Crank kraakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Ik heb af en toe dat mijn crank/bottom bracket kraakt. Dat heb ik steeds opgelost door na een tijd de crank uit het frame te halen, crank en bb schoon te maken, nieuw vet en weer terug. Dan was het weer een tijdje weg.
Nu viel me de laatste keer op dat er een zwarte streep op de plek zit waar bb en crank in contact komen met mekaar. Ook bij de bb voelt het niet helemaal glad aan, maar alsof er wat zand tussen heeft geschuurd. Moet ik hier iets mee doen of gewoon doorgaan. Meer vet ertussen en weer fietsen?
Afbeelding
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Niemand die hier iets over kan zeggen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Erg lastig op een foto.
Misschien is je lager vastgelopen en is de binnenschaal over de as gaan draaien?
Een foto vd andere kant zou kunnen helpen te vergelijken.

Verder kan je een nieuw lager monteren en kijken wat er gebeurd. Er is ook een soort Loctite die de speling tussen je lager en de as kan opvullen. Demontage wordt daarna wel lastiger.

En hoewel het in principe niet uitmaakt, is het wellicht handig als je merk en type vermeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

Is een gxp passing waarbij inderdaad met een rot lager aan de drive zijde is doorgereden. Hierdoor is de kunstof bus weggesleten en is het lager op je spindle gaan schuren.

Nieuwe trapas monteren en het euvel is verholpen. Op basis van de foto lijkt me locktite nog niet noodzakelijk.
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Lijkt alsof de passing van het lager niet helemaal goed is geweest. Kan aan het lager zelf liggen, of aan de uitlijning van de cups. Als die niet exact parallel aan elkaar zitten ga je dit soort gedoe krijgen en ook versnelde slijtage van lagers.

Ik zou beginnen te kijken naar de passing van de lagers in de cups en de as in het bracket.

Voel je op dit moment speling? Al is het maar een beetje kan dat al genoeg zijn om te gaan wrikken. En dat wordt alleen maar meer.

Vervolgens of de crank goed draait als alles gemonteerd is. Als alles strak past maar de uitlijning is niet goed, dan draait het niet perfect.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Dank voor de reacties.
Fiets: Radon ZR Race 8.0
Crank: Sram XX1 GXP
BB: C-bear

Als ik de crank uit het frame haal en de lagers afveeg met een doek, dan lijkt het allemaal soepel te lopen als ik met mijn vinger aan de lagers draai. dan voel ik niks knarsen oid.
Ik denk dat als de binnenlager over de as draait dit wel wat meer lawaai zou moeten maken?
Welke andere kant zou je willen zien? van het lager of gewoon de andere kant van de as?

@rebyte: over welke kunststof bus heb je het?Ik heb daar überhaubt nooit een kunststof bus gezien? binnenkant van het BB is ook gewoon metaal.

@Kahuna matata:
Ik voelde de laatste keer idd een heel klein beetje speling. Niet tijdens het fietsen, maar wel toen ik probeerde de crankarm richting het frame probeerde te duwn. Dit was weg toen ik de crank iets strakker aandraaide (op 54Nm moment, moet tussen 48 en 54Nm aangehaald worden).

Op zich is de BB al enkele jaren oud, dus die zou best eens aan vervanging toe kunnen zijn...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De andere kant vd as. Is die ook zo ruw?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

het gaat erom of het lager de as heeft ingesleten. De plekken die ik bij de lagers heb die glimmen juist erg.

Ik heb dit nog nooit gezien, tenminste niet dat het goed is :-)
Is de as ingesleten, dat kan je voelen met je nagel of gewoon meten met een schuifmaat
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij mijn assen is het ook glimmend (maar die zijn van Shimano).
Dus ik ben wel benieuwd hoe de andere kant er uit ziet.
Die kant op de foto ziet er niet lekker uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

pimmedoris schreef: di 17 september 2019, 09:31
@rebyte: over welke kunststof bus heb je het?Ik heb daar überhaubt nooit een kunststof bus gezien? binnenkant van het BB is ook gewoon metaal.
Sram GXP cups hebben een kunstof ring die het lager afdekt en ook precies het glimmende gedeelte van de as afdekken. C-Bear gebruikt niet zo'n ring dus dat kan het niet zijn.

Je geeft aan dat de BB enkele jaren oud is. Lopen de lagers ook goed als je ze onder druk draait? Meestal is dat niet zo en de oorzaak van slecht functionerende BB.
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Het heeft even geduurd, maar ik kon niet eerder foto's maken.
Hier de hele as zichtbaar.
Afbeelding
Aan de andere kant is er dus niks te zien, enkel de plek aan de drive side.
Ik heb ook foto's gemaakt van de BB.
Drive side:
Afbeelding

Non-drive Side:
Afbeelding

Duidelijk te zien dat er aan de drive side allemaal groefjes zitten en dat de non-drive side nog helemaal glad is. Ik merk nu ook dat er wat speling op de crank arm zit als ik deze op moment zit.
Ik zal eens een nieuwe BB aanschaffen...
Of is het nu al zover dat de crank zelf ook vervangen moet worden? (Ik hoop het niet)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben bang dat de as vd crank ook beschadigd is.
Maar Loctite heeft dus spul om die speling op te vangen.
Alleen demonteren wordt later een probleem...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

We gaan het zien. Ik heb gisteren een nieuw BB binnen gekregen. Toch maar weer de gewone van Sram. Dit weekend installeren.

Ik denk/hoop dat het meevalt met de crank-as. Ik ben even wat plaatjes gaan zoeken en zie op alle foto's dat de crank-as anders is op de plek waar de as contact maakt met de BB-lagers.
Bijv: https://www.amazon.ca/SRAM-11-Speed-Cra ... 9308291620

Maar goed, gewoon proberen...
Plaats reactie