Velgen, spaken en de rest..

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bart heeft wel een punt.
Niet iedereen is even handig, dus beginnen met duur spul is wellicht niet verstandig.
Je kunt je eerste setje ook maken met Shimano SLX naven, DT Comp spaken, messing nippels en Mavic 827 velgen.
Dan blijft het leergeld beperkt en heb je een setje wielen waar je toch mee kunt rijden, al is het maar tijdelijk of als reserve.
De Hope naven en de carbon velgen komen dan in je volgende project.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Maar als je wel handig bent.. je begrijpt de principes, en je hebt geduld en je kan secuur werken.. dan kan je ook als beginner een hele mooie set maken.

Quote uit Roger musson:
Building wheels is not difficult and there’s certainly no artistic interpretation. Building wheels is a
standard mechanical procedure of assembling and tightening spokes in the correct sequence and if
you follow the procedure you’ll get a perfect wheel. Building a wheel does though require patience
and attention to detail if you want to build a pair of top quality wheels that will certainly be as good
as and more likely better than anything you can purchase.
Ik ben het hier mee eens, maar ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen het geduld heeft om alle stappen te doorgronden en alle stappen zorgvuldig uit te voeren
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is geen rocket science, maar een ambacht.
De een heeft het eerder in de vingers dan de ander.
Met de hulp van Roger Musson z'n pdf boek moet het lukken, maar velen hebben al moeite met het lezen van een gebruiksaanwijzing, laat staan een heel boek ;)
Ook zou een leek onhandige keuzes kunnen maken bij de aanschaf vh materiaal.
29", lichte velgen, alu nippels, dunne spaken, dat helpt niet mee bij de bouw van je eerste set.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat TSTM zegt.

Ter vergelijking: Lassen is ook geen rocket science, het is een ambacht. Iedereen kan het leren, er zijn prima boeken voor te krijgen. En met voorbereiding, geduld en het juiste gereedschap kun je een goed resultaat boeken. Maar hoe zal je eerste frame zijn vergeleken met een meester framebouwer?

Aan de andere kant, het gevoel van rijden op je zelfgebouwde product is niet in geld uit te drukken.

YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: za 21 september 2019, 16:15 Het is geen rocket science, maar een ambacht.
De een heeft het eerder in de vingers dan de ander.
Met de hulp van Roger Musson z'n pdf boek moet het lukken, maar velen hebben al moeite met het lezen van een gebruiksaanwijzing, laat staan een heel boek ;)
Ook zou een leek onhandige keuzes kunnen maken bij de aanschaf vh materiaal.
29", lichte velgen, alu nippels, dunne spaken, dat helpt niet mee bij de bouw van je eerste set.
Tsja ik begin nu een beetje te twijfelen :D , dankzij de adviezen :-q , nee ik denk dat carbon velgen met evt een mid-range naven set maar gewoon moet laten bouwen .., en dan voor de tacx een voorwiel als probeersel te gaan doen , niet te duur en niet te fancy . Mocht ik het in de vingers krijgen kan ik altijd nog een keer een poging wagen . Helaas :tong zal ik toch de PDF moeten gaan lezen , :roll:

Dan wordt de onderdelen lijst ook weer wat makkelijker , ik denk dat ik als uitgang eens de spaken en de velg specificaties ga bekijken van het gemonteerde voorwiel , lijst maken en dan maar eens eind van het jaar gaan shoppen :wink:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verstandig besluit.
We willen je niet ontmoedigen, maar tot nadenken stemmen.
Want zoals Heckler zegt :
Aan de andere kant, het gevoel van rijden op je zelfgebouwde product is niet in geld uit te drukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Dat klopt. Tot zover heel erg tevreden en kan het alleen maar aanraden. En ik heb zeker geen budget onderdelen gekozen. Ik had en heb alle vertrouwen dat het goed komt.

Wel doe ik het in een werkplaats met professioneel gereedschap. Maar vooral met een leermeester die me met veel geduld begeleid, adviseert en waar nodig helpt. Wel laat hij me alles zelf doen zodat ik ook echt wat vaardigheden krijg. En het was een geruststelling dat als het fout zou gaan hij het voor me zou kunnen afmaken. Het kost wel wat meer tijd dan ik had gedacht. Maar het is een hobby die geld en tijd mag kosten. Ik doe het voor mijn plezier en niet om te besparen.

Mijn achterwiel is dus af. En om die in mijn fiets te zien zitten. En de onyx naaf zonder geluid te zien draaien in de wetenschap dat ik hem zelf gemaakt heb voelt erg goed. Ook al heb ik nog geen meter gefietst.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: vr 20 september 2019, 10:42Er komt een ander wielsetje voor de YT Jeffsy AL 2 Comp .Er zit nu een setje "pain in the ass , tubeless" DT swiss Spline M1900 wielen in , waarvan ik de ratchet al 2x heb moet vervangen , zacht aluminium e.d .
Even terug naar post 1...

Volgens mij zijn de 1900's bij DT meer basic wielen, ik heb het sterke vermoeden dat die helemaal geen ratchets in het freewheel hebben maar gewone pallen. Sowieso zijn ratchets niet van alu, dat is geen geschikt metaal voor die toepassing want veel te zacht.

Dus waarschijnlijk bedoel je dat je de body hebt moeten vervangen, omdat de cassette ingevreten was in het (inderdaad relatief zachte) alu?
In dat geval het volgende ter overweging: van veruit de meeste naven in het hogere (midden)segment is de body van alu. En dan krijg je opnieuw een cassette die daarop gaat invreten...

Opties om dat te verbeteren: een naaf met stalen freewheelbody (voor oa Hope zijn die los leverbaar) of met een alu body maar met stalen "stripje" om invreten tegen te gaan (oa sommige Novatechs hebben dat). Derde optie is een cassette met andersoortige bevestiging zoals XD van Sram of de nieuwe Shimano Microspline (alleen voor 12-speed Shimano cassettes).

Bij wielen met een alu body is het aan te raden een cassette met spider te gebruiken, dus waar meerdere kransjes op een alu drager zitten. Omdat die breder is dan een los kransje vreet dat niet in. De kleinste kransjes zijn bij zulke cassettes nog steeds "los" dus die vreten toch nog wat in.
Cassettes met spider zitten op minimaal SLX niveau, maar ook Sunrace heeft ze.

Over het zelf wielen bouwen, het is als met zelf een fiets opbouwen: voor de kosten hoef je het niet te doen. Zoiets doe je om andere redenen, je wilt iets leren, je zoekt de voldoening, dat soort motivatie. Maar tegen de prijzen van een interessante aanbieding kun je zelf niet op (iig niet bij een of twee keer een setje bouwen).
Bij RCZ zijn de DT sets soms zo ver afgeprijsd dat je er met gemak twee kunt kopen voor de prijs van een keer zelf bouwen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

In de dt M1900 zitten dt370 naven. Deze maken inderdaad gebruik van pallen ipv de ratchets die in de 350 en 240s naven zitten.
Bij de dt370 zitten de pallen vast aan de body, dus ik denk dat hij bedoelt dat de ratchetring die in de body zit kapot gaat en niet de body zelf.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kuch , even ter verbetering van mezelf :oops: , gaat om de body , die vreet erg snel in , zacht materiaal. De Trek met Sram body heeft dat haast niet ,.

Maar ik blijf toch neigen om alles zelf te gaan doen , heb al wat info verzameld en ben aan het kijken of ik de moed kan verzamelen om toch verder te gaan . Maar zal niet gelijk de duurdere materialen kiezen , wi eerst een nieuw voorwiel spaken voor de Tacx , dus behoeft niet veel eisen , enkel stevig en dat er een band op past :-D

Optie zou ook nog zijn om het "doelloze achterwiel "(tacx) een andere naaf in te spaken , mocht ik ooit het frame wil in het bos gaan gebruiken ik een goede wielset / naven heb en gelijk een leer moment , kosten niet zo hoog en toch ervaring .... 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ramonn schreef: zo 22 september 2019, 08:31
Dat klopt. Tot zover heel erg tevreden en kan het alleen maar aanraden. En ik heb zeker geen budget onderdelen gekozen. Ik had en heb alle vertrouwen dat het goed komt.

Wel doe ik het in een werkplaats met professioneel gereedschap. Maar vooral met een leermeester die me met veel geduld begeleid, adviseert en waar nodig helpt. Wel laat hij me alles zelf doen zodat ik ook echt wat vaardigheden krijg. En het was een geruststelling dat als het fout zou gaan hij het voor me zou kunnen afmaken.
De begeleiding van een ervarren bouwer is dus het grote verschil. Ik heb de cursus bij Ernie Frieke gevolgd (al weer ruim 5 jaar geleden) en toen zelf gaan bouwen. Bij dilemma's kan ik hem altijd benaderen en geeft hij goede adviezen. Dat maakt wel het verschil imho.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Snelle Buffer schreef: za 28 september 2019, 07:45 Maar zal niet gelijk de duurdere materialen kiezen , wi eerst een nieuw voorwiel spaken voor de Tacx , dus behoeft niet veel eisen , enkel stevig en dat er een band op past :-D
Slim om goedkoop te beginnen. Maar ga wel iets spaken wat je ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Anders kom je er nooit achter of je een goed wiel hebt gespaakt. Een Tacx voorwiel blijft echt wel heel ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Das waar, maar als eerste oefening is het niet verkeerd.

Invreten vd kransjes op de body gebeurd bij alle alu body's zeker als je een goedkope cassette gebruikt, dus met losse kransjes zonder spiders.
Novatec heeft slimme stalen strips op sommige alu body's die dit voorkomen. Verder kan je alleen stalen body's gebruiken aks je dit wilt voorkomen.
Shimano naafje ofzo.
De Shimano body's vd modellen met een dikke as "ontploffen" soms onder zware last (lichte 1e versnelling en zware rijder op stijle helling).
Het is altikd wel iets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Snelle Buffer schreef: za 28 september 2019, 07:45 kuch , even ter verbetering van mezelf :oops: , gaat om de body , die vreet erg snel in , zacht materiaal. De Trek met Sram body heeft dat haast niet ,.

Maar ik blijf toch neigen om alles zelf te gaan doen , heb al wat info verzameld en ben aan het kijken of ik de moed kan verzamelen om toch verder te gaan . Maar zal niet gelijk de duurdere materialen kiezen , wi eerst een nieuw voorwiel spaken voor de Tacx , dus behoeft niet veel eisen , enkel stevig en dat er een band op past :-D

Optie zou ook nog zijn om het "doelloze achterwiel "(tacx) een andere naaf in te spaken , mocht ik ooit het frame wil in het bos gaan gebruiken ik een goede wielset / naven heb en gelijk een leer moment , kosten niet zo hoog en toch ervaring .... 8)
Maar ik zou wel goed materiaal kiezen. In ieder geval degelijk/sterk. Dat maakt het ook makkelijker.
Plaats reactie