Spaken

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: vr 13 september 2019, 19:56
Lars TB schreef: vr 13 september 2019, 09:57
Bij zijdelingse belasting wordt maar 1 kant op trek belast, de andere kant wordt op druk belast. De vraag is wat er dan gebeurt? Komt de nippel los van de velgbodem? Of vervormt de spaak? En dan vervormt die platte spaak net wat makkelijker dan een ronde. De vraag is alleen of je dat merkt of dat je het kunt meten?

Een spaak die op druk wordt belast knikt en gaat bij op spanning komen kapot en/of de nippel draait los. De spaak gaat alleen iets minder op trek worden belast. Daarom moet juist die trekspanning zo lekker hoog. In een goed wiel staan de spaken altijd onder trekspanning. Alleen varieert deze bij belasting, maar blijft positief.

Het maakt ook niets uit voor de treksterkte of stijfheid of een spaak rond of plat is. Als het doorsnede oppervlak maar gelijk is. Je kunt bij platte spaken misschien wel wat restspanning krijgen door platdrukken. Maar voor hetzelfde trekken ze ze in platte vorm en dan zijn ze even sterk. Weet ik niet.
Lars TB schreef: vr 13 september 2019, 12:16 Een wiel vervormt wel degelijk zoveel dat de spaakspanning niet voldoende is om de spaken precies op hun plek te houden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hangt in de bovenste spaken, maar je steunt niet op de onderste spaken.
De voorspanning in de spaken is zodanig dat de onderste spaken nooit spanningsloos worden.
Bij een goed gespaakt wiel.

Om dit lange tijd goed te houden wil je alle spaken op gelijke spanning hebben.
Gelijke spanning per mm2!
Dus de spaken die je minder kunt spannen (omdat anders het wiel uit het midden komt) kies je een maat dunner.
Dat is voor rechts ennachter links
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 13 september 2019, 20:42 Je hangt in de bovenste spaken, maar je steunt niet op de onderste spaken.
De voorspanning in de spaken is zodanig dat de onderste spaken nooit spanningsloos worden.
Bij een goed gespaakt wiel.
Lars TB schreef: vr 13 september 2019, 12:16 Een wiel vervormt wel degelijk zoveel dat de spaakspanning niet voldoende is om de spaken precies op hun plek te houden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Gaan toch ‘gewone’ DT Competition spaken worden. Vooral omdat de andere niet op voorraad zijn en deze wel. Niet de beste motivatie misschien. Maar geduld is niet mijn grootste kwaliteit als ik eerlijk ben. En volgens mij is het geen verkeerde keuze.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ramonn schreef: di 17 september 2019, 19:19 Gaan toch ‘gewone’ DT Competition spaken worden. Vooral omdat de andere niet op voorraad zijn en deze wel. Niet de beste motivatie misschien. Maar geduld is niet mijn grootste kwaliteit als ik eerlijk ben. En volgens mij is het geen verkeerde keuze.
Ik zou zelfs zeggen: de beste keuze :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik kom er nu pas achter dat mijn Reserve velgen asymmetrisch zijn. Mooi op tijd aangezien ik/we morgen de wielen gaan maken.

Maar nu ik me een beetje aan het inlezen ben zie ik dat dat wel een goed idee is.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Dat is nog best een klus blijkt. Maar alle spaken zitten er in. En volgens meerdere vakmensen elke spaak op de juiste plek. Ik ben tot nog toe tevreden. Al hoorde ik iemand zeggen dat een kind van 3 dit kan.

Morgen de volgende stap. Dan moeten ze op de juiste spanning gezet worden.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Moeilijk is het niet om een wiel te vlechten, tijdrovend de eerste keer wel :) . Het op spanning zetten is meer van hetzelfde. Trek er gewoon een hele avond voor uit en jaag jezelf niet op. Zeker de eerste keren de spanning met niet teveel verhogen zodat je bij problemen makkelijk kan corrigeren. Veel succes!
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

En niet enkel corrigeren door aan te spannen, maar ook door de andere kant losser te zetten. Veel voorkomende beginnersfout. Best zorg je dat het wiel mooi recht loopt, in balans is en dished is bij lage spaakspanning, en dan pas geleidelijk aanspannen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja, zorg ervoor dat de spanning bij elke stap zo gelijk mogelijk is, bij afwijkingen, eerst spanning gelijk zetten en dan pas verder gaan draaien
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Bedankt voor de tips en de aanmoediging! Leuk om te doen en nu halverwege kan ik het iedereen aanraden. Ook al doe je het maar 1 keer is het goed om te weten hoe het werkt.

Maar ik ben wel blij dat er iemand bij is die mijn hand vast houd. Tips geeft en de theorie uitlegt. En mijn werk controleert. Zodat ik nu vertrouwen heb en straks zeker weet dat het goede wielen zijn geworden.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Het achterwiel is af. Flinke tijd mee bezig geweest, steeds heel kleine stapjes. Maar ben erg tevreden.

De spanning lijkt goed en de verschillen tussen de spaken is minimaal.

Volgende week het voorwiel en dan kan ik gaan rijden en testen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

:-q :-q geeft veel voldoening, je eigen wielen maken :bier:
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

En het voorwiel is ook af! Dus de fiets is klaar.

Nu nog een sys maken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ramonn schreef: wo 25 september 2019, 16:29 En het voorwiel is ook af! Dus de fiets is klaar.

Nu nog een sys maken.
. :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie