.staticflickr.com/65535/486 ... a25a_k.jpg
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Opperhoofd schreef: vr 13 september 2019, 23:11 Geweldig mooie fiets!

Een echte biker ook, geeft meer uit aan z'n fiets dan z'n huis :wink:
https://live.staticflickr.com/65535/486 ... a25a_k.jpg
:lol: als de fiets maar droog staat
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Fries74 schreef: do 12 september 2019, 16:47 Nog een klein stukje over de banden. Er word vaak negatief geschreven over de Ardent Race maar ik kan mij daar niet echt in vinden. Vandaag even een stuk voluit over een technisch stuk maar de grip is voor mij voldoende ook in bochten en felle klimmetjes en afdalingen. Ik rij wel tubeless en met 1,4 bar voor (Ardent Race) en 1,5 achter (Ikon)

Forekaster heeft meer grip weet ik uit ervaring maar is voor mij niet nodig op dit moment (mss als het echt natter word)

Verder niks dan lof over de OIZ, wat een race bak. Voor de OIZ binnen was heb ik 10 weken niet gefietst dus conditie moet nog omhoog maar de eerste PR's zijn al binnen :-D

Dropper voor mij geen gemis en de 100mm is voor mij zat. Dus geen spijt dat ik de TR niet heb genomen.
Ik heb het eerst geprobeerd met Ardent Race en Ikon. Maar ik werd gek van de rolweerstand van met name de Ardent Race. Over de grip helemaal geen klagen, maar door de rolweerstand toch naar een alternatief gekeken. Ik heb nu voor en achter een Maxxis Aspen gelegd. De rolweerstand is nu zoals ik die wil; lekker laag :winkie: En de grip is voor mij ook goed en vooral lekker voorspelbaar.

Hoe ervaar jij de rolweerstand van de Ardent Race?
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ik heb niet echt last van de rolweerstand. Ik reed op mijn vorige fiets met v/a 2,35/2,25 forekaster.

Die aspen banden geven die wel voldoende grip vergeleken met de ardent race/ikon combi?
Laatst gewijzigd door Fries74 op do 17 oktober 2019, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Ik vind de grip van de Aspen goed! Maar ik reed op mijn vorige fiets meestal met Rocket Ron voor en Thunderburt achter. De Aspen heeft net iets meer profiel dan een Thunderburt, dus dan is het al snel goed :wink: En ook voor vind ik de Aspen goed! Zoals gezegd kom ik op de huidige, harde ondergrond nergens tekort en is de band vooral lekker voorspelbaar.
Plaats reactie