Vermijden van overkop te gaan in een snelle afdaling

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Geniaal!! :lol: :lol: :lol:
En het klopt ook nog. :winkie:
Lonelybiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 10 september 2019, 19:10

Prulleman schreef: ma 16 september 2019, 16:38

Ik ben weleens vaker in een bochtje onderuit geschoven of ander onnozele dingen, maar de meeste technisch lastige dingen doe ik op gepaste snelheid.. sinds die ervaring reken ik een simpele onderharde weg met geulen ook onder technisch lastige dingen, misschien niet 15km per uur lastig, maar als je niet weet wat er komt is 40-50 gewoon te hard. Je hebt geen tijd om te anticiperen.



Je lijkt mij een ervaren biker, en ik geloof wel wat je zegt.

Voor ik de routes gereden heb, ben ik ook gaan kijken over wat anderen over die specifieke route te zeggen hadden.
Daar is oa deze commentaar te lezen op mtbroutes.be over routes van Vielsalm:

"'s zaterdags de route 1 en 3 gereden, tof goed maar ik vond het redelijk zwaar
allee toch sommige klimmetjes, de afdalingen vond ik super(max 52.6km)"

"Snelheden van 65 km/u downhill zijn aan de orde van de dag. Gemiddelde snelheid dag 1 over 75 km: 19,5 km/u."

"zeer mooie streek mooie omgeving met enkele mooie klimmetjes en technische afdalingen met snelheden tot 55a60km een beetje modderig maar perfect te doen"

" maar de afdaling in route 2 na een zware klim naar Croix Barbette is er een die je niet snel vergeet. De bidon goed vastzetten want langs het pad lagen er meerdere. Het is een afdaling over een redelijk breed pad waar je als je lef hebt, goede vering en goede remmen zeker de 60 km/u moet kunnen halen."

"Totaal hebben we 130 km gereden en de hoogste snelheid bij afdaling was 63 km per uur."

"Maar na het klimmen komen de afdalingen en die waren een feest. Aan het waarschuwingsbordje kan je voluit gaan en haalde ik met een fully 56 km/u. "

Er wordt dus met de 5-en en 6-en om je oren geslagen dat het een lieve lust is. Wordt er hier met spek geschoten dan? Is dit dus niet, ondanks hoe het lijkt volgens de beschrijvingen, de 'norm' onder bikers voor snelle afdalingen in die streek?

Ik had mij hier op voorhand geïnformeerd, deze verslagen gelezen en op basis hiervan dacht ik dus 'dat moet wel lukken, dat is zo vreselijk gek nog niet om wat snelheid te nemen, die afdalingen zijn niet echt technisch en het kan'. Btw bij mijn crash ging ik volgens mij eerder 45 km/h maar zeker geen 55 / 60 km/h. Ik was nog enigszins conservatief. Mocht ik écht 60-65 per uur gegaan zijn en hetzelfde voorgehad hebben, dan zou ik nu wel goed permanent in een karretje gezeten hebben. Ik deel dus zeker niet de mening dat het een banaliteit is om dat zo maar effetjes te doen. Toch zeker niet voor relatief onervaren bikers die eens als afwisseling voor de weg een weekendje gaan mtb'en in Vielsalm.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Je weet alleen niet met zekerheid of ze dat ook echt gehaald hebben en je kunt niet inschatten hoe vaardig die mensen zijn: ik kon in een brede, rechte alpenafdaling 15~20km/h meer halen dan een kameraad - maar legde nog altijd 8km/h toe op de snelste (ene B. MacDonald destijds) - om de simpele reden dat hij het niet aandurft om over de afwateringsgeulen (overdwars) te hoppen en daarvoor moet vertragen. (wanneer je die met de snelheden die je daar haalt probeert het te rijden, kun je beter eerst vragen of ze een helikopter klaarzetten)

2) Shit happens! Je kunt 20x geen probleem in een afdaling hebben maar er hoeft maar een graspol of steen nu los te liggen, het gras 5cm langer te zijn, een tractor gepasseerd te zijn, etc... die je niet goed inschat om wat voor te hebben. Soms kun je dat op het allerlaatste moment corrigeren, soms heb je geluk en kom je er mee weg (dan wel rijdend, dan wel op de grond zonder consequenties) en soms heb je pech.

3) Ook met 40~50 km/h kun je gewoon anticiperen... Indien niet zou ik zeker geen motorvoertuig besturen, die willen die snelheden namelijk nog wel eens gemakkelijk halen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lonelybiker schreef: do 19 september 2019, 23:38
Prulleman schreef: ma 16 september 2019, 16:38

Ik ben weleens vaker in een bochtje onderuit geschoven of ander onnozele dingen, maar de meeste technisch lastige dingen doe ik op gepaste snelheid.. sinds die ervaring reken ik een simpele onderharde weg met geulen ook onder technisch lastige dingen, misschien niet 15km per uur lastig, maar als je niet weet wat er komt is 40-50 gewoon te hard. Je hebt geen tijd om te anticiperen.



Je lijkt mij een ervaren biker, en ik geloof wel wat je zegt.

Voor ik de routes gereden heb, ben ik ook gaan kijken over wat anderen over die specifieke route te zeggen hadden.
Daar is oa deze commentaar te lezen op mtbroutes.be over routes van Vielsalm:

"'s zaterdags de route 1 en 3 gereden, tof goed maar ik vond het redelijk zwaar
allee toch sommige klimmetjes, de afdalingen vond ik super(max 52.6km)"

"Snelheden van 65 km/u downhill zijn aan de orde van de dag. Gemiddelde snelheid dag 1 over 75 km: 19,5 km/u."

"zeer mooie streek mooie omgeving met enkele mooie klimmetjes en technische afdalingen met snelheden tot 55a60km een beetje modderig maar perfect te doen"

" maar de afdaling in route 2 na een zware klim naar Croix Barbette is er een die je niet snel vergeet. De bidon goed vastzetten want langs het pad lagen er meerdere. Het is een afdaling over een redelijk breed pad waar je als je lef hebt, goede vering en goede remmen zeker de 60 km/u moet kunnen halen."

"Totaal hebben we 130 km gereden en de hoogste snelheid bij afdaling was 63 km per uur."

"Maar na het klimmen komen de afdalingen en die waren een feest. Aan het waarschuwingsbordje kan je voluit gaan en haalde ik met een fully 56 km/u. "

Er wordt dus met de 5-en en 6-en om je oren geslagen dat het een lieve lust is. Wordt er hier met spek geschoten dan? Is dit dus niet, ondanks hoe het lijkt volgens de beschrijvingen, de 'norm' onder bikers voor snelle afdalingen in die streek?

Ik had mij hier op voorhand geïnformeerd, deze verslagen gelezen en op basis hiervan dacht ik dus 'dat moet wel lukken, dat is zo vreselijk gek nog niet om wat snelheid te nemen, die afdalingen zijn niet echt technisch en het kan'. Btw bij mijn crash ging ik volgens mij eerder 45 km/h maar zeker geen 55 / 60 km/h. Ik was nog enigszins conservatief. Mocht ik écht 60-65 per uur gegaan zijn en hetzelfde voorgehad hebben, dan zou ik nu wel goed permanent in een karretje gezeten hebben. Ik deel dus zeker niet de mening dat het een banaliteit is om dat zo maar effetjes te doen. Toch zeker niet voor relatief onervaren bikers die eens als afwisseling voor de weg een weekendje gaan mtb'en in Vielsalm.
Dus omdat anderen 63 kmh hebben gehaald, is 40 of 50kmh voor jou niet te hard?
Onzin natuurlijk, je hebt geen idee hoeveel ervaring deze rijders hebben, en miss hien was het pad wel aangeharkt voordat zij er reden.

Je hebt een grote inschattingsfout gemaakt of gewoon veel pech gehad.
Hoe dan ook, niet te lang bij stilstaan, gebeurd is gebeurd, wees blij dat alles weer goedkomt.
En omdat je niet meer precies weet wat er is gebeurd, heeft het ook geen zin te blijven piekeren.
Straks gewoon weer opstappen en genieten.
En wellicht iets rustiger in een nieuwe situatie :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dat dacht ik dus ook :-? Het is toch de snelheid waar/wanneer en onder welke omstandigheden (idd bv aangeharkt) :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Het is een combinatie van pech en calculated risk, deze is in dit geval aan de verkeerde kant uitgevallen, wil je de kans op een slecht resultaat verkleinen, dan moet je minder risico nemen, want op de pech factor heb je helaas geen invloed.

Waarom denk je dat bij EWS enduro de rijders de stages mogen verkennen? Bij de worldcup downhill gaan ze ook niet de grens op zoeken op de eerste run, waarschijnlijk doen ze die te voet, zonder fiets.

Als je hier geen zin/tijd voor hebt, betekend dat (althans voor mij) dat ik niet volle bak naar beneden ga op een nieuw segment. Simpelweg omdat je niet kan zien wat er 20 meter verderop is, en die 20 meter is er heel snel met 50km/u.
Misschien komt het ook door de leeftijd, toen ik 16 was dacht ik daar ook niet over na, maar nu met 40 neem ik gewoon minder risico. Het kan 9 van de 10 x goed gaan, maar ik heb liever dat het 99/100 keer goed gaat (en ik denk dat de rest . Ik heb er gelukkig niet minder lol om en hoge snelheden bewaar ik voor bekend terrein.

Vergeet ook niet 60+ km/uur op een fiets is serieus hard, ik hoef geen discussie hier wie allemaal weleens de 80 heeft aangetikt etc, daar is een mooi topic voor, maar op asfalt is het al hard, offroad loop je helemaal snel tegen beperkingen van je materiaal aan. verkeerde bandenspanning, te weinig veerweg, verkeerde instellingen van je vering, beetje speling op je balhoofd, beetje speling op je wielen, beetje speling op je achterbrug, dit kan allemaal zorgen voor geslinger wat op hoge snelheid lastig te corrigeren is.


En als ik het bovenstaande terug lees, misschien heb je weinig verkeerd gedaan en was je redelijk voorzichtig en zit je nu toevallig door pech op de 1/100 keer dat het fout gaat....
Anyway, sterkte met je herstel en weer rustig opbouwen en vertrouwen krijgen

(oja, 65km per uur downhill bij dit soort reviews is 9 van de 10 x een stuk weg en of een GPS glitch )
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Volle bak voor de één = niet volle bak voor de ander :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mario070 schreef: vr 20 september 2019, 10:11 Volle bak voor de één = niet volle bak voor de ander :-D :-q
Sterker nog, volle bak op de ene dag kan heel anders zijn dan volle bak op de andere dag; Het is maar net hoe je je voelt.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk die 60km/u aangetikt hebben.
Tussen bomen door, over onverharde ondergrond volledig vertrouwen op je materiaal en skills, terwijl het overgrote merendeel van de XC-ers niet eens een dropje van 1m durft te nemen....
Ik ga voor grootspraak (een enkele uitzondering nagelaten) ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: vr 20 september 2019, 14:44 Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk die 60km/u aangetikt hebben.
Tussen bomen door, over onverharde ondergrond volledig vertrouwen op je materiaal en skills
Ik denk dat je het belangrijkste vergeet, een onbekend pad de situatie die je hierboven beschrijft is voor veel bikers echt niet zo bijzonder..... maar dan wel op een bekende trail.
Laatst gewijzigd door yo-eddy op vr 20 september 2019, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mark-V schreef: vr 20 september 2019, 14:44 ...
Ik ga voor grootspraak (een enkele uitzondering nagelaten) ;)
precies, had ook al asfalt afdalingen en GPS glitches genoemd, grootspraak mag daar zeker niet bij ontbreken!


Als ik naar mijn laatste rit in de Ardennen kijk, zitten daar redelijk wat pieken van rond de 40 km/uur in, maar die zijn serieus kort, 1x 48 aangetikt, maar dat zou net zo goed 40 of 60 kunnen zijn aangezien GPS volledig onbetrouwbaar is voor dit soort korte piekmomenten.

Het succes van een rit zou niet moeten afhangen van de gehaalde topsnelheid, zelfs niet als het een wedstrijd is.
(en als ik dan mijn stats vergelijk met iemand die wel voor de eerste prijs mee reed, dan valt het ook nog wel mee, die pieken zitten ipv rond de 40 meer richting de 50, en zijn vooral wat langer, maar verder 55 is die ook niet gekomen, wel met een speed sensor ipv gps bij mij)
Laatst gewijzigd door Prulleman op vr 20 september 2019, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 16:04 Het succes van een rit zou niet moeten afhangen van de gehaalde topsnelheid, zelfs niet als het een wedstrijd is.
:-q inderdaad volstrekt irrelevant. Rij al jaren zonder computer etc
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

yo-eddy schreef: vr 20 september 2019, 16:09
Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 16:04 Het succes van een rit zou niet moeten afhangen van de gehaalde topsnelheid, zelfs niet als het een wedstrijd is.
:-q inderdaad volstrekt irrelevant. Rij al jaren zonder computer etc
dat gaat dan weer tever :lol: :lol: vind het wel lekker om af en toe hard te gaan en dat ook terug te zien ;)
maar we dwalen af volgens mij
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 16:19 maar we dwalen af volgens mij
geen idee, waar ging het topic ook alweer over ........ :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie