Fox 34 air shaft upgrade: nog steeds niet soepel (genoeg)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik wou de oude Fox 34 uit mijn 2013 Specialized Enduro een 2de leven geven en aangezien het leek alsof alle problemen van die vork voortkwamen uit de luchtkamer, heb ik een airshaft upgrade kit bij Fox besteld. Hiermee zou de 34 op hetzelfde nivo komen als de Fox36 uit 2018. Het aantal seals zou verminderen en daarmee de wrijving. Dit ding dus:

Afbeelding

Het probleem met de vork was/is dat deze totaal niet meer soepel is op het moment dat deze een paar cm ingeveerd is. En aangezien je normaal met een aantal cm sag rondrijdt, lijkt het daardoor net een starre vork. Grote klappen pakt ie wel, maar je hobbelt over alle kleine bultjes net zo hard als met een starre vork.

Om nog een extra seal te vermijden, heb ik ook een shreader nippel gekocht bij MRP zodat ik de self-instellende negatieve veer van de NA2 upgrade kon veranderen naar een instelbare negatieve veer (bij MRP stonden ze versteld dat dit kon, hehe). Dit geeft me ook de mogelijkheid om meer druk in de neg veer te rijden, waardoor de vork nog soepeler zou moeten aanspreken.
Afbeelding

Helaas heeft dit alles niet geholpen, de vork plakt nog als de gekte en lijkt nog steeds een starre vork. Aan de demper kan het niet liggen. Ten eerste omdat ik deze vervangen heb door een demper van Avalanche downhillracing. Ten wteede omdat de vork hetzelfde aanvoelt als ik de demper in zijn geheel verwijder (minus de demping dus).

Dus wat nu? Ik heb inmiddels nogal wat centjes in deze vork gedumpt, dus ik wou graag dat ie lekker veert :) Zou het kunnen zijn dat de bushings te nauw zijn? De vork heeft nog niet veel uren gedraaid. Misschien niet genoeg vet aan de luchtkant gesmeerd, of het verkeerde (ik gebruik vet van RSP, de voorganger van slick kick)
Laatst gewijzigd door zonoskar op di 17 september 2019, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je de veerpoot afstand Wijder of smaller maakt?

Lees eens hier:

viewtopic.php?f=9&t=125146&hilit=Stiction&start=0
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Patrick_V schreef: di 17 september 2019, 17:43 Heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je de veerpoot afstand Wijder of smaller maakt?

Lees eens hier:

viewtopic.php?f=9&t=125146&hilit=Stiction&start=0
Goeie!
Kijk idd eens wat de vork doet zonder of met losse as. Misschien knijpt deze wel met vastzetten.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ga ik proberen!

/edit: dat was het dus niet. Met losse as is de vork net zo stug.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Lopen de poten zelf soepel? Kan het zijn dat een binnen- of buitenpoot krom is?
Je heb de nodige onderdelen zelf gewisseld dus wat doen de poten zonder demper?

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik moet zeggen dat ik de poten ook niet echt soepel vind lopen, je hoort de wrijving. Wellicht niet helemaal goed gesmeerd dan? Het bovenste bushing heb ik met het RSP vet ingesmeerd, de wipers ook en de foam ring met Fox olie. Van onderen heb ik er 30cc dikke Fox olie in gegooid, zou goed moeten zijn toch? De demper kant is een open bath systeem, volgens mij hoef ik daar niet verder te smeren.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

zonoskar schreef: wo 18 september 2019, 13:26 Ik moet zeggen dat ik de poten ook niet echt soepel vind lopen, je hoort de wrijving. Wellicht niet helemaal goed gesmeerd dan? Het bovenste bushing heb ik met het RSP vet ingesmeerd, de wipers ook en de foam ring met Fox olie. Van onderen heb ik er 30cc dikke Fox olie in gegooid, zou goed moeten zijn toch? De demper kant is een open bath systeem, volgens mij hoef ik daar niet verder te smeren.
Ik heb mijn Pike (150) een tijdje geleden geupgrade met een 160mm DebonAir air piston, en bij de eerste paar ritten had 'ie enorm last van stiction, hoorbaar ook. Na de testritjes even de lowers gedemonteerd ter inspectie en als je het uiteinde van de piston heen en weer bewoog, voelde je ook echt weerstand. Wat vet rondom in de luchtkamer en veeeel SRAM butter op de seals lijkt de oplossing, en misschien (waarschijnlijk) moesten die seals ook een beetje inslijten. Wellicht dat dat bij jou ook het geval is (bij mij is het opgelost inmiddels (wat stiction betreft :roll: )).
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb bij een revisie RacingBros wipers en seals in mijn Fox laten zetten bij Bikesuspension. Daarnaast heb ik 'm getuned zodat het kreng wat progressiefer is. Ik vind mijn vork zo wel lekker werken. Maar als jou vork nog niet zo veel uren er op heeft zitten zou het ook zou maar kunnen zijn dat deze nog wat moet in lopen. Dus hop lekker raggen in het bos. Op een geven moment gaat het tussen de oren zitten. :D

https://www.bikesuspension.nl/merken/racingbros.html
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Die zitten niet eens zo ver van mijn werk. Ik zal ze eens een mailtje sturen. Al heb ik volgens mij wel al speciale wipers van Fox die soepel zouden moeten zijn.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien eens contact zoeken met tftuned.com? Zij hebben veel ervaring met die dingen en kunnen misschien beoordelen of het een producteigenschap is of dat er iets mis is. Er zijn in NL ook een paar van die shock service bedrijfjes zoals dat Bikesuspension.

Ik heb jaren geleden een Fox Talas gehad, en een F100 (meen ik). Kon ik geen vrienden mee worden, want idd erg stug zelfs vrij nieuw en na inrijden. Overgestapt naar Rockshox en dat vond/vind ik heel stuk beter. Ik rij nu vrij recente Reba's 120 mm en 130 mm, zelfs standaard zijn die vrij soepel.

Jouw model is overigens al van 2013, ondertussen zijn er wel stappen gezet in ontwerp van dempers en binnenwerk. Misschien loont het gewoon een upgrade te doen naar een huidig model (na testrit). Doet wel even pijn, maar daarna heb je er plezier van.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Crapton schreef: do 19 september 2019, 19:43 Misschien eens contact zoeken met tftuned.com? Zij hebben veel ervaring met die dingen en kunnen misschien beoordelen of het een producteigenschap is of dat er iets mis is.
Volgens TFTuned: "Please note we do not service the Fox 34 Evolution Series CTD fork (circa 2013/14/15 model years)". Dus ja. Volgens mij is die disclaimer op de site gekomen nadat ik mijn vork naar hun toegestuurd had :) (en deze onaangeroerd terug kwam).

Anyways, de demper is een state-of-the-art Avalanche demper. De lucht kant is gelijk aan een 2018 Fox 36, maar dan kleinere diameter natuurlijk. Het chassis van de Fox 34 is niet slecht neem ik aan. Mensen die ik spreek zeggen dat Kashima vorkpoten nog geen 5% verbetering oplevert, dus dat lijkt me ook niet de oplossing.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

zonoskar schreef: wo 18 september 2019, 13:26 Ik moet zeggen dat ik de poten ook niet echt soepel vind lopen, je hoort de wrijving. Wellicht niet helemaal goed gesmeerd dan? Het bovenste bushing heb ik met het RSP vet ingesmeerd, de wipers ook en de foam ring met Fox olie. Van onderen heb ik er 30cc dikke Fox olie in gegooid, zou goed moeten zijn toch? De demper kant is een open bath systeem, volgens mij hoef ik daar niet verder te smeren.
Zonder demper en/of luchtunit zouden de onderpoten heel soepel over de binnenpoten moeten glijden. Of je moet schade aan je bushings of binnenpoten hebben.

Begrijp niet helemaal hoe/waarom je vet op de bushing hebt gedaan. Beide bushings in de onderpoten gewoon insmeren met de vork olie.(Fox Gold 20WT). En niks op je dustwipers smeren, alleen je foam ring in de olie leggen
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

ah, een aapje denk ik. Hoe dik is dat vet dat je op de bussen/poten smeert? (vloeit het als bodylotion, of is het meer een pak boter?) Dat kan lekker remmen in de beweging.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vet is speciaal vet voor dit soort toepassingen (van RSP). Beter teveel smering dan te weinig leek mij. Ik ga de vork vanavond nog maar weer eens uit elkaar halen en kijken of het beter kan. De vork is dan wel 5 jaar oud, maar ik denk dat ik er geen 500 Km mee gefietst heb. Hij heeft al die tijd in de garage gelegen aangezien ik een Formula gekocht had voor in de Enduro (waar deze Fox eigenlijk uit kwam). Maar nu in de nieuwe fiets ben ik de Fox weer gaan gebruiken, maar niet tot volle tevredenheid dus. Een extra reden om deze vork niet weg te willen doen is het custom kleurtje (maar daarover later meer).

Afbeelding
Langun
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 19:13

Hopelijk heb je iets aan het antwoord van GMBN 😊
Plaats reactie