Voorvork cube ltd pro 2016

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je kunt prima een andere vork aanschaffen voor € 4 à 500,- waar dan je huidige wielset zonder aanpassingen in past.
Dan heb je alleen geen boost, tja, lijkt me niet zo'n ramp.
Als je van plan bent om de komende jaren met je huidige bike door te fietsen, dan zou ik dit doen.

Maar mocht je van plan zijn om bijvoorbeeld over een jaar zelf een nieuwe bike op te bouwen dan kun je dus beter, vooruit denkend, een vork met boost en dus ook een ander voorwiel aanschaffen.
Of een andere naaf in je huidige wiel (laten) knopen.
Dat kun je dan overzetten naar een eventuele volgende bike.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een voorwiel met steekas (100/110) kost ook geen €400 ;)
Met een naafje en 32 nieuwe spaken ben je slechts 10-15% kwijt van dat bedrag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Zou dit een goede voorvork zijn (vergelijkbaar met reba). Ik zou wel een ander voorwiel met steekas erbij moeten halen ook.


https://www.rczbikeshop.com/nl/fox-raci ... 8-454.html

Bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, das een goeie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 23 september 2019, 11:52 Ja, das een goeie.
Is het hetzelfde nivo als een reba ?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Gevoelsmatig vind ik het een beetje een vraag zoals 'is een BMW beter dan een Audi?'.

Van de huidige vorken weet ik het op dit moment niet echt goed.
Het is al een aantal jaren geleden dat ik voor het laatst een Fox vork heb geserviced, de Foxjes van toen vond ik net even een stuk professioneler in elkaar zitten dan de betere vorken van Rock Shox.
Fox had toen nogal veel gedoe met die Kashima coating, tegenwoordig lees ik nergens meer iets over problemen met Foxjes.

Wanneer je overstapt van een Recon Silver naar die Fox, lijkt mij dat zonder meer een goeie upgrade voor een mooie prijs.
In dat geval zou ik niet meteen een compleet nieuw voorwiel kopen maar eerst eens kijken hoe je een andere naaf in je huidige wiel kan (laten) knopen en wat daar dan de kosten van zijn.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 34mm vorkpoten van die Fox zijn stijver dan de 30/32 mm poten van je RS vork.
De steekas maakt de vork nog wat stijver (stijf is iets anders dan stug!).
Dat bij elkaar levert een grote verbetering in controle op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Jan Willem schreef: ma 23 september 2019, 16:41 Gevoelsmatig vind ik het een beetje een vraag zoals 'is een BMW beter dan een Audi?'.

Van de huidige vorken weet ik het op dit moment niet echt goed.
Het is al een aantal jaren geleden dat ik voor het laatst een Fox vork heb geserviced, de Foxjes van toen vond ik net even een stuk professioneler in elkaar zitten dan de betere vorken van Rock Shox.
Fox had toen nogal veel gedoe met die Kashima coating, tegenwoordig lees ik nergens meer iets over problemen met Foxjes.

Wanneer je overstapt van een Recon Silver naar die Fox, lijkt mij dat zonder meer een goeie upgrade voor een mooie prijs.
In dat geval zou ik niet meteen een compleet nieuw voorwiel kopen maar eerst eens kijken hoe je een andere naaf in je huidige wiel kan (laten) knopen en wat daar dan de kosten van zijn.
Bedankt voor je antwoord. Zoals ik zij ik ben nog een aardige leek in het mtb wereldje.
Ik snap je reactie maar ben het er niet mee eens. Ik verwoord het als nivo, niet of hetzelfde is.

De recon moet er zowiezo uit, aangezien ik ook 98 kg weeg is die niet stijf genoeg.

Ik probeer zoals mij aangeraden is eerder in dit topic kwalitatief zo goed mogelijke onderdelen die binnen budget liggen aan te schaffen. Juist zodat ik die mee zou kunnen nemen naar een volgende fiets.
Iniedergeval iedereen bedankt voor het reageren en de tips in dit topic, ik weet nu even genoeg. Mvg
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je noemde eerder de Reba. Die is niet stijver dan de Recon.
Je moet voor meer stijfheid naar 34-35 dikke binnenpoten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als stijfheid een eis is, ga je daar met die Fox van RCZ inderdaad op vooruit.
Maar als 'meenemen naar een volgende fiets' ook een belangrijke eis is, voldoet die vork van RCZ helaas niet want geen Boost.
Boost schijnt voelbaar stijver te zijn en begint steeds meer op een nieuwe standaard te lijken.

Samenvattend moet je dus een vork met 34mm binnenpoten en Boost hebben.
Budgettair gaat dat waarschijnlijk een uitdaging worden.

Overigens zie ik dat die vork bij RCZ inmiddels niet meer op voorraad is.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Jan Willem schreef: wo 25 september 2019, 08:42 Als stijfheid een eis is, ga je daar met die Fox van RCZ inderdaad op vooruit.
Maar als 'meenemen naar een volgende fiets' ook een belangrijke eis is, voldoet die vork van RCZ helaas niet want geen Boost.
Boost schijnt voelbaar stijver te zijn en begint steeds meer op een nieuwe standaard te lijken.

Samenvattend moet je dus een vork met 34mm binnenpoten en Boost hebben.
Budgettair gaat dat waarschijnlijk een uitdaging worden.

Overigens zie ik dat die vork bij RCZ inmiddels niet meer op voorraad is.
De kogel is door de kerk. Na wat wikken en wegen is het een RockShox Revelation RC 29 geworden. Die heeft 35 mm poten dus zou stijf genoeg moeten zijn.

Heb alleen nog een boost wiel ervoor nodig. (Of bestaat er een adapter van een qr hub>boost voorvork?)

Ik had trouwens even gekeken hoe je de vork vervangt, het lijkt me wel zelf te doen alleen die starnut word een beetje gepriegel vrees ik.

Iemand nog tips? Zat te denken om hem een paar uur in de vriezer te gooien zodat hij er makkelijker ingaat.

Mvg
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die starnut sla je er in met een lange bout en een hamer.
Of met een speciaal tooltje.
Je kan m er van onder af intrekken met een stuk draadeind een dikke ring en een moer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie