Deel je koop ervaring GPS, de + en -

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

(turn by turn) navivatie in het bos / op de singletrack wordt overschat.
Het ding praat niet tegen je, dus je moet toch op het scherm kijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Er zijn veel redenen om een fiets GPS te kopen.
Maar vindt het toch best veel geld voor iets wat je smartphone eigenlijk ook kan.

Zodoende “misbruik” ik toch maar mijn iPhone met meerdere Apps.
Natuurlijk Strava voor het vastleggen van mijn bezigheden.
BikeGPX voor het volgen van GPX track, vorig jaar erg handig gebleken voor het rijden van de 4 Parkstad routes zodat je niet verdwaalde ook al waren de route pijltjes niet altijd en overal aanwezig.
Fietsknoop voor het uitstippelen van een fietsroute via de ANWB knooppunten (normale toertochtjes op mijn sportfiets samen met mijn vrouw) en deze App praat tegen je bij het benaderen van een knooppunt dat je er bijna bent en benoemt dan ook het volgende knooppunt waar je daarna heen moet.
Via de fietsknoop website (of Ipad App) stippel je snel een route uit, slaat deze op en is dan ook meteen beschikbaar op de iPhone.

Bekend euvel van de smartphone in het algemeen is dat je de batterij snel leegtrekt als je scherm heel de tijd aan is.
In mijn geval net iets over 3 uur met een volle accu.
Dit heb ik opgelost met een powerbank waarmee ik meer dan 10 uur haal dus een hele dag fietsen met alles aan is geen issue meer.
Ook de grote databundels van tegenwoordig biedt ook alles voor het online kaartmateriaal :-D

In mijn geval tape ik de powerbank op mijn bovenbuis en heb een dedicated houder van Topeak voor mijn iPhone 6. Werkt opvallend goed zolang ik niet over de kop sla en het droog blijft :winkie:
Er is ook een waterdichte case van Topeak die natuurlijk meer kost.

Zo ziet mijn setup er dan uit:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oystein op do 14 juni 2018, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Dubbele post ...
johan_leiden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 11:37

Ik heb de Teasi One 3 Extend gekocht en nu 2x gebruikt om een stukje te touren. Turn-by-turn werkt goed, hij piept LUID en duidelijk als er een aanwijzing aan zit te komen. Op een goed bepijlde single-track heb je het vast niet nodig maar het is voor mij ook vooral handig om op vakantie van A naar B te fietsen en dan ook nog A weer terug te vinden :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inderdaad. Juist tijdens de vakantie is een gps geweldig.
Zorg wel dat je thuis geoefend hebt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heeft iemand hier ervaring met de oregon 600 en 700 ?
De laatste werd me afgeraden, en dat ik beter op zoek kon naar een 600 ?

Of zou de edge 1030 nog een gelijkwaardige navigatie ooptie zijn ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat wil je?
Outdoor gps is beter voor naviveren en verkennen van vreemd terrein.
Edge is beter als fitness/fietscomputer.
Garmin boudt bewust die scheiding aan.
(ook al is er wat overlap)
Dus dat is je eerste beslissing.
(Oregon zou betekenen dat je gekozen hebt voor outdoor)

Verder touchscreen of knoppen, schermafmeting, batterij duur, enz.

En wat was de achtergrond van dat advies?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Blubberman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 13:01

Hoop info zeg! ik kon zo gauw niet vinden of er iemand de 520 plus heeft. Wat zijn de gebruikservaringen in het bos?
Is de navigaite met bospaden een beetje ok?

De interface is dus redelijk slecht, naar wat ik heb gelezen. Maar daar wen je vast wel aan toch?

Ik kan een mooie korting krijgen via een kennis bij Garmin, de 520plus is dan een stuk goedkoper dan de wahoo Elemnt. Ik ben dus vooral benieuwd hoe belabbert de interface is.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Blubberman schreef: ma 19 november 2018, 13:43 Hoop info zeg! ik kon zo gauw niet vinden of er iemand de 520 plus heeft. Wat zijn de gebruikservaringen in het bos?
Is de navigaite met bospaden een beetje ok?

De interface is dus redelijk slecht, naar wat ik heb gelezen. Maar daar wen je vast wel aan toch?

Ik kan een mooie korting krijgen via een kennis bij Garmin, de 520plus is dan een stuk goedkoper dan de wahoo Elemnt. Ik ben dus vooral benieuwd hoe belabbert de interface is.
Ik heb hem getest de 520 plus. De edge 520 plus heeft als nadeel dat je niet naar 1 punt kan navigeren, je moet dan via de telefoon een route (dus een loop) maken en deze versturen naar je gps. Dit vind ik niet handig als ik op vakantie ben en ik wil naar een willekeurige plek op de kaart navigeren. Je kan ook niet scrollen met de kaart, alleen in- en uitzoomen. Verder is het een mooi apparaat, ik heb hem samen getest met de Edge Explorer, die heeft een touch screen, maar weer andere nadelen.
JhonDr
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 21:57

Gisteren de Garmin 820 ontvangen na een enorme slechte ervaring met de Mio 405. Mio uiteindelijk terug gegeven aan leverancier en met een kleine bij betaling de 820 nu in het bezit.

Door de 820 heen gegaan en vandaag op de fiets geïnstalleerd. App erbij geplaatst als ander dashboard en meteen een GPX naar de unit verzonden. Zondag eens kijken hoe de rij ervaringen zijn.
:-q Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Nadat we afgelopen weekend een hele leuke route zouden volgen wat finaal in het honderd liep doordat bleek dat je een gps track had moeten volgen i.p.v. een met bordjes uitgepaalde route, ben ik dan nu toch aan het rondkijken voor een gps device. Maar in feite heb ik dat al bij me in de vorm van een smartfoon.
Nu ben ik benieuwd wat tegenwoordig een gps device nog als voordeel heeft boven een telefoon? (Behalve natuurlijk het formaat)

Kun je met een telefoon zonder internet een route volgen, ook in Dld?
Welke app is erg makkelijk en gebruiksvriendelijk?
Op welke gps of met welke app is een live ‘follow me’ mogelijk voor het thuisfront?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Taucha schreef: di 17 september 2019, 08:18 Nadat we afgelopen weekend een hele leuke route zouden volgen wat finaal in het honderd liep doordat bleek dat je een gps track had moeten volgen i.p.v. een met bordjes uitgepaalde route, ben ik dan nu toch aan het rondkijken voor een gps device. Maar in feite heb ik dat al bij me in de vorm van een smartfoon.
Nu ben ik benieuwd wat tegenwoordig een gps device nog als voordeel heeft boven een telefoon? (Behalve natuurlijk het formaat)

Kun je met een telefoon zonder internet een route volgen, ook in Dld?
Welke app is erg makkelijk en gebruiksvriendelijk?
Op welke gps of met welke app is een live ‘follow me’ mogelijk voor het thuisfront?
Je kan met bijv GPX-viewer vrij eenvoudig een gpx bekijken en volgen op je iphone of android.

Ook is hier ergens een topic over het navigeren met een (oude) androidphone.

Buiten bereik vd gsm-mast heb je kaartmateriaal en software nodug die lokaal op je phone of gps staat.
In het buitengebied is de gsm ontvangst minder vanzelfsprekend dan thuis, zeker in het buitenland.

Ook de leuke "follow me" en "automatisch noodoproep" hebben internetverbinding nodig.
Niet alleen gsm(sms) maar echt 3 of 4G.
De software draait namelijk niet lokaal op je phone. Vreemd maar waar.
Het is dus eendrietraps raket.
GPS->phone->internet->phone(sms) ->thuisfront.
Dit hapert nogal eens...

Als je vooral wilt navigeren in onbekend terrein, dan koop je een outdoor toestel. Grotere nauwkeurigheid, lange batterijduur, alles lokaal op het toestel. Soms beperkte fitness functies (bijv. hartslag en cadans)

Als je data wilt verzamelen koop je een fiets gps. Deze kunnen vaak ook een beetje navigeren. Nadeel zijn de beperkte accuduur en de mindere nauwkeurigheid.
Niet de ideale partner in de bush.

Met je phone valt of staat alles met de software die je kiest.
Verder is de phone gps niet altijd even nauwkeurig, gaat de accu niet lang mee en is het scherm in de zon slecht leesbaar.
Belangrijk punt is ook dat je phone bedoeld is om te bellen, bijv als je hulp nodig hebt, of gewoon een uurtje later thuiskomt. Vervelend als je navigatie app dan de accu al heeft leeeg geslurpt...

O ja, je phone is meestal niet mtb-proof en kost vaak ook nog een stuk meer dan een gps.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Ahhhhh tnx voor het uitgebreide antwoord, TSTM! :-q

Dan gaat het dus een outdoor gps device worden om voornamelijk vooraf ingeladen tracks mee te rijden. Nog tips of zoekrichtingen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als outdoor gps voor op de mtb komt de etrex30 serie in aanmerking.
De nieuwe etrex 32, of de voorganger, de 30x (of nog iets ouder de 30 zonder x).
Die 30x is nu vaak in de aanbieding.
Ook op MP zullen de 30 en 30x wel regelmatig te koop worden aangeboden, nu mensen de nieuwere 32 gaan kopen.
De 32 kan naast GPS en Glonass ook de Europese Galileo satellieten gebruiken.
De GPSmap serie (62s,64s en 66s zijn wellicht iets beter, maar vooral groter (te groot voor op de mtb?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik heb jaren genavigeerd en ge-Strava 't met een goedkope Android waarop ik Strava en OSMand had geïnstalleerd.
Ging voor mijn gebruik prima, totdat in april het 'GPS week number rollover problem' een punt achter die ouwe Android GPS heeft gezet.

Moest dus overstappen naar iets anders.
Omdat ik voor dit soort, voor mij minder belangrijke, dingen weinig geld over heb, schafte ik een low budget oplossing aan.
Een Lezyne voor minder dan € 100,- in de aanbieding.
Een echte basic oplossing met uiterst minimale, maar voor mij al ruim voldoende mogelijkheden.
Ik ga 'm hier verder niet aanbevelen want met wat meer eisen en budget voor een GPS, moet je beslist voor, bijvoorbeeld, zo'n Etrex 30 serie gaan.
Eén ding wordt volgens mij wel onderschat; het gemak en efficiënt navigeren waarbij je gewoon op z'n simpelst een kruimelspoortje op een verder 'leeg'' scherm volgt.
En gewoon met een aso knoppie switchen tussen schermpjes met allerlei actuele ritinfo.
Dat werkt toch wel geweldig, in het heetst van de strijd zie je in één oogopslag wat je wilt zien, zonder daarbij het scherm voortdurend te moeten filteren op voor jou op dat moment belangrijke info.
Weet niet of een Etrex zo'n optie heeft, wil het alleen even meegeven in je overwegingen.

Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie