kijkoperatie schouder

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
babbel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 januari 2010, 18:56

Herstelprogramma:
Na 4 weken immobilizer passieve mobilisatie door de fysio gedurende 3 weken (2 x per week)
na 7 weken mocht ik de arm gaan heffen, boven schouderhoogte zonder belasting. De rest van de oefeningen met een halve kilo.
Normaal gesproken had ik na 8 weken met meer krachttraining mogen beginnen, door een onsteking aan de bicepspees kan dat nog steeds niet.
Ondertussen heb ik 2 x per week fysio, vooral om de schouder soepel te houden. Ik heb helemaal geen last van een frozen schoulder o.i.d.
Ik ben iedere 3 weken op controle geweest bij de orthopeed.

Zwemmen: alleen schoolslag. Met een korte armslag begonnen, elke keer gaat het een beetje beter. Borstcrawl is nog een te grote belasting (vooral het uit het water tillen van de arm is lastig)

Tja waar ben ik over de schreef gegaan? Jarenlang overbelast. Vroeger turnen, softbal, zwemmen en een sportopleiding gedaan. Ik geef vanaf m'n 23e fulltime sportles. (ben nu 40)
babbel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 januari 2010, 18:56

Hoe gaat het met je revalidatie?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wordt deze maand 51..
De fysiotherapeut maant me om het rustig an te doen, maar ik vlieg zo'n beetje tegen de muur op. Gelukkig heb ik bijna geen pijn en drie weken na de bevrijding van de sling, heb ik al bijna weer m'n volledige "range of motion" weer terug. Nog éen of twee keer fysiotherapie (1x per week) en dan moet ik het op de sportschool met fysiofitness verder zelf afmaken.

Het gaat dus goed en snel, maar mij gaat het uiteraard niet snel genoeg. Ik wil dit weekend als sneeuw en ijs uit het bos weg zijn weer een proberen te gaan mountainbiken. Wie weet ben ik na 15 min. terug. Wie weet houd ik het een uurtje vol. :-q
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
babbel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 januari 2010, 18:56

Dat klinkt goed! Bij mij gaat het allemaal wat langzamer door een peesontsteking die ik na de operatie kreeg.
Ik heb vandaag voor het eerst 8 km op de mtb gefietst op de weg. Ging wel ok tijdens het fietsen, daarna wel een zeurende pijn in m'n schouder. Maar ja, je moet toch een keer weer op de fiets stappen. Ik ben niet zo goed in niets doen.......
Zwemmen (schoolslag) gaat steeds beter, kan nu echt al baantjes trekken.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Pff. Zo kan het dus ook. Niet zo leuk voor je. Het goede nieuws is dat de concurrentie momenteel ook niet traint. Gelukkig gaat zwemmen wel en dat doen de meeste fietsers niet. Ik ben wel drie banen langzamer gaan zwemmen en probeer nu de beginnelingen eruit te zwemmen. Zowaar al serietjes van drie banen borstcrawl kunnen doen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Is wel een heeeeel oude topic maar ik zit in het zelfde schuitje
Moet nog geopereerd worden (cuff repair)
Gaat denk ik over 5 weken gebeuren maar vraag me af of ik tot die tijd ook niet op de mtb mag
Vreemd genoeg doet de schouder tijdens het fietsen geen pijn als ik geen rare sprongen maak
Ook na het fietsen niet echt verandering maar ben toch bang om die pees verder te scheuren

Maar vooral ben ik ook benieuwd hoe het uiteindelijk voor jullie heeft uitgepakt
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Adviezen wat wel/niet te doen, moet je natuurlijk bij de medici halen. En met mountainbiken moet je altijd ook nog met een zeker valrisico rekening houden. En wat voor effect gaat dat geven.
We zijn inmiddels flink wat jaren verder na mijn hersteloperatie. Na de verplichte rusttijd (heel erg saai) ben ik er zonder enige vorm van restklachten vanaf gekomen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik ben persoonlijk wel benieuwd wat je met dat 6 weken Mitella advies hebt gedaan? Neem aan dat er na een week of twee toch geregeld oefeningen werden gedaan om de boel mobiel te houden?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Nee, als de dokter zegt 6 weken, dan zijn het er hier 6,5.
Daarna ben ik heel snel hersteld en gerevalideerd. Snel gaan zwemmen. Eerst schoolslag en daarna borstcrawl. Pijnloos en zonder restklachten binnen een paar weken weer de oude
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Nils W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 4 november 2009, 00:31
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead3+, Idworx Alpine Rohler en Liteville301 mk5, Trek Remedy 8

HB_Eagle schreef: di 17 september 2019, 09:24 Is wel een heeeeel oude topic maar ik zit in het zelfde schuitje
Moet nog geopereerd worden (cuff repair)
Gaat denk ik over 5 weken gebeuren maar vraag me af of ik tot die tijd ook niet op de mtb mag
Vreemd genoeg doet de schouder tijdens het fietsen geen pijn als ik geen rare sprongen maak
Ook na het fietsen niet echt verandering maar ben toch bang om die pees verder te scheuren

Maar vooral ben ik ook benieuwd hoe het uiteindelijk voor jullie heeft uitgepakt
3,5 jaar geleden een cuff repair ondergaan.

Tussen het moment dat ik op mijn snufferd ging (begin oktober 2015) en de operatie (eind maart 2016) ben ik gewoon blijven mountainbiken (wat niet weet, wat niet deert).
De pijn kwam pas na een week of 2 en was voornamelijk 's nachts, tijdens mountainbiken eigenlijk nergens last van.
In de veronderstelling dat het niets bijzonders was, eerst met fysiotherapie begonnen en pas toen dit geen resultaat had, na ca. 2 maanden een echo laten maken, waaruit bleek dat e.a. kapot was.

Ook tussen het 1e bezoek aan de chirurg en de feitelijke operatie ben ik blijven mountainbiken. Dat zou geen probleem zijn, al werd mij aangeraden om het wat rustig aan te doen.

Na de operatie inderdaad 6-7 weken 24/7 in een sling, al begin je vanaf dag 1 al zelf met kleine oefeningen en ben ik vanaf dag 4 begonnen met fysiotherapie (een jaar lang, 2x per week).
Direct na de slingperiode weer op de stadsfiets (en in de auto) gestapt en na ca. 3 maanden gaf mijn fysiotherapeut aan dat ik ook wel weer mocht proberen om te gaan mountainbiken. Dat was het/mijn doel wat hij bij de intake had genoteerd en de 'hechting' zou volgens hem sterk genoeg zijn, om te kunnen worden belast.
Vol goede moed ben ik toen naar Amerongen gegaan, maar eigenlijk na 1 kilometer weer afgestapt, omdat het toch niet goed voelde.
Pas ca 5 maanden na de operatie heb ik het mountainbiken weer echt opgepakt en ben ik weer wekelijks op de MTB gestapt.
In eerste instantie was de schouder, na een uurtje fietsen nog wel gevoelig, maar dat ging per keer beter.
Bij mij zat het grootste probleem de eerste maanden tussen de oren, zeker toen ik weer een keer vol op die schouder viel.

Operatie zelf merk je gelukkig weinig van, maar je bent toch echt wel een jaartje verder voordat je weer 100% bent hersteld.

Sinds die tijd weer volop aan het mountainbiken, hardlopen en ook begonnen met krachttraining.
Heel af en toe, bij een onverwachte beweging of flink stuiteren op een route, wordt ik er nog aan herinnerd dat ik geopereerd ben.

Mocht je nog vragen hebben........

Succes!

Groet,

Nils
Laatst gewijzigd door Nils W op di 17 september 2019, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Nils W schreef: di 17 september 2019, 20:42
Mocht je nog vragen hebben........
Suc ces!
Groet,
Nils
Ga dan naar je behandelaar!
De ene cuff repair is de ander niet en je wil het ook niet meer slopen als nodig is en lang niet elke arts snapt/weet wat de belasting op je armen is bij MTB dus leg ze dat ook goed uit.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Nils W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 4 november 2009, 00:31
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead3+, Idworx Alpine Rohler en Liteville301 mk5, Trek Remedy 8

Jurf schreef: di 17 september 2019, 21:51
Nils W schreef: di 17 september 2019, 20:42
Mocht je nog vragen hebben........
Suc ces!
Groet,
Nils
Ga dan naar je behandelaar!
De ene cuff repair is de ander niet en je wil het ook niet meer slopen als nodig is en lang niet elke arts snapt/weet wat de belasting op je armen is bij MTB dus leg ze dat ook goed uit.
Uiteraard is de behandelaar de 1e aan wie je vragen moet stellen!
Ik bedoelde eigenlijk meer vragen over het verloop van het herstel e.d. maar dat is uiteraard ook voor iedereen verschillend.
Moet eerlijk zeggen dat ik de informatie welke ik destijds vanuit het ziekenhuis kreeg erg summier vond, maar ik had een enorm goede fysiotherapeut.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Bedankt voor jullie reactie
Ik had al met behandelaar er over gehad maar krijg eigenlijk alleen maar politiekcorrect antwoorden
Als "luisteren naar je lichaam"
December "mag" ik onder het mes
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Daar kun je je maar beter aan houden. Beter nu even een paar maanden geduld om te voorkomen dat je er langdurig last van houdt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie