2e hands 26" fully worth it? Of... nieuwe HT?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Hey all,

nieuwe hier - obviously. Ben al een paar dagen dit forum aan het afstruinen, er is zoveel nuttige info verspreid tussen de verschillende topics: echt top!

Na een aantal keer gehuurd te hebben wil ik één dezer dagen wil ik zelf ook een fiets kopen. Ik twijfel tussen nieuw en tweedehands, tussen een fully of een HT. Rijden zal vooral in NL maar zeker ook in België (Ardennen), Duitsland (Winterberg) en eventueel UK plaatsvinden. Klimmen zuigt, ik pak liever de lift (Bike parks, yes please!) tenzij dat niet anders kan (NL / Blegië), dus wordt het wss een Trail achtig model.Oh, en ik hou van hard gaan en waar mogelijk wat air maken.

Nieuw zou ik voor de 2020 Trek Roscoe 8 gaan, maar om voor de verandering eens 'rustig te beginnen' met een nieuwe hobby ga ik binnenkort kijken bij een:

1) 3-4 jaar oude 29" Canyon Grand-Canyon AL (bijna volledig XT afgemonteerd á 500 ish) - particuliere verkoop
2) "in nieuwstaat verkerende" 26" fully (merk weet ik weet ik even niet meer, volledig NX1 afgemonteerd á 750 ish) - doorverkoop via lokale winkel.

Ik ben van plan om voor de aankoop ook een keer een fully te huren, zodat ik een betere keuze kan maken tussen fully of HT.
Hardtail lijkt me lekker makkelijk in onderhoud, maar volgens mij is de grootste reden voor een HT het niet hebben van budget voor een Fully?

Hier op het Forum zag ik ook een dope Fully te koop staan (viewtopic.php?f=20&t=142765) die wellicht een betere koop is dan een 26er voor 750?

Anyway, ik snap dat jullie gevestigdere bezoekers dit soort topics wellicht zat worden :oops:

Mijn hoofdvraag is dus: is een 26" fully nog wel de moeite in 2019 nu alles 27.5" / 29" wordt?

Thanks!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koop een fiets die bij de omstandigheden past waarin je het meeste zult fietsen.
Als je een keer naar Winterberg gaat kan je daar een fiets huren.
Iedereen heeft het voornemen regelmatig in D of B te gaan fietsen, slechts weinigen steken de grens ook daadwerkelijk over.
De meeste rondjes worden gereden op Schoorl en de UHR.

2e hands is altijd een risico, mtb'en brengt op termijn kosten met zich mee, reparatie, vervanging van slijtage onderdelen, upgrades enz.
Een 2e hands brengt zeker kosten met zich mee, iig eerder dan een nieuwe.
Maar voor een beginnersbudget is 2e hands wel interessant, mits je wat achter de hand houdt voor de evt. reparaties.
Achtervering brengt extra (slijtage) onderdelen met zich mee, dus iets meer kosten in aanschaf en onderhoud.

Die Cube hier op het forum is 29".
Dat zou toch sterk mijn voorkeur hebben boven 26".
De rondjes die jij gaat fietsen gaan makkelijker op een 29".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

AKARazorback schreef: wo 18 september 2019, 10:06 Hier op het Forum zag ik ook een dope Fully te koop staan (viewtopic.php?f=20&t=142765) die wellicht een betere koop is dan een 26er voor 750?
Ik ben ook pas sinds kort hier lid en zit een beetje hetzelfde erin als jij merk ik. Ga ik voor een fully of een hardtrail met betere onderdelen? Ga ik nieuw of ga ik tweedehands? En ook ik heb mezelf nou eens belooft rustig aan te doen en niet meteen 3k weg te brengen bij deze nieuwe hobby. :D

Deze fiets heb ik ook al regelmatig bekeken. Prachtig ding en ik denk voor die prijs heel interessant! Is het wel de goede maat? Ik merkte dat ik soms hebberig werd in mijn zoektocht en opeens andere framematen ging 'accepteren' want het was zo'n mooi fiets. Maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb besloten dat ik eerst een fiets ga huren (fully) en meer ervaring krijgen met mijn huidige HT zodat ik zeker weet of ik naar een fully wil. Daarna ga ik wat fietsenzaken bezoeken en informatie inwinnen, merken passen en pas daarna ga ik beslissen of ik voor een goed onderhouden 2dehands ga (want wat schrijven die dingen hard af!) of toch liever nieuw.

Succes!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die Cube is zeker een heel mooie fiets en je kunt er heel veel mee, dus als jij het een mooie vindt: kopen!


Het is alleen niet de beste bikepark-fiets. Maar ja, een goede bikepark-fiets is niet ideaal om in NL mee rond te crossen. Maar je komt er met die Cube ook in een bikepark wel prima mee naar beneden. Alleen als je lomp gaat worden, dan is dit type FS wat kwetsbaarder. Maar tegen die tijd heb je waarschijnlijk ook wel door dat je een niveau verder bent en voor een bikepark misschien een andere fiets moet aanschaffen.


Overigens heeft mijn bikepark-fiets ook nog gewoon 26" wielen. Lekker compact en sterk!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Thanks allen!

Ik zal even per antwoord reageren.
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 18 september 2019, 12:16 Koop een fiets die bij de omstandigheden past waarin je het meeste zult fietsen.
Als je een keer naar Winterberg gaat kan je daar een fiets huren.
Iedereen heeft het voornemen regelmatig in D of B te gaan fietsen, slechts weinigen steken de grens ook daadwerkelijk over.
De meeste rondjes worden gereden op Schoorl en de UHR.

2e hands is altijd een risico, mtb'en brengt op termijn kosten met zich mee, reparatie, vervanging van slijtage onderdelen, upgrades enz.
Een 2e hands brengt zeker kosten met zich mee, iig eerder dan een nieuwe.
Maar voor een beginnersbudget is 2e hands wel interessant, mits je wat achter de hand houdt voor de evt. reparaties.
Achtervering brengt extra (slijtage) onderdelen met zich mee, dus iets meer kosten in aanschaf en onderhoud.

Die Cube hier op het forum is 29".
Dat zou toch sterk mijn voorkeur hebben boven 26".
De rondjes die jij gaat fietsen gaan makkelijker op een 29".
Thanks! Heb vandaag even een 26" bekeken en geprobeerd, maar vind dat toch niet echt een succes op eerste gevoel.

Dat nieuw vs 2e hands blijft wel echt een ding, precies om de redenen die jij aankaart. Als ik slecht inschat of de tweedehands fiets de moeite is, en er blijkt al snel onderhoud nodig te zijn, hoeveel heb ik dan werkelijk bespaard? In dat geval is haast een low end nieuwe fiets al snel betrouwbaarder dan een high end tweedehands, die misschien eigenlijk derdehands is.

Overigens ben ik het type dat ook voor surfen gerust op donderdag/ vrijdag na werk snachts naar Frankrijk rijd om daar te surfen, of van midden Nederland vrienden onderin Zeeland opzoekt voor een sessie (ook al snel 2.5 uur rijden), dus B en D zijn zeker gewoon aan te rijden.
ofv schreef: wo 18 september 2019, 13:18 Ik ben ook pas sinds kort hier lid en zit een beetje hetzelfde erin als jij merk ik. Ga ik voor een fully of een hardtrail met betere onderdelen? Ga ik nieuw of ga ik tweedehands? En ook ik heb mezelf nou eens belooft rustig aan te doen en niet meteen 3k weg te brengen bij deze nieuwe hobby. :D

Deze fiets heb ik ook al regelmatig bekeken. Prachtig ding en ik denk voor die prijs heel interessant! Is het wel de goede maat? Ik merkte dat ik soms hebberig werd in mijn zoektocht en opeens andere framematen ging 'accepteren' want het was zo'n mooi fiets. Maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb besloten dat ik eerst een fiets ga huren (fully) en meer ervaring krijgen met mijn huidige HT zodat ik zeker weet of ik naar een fully wil. Daarna ga ik wat fietsenzaken bezoeken en informatie inwinnen, merken passen en pas daarna ga ik beslissen of ik voor een goed onderhouden 2dehands ga (want wat schrijven die dingen hard af!) of toch liever nieuw.

Succes!
Tof man, welkom dan van de ene beginner aan de andere! Dat huren is zeker geen gek idee... ik heb vandaag op die 26" fully gezeten, en de shop was meteen zo meedenkend om mij op wat andere fietsen te zetten, zelfs modellen waar ik geen interesse in had, puur om frame geometrie te laten ervaren. Zo kon ik goed verschil merken in wat ik wel en niet fijn vind zitten (dat heb je gevoelsmatig echt wel door ook al heb je slechts een paar keer gehuurd). Ik heb nu echt een beter idee in welke maat-range ik val van verschillende merken, en zelfs dat sommige merken met de 'juiste maat' toch helemaal zo fijn niet zitten voor mij (korten armen).

Twee weken terug had ik bijvoorbeeld ook op verkeerd advies van de verhuurder een te lang frame, waardoor ik een week lang mega last van mn rug heb gehad door 4 uurtjes MTBen - en dat kwam echt niet door 't schokken en teveel in het zadel zitten, maar gewoon een stuur wat net, net niet buiten bereik lag.
Lars TB schreef: wo 18 september 2019, 14:44 Die Cube is zeker een heel mooie fiets en je kunt er heel veel mee, dus als jij het een mooie vindt: kopen!


Het is alleen niet de beste bikepark-fiets. Maar ja, een goede bikepark-fiets is niet ideaal om in NL mee rond te crossen. Maar je komt er met die Cube ook in een bikepark wel prima mee naar beneden. Alleen als je lomp gaat worden, dan is dit type FS wat kwetsbaarder. Maar tegen die tijd heb je waarschijnlijk ook wel door dat je een niveau verder bent en voor een bikepark misschien een andere fiets moet aanschaffen.


Overigens heeft mijn bikepark-fiets ook nog gewoon 26" wielen. Lekker compact en sterk!
Thanks! Ik zal zeker niet meteen als een prof een park in duiken... maar heb in het recente verleden wel wat tafels gesprongen en redelijke drops gepakt (Noord Ierland) en dat vond ik echt meesterlijk, en ging ook verbazingwekkend goed. Vandaar dat ik die optie in ieder geval open wil houden om "wanneer ik er dan toch ben" mee te kunnen pakken. Is dat vreemd?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

AKARazorback schreef: wo 18 september 2019, 21:23 ... ik heb vandaag op die 26" fully gezeten, en de shop was meteen zo meedenkend om mij op wat andere fietsen te zetten, zelfs modellen waar ik geen interesse in had, puur om frame geometrie te laten ervaren. Zo kon ik goed verschil merken in wat ik wel en niet fijn vind zitten (dat heb je gevoelsmatig echt wel door ook al heb je slechts een paar keer gehuurd). Ik heb nu echt een beter idee in welke maat-range ik val van verschillende merken, en zelfs dat sommige merken met de 'juiste maat' toch helemaal zo fijn niet zitten voor mij (korten armen).
Bedenk wel dat je een zithouding behoorlijk aan kunt passen! Andere stuurpen, ander stuur, zadel een paar centimeter naar voor of achter. Kan enorm schelen, zoveel dat het gewoon een andere fiets lijkt! Dus laat je niet helemaal leiden door wat korte ritjes.
AKARazorback schreef: wo 18 september 2019, 21:23 Thanks! Ik zal zeker niet meteen als een prof een park in duiken... maar heb in het recente verleden wel wat tafels gesprongen en redelijke drops gepakt (Noord Ierland) en dat vond ik echt meesterlijk, en ging ook verbazingwekkend goed. Vandaar dat ik die optie in ieder geval open wil houden om "wanneer ik er dan toch ben" mee te kunnen pakken. Is dat vreemd?
Nee, dat is prima zo en dan is zo een Cube een prima keuze!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Tof,

thanks again! Reden te meer om dus niet tweedehands te kopen, want dan komen er nog wat aanvullende kosten bij om een fiets passend te maken, terwijl als ik naar een goede zaak ga, ze voor die up of side-grades om de fiets perfect te krijgen, wellicht een mooie prijs kunnen geven.

Denk wel even bij die Cube Stereo kijken, want als ik dan toch fully ga is dat wel een mooie kans.

Anders misschien iets niet te geks om op te beginnen, gewoon een el-cheap (niet TE cheap) instap model, veel gebruiken, testen, af en toe wat stukjes op andere mensen hun fiets mogen proberen, misschien wat testdagen als zoiets bestaat en dan over een jaar gewoon kopen wat ik echt wil.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

AKARazorback schreef: wo 18 september 2019, 22:08 Reden te meer om dus niet tweedehands te kopen, want dan komen er nog wat aanvullende kosten bij om een fiets passend te maken, terwijl als ik naar een goede zaak ga, ze voor die up of side-grades om de fiets perfect te krijgen, wellicht een mooie prijs kunnen geven.
Maar daar is de prijs van een gebruikte fiets dan ook weer naar! Kun je zelf nog een heel kapitaal besteden aan upgrades en veranderingen.

En als het virus eenmaal toe slaat, dan gaat dat sowieso gebeuren :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Tja ... moet je net met hebben; als ik iets koop wil ik het gebruiken! Niet na twee ritjes de cassette moeten vervangen, nog een ritje later erachter komen dat de voorvork toch niet top bleek en een servicebeurt nodig heeft, etc. Maar goed, we gaan het meemaken! Ik houd jullie sowieso op de hoogte, dat moet nu wel na al dit advies, haha!

En één dezer dagen ook eens een fully huren voor een dagje om te ervaren of ik dat tof vindt... denk wel dat ik het kan waarderen als die eenmaal goed is afgesteld.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Een paar jaar terug heb ik ook zitten twijfelen bij het vervangen van mijn eerste mtb tussen een betere HT of overstap naar een fully. Ik had toen al een paar keer met m'n XC HT gefietst in de Alpen en wilde toen (na een paar OTB's) een betere fiets om daar ook "echte" trails te kunnen gaan fietsen of een middagje bikepark te doen. IUiteindelijk heb ik gekozen voor (denk ik) een all-round fully met 120mm vering voor en achter omdat (1) ik het gestuiter op een zadel zat was, en (2) ik het idee had dat ik met een fully een capabelere fiets had voor trails in het buitenland. Inmiddels ben ik er wel achter voor in het buitenland je MTB skills veel belangrijker zijn dan dat of je op een fully of HT rijd. Ik rijd in het buitenland probleemloos blauwe en rode trails en waar mogelijk pak ik een bikepark mee. Alles wat ik niet rijd komt niet zozeer omdat mijn fiets het niet aan zou kunnen maar omdat ik de skills daar (nog) niet voor heb. Dus met een beetje allround fully of HT kan je mijn inziens overal plezier beleven. Een fully is echter duurder in aanschaf en zeker in onderhoud. Maar ik vind het heerlijk rijden en m'n fully heeft mij geholpen om mijn skills te verbeteren doordat ik meer vertrouwen had/kreeg (al dan niet terecht) op de trails en in de bikeparks in het buitenland.
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Hi all,

inmiddels heb ik de keus gemaakt voor een 2e hands Canyon Grand Canyon uit 2016 (?), gekocht voor 550 - leek erg netjes onderhouden, maar vooral de 'pasvorm' is echt PERFECT. Volledig XT afgemonteerd en reeds geconverteerd naar 1x11, met alles om terug te gaan naar 2x11 er bij.

Dat gezegd hebben: volgende keer zou ik toch nieuw kopen!

Gisteren de fiets bij 12gobiking na laten kijken (leek me een fijn gevoel om zeker te weten dat er niks ernstig mis is) en meteen 400 euro lichter gezien de ketting dusdanig oud was dat blijkbaar ook mn achter cassette en voorblad vervangen moest worden. Zelf leek het me een geval 'goed gebruikt' maar niet direct aan vervanging toe (fiets reed echt TOP - perfectie!). Daar dachten ze er anders over, dus als leek maar vertrouwd op hun advies. Fiets rijd nu aanzienlijk minder lekker dan voor de vervanging, helaas (eigenlijk nauwelijks beter dan de huurfietsen die ik hiervoor heb geprobeerd).

Blijkbaar is ook de vork nooit echt onderhouden... Die komt er dus ook nog eens aan, en daarmee zit je al zo goed als aan de prijs van een nieuwe fiets, waar je dan ook gewoon een dropper post al bij krijgt, een eerste servicebeurt EN garantie hebt (ik keek naar de Roscoe 8 )

Al met al top fiets, waar ik vast veel lol mee ga hebben (en nu al heb ... sinds ik de fiets heb, heb ik elke dag minimaal een uur, vaak 2 uur, gefietst!). Heel veel geleerd mbt waar op te letten met kopen van een fiets (zowel nieuw en gebruikt), maar JUIST voor beginners zou ik een gebruikte fiets ECHT KEIHARD AFRADEN. Je weet als leek gewoon niet precies waar je op moet letten en voor mij resteert nu een gevoel dat ik ergens genaaid ben, of wel door de verkoper (was alles echt meer versleten dan het leek?) of door de 'experts' (was alles wel echt zo versleten als gezegd?). De waarheid zal in het midden liggen... en ik heb er veel van geleerd. Maar mijn advies voor beginners: KOOP NIEUW.

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden in andere topics, en ben extra gemotiveerd om ALLES zelf te leren doen... Die tools komen altijd van pas, plus de voldoening van zelf alles kunnen repareren en afstellen lijkt me een enorm contrast met het gevoel wat ik nu heb.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Oef. Auw. Thanks voor de update. Ik neig zelf al meer richting nieuw en gisteren bij een v.d. bezochte zaken ook te horen gekregen dat ze amper tweedehands fietsen innemen (fully) ivm het onderhoud en dat een fiets in veel gevallen 'op' is en te duur om nog helemaal op te lappen en weer te verkopen. Qua handel niet interessant blijkbaar?

Via MP blijft het altijd een gok. Ik stop met op MP zoeken na dit bericht van je. :) De prijzen zijn aantrekkelijk maar jou is precies overkomen waar ik bang voor zou zijn.

Begrijp ik nou goed dat je de fiets op dit moment niet eens meer lekker vind rijden? Dat is wel echt heel zuur.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Als de boel zo af was dat volledige vervanging nodig was, zou het niet zo moeten zijn dat de fiets nu merkbaar slechter fietst. Of het een goed advies is geweest kunnen wij niet inschatten, maar als er verschil merkbaar is, zou dat de andere kant op moeten zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is 12Go niet de eerste plek waar ik aan denk als het gaat om onafhankelijk advies... .Ik denk dat er daar ook het 1 en ander aan te wijten is!


Ik zeg niet dat ze het niet kunnen, hoor voldoende goede verhalen. Maar ook heel wat verhalen die geen reclame voor de fietsbranche zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Alright, update tijd:

wat ik eerder niet had vermeld was dat ik gisteren uiteraard meteen contact heb gezocht met 12Go om te vragen hoe het precies zit. Mijn grootste probleem waren een paar dingen:

1) Gevoel dat er misbruik is gemaakt van mijn gebrek aan kennis om wat spullen te vervangen niet wellicht echt nog even mee hadden gekund, terwijl onvoldoende is gekeken naar zaken die WEL echt aan vervanging toe waren maar iets meer aandacht nodig hadden om te spotten.
2) Precies die dingen die zijn vervangen voelen niet beter, zelfs slechter.
3) Problemen die ik had aangegeven zijn onvoldoende opgelost (met name constant aanlopend geluid bij het voorwiel).

Ik ben aan de telefoon netjes geholpen en kon vandaag alweer terecht zodat ze zich konden verbeteren.

Conclusie:

1) Blijft
2) Lijkt iets beter te lopen dan gisteren, nog steeds niet zo top als het was - wellicht moet alles nog even op elkaar inlopen
3) Wiellagers vervangen want die waren helemaal verroest met bramen en al, plus remblokken voor en remschijf voor ook vervangen

Punt 3 is nogal vervelend want bij de oorspronkelijke beurt had ik al aangegeven dat het voorwiel / rem aanliep - met andere woorden; iemand heeft gewoon onvoldoende zijn werk gedaan want niet alleen zat nakijken van remmen, remblokken en schijven bij de beurt in - ik had zelfs aangegeven dat er iets mee leek te zijn.

Al met al vriendelijke mensen die echt hun best doen om goede service te verrichten, maar voor mij een zeer bittere nasmaak.

Enfin:

Fiets 550
Reparaties 500

Tel uit je winst...

KOOP GVD NIEUW - in mijn geval had ik voor 500 meer een nieuwe Roscoe 8 gehad met dropper post er al in, bredere velgen en banden (beter geschikt voor mijn rijstijl), garantie en tevens eerste servicebeurt gratis. Met een beetje onderhandelen kan je dan nog wat "shop tegoed" krijgen voor onderdelen zoals pedalen / tubeless set up, waardoor het eigenlijke prijsverschil nog dichter bij elkaar ligt.

Samengevat voel ik me dus door beide partijen behoorlijk genaaid, maar aan het einde van de dag baal ik nog het meest van mezelf - ik koop altijd nieuw precies om dit soort shit te vermijden. Live and learn I guess. Het gouden randje is wel dat ik nu echt van plan ben om NIETS meer door shops te laten doen en alles zelf wil kunnen checken, afstellen en vervangen.
Plaats reactie