NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef: di 17 september 2019, 10:38
funride schreef: ma 16 september 2019, 22:00

Dat viel toch wel mee? ik ben verre van getalenteerd maar kwam altijd wel over de wortels aan het einde.
ik denk dat als je wat zand tussen de wortels gooit hij straks voor een groot deel van de bikers weer te doen is. (wel dicht leggen zodat er niet langs te rijden is)
Dat beginners er niet over heen komen is ook geen schande, is ook bedoeld al technisch lusje toch?

Wel goed dat er wat aan de HB gaat gebeuren om het uitdagend te houden :-q
Ik denk niet dat 10% er rijdend uit kwam in het begin!
Als dat zo zou zijn is het wel heel erg treurig gesteld met het gemiddeld niveau. :oops:
Maar zelf dan nog, is naar mijn idee geen reden wortel sectie er uit te halen, is bedacht als technisch lusje en gevaarlijk is het ook niet echt.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

funride schreef: di 17 september 2019, 13:32
Lars TB schreef: di 17 september 2019, 10:38

Ik denk niet dat 10% er rijdend uit kwam in het begin!
Als dat zo zou zijn is het wel heel erg treurig gesteld met het gemiddeld niveau. :oops:
Maar zelf dan nog, is naar mijn idee geen reden wortel sectie er uit te halen, is bedacht als technisch lusje en gevaarlijk is het ook niet echt.
Het is nogal een verschil met SPD's. Als het niet lukt moet je héél snel zijn met uitklikken. Met flat's (en dropper) wordt het een stuk makkelijker.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef: di 17 september 2019, 13:32
Lars TB schreef: di 17 september 2019, 10:38

Ik denk niet dat 10% er rijdend uit kwam in het begin!
Als dat zo zou zijn is het wel heel erg treurig gesteld met het gemiddeld niveau. :oops:
Maar zelf dan nog, is naar mijn idee geen reden wortel sectie er uit te halen, is bedacht als technisch lusje en gevaarlijk is het ook niet echt.
Als Yo-Eddy er al gewag van maakt dat het een tricky stukkie was, dan is het echt niet makkelijk. Het was gedeeltelijk een kwestie van tussen de oren, maar halverwege de bocht zat je ook daadwerkelijk vast tussen de 2 grote wortels.

Nu is inderdaad het niveau niet heel hoog, maar dat soort dingen zijn gewoon een uitdaging en het is ook niet dat je die ergens in NL kunt oefenen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Blastfromthepast schreef: di 17 september 2019, 13:45
funride schreef: di 17 september 2019, 13:32

Als dat zo zou zijn is het wel heel erg treurig gesteld met het gemiddeld niveau. :oops:
Maar zelf dan nog, is naar mijn idee geen reden wortel sectie er uit te halen, is bedacht als technisch lusje en gevaarlijk is het ook niet echt.
Het is nogal een verschil met SPD's. Als het niet lukt moet je héél snel zijn met uitklikken. Met flat's (en dropper) wordt het een stuk makkelijker.
Maar je kunt heel snel uitklikken met SPD!

En als je er goed doorheen komt, hoef je ook niet uitklikken. Alleen als het mislukt is het dus (eventueel) makkelijker met flats... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

@Funride: Ga voor de grap op een zaterdag- of zondagochtend eens op een iets lastiger deel van de route staan kijken. Je gaat ervan opkijken wat je ziet. Zeker in deze tijd van het jaar.

We moeten nog kijken naar de exacte inrichting maar het is heel goed denkbaar dat we weer iets met die exit gaan doen. Wat dat gaat worden is nog even afwachten. In ieder geval gaan we die sectie weer wat meer uitdagend maken.

Overigens, de liefhebbers van dat soort hindernissen die heuvelopwaarts liggen moeten op de Lage Vuursche route ook maar eens goed om zich heen kijken. Er liggen daar verschillende lijnen waar je een worteldrempel moet overwinnen maar er zijn zelden sporen te zien. En dan heb ik het dus gewoon over plekken die honderd procent op de officiële route liggen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bottecchia schreef: di 17 september 2019, 13:53 Overigens, de liefhebbers van dat soort hindernissen die heuvelopwaarts liggen moeten op de Lage Vuursche route ook maar eens goed om zich heen kijken. Er liggen daar verschillende lijnen waar je een worteldrempel moet overwinnen maar er zijn zelden sporen te zien. En dan heb ik het dus gewoon over plekken die honderd procent op de officiële route liggen.
Precies! Op een mannetje of 10 hier op het forum na wil niemand in de praktijk een technisch uitdagende route... :roll: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Lars TB schreef: di 17 september 2019, 13:47
Blastfromthepast schreef: di 17 september 2019, 13:45

Het is nogal een verschil met SPD's. Als het niet lukt moet je héél snel zijn met uitklikken. Met flat's (en dropper) wordt het een stuk makkelijker.
Maar je kunt heel snel uitklikken met SPD!

En als je er goed doorheen komt, hoef je ook niet uitklikken. Alleen als het mislukt is het dus (eventueel) makkelijker met flats... .
Ja eens hoor, snel uitklikken met spd lukt me ook wel, maar het is kiele kiele. En eigenlijk mislukte het dus iedere keer. Dus daarom zeg ik dat het met flats makkelijker is. Omdat het mislukt. :D
Technische lijntjes op LV pak ik allemaal, daarom vind ik die route ook een van de leukste op de UHR.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: di 17 september 2019, 13:46 Als Yo-Eddy er al gewag van maakt dat het een tricky stukkie was, dan is het echt niet makkelijk. Het was gedeeltelijk een kwestie van tussen de oren, maar halverwege de bocht zat je ook daadwerkelijk vast tussen de 2 grote wortels.
Nu is inderdaad het niveau niet heel hoog, maar dat soort dingen zijn gewoon een uitdaging en het is ook niet dat je die ergens in NL kunt oefenen... .
Nou nou, ik wilde vooral de discussie van april 2018 niet opnieuw voeren :wink:
Reed er nu met twee 6-jarigen die graag hun grenzen willen verleggen dus ook voor hen de wortelsectie graag terug. Dit stuk parcours is een "optie" dus mag zo moeilijk als mogelijk wat mij betreft, dan kunnen alle overige mensen die geen uitdaging wensen er gewoon omheen of terug het fietspad op :-q


Inderdaad nog wat leuke wortel step-ups gereden ook afgelopen zondag (met het tempo vd kabouters nog beetje meer tijd om rond te kijken) vooral bij de mulle stukken heb je gewoon voordeel bij de wortelstukken.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bottecchia schreef: di 17 september 2019, 13:53 @Funride: Ga voor de grap op een zaterdag- of zondagochtend eens op een iets lastiger deel van de route staan kijken. Je gaat ervan opkijken wat je ziet. Zeker in deze tijd van het jaar.
Dat is op Schoorl ook, maar ze gaan op een golf course de holes toch ook geen meter in doorsnede maken omdat 3/4 er geen reet van kan .... :roll: :wink:

Een MTB route is geen fietspad
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: di 17 september 2019, 14:41
Bottecchia schreef: di 17 september 2019, 13:53 @Funride: Ga voor de grap op een zaterdag- of zondagochtend eens op een iets lastiger deel van de route staan kijken. Je gaat ervan opkijken wat je ziet. Zeker in deze tijd van het jaar.
Dat is op Schoorl ook, maar ze gaan op een golf course de holes toch ook geen meter in doorsnede maken omdat 3/4 er geen reet van kan .... :roll: :wink:

Een MTB route is geen fietspad
Het was meer dat Funride nog enig vertrouwen had in de Nederlandse mountainbiker... .


:lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Precies. Je kijkt soms echt je ogen uit. :D
Aan de andere kant. We hebben het allemaal een keer moeten leren. Laten we dat ook niet vergeten.

Van het betreffende stukje gaan we in ieder geval weer wat leuks maken. Maak je geen zorgen.
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Die uitgang is toch prima zo, als je wilt kun je nog steeds over de wortels.. Net zoals hierboven beschreven zijn er op de hele route zoveel leuke alternatieve lijnen te fietsen die het een stuk uitdagender maken. Gewoon een keer stapvoets over de route gaan en je komt ze vanzelf tegen :wink:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Is er uiteindelijk iets uitdagends op een mtb route, is het weer niet goed omdat het te moeilijk is :winkie:

Nu even serieus, een goede tip is om eens achter iemand te rijden die LV bijvoorbeeld erg goed kent. En dan in het bijzonder iemand die de technische uitdagingen rond de track kent. Ik reed laatst achter zo'n iemand en die trotseerde soms dingen waar je nooit zelf op was gekomen óf waar je nooit van zou denken dat het rijdbaar is. En ja, daar zaten dingen tussen die steiler en pittiger waren dan de wortels op de handbuilt.

En ps, het is niet erg als je iets niet kan op de trail, dat houdt het uitdagend
Laatst gewijzigd door Horsthil op di 17 september 2019, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

ice246 schreef: di 17 september 2019, 17:08 Die uitgang is toch prima zo, als je wilt kun je nog steeds over de wortels.. Net zoals hierboven beschreven zijn er op de hele route zoveel leuke alternatieve lijnen te fietsen die het een stuk uitdagender maken. Gewoon een keer stapvoets over de route gaan en je komt ze vanzelf tegen :wink:
Je bedoelt dat je op het optionele lusje een optionele exit wil maken? Trailception!

(lijkt mij niet, liever een paar serieus lastigere, optionele, lusjes. Stuk duidelijker lijkt me. En des te leuker als je ze weet te clearen)

:-q voor initiatieven als Handbuilt
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef: di 17 september 2019, 10:38 Ik denk niet dat 10% er rijdend uit kwam in het begin!
Klopt.
Ik heb er met de routeontwerper staan kijken. Onze gedachten kwamen overeen. Mountainbiken is een technische sport en dit is het minimale wat je wilt kunnen. De overige 90% deelt deze mening niet.

Volgens mij is een deel van de wortels verdwenen.
Plaats reactie