Remupgrade voor bikeparks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ga Ik iets heel geks zeggen, maar afgelopen week in Livigno als een malle de lifttijd maximaal benut op de nieuwe fully. Met een set SLX remmen (de ouwe, dus met slechts 2 zuigers) en 180mm voor en 160mm achter. Ik was eigenlijk zelf verbaasd hoe goed dat ging. Zelfs op de steile trage afdalingen van 500hms en meer bleven ze goed remmen en trokken mijn handen het ook best goed.
Dus heb je die remupgrade wel echt nodig? :winkie: :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

MVMVML schreef: wo 18 september 2019, 19:42
RuudRuud schreef: ma 9 september 2019, 09:19

Achter klopt voor een Nerve/Neuron van het vorige model, als je aan de voorkant nu een +20mm hebt, dus PM6-opname, klopt die voor de voorkant ook :)

Maar is de Nerve/Neuron wel geschikt voor 203mm achter? Of is deze discussie al gevoerd? Ik heb geen 100% vertrouwen in de alu-achterbruggen van Canyon's uit die bouwjaren. (Spectrals en Nerve/Neurons)
Wat is die PM6" en PM7" qua onderscheid?

Want ik heb nu 2 dezelfde dat zou kloppen volgens Mantel, maar voor klopt het iig niet.
PM6 is 160mm zonder spacer. PM7 is 180mm zonder spacer. De huidige Pikes, Yari's en Lyriks hebben bijvoorbeeld minimaal een 180mm schijf.

Welke spacers heb je nu en welke maat schijven wil je monteren?

Achter kun je zonder spacer een 180mm schijf monteren. Voor een 203 heb je dus een +23 spacer nodig.

Als je een vork hebt voor een 160mm schijf en je gebruikt de +23 spacer dan kom je dus op een 183mm schijf. Je hebt dan dus een +43 spacer nodig.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

RuudRuud schreef: wo 18 september 2019, 20:04
MVMVML schreef: wo 18 september 2019, 19:42
Wat is die PM6" en PM7" qua onderscheid?

Want ik heb nu 2 dezelfde dat zou kloppen volgens Mantel, maar voor klopt het iig niet.
PM6 is 160mm zonder spacer. PM7 is 180mm zonder spacer. De huidige Pikes, Yari's en Lyriks hebben bijvoorbeeld minimaal een 180mm schijf.

Welke spacers heb je nu en welke maat schijven wil je monteren?

Achter kun je zonder spacer een 180mm schijf monteren. Voor een 203 heb je dus een +23 spacer nodig.

Als je een vork hebt voor een 160mm schijf en je gebruikt de +23 spacer dan kom je dus op een 183mm schijf. Je hebt dan dus een +43 spacer nodig.
Dan heb ik dus toch die grotere voor nodig, zoals ik al dacht. Die knakkers bij Mantel weten het dus zelf niet :winkie:

Kleine terug en voor is mijn vork dus PM6, dus daar moet ik die grotere voor hebben.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dan heb je deze settings nodig bij Mantel :)

Shimano Advanced Schijfrem Adapters
Type remklauw: Postmount
Vork: PM 6'' / 160 mm
Frame: PM 6'' / 160 mm
Schijf achter: 203 MM
Schijf voor: 203 MM

De SM-MA-F203P/P

Afbeelding
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

RuudRuud schreef: do 19 september 2019, 08:52 Dan heb je deze settings nodig bij Mantel :)

Shimano Advanced Schijfrem Adapters
Type remklauw: Postmount
Vork: PM 6'' / 160 mm
Frame: PM 6'' / 160 mm
Schijf achter: 203 MM
Schijf voor: 203 MM

De SM-MA-F203P/P

Afbeelding
Dat denk ik nu ook. Ik vond het zo'n vreemde vorm, maar het lijkt hem wel degelijk te zijn ja :-q
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nou ze zitten erop! :winkie:

Afbeelding

Afbeelding

Nu binnenkort in Winterberg kijken of het helpt :P
Ook ff van die metalen blokken erop gooien voor dan.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

maar eerst die stickers van de schijven af :wink:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 23 september 2019, 12:05 maar eerst die stickers van de schijven af :wink:
Ach daar komen de blokken toch niet in de buurt 8)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

suravida schreef: wo 18 september 2019, 20:00 Ga Ik iets heel geks zeggen, maar afgelopen week in Livigno als een malle de lifttijd maximaal benut op de nieuwe fully. Met een set SLX remmen (de ouwe, dus met slechts 2 zuigers) en 180mm voor en 160mm achter. Ik was eigenlijk zelf verbaasd hoe goed dat ging. Zelfs op de steile trage afdalingen van 500hms en meer bleven ze goed remmen en trokken mijn handen het ook best goed.
Dus heb je die remupgrade wel echt nodig? :winkie: :wink:
Ja volgens mij heb ik op mijn Polygon dus dezelfde SLX setup met dezelfde grootte schijven als die jij hierboven beschrijft...ik legde n.a.v. een gepland bezoek aan Willingen die upgradevraag onlangs dan ook eens voor aan wat (nutteloze) forummers en zij zeiden hetzelfde als wat jij je nu afvraagt, dat zo'n upgrade eigenlijk niet echt nodig is.... 8)

Mede gesterkt door jouw verhaal ga ik a.s. zaterdag dan ook met deze setup naar Willingen en ga daar gewoon ff ervaren hoe dat voelt. En kracht in mijn handen heb ik als muzikant van snaarinstrumenten sowieso wel genoeg. ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is ook geen zwart/wit verhaal hè, met een fatsoenlijke set remmen (van een willekeurig merk) kom je vrijwel overal netjes beneden.
Maar dat een Shimano vierzuiger setje (nog) beter is dan een tweezuiger setje is gewoon een feit. Met minder handkracht hetzelfde remvermogen en (mede daardoor) beter doseerbaar. Daarbij nog meer reserves tegen oververhitting ook, what's not to like.

De vraag is vooral, wil je het extra geld voor zo'n upgrade uitgeven. En dan spelen er meerdere factoren een rol, oa de dikte van je portemonnee en de vraag hoe vaak je terrein in gaat waar die verbetering een duidelijke meerwaarde biedt. Als je een paar flinke schijven in een setje SLX tweezuigers hangt heb je echt wel goede remmen. Dus persé nodig is het niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet nòg beter kan... :wink:

Wat mij betreft: als je met enige regelmaat terrein opzoekt waar forse remmen een duidelijke meerwaarde zijn, gewoon doen (voor mij is dat ook hooguit een paar keer per jaar). Stel dat je toch al op het punt staat nieuwe remmen te kopen maken die paar tientjes extra ook niks meer uit. Die zijn namelijk zo vergeten, ik ben echt na een jaar niet meer bezig met me druk te maken over vijftig euro die ik meer uitgegeven heb.
Maar op een serieuze afdaling met je Saints/Zee's/XT 8020's voel je bij elke remactie waar dat geld gebleven is... super toch! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

suravida schreef: wo 18 september 2019, 20:00 Ga Ik iets heel geks zeggen, maar afgelopen week in Livigno als een malle de lifttijd maximaal benut op de nieuwe fully. Met een set SLX remmen (de ouwe, dus met slechts 2 zuigers) en 180mm voor en 160mm achter. Ik was eigenlijk zelf verbaasd hoe goed dat ging. Zelfs op de steile trage afdalingen van 500hms en meer bleven ze goed remmen en trokken mijn handen het ook best goed.
Dus heb je die remupgrade wel echt nodig? :winkie: :wink:
Ja ze zijn nodig. De remmen en de schijf die er standaard opzat was echt het goedkoopste vh goedkoopste: de schijf is niet geslepen maar alleen gesneden en die is 6 euro nieuw! Er mogen alleen raisin pads op.
De klauwen zijn amper 2 tientjes per stuk.

Laatste keer in een bikepark werden ze steeds slechter en slechter waardoor ik nog slepender moest gaan remmen waardoor ze nog slechter werden etc
Zodoende zat ik op het laatst met 3 vingers te knijpen en remde het nog amper.... zit je niet echt lekker op je fiets in die afdaling dan..

Nu met nieuwe grotere schijven waar wel mettalic blokken opmogen heb ik denk ik wel genoeg. En als dit nog niet genoeg is, komen er heel andere klauwen op.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik heb dit voorjaar mijn SRAM Guide RS remmen vervangen door Guide RE's. Oorspronkelijk bedoeld voor het hogere gewicht van een E-Bike, maar een absolute aanrader als je voor relatief weining geld je remmen wilt upgraden. Bakken met power en toch goed doseerbaar. Toppers!
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: ma 23 september 2019, 13:53 Het is ook geen zwart/wit verhaal hè, met een fatsoenlijke set remmen (van een willekeurig merk) kom je vrijwel overal netjes beneden.
Maar dat een Shimano vierzuiger setje (nog) beter is dan een tweezuiger setje is gewoon een feit. Met minder handkracht hetzelfde remvermogen en (mede daardoor) beter doseerbaar. Daarbij nog meer reserves tegen oververhitting ook, what's not to like.

De vraag is vooral, wil je het extra geld voor zo'n upgrade uitgeven. En dan spelen er meerdere factoren een rol, oa de dikte van je portemonnee en de vraag hoe vaak je terrein in gaat waar die verbetering een duidelijke meerwaarde biedt. Als je een paar flinke schijven in een setje SLX tweezuigers hangt heb je echt wel goede remmen. Dus persé nodig is het niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet nòg beter kan... :wink:

Wat mij betreft: als je met enige regelmaat terrein opzoekt waar forse remmen een duidelijke meerwaarde zijn, gewoon doen (voor mij is dat ook hooguit een paar keer per jaar). Stel dat je toch al op het punt staat nieuwe remmen te kopen maken die paar tientjes extra ook niks meer uit. Die zijn namelijk zo vergeten, ik ben echt na een jaar niet meer bezig met me druk te maken over vijftig euro die ik meer uitgegeven heb.
Maar op een serieuze afdaling met je Saints/Zee's/XT 8020's voel je bij elke remactie waar dat geld gebleven is... super toch! :D
OK, ook jouw verhaal snijdt zeker hout. En mijn plan was ook al om binnenkort na Willingen weer es een serieuze onderhoudsbeurt te doen met bv vorkservice, dan zou ik die remmen evt. ook aan kunnen pakken. Had toevallig ook een kleine meevaller die in de range ligt van een paar nieuwe schijven dus die zou ik dan daaraan kunnen besteden. Want je wil een uitgave toch ook voor jezelf kunnen verantwoorden he...zo ligt dat bij mij wel tenminste. Maar ik ga toch eerst es ervaren hoe mijn huidige setup het er vanaf brengt in Willingen. En dan zou ik daarna met een evt. upgrade de vergelijking kunnen gaan doen. ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: ma 23 september 2019, 15:21 ...Want je wil een uitgave toch ook voor jezelf kunnen verantwoorden he....
Neenee, dat uitgangspunt heb ik al lang geleden achter me gelaten, slecht voor de economie :D :wink:

Nee, geintje. Laten we het maar niet over onze allesbepalende economie gaan hebben :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: ma 23 september 2019, 15:48
Wiel-Maat schreef: ma 23 september 2019, 15:21 ...Want je wil een uitgave toch ook voor jezelf kunnen verantwoorden he....
Neenee, dat uitgangspunt heb ik al lang geleden achter me gelaten, slecht voor de economie :D :wink:

Nee, geintje. Laten we het maar niet over onze allesbepalende economie gaan hebben :roll:
:D

...en om het toch weer ff een on-topic invalshoek te geven: met de entree voor de liften van zo'n bikepark steun je immers ook de economie. 8)
Plaats reactie