Welke band ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik wil overstappen op tubeless banden maar weet niet welke ik het beste kan nemen. Ik heb nu standaard specialized 29 inch 2.1 ground control banden erop . Wat ik daar een nadeel van vind is dat ik grip mis aan de voorzijde. Ik rijd met 1.8 bar en nog glijd "drift" de voorkant soms in muller zand weg als ik de bocht lekker op snelheid neem . Terwijl andere voor mij er geen last van lijken te hebben. Vandaag er ook door gevallen en gelijk het vertrouwen kwijt in de voorkant. Ik denk zelf aan Schwalbe maar welk type adviseren jullie? Ik lees op het internet ook dat er vaak voor ook met een andere band dan achter word gefietst.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Banden zijn heel persoonlijk, zie daarvoor ook het speciale bandentopic in onderdelendiscussie.
Pietje zal je Schwalbes adviseren, Jantje Conti's en Klaasje vindt dat allebei helemaal niks...

Maar bijna altijd ligt het aan rijtechniek als de boel gaat schuiven terwijl anderen wel binnen de lijntjes blijven. Ik rijd met enige regelmaat samen met een van de snellere stuurmannen van dit forum, en waar ik met 2.8 Minions (zeg maar gerust gripmonsters) aan mijn limiet denk te zitten vlamt hij binnen drie bochten van me weg met veel minder profiel op zijn bandjes.

Dus beter vragen naar hoe je rijtechniek te verbeteren dan naar banden die een ander toevallig fijn vindt :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Sabai schreef: zo 22 september 2019, 10:41 Ik wil overstappen op tubeless banden maar weet niet welke ik het beste kan nemen. Ik heb nu standaard specialized 29 inch 2.1 ground control banden erop . Wat ik daar een nadeel van vind is dat ik grip mis aan de voorzijde. Ik rijd met 1.8 bar en nog glijd "drift" de voorkant soms in muller zand weg als ik de bocht lekker op snelheid neem . Terwijl andere voor mij er geen last van lijken te hebben. Vandaag er ook door gevallen en gelijk het vertrouwen kwijt in de voorkant. Ik denk zelf aan Schwalbe maar welk type adviseren jullie? Ik lees op het internet ook dat er vaak voor ook met een andere band dan achter word gefietst.
Kan het niet ook aan je techniek liggen?
Al vind ik persoonlijk 2.1 wel erg smal....
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Opmerking onder voorbehoud: Een goed afgestelde verende voorvork doet ook kleine wonderen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

corex schreef: zo 22 september 2019, 13:45 Opmerking onder voorbehoud: Een goed afgestelde verende voorvork doet ook kleine wonderen.
Daar twijfel ik ook een beetje aan. Vooral nu ik steeds sneller fiets merk ik het eigenlijk .Zou misschien eens wat met de rebound kunnen spelen. Al denk ik dat het echt aan de banden ligt vooral op wat lossere ondergrond. Las het net ook in reviews over mijn huidige banden.

Wat ik eigenlijk zoek is een band die geschikt is voor trails. Ik fiets voornamelijk de routes op de Utrechtse Heuvelrug.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

iets meer veer voorspanning en wat minder rebound. Helpt

Nu is het parcours van UHR wel glad , door de droge toplaag en harde onderlaag/ mulle zijkanten.
Iedereen heeft daar last: van iets ruimer uit komen in de bochten door een meer of minder glijdend voor- en achter wielen. Temporiseren is een van de belangerijke zaken in deze situaties .
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Samengevat:
banden spanning (bij 72 kilo berijder heeft 2.0 bar echt geen nut)
Vork goed afstellen
Bochtentechniek oefenen

Helpt dat niet:
Nieuwe mtb kopen (is al in meerdere topics alhier de eindconclusie :kiss: )
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vreemde conclusie eerlijk gezegd Juriaan. Nergens staat dat hij met 2.0 bar rijdt. Sterker nog met 1.8 bar binnenband.
Dus ga je tubeless probeer eens te kijken wat je kunt doen met de druk. Ga naar 1.5 bar. Tubeless icm lage druk rijdt zo anders. Had pas mijn voorband wat te hard staan en prompt vloog ik een aantal maal bijna uit de bocht.

Mijn persoonlijke tip; Vittoria Barzo 2.25 voor en mezcal 2.35 achter. Of 2x mezcal voor huidige condities UHR.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

2.1 is wat smal en afhankelijk van je gewicht kan 1.8 wat aan de hoge kant zijn. Iets meer info dus.


Maar hoewel het gevoel van hoe een band zich gedraagt ook bij mindere bochtenridders een rol speelt, is het onwaarschijnlijk dat je aan de limiet van je band zit. Speel dus inderdaad eens met bandenspanning. Tubeless kun je proberen, maar voor mij maakt het erg weinig uit (en ik ga best aardig door de bochten...). De hype daarover (over tubeless) is op meerdere manieren te verklaren.

Dan speelt je eigen techniek een mega rol in de bochtensnelheid. Werk daar eens goed aan: druk je fiets in de bochten, speel met je houding in de bochten, meer of minder druk op het voorwiel. Bekijk wat dat betreft je houding op de fiets ook goed: heel racy is niet optimaal voor maximale bochtensnelheid. Maar bij jou valt dus het meeste te winnen.


En het materiaal: hoe breed zijn je velgen? Hoe stijf is je voorwiel? Hoe stijf is je voorvork? Hoe staat die vork afgesteld? Kleine veranderingen kunnen grote invloed hebben.


Dus je kunt 5 verschillende nieuwe banden kopen, een enkeling zal iets meer grip leveren, die band maakt niet meteen het grote verschil. Tenzij je een 1.200 gram downhill band pakt, dan merk je pas echt wat grip is! (En dan weet je ook dat het geleuter over een Conti of Vittoria semislick geneuzel in de marge is).


Voor wat het waard is: is rijd op de UHR aan de voorkant met een Michelin Wild G'Ripr Advanced 2.25 (niet meer verkrijgbaar in die uitvoering) of een Wolfpack Trail 2.25. Het voordeel van die banden is dat ze bij een vrij laag gewicht heel veel grip leveren en dat ze op de grens heel voorspelbaar gaan schuiven, zodat je nog even door kan duwen in plaats van meteen af te remmen. Maar mijn vering staat ook hyper soepel, zodat het voorwiel ook op de kleinste oneffenheden aan de grond blijft. En naast dat ik de bochten aardig in mijn hoofd heb wat perfecte lijnen betreft, speel ik per bocht ook met mijn zit- of stahouding!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

hanjovdberg schreef: zo 22 september 2019, 20:48 Vreemde conclusie eerlijk gezegd Juriaan. Nergens staat dat hij met 2.0 bar rijdt. Sterker nog met 1.8 bar binnenband.
Dus ga je tubeless probeer eens te kijken wat je kunt doen met de druk. Ga naar 1.5 bar. Tubeless icm lage druk rijdt zo anders. Had pas mijn voorband wat te hard staan en prompt vloog ik een aantal maal bijna uit de bocht.

Mijn persoonlijke tip; Vittoria Barzo 2.25 voor en mezcal 2.35 achter. Of 2x mezcal voor huidige condities UHR.
2.0 bar als voorbeeld.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Als je nog niet zeker weet welke band je wilt, dan is een aantal tubeless proberen niet echt ideaal. Ik stel dan voor om een Michelin Comp latex binnenbandje te monteren met een gekozen nieuwe buitenband. Het verschil met tubeless is minimaal en je kan dan 1-3 buitenbanden proberen. (Daar komt het uiteindelijk toch op neer). Daarna dus tubeless met de optimale band op ongeveer dezelfde druk plus of min 0.1 bar.

De specialized heeft al best wat profiel dus ik snap eigenlijk niet waarom je zo glijd in dit geval zou ik dus een iets bredere band met grotere zijnoppen kiezen. Op de UHR is voor het grootste gedeelte trouwens prima te rijden met een race Ray/Ralph combo. Of anders Nic/Ralph of Ron voor wat meer grip of idd de Vittoria combo boven genoemd. Conti variant wordt dan Crossking Raceking maar die bevalt denk ik bij jou dan iets minder qua nop hoogte.

Verder eens met boven : verlaag de druk eens naar rondom de 1.5 bar voor en kijk eens hoe dat gaat.

Sommige stukken ook op de UHR is trouwens bijna geen doorkomen aan. Ik heb dat altijd met heel los zand waar ik alle kanten uit glij terwijl anderen vrolijk door fietsen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jouke74 schreef: ma 23 september 2019, 07:58 Sommige stukken ook op de UHR is trouwens bijna geen doorkomen aan. Ik heb dat altijd met heel los zand waar ik alle kanten uit glij terwijl anderen vrolijk door fietsen.
Techniek, zithouding... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb de Ray en Ralph besteld zo vanuit de beschrijving lijkt die goed bij mij te passen. Qua techniek zit het wel goed want daar win ik eigenlijk juiste het meeste mee .Uiteraard valt daar wellicht nog wat te verbeteren maar dan moet ik wel vertrouwen in de voorkant hebben door meer grip te voelen. Mijn voorvering is een manitou 100mm afgesteld op 105 psi en rebound 50% . Mijn eigen gewicht is 75 kg. Het afstellen hiervan vind ik wel lastig omdat de mijn eerste lucht geveerde fiets is.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rebound op zijn de snelste stand zetten. Hij komt dan (te) snel terug. En vandaar uit elke keer een click langzamer zetten. Uiteraard nadat je de dag op de juiste waarde hebt gezet. Houdt 20% aan.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Plus vork sag op 25-30%.
Plaats reactie