Vermijden van overkop te gaan in een snelle afdaling

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mario070 schreef: vr 20 september 2019, 10:11 Volle bak voor de één = niet volle bak voor de ander :-D :-q
Quote m'n zelf maar :lol: ik wilde/wil het kort houden vandaar :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lonelybiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 10 september 2019, 19:10

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 20 september 2019, 08:30
Lonelybiker schreef: do 19 september 2019, 23:38



Je lijkt mij een ervaren biker, en ik geloof wel wat je zegt.

Voor ik de routes gereden heb, ben ik ook gaan kijken over wat anderen over die specifieke route te zeggen hadden.
Daar is oa deze commentaar te lezen op mtbroutes.be over routes van Vielsalm:

"'s zaterdags de route 1 en 3 gereden, tof goed maar ik vond het redelijk zwaar
allee toch sommige klimmetjes, de afdalingen vond ik super(max 52.6km)"

"Snelheden van 65 km/u downhill zijn aan de orde van de dag. Gemiddelde snelheid dag 1 over 75 km: 19,5 km/u."

"zeer mooie streek mooie omgeving met enkele mooie klimmetjes en technische afdalingen met snelheden tot 55a60km een beetje modderig maar perfect te doen"

" maar de afdaling in route 2 na een zware klim naar Croix Barbette is er een die je niet snel vergeet. De bidon goed vastzetten want langs het pad lagen er meerdere. Het is een afdaling over een redelijk breed pad waar je als je lef hebt, goede vering en goede remmen zeker de 60 km/u moet kunnen halen."

"Totaal hebben we 130 km gereden en de hoogste snelheid bij afdaling was 63 km per uur."

"Maar na het klimmen komen de afdalingen en die waren een feest. Aan het waarschuwingsbordje kan je voluit gaan en haalde ik met een fully 56 km/u. "

Er wordt dus met de 5-en en 6-en om je oren geslagen dat het een lieve lust is. Wordt er hier met spek geschoten dan? Is dit dus niet, ondanks hoe het lijkt volgens de beschrijvingen, de 'norm' onder bikers voor snelle afdalingen in die streek?

Ik had mij hier op voorhand geïnformeerd, deze verslagen gelezen en op basis hiervan dacht ik dus 'dat moet wel lukken, dat is zo vreselijk gek nog niet om wat snelheid te nemen, die afdalingen zijn niet echt technisch en het kan'. Btw bij mijn crash ging ik volgens mij eerder 45 km/h maar zeker geen 55 / 60 km/h. Ik was nog enigszins conservatief. Mocht ik écht 60-65 per uur gegaan zijn en hetzelfde voorgehad hebben, dan zou ik nu wel goed permanent in een karretje gezeten hebben. Ik deel dus zeker niet de mening dat het een banaliteit is om dat zo maar effetjes te doen. Toch zeker niet voor relatief onervaren bikers die eens als afwisseling voor de weg een weekendje gaan mtb'en in Vielsalm.
Dus omdat anderen 63 kmh hebben gehaald, is 40 of 50kmh voor jou niet te hard?
Onzin natuurlijk, je hebt geen idee hoeveel ervaring deze rijders hebben, en miss hien was het pad wel aangeharkt voordat zij er reden.

Je hebt een grote inschattingsfout gemaakt of gewoon veel pech gehad.
Hoe dan ook, niet te lang bij stilstaan, gebeurd is gebeurd, wees blij dat alles weer goedkomt.
En omdat je niet meer precies weet wat er is gebeurd, heeft het ook geen zin te blijven piekeren.
Straks gewoon weer opstappen en genieten.
En wellicht iets rustiger in een nieuwe situatie :wink:

Ik wil maar aangeven, ook naar anderen toe, dat met meer dan 40 km/h door zulke geul rijden, gewoon potentieel gevaarlijk is.
Mijns inziens zelfs als je de meest ideale techniek gebruikt.
Trouwens, misschien heb je inderdaad meer beheersing in die attackhouding, maar 'als' je alsnog gekatapulteerd geraakt als je rechtstaat op je pedalen, dan kunnen de gevolgen volgens mij nog veel ernstiger zijn. Dan word je echt als een kanonskogel gekatapulteerd. Om 60 per uur te halen, moet je volgens mij ook uit die attackhouding en volop bijtrappen. Toch waar ik gevallen was dat alleszins een 'must' indien men die snelheid wenste te halen.

Ieder moet dat besluit maar voor zichzelf maken. Ik maak een anders rekening niet. Maar zeker aan beginners zou ik het afraden. Ik geef het maar mee, omdat het nu éénmaal routes zijn die frequent door beginners gereden worden, ze vertrekken immers vanaf Sunparks, en zou niet willen dat iemand daar op die plaats hetzelfde overkwam, met nog ergere gevolgen.

Als je de zaken vanuit mijn perspectief bekijkt ... Alles is "redelijk", zolang je de keerzijde van de medaille maar niet op deze manier ervaren hebt. "It doesn't happen to me." Overkomt het je wel? Dan begin je wel degelijk de redelijkheid van sommige zaken in vraag te stellen. Dan zit je niet meer in die roze wolk en kan je het ook als een plicht ervaren om anderen te waarschuwen voor de gevaren.

Je denkt, als je valt, dat je dan in het ergste geval een (sleutel)been ofzo breekt. Maar een levenslange verlamming van het complete lichaam van aan de kin, daar staat men niet bij stil dat het dus ook kan als je het risico echt gaat opzoeken. Is het dat echt waard voor een ritje onder vrienden met de mtb?

Geraak ik volgend jaar betrokken in een verkeersongeval niet door mijn eigen schuld en zijn de gevolgen ernstig?
Ik zou er beter mee kunnen leven dan wanneer ik hetzelfde terug zou voor hebben, door mijn eigen schuld, op de mtb, met ergere gevolgen. Het leven heeft mij immers een tweede kans gegeven en ik heb het lot toch terug smalend uitgedaagd. Dat zou ik mezelf niet kunnen vergeven. Of toch héél moeilijk.

Dat is zo gek toch niet om daar eens goed bij stil te staan, of wel?
Ik heb het er momenteel nog erg lastig mee, om onnodige risico's te aanvaarden. Ik geef dat eerlijk toe.
Laatst gewijzigd door Lonelybiker op vr 20 september 2019, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lonelybiker schreef: vr 20 september 2019, 21:19
Je denkt, als je valt, dat je dan in het ergste geval een (sleutel)been ofzo breekt. Maar een levenslange verlamming van het complete lichaam van aan de kin, daar staat men niet bij stil dat het dus ook kan als je het risico echt gaat opzoeken. Is het dat echt waard voor een ritje onder vrienden met de mtb?

Dat is zo gek toch niet om daar eens goed bij stil te staan, of wel?
Ik heb het er momenteel nog erg lastig mee, om onnodige risico's te aanvaarden. Ik geef dat eerlijk toe.
Heel begrijpelijk, heb goede vrienden hun nek, rug etc zien breken (allen met goede afloop gelukkig) en dat zet je altijd weer met beide beentjes op de grond.
Het blijft een gevaarlijk spelletje, ik omschrijf het aan niet-kenners vaak als skiën op de rotsen :wink:

Op de fiets heb ik nooit last van angst, soms achteraf wat meer als je eens objectief nadenkt wat je soms allemaal voor risico's neemt, maar ik geloof erg in actieve veiligheid.
Train je skills, ken je grenzen en houd je focus .... dit wordt allemaal beter met ervaring maar een garantie op een goede afloop heb je nooit voor 100%. Voor mij wel genoeg vertrouwen om nog heerlijk van onze sport te kunnen genieten. Hopelijk komt bij jou het vertrouwen ook weer langzaam terug :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lonelybiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 10 september 2019, 19:10

yo-eddy schreef: vr 20 september 2019, 21:37
Lonelybiker schreef: vr 20 september 2019, 21:19
Je denkt, als je valt, dat je dan in het ergste geval een (sleutel)been ofzo breekt. Maar een levenslange verlamming van het complete lichaam van aan de kin, daar staat men niet bij stil dat het dus ook kan als je het risico echt gaat opzoeken. Is het dat echt waard voor een ritje onder vrienden met de mtb?

Dat is zo gek toch niet om daar eens goed bij stil te staan, of wel?
Ik heb het er momenteel nog erg lastig mee, om onnodige risico's te aanvaarden. Ik geef dat eerlijk toe.
Heel begrijpelijk, heb goede vrienden hun nek, rug etc zien breken (allen met goede afloop gelukkig) en dat zet je altijd weer met beide beentjes op de grond.
Het blijft een gevaarlijk spelletje, ik omschrijf het aan niet-kenners vaak als skiën op de rotsen :wink:

Op de fiets heb ik nooit last van angst, soms achteraf wat meer als je eens objectief nadenkt wat je soms allemaal voor risico's neemt, maar ik geloof erg in actieve veiligheid.
Train je skills, ken je grenzen en houd je focus .... dit wordt allemaal beter met ervaring maar een garantie op een goede afloop heb je nooit voor 100%. Voor mij wel genoeg vertrouwen om nog heerlijk van onze sport te kunnen genieten. Hopelijk komt bij jou het vertrouwen ook weer langzaam terug :-q

Dit was zeker geen oproep aan mensen om hun hobby in vraag te stellen of met als doel hen angst aan te praten om het niet meer te doen.
Ik wilde gewoon dat als tip meegeven, vooral aan beginners dan: dit is zeker geen spelletje, sta goed stil bij de risico's die er hoe dan ook zijn, let extra op als je de eerste keer in de Ardennen gaat rijden, werk inderdaad eerst aan je skills, en als je merkt dat de controle nog niet optimaal is, doe het dan gewoon aan lagere snelheid. Reken een marge in. Laat je zeker niet uitdagen door een ander met meer skills om over je limiet te gaan (was in deze niet het geval, maar durft al eens meer gebeuren tijdens een 'mannenweekend'). Aan hele hoge snelheid gebeurt alles zo snel, het is moeilijk anticiperen, eens het verkeerd gaat, dan kan je alleen nog het ritje uitzitten en hopen dat het goed afloopt. Je moet echt snelle en juiste reflexen hebben, en dan nog speelt er een zeker gevaar bij.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Lonelybiker schreef: vr 20 september 2019, 21:19Het leven heeft mij immers een tweede kans gegeven en ik heb het lot toch terug smalend uitgedaagd. Dat zou ik mezelf niet kunnen vergeven. Of toch héél moeilijk.

Dat is zo gek toch niet om daar eens goed bij stil te staan, of wel?
Ik heb het er momenteel nog erg lastig mee, om onnodige risico's te aanvaarden. Ik geef dat eerlijk toe.
Heel herkenbaar, dit is dus precies wat ik ervaren heb in de maanden na het ernstige ongeval van mijn zoon (mijn post op pg 4).
Geef het de tijd, het herstellen heeft tijd nodig en die tijd kun je je rustig bezinnen op dat vraagstuk.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Op mijn werk al een paar keer 'genoeg' geluk gehad... niet teveel over nadenken, shit happens"

Kunnen dit niet eventuele aanslagen geweest zijn 8) vanwegen je inlevingsvermogen, je kunde of vaardigheid om je zelf in te leven in de situatie en gevoelens van andere :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Maar ik heb inmiddels ook wel een mening over jou ontwikkeld....."

En die staat blijkbaar lijn recht tegenover die van jou... :lol: :lol:
Ik heb nog nooit binnen twee dagen lidmaatschap (waar dan ook) een officiële waarschuwing gekregen :bier:
En of dat ik m'n zelf hier op het forum, mij achter één of andere boerka zou verstoppen... :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
ArmaniFlyHigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 20:13

aangezien jij de situatie goed heb kunnen beschrijven zonder instellingen/afstellingen is mijn reactie suggestief.

vaak ligt het aan de afstelling van je veering.

Als je een te levendige afstelling heb op je vork, kan dit parte spelen. (Hij duikt dan te snel en kan je OTB en ook bij het afdalen heb jij je voorrem nodig dan wel om je snelheid en balance te bewaren).

mijn ervaring: in NL heb je vaak flow trail, daarbij heb ik een levendig afstelling, totdat ik in Lanjarón, Sierra Nevada (spain) terecht kwam waar de afstellingen levensgevaarlijke situaties met zich mee bracht...ik moest alles anders afstellen voor downhill (ravijn situaties).
komt bij dat als je airshox rijdt ook deze MOET checken..."Lucht" schommelt bij hoogte verschillen. (in NL verwaarloosbaar)

mijn advies: check je afstelling, past deze aan de terrein aan, gebruik bij hoge snelheid en afdaling een integraal/full face helm (veiligheid boven alles) probeer bij afdaling een visuele lijn in gedachten te hebben waar jij je voorwiel wilt plaatsen. hou daarbij rekening met de geo van je fiets...Hoe ver je naar achter/voor kan en mag. (een XC frame zal geen goede/top afdaler zijn ivm Geo wat meer georiënteerd is op klimmen).

checklist:
Banden spanning (je voorband moet "iets" zachter zijn dan de achterband ivm tractie en grip)
veering aanpassen (bij het behouden van je "sag" zou je rekening moeten houden met tokens, je compressie en rebound).
full-face helm bij hoge, ruige onvoorspelbare situaties.

ik hoop dat bovenstaande informatie nuttig was, beterschap vooralsnog.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ArmaniFlyHigh schreef: zo 20 oktober 2019, 16:33 aangezien jij de situatie goed heb kunnen beschrijven zonder instellingen/afstellingen is mijn reactie suggestief.

vaak ligt het aan de afstelling van je vering.

Als je een te levendige afstelling heb op je vork, kan dit parte spelen. (Hij duikt dan te snel en kan je OTB en ook bij het afdalen heb jij je voorrem nodig dan wel om je snelheid en balance te bewaren).

mijn ervaring: in NL heb je vaak flow trail, daarbij heb ik een levendig afstelling, totdat ik in Lanjarón, Sierra Nevada (spain) terecht kwam waar de afstellingen levensgevaarlijke situaties met zich mee bracht...ik moest alles anders afstellen voor downhill (ravijn situaties).
komt bij dat als je airshox rijdt ook deze MOET checken..."Lucht" schommelt bij hoogte verschillen. (in NL verwaarloosbaar)
Als je vork in NL goed functioneert, kun je hem niet zo slecht afgesteld hebben dat deze in welke situatie dan ook gevaarlijk wordt.


Hier op zeeniveau is de luchtdruk 1 bar. In de ruimte 0 bar. Zit dus 1 bar drukverschil in. Lijkt me niet schokkend veel verschil op de pakweg 12 bar die in de diverse dempers moeten.


Sorry, je maakt een hoopt herrie om niets. Maar toch goed dat je mee probeert te denken :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

met XC draag je geen Fullface..... en de enige demper setting die potentieel gevaarlijk kan zijn is je rebound (vooral bij jumps) ....
Verder was dit "gewoon" een freak accident met nare gevolgen, helaas deel van onze hobby :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
ArmaniFlyHigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 20:13

excuses, ik wist niet dat we op rockshox reba niveau zaten... :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ArmaniFlyHigh schreef: zo 20 oktober 2019, 22:52 excuses, ik wist niet dat we op rockshox reba niveau zaten... :-q
Wij wel, jij moet je niveau nog tot daar optrekken. Maar dat kan hier prima hoor, er is een hoop kennis op het forum aanwezig :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Allereerst goed herstel! Hoop dat je volledig hersteld en weer alles kunt. Wb werkgevers .. die willen gewoon werknemers die 100% fit zijn, nooit vakantie opnemen, altijd kunnen werken wanneer zij het vragen, leuk als je stoere verhalen hebt kunnen ze over opscheppen (mijn werknemers ...) maar oh wee als het ze wat ‘kost’ dan is je hobby ineens gevaarlijk en niet zo verstandig :roll:

Je verhaal doet me denken aan een crash van mijn vrouw. Redelijk onervaren ging ze ergens bij La Roche een afdaling in. Totdat het wel heel lang duurde voor ze ook beneden was :((

Moraal was te enthousiast en niet volledig onder controle de afdaling aangevangen en dus de hindernissen niet kunnen ontwijken of nemen zoals dat wel nodig was.

Dus in jouw situatie zeker omdat je de vraag ook in de beginnershoek stelt geldt gewoon een iets te grote uitdaging op die snelheid waar je toen nog niet de skills voor had om goed op te lossen. Ik snap je zoektocht wel hoor maar zou gewoon zodra het weer kan lekker gaan fietsen en bij je eerste afdalingen starten vanuit controle en lagere snelheid om dit geleidelijk weer op te voeren.

Jouw situatie is gewoon heel ongelukkig uitgekomen. 10 anderen hadden even wat staan te shaken en misschien geen letsel. Dat is niet te voorspellen. Blijft een risico sport met zeer verschillende uitkomsten.

Voorspoedig herstel gewenst en hopelijk weer snel op de fiets. Laat je niets aanpraten. Degene die nooit is gevallen is een bank biker :winkie:
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op ma 21 oktober 2019, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ArmaniFlyHigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 20:13

Mijn dag kan niet meer stuk.. :winkie:

[/quote]

Wij wel, jij moet je niveau nog tot daar optrekken. Maar dat kan hier prima hoor, er is een hoop kennis op het forum aanwezig :kiss:
[/quote]
Plaats reactie