Garmin Edge 830 zelfde issues als de 820 (regen en scherm)

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik heb de Garmin Edge 830 nu een aantal maanden. Daarvoor had ik de 810 en ik was van plan over te stappen naar de 1030 toen de 830 op de markt kwam. De 810 verkocht en nu de 830 dus. Deze is ontegenzeggelijk beter (sneller) dan de 810. Navigeren in het bos is nog steeds niet super als is de ontvangst beter dan met een 810 (alleen GPS) Wat me echer toch verraste is dat nu al twee keer bij een stevige regebui, het scherm versprong. Ofwel; de touchscreen reageert op de regendruppen. Ik wist dat de 820 dit had/heeft maar tijdens de Velsdlag om Norg toen het écht hard regende was er geen houden aan. Dat valt me toch tegen. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet met de 830, maar wel met de phone, de edge810 en de etrex35.
Voor mij reden om definitief afscheid te nemen van touchscreens op de fiets.
DC was heel tevreden over het touchscreen vd 830 in de regen. Maar hij heeft iets over het hoofd gezien, blijkbaar is het nog niet ideaal.
Ik vraag me af of de 1030 beter is. Iedereen die >€400 heeft neergeteld zal waarschijnlijk zeggen van wel.
Hoe dan ook, ik transpireer flink, dus ookal regent het niet, het scherm wordt toch nat.
De etrex35 had een gevoelige (handschoenen) en ongevoelige stand voor het touchscreen, maar in de ongevoelige stand gebeurde er helemaal niets, in de gevoelige stand dan weer teveel. Je kan het screen locken, maar dan is het toestel ook niet te bedienen.
En na unlocken gaat de ellende gewoon verder...

Mijn keuze is een etrex30 voor de tochten waarbij navigeren belangrijk is.
En een edge130 voor de rondjes in bekend gebied.
Beide met knopjes :-q
(en samen goedkoper dan een 830)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Precies mijn ervaring met de 820, vandaar nu voor een 530 gekozen ipv de 830. Bediening met knoppen werkt iets minder intuïtief, maar het werk wel altijd.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Dunc@n schreef: di 17 september 2019, 12:52 Precies mijn ervaring met de 820, vandaar nu voor een 530 gekozen ipv de 830. Bediening met knoppen werkt iets minder intuïtief, maar het werk wel altijd.
Tja, ik ging af op de review van DCR... Moet wel zeggen dat voor mij het navigeren op afdres ook een pluspunt is van de 830. Had de 530 dit gehad dan was dat 'm geworden. Gelukkig regent het niet altijd als ik fiets maar het stoort me wel. Met m'n 810 niet één keer last van gehad...
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik heb de 1030 en deze heeft scherm vergrendeling. Werkt goed, geen verspringende schermen tijdens regen. Ont- en vergrendeling via aan/uit knop.

Patrick
Proberen lukt altijd
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

tiggermac schreef: wo 18 september 2019, 12:51 Ik heb de 1030 en deze heeft scherm vergrendeling. Werkt goed, geen verspringende schermen tijdens regen. Ont- en vergrendeling via aan/uit knop.

Patrick
Goeie tip! Ik gebruik wel meerdere schermen maar die zou ik via mijn remote kunnen bedienen, tenminste als dat werkt met schermvergrendeling. Ga ik proberen, thnks!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Tijdens de vergrendeling kun je wel naar links en rechts swipen :)

Patrick
Proberen lukt altijd
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Ik gebruik ook de vergendeling. Je kan wel swipen maar zoomen lukt niet, dan moet je even unlocken.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij hebben alle Edges zo'n vergrendeling.

Maar als je nog kunt swipen met een vergrendeld scherm, dan kan de regen toch nog steeds je toestel beinvloeden?

Of gebruik je de remote bij het vergrendelde scherm?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Je moet echt een duidelijke beweging van links naar rechts maken, of andersom. Regen ziet het scherm (schijnbaar) als tikken op je scherm. Werkt goed.

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat is wel een beetje krom. Meer betalen voor een touchscreen, en dan het ding op slot zetten zodat het niet reageert. :D

Sowieso vind ik een touchscreen niet ideaal met een fietscomputer. Ik heb ook een Edge 800 waar dit op zit, alhoewel de functies die je kan bedienen beperkt zijn vind ik het niet ideaal werken op een mountainbike met handschoenen aan. Omdat ik de "extra" navigatie en training functies toch niet gebruik nu een 530. Menu is wellicht even wennen, maar als je bijvoorbeeld ook een Fenix 3 gewend bent is het eigenlijk het zelfde. (knopjes met een zelfde indeling) Een knopje dat werkt is prettiger dan een scherm dat half niet reageert.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

tiggermac schreef: do 19 september 2019, 08:36 Je moet echt een duidelijke beweging van links naar rechts maken, of andersom. Regen ziet het scherm (schijnbaar) als tikken op je scherm. Werkt goed.

Patrick

Geprobeerd op mn 810, die reageert niet op swipen. Wel een hinderlijke boodschap full screen dat het scherm vergrendeld is, dus je kunt alsnog niets meer zien...
Gelukkig fietst mn vrouw ermee. :roll:

Tijgerhaai schreef: do 19 september 2019, 08:47 ...
Een knopje dat werkt is prettiger dan een scherm dat half niet reageert.
Precies mijn idee.
Verder is een touchscreen een ding dat over het beeldscherm heen ligt, zorgt dus altijd voor vermindering vh contrast. Waardoor je eerder de backlight zult gebruiken, wat dan weer meer energie uit de accu trekt. Het touchscreen zelf gebruit ook nog eens energie, dus je toestel heeft een grotere accu nodig of is snel leeg.
Ook ligt bij een fiets gps het touchscreen boven de antenne, wat een negatieve invloed heeft op de ontvangst, waardoor de nauwkeurigheid minder wordt.
Het middel is erger dan de kwaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Tja, mensen willen luxe hè? De extra navigatie functie is ook een beetje achterhaald. Mooi voor midden in de rimboe als je geen dekking hebt anders kan je het zelfde via de Komoot en Connect app.
◼︎ Go round the outside.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

voor alle duidelijkheid; meestal regent het niet als ik fiets en dat werkt het touchscreen perfect, vele malen beter dan dat van de 810. Natuurlijk zijn er voor- en nadelen t.o.v. de 530 of andere non-touchscreens maar dat is ook persoonlijk. Als gezegd; ik zit ook op de racert af en toe en dan is navigatie echt zinvol, althans voor mij ;-)
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Navigatie op de racefiets werkt net zo goed als navigatie in de auto, dus zinvolle aanvulling.
In het bos blijkt het beter om een lijntje (gpx track) te volgen.

Ik transpireer veel, dus bij mij regent het altijd op het scherm ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie