Kettingblad en/of cassette versleten?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

1. Kun je een cassette te vast aandraaien? Hij begon bij mij namelijk te klikken/door te schieten. Kan dit kwaad?
Er zit een gekartelde ring tussen die dat veroorzaakt. Het hoort dus.
"This species has amused itself to death"
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

kan niet meer schreef: ma 9 september 2019, 20:14
1. Kun je een cassette te vast aandraaien? Hij begon bij mij namelijk te klikken/door te schieten. Kan dit kwaad?
Er zit een gekartelde ring tussen die dat veroorzaakt. Het hoort dus.
Top, had dat vermoeden al maar wilde het even zeker weten. Bedankt :-q

Het geluid heb ik grotendeels weten weg te krijgen door de voor en achterderailleur nogmaals opnieuw af te stellen. Maar of het nu 100% goed is... misschien hoor ik spoken :P Opschakelen blijft meer geluid geven t.o.v. neerschakelen (ketting die dan net wat beter op de bladen ligt?) en ook het middelste voorblad veroorzaakt meer geluid t.o.v. de rest. Na 1,5 uur van bijstellen en testen heb ik het maar gelaten voor wat het is. Elke versnelling pakt hij weer goed en hij loopt nergens aan. Eens zien hoe hij het de komende dagen gaat doen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

trek-y schreef: ma 9 september 2019, 19:51
P@trick schreef: vr 2 augustus 2019, 18:23 Meerdere gescheurde kettingschakels heb ik ook eens meegemaakt. Nadat mijn ketting brak keurig gefikst met een missinglink en verder fietsen. Dacht ik... 2km verder brak hij weer en zag ik dat er nog meer schakels ingescheurd waren. Thuis de ketting gemeten en hij was inderdaad versleten (slijtagemeter viel er wel heel gemakkelijk door). Daarna nooit meer meegemaakt omdat ik nu op tijd mijn ketting vervang🙂
Hier ook met een sram ketting nog geen 800 km mee gereden. Ook op meerdere plekken scheurtjes. :((
Ik rijd met sram kettingen ook niet meer dan 800 km. Dan gaat ie al richting 0,75 op de kettingmeter. Meestal is het een km of 600 en dan zit ie net over de 0,50. Dan doe ik een nieuwe ketting er op. Ik heb nu een ketting van KMC die nog een euro goedkoper is dan sram. Heb voor sram normaal de PCX1. Heb ook eens de XX1 gehad van 40,- maar dat deed te veel pijn met weggooien dus maar weer op de goedkopere kettingen. Ik ben ook van squirt afgestapt omdat ik hier van vaak droge kettingen had halverwege de dag. Ik merk met levensduur echt geen verschil tussen squirt en lube, behalve de schonere aandrijving bij gebruik van Squirt.

Ik hoop dat de KMC ketting langer mee gaat, dat zal de tijd leren. Het schakelt net zo goed als Sram, misschien zelfs nog ietsjes stiller.

Scheurtjes heb ik trouwens niet kunnen ontdekken, ik weet wel dat ik met Shimano 2 XT kettingen en 1 XT cassette versleet op 3000 km. Ik schakelde toen wel een stuk minder omdat ik meer lange paden reed en nu zo moeilijk mogelijk doe en daarbij ook duidelijk meer van de aandrijving vraag :D Ik rijd nu overigens GX 11 speed.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie