Camelbak reiniging

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik gebruik volop mijn Camelbak Mule incl drinkreservoir , en die maakte ik ook regelmatig schoon dmv de reiniging tabletten van CamelbaK . Maar nu was ik door de tablets heen ,en wilde nieuwe bestellen , tot mijn verbazing zijn ze bijna overal uitverkocht , en een alternatief zie ik niet zo snel .

Hoe maken jullie de Camelbak's schoon?, ik gebruik regelmatig toevoegingen in het water dmv Born en SIS , dus schoonmaken op zijn tijd is wel wenselijk .

Een alternatief zou zijn om een nieuw reservoir te kopen , maar dat vindt ik nu net weer iets te veel van het goede .

Dus iemand andere schoonmaak tips ?, ik heb al iets gehoord van tablets die je ook kan gebruiken zijn reinigingstablet voor kunstgebitten :o :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: zo 22 september 2019, 10:16
ik heb al iets gehoord van tablets die je ook kan gebruiken zijn reinigingstablet voor kunstgebitten :o :D
Die gebruik ik dus ook om de paar ritten. Wel goed uitspoelen daarna.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: dan heb je die maar alvast in huis :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jep, €1,65 voor een buisje Steradent van 30 tabletten.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hier een aantal schoonmaakklusjes, met gebitsbruistabletten in de hoofdrol:

Bruine koffie- en theevlekken krijg je met de tabletten niet alleen uit een kunstgebit, maar ook uit kopjes en theepotten. Doe water in de bruin geworden pot of mok, en voeg een tablet toe. Laat maar even staan bruisen, desnoods een aantal uren. Ten slotte met een doekje of borstel schoonmaken en afspoelen met water.
Als je mooiste glazen vaas na jaren gebruik verkalkt en vervuild is, vul dan de vaas met water en voeg een tablet toe. Bij hardnekkige vlekken laat je alles desnoods een nachtje staan. Het helpt als je na de behandeling met het bruistablet met een afwasborstel kunt nabehandelen. Maar bijvoorbeeld vazen met een nauwe hals (waar geen borstel inpast), worden uiteindelijk ook brandschoon met zo’n reinigingstablet. Misschien moet je de behandeling enige malen herhalen, maar het gaat je lukken.
Ook als je ander glaswerk hebt dat moeilijk van binnen te reinigen is, zoals een antieke wijn- of whisky-schenkfles, kan een bruistablet helpen. Breek het tablet eventueel in kleinere stukken, als het niet heel door de hals kan.
Aangekoekte pannen! De aankoek verdwijnt niet vanzelf als sneeuw voor de zon, maar een nachtje in de bubbeltjes maakt de daaropvolgende schoonmaakklus wel veel gemakkelijker.
Omwikkel een verkalkte douchekop met een plastic zakje, gevuld met water en een bruistablet. Binnen een uurtje of twee is de aanslag al weg.
Ook de toiletpot wordt lekker schoon, als je een gebitsreiniger in het water gooit. Na een nachtje inweken is de pot zichtbaar schoner, zonder schrobben.
dora-ontkalken



Enzovoort, enzovoort. Sla desnoods zelf eens aan het experimenteren. Het aloude gebitsbruistablet is een manusje van alles, en niet alleen voor gebitten. Bovendien zijn de tabletten spotgoedkoop. Soms heb je dertig tabletten voor nog minder dan een euro. Laat de bubbels het werk doen, dan kun jij je met wat anders bezighouden. Ook fijn.

LEES MEER: Zo’n kwetsbare thermosfles of -kan wordt ook veilig schoon met een reinigingstablet: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik gebruik ook zoetigheid in de drinkreservoirs. Mijn methode: uiteraard na elk gebruik goed uitspoelen, beetje laten drogen en hup, de vriezer in (kurkdroog is niet nodig). Eens in de zoveel tijd twee van die kunstgebit reinigingstabletten erin, gewoon het goedkoopste merk uit de supermarkt. Zorg ervoor dat als de tabletten opgelost zijn er ook water in de slang zit.

Wat wel handig is, is een borstel die door de slang kan. Hoeft niet vaak, maar eens in de zoveel tijd toch aan te raden.

Vwb de reservoirs, die van de Decathlon zijn niet duur en doen het heel aardig. Handige schuifsluiting, imo veel beter dan een dop. Wel een beter mondstukje nemen, ik heb dat van Camelbak.
Vervangen van zo'n reservoirtje doet ook net wat minder pijn in je portemonnee dan bij CB :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Warm water.
En groeit er mos in dan even de borstels er door heen :-q . Borstelset komt van de Decathlon.
Camelbak ligt met een ‘drooghouder’ er in, in de keukenkast.

Afbeelding

(Vroeger ook tabletten gebruikt maar dat vond ik geen meerwaarde hebben tov borstelset).
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mario070 schreef: zo 22 september 2019, 10:40 :lol: dan heb je die maar alvast in huis :wink:
:lol: :lol:



:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
confused
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 september 2011, 15:08
Mijn mountainbike: Santos SCC03 en Henk Baars custom

Ik gebruik altijd baking soda, werkt heel goed. Ook hiervoor geldt: goed doorspoelen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meestal meteen omspoelen met heet water en laten drogen.
Af en toe een scheutje chloor (bleekmiddel) bij het water en dan een nachtje laten liggen.
Ook slang en mondstuk vol met chloorwater
De goedkope soortchloor/vleekmiddel, dus zonder frisse geurtjes (die blijven namelijk hangen, uiterst irritant).
In NL had ik eigenmerk van AH, hier W5 van Lidl.
Daarna een paar keer goed doorspoelen.
Net als Kermit gebruik ik al jeren de waterzakken van Decathlon, veel beter dan die van Camelbak en veel goedkoper.

Ervaring uit de tijd dat ik nog Camelbak reservoirs gebruikte:
De anti bacteriele coating vd Camelbak zak lost wel langzaam op in chloorwater, maar ja, die laag deed toch niets...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Met de waterzak en slang en tuutje heb ik na 6 jaar nog geen problemen , maar ik denk dat ik voor de toekomst :lol: wat kunstgebit bruistabletten ga halen . Baking soda is ook om te onthouden .

Met chloor werken doe ik liever niet , maar volgens mij zijn Camelbak tabletten ook niet echt " vriendelijk "

Weet iemand waarom die Camelbak tabletten niet meer worden verkocht ?

Schoonmaken na elke rit wordt gewoon gedaan , laten drogen en daarna gaat het de koelkast in .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik gooi mijn hydrapak zak gewoon binnenste buiten in de vaatwasser.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Snelle Buffer schreef: zo 22 september 2019, 19:39 Weet iemand waarom die Camelbak tabletten niet meer worden verkocht ?
IIRC waren die dingen 4 voor een tientje...En met zulke goedkope concurentie kom je dan niet van je spul af, he? :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: zo 22 september 2019, 19:39...
Met chloor werken doe ik liever niet...
Want?

Die tabletten laten een mint smaak achter, vind ik persoonlijk slecht combineren met mn sportdrank.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 22 september 2019, 22:11 Die tabletten laten een mint smaak achter, vind ik persoonlijk slecht combineren met mn sportdrank.
Klopt maar met vullen met warm water en flink schudden (2x) en nog een keertje naspoelen met koud is de meeste mint wel verdwenen. Slang uiteraard niet vergeten.
Plaats reactie