Garmin edge 530

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Klopt het dat je met alleen de Trailforks kaarten ingeschakeld geen wegen buiten het bos en deels in het bos kunt zien? Moet ik daarnaast ook een andere kaart ingeschakeld hebben staan?

Verder leuk apparaat. Ik ben bezig te leren hoe het allemaal werkt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Sinds de firmware update klopt dat. Maar eigenlijk klopt dat dus niet. Ik heb het al gemeld bij Garmin kreeg er alleen niet echt een oplossing voor.

OpenFietsMap er op zetten. Probleem opgelost. Voordeel, de kaart is ook nog beter.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat je ziet op je garmin wordt bepaald door een prio code en het al dan niet transparant zijn van de kaart.
Als je alles aan zet zie je alleen de kaart met de laagste(?) prio. De rest ligt daaronder en is onzichtbaar.
Tenzij de bovenste kaart (trailforks) transparant is gemaakt.
Ik heb gelezen dat de nieuwe firmware die transparantie niet meer ondersteund, dus je ziet niet meer de kaart die er onder ligt. (maar volgens mij was dit al langer zo, of toch al bij de outdoor testellen)

Je kunt OSM er op zetten en de trailforks tracks van jouw locatie downloaden als track, en die dan instellen als "Tonen op scherm".
Ook kan je dan meteen een kleur kiezen. Bijv Lila voor afdaling, paars voor klim en blauw voor verbinding.
cameramule@forums.garmin.com schreef:Same problem with Garmin 830 version 3.50. The Trailfork maps are opaque and 100% obscure the base map making the Trailfork maps useless for urban greenbelts.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb alle kaarten aanstaan verder niks mee gedaan. Trails op Trailforks worden keurig over de OpenStreetMap getoond met de kleur zoals ze op Trailforks staan. Moet zeggen verdomt handig. Het is alsof je met een markeerstift je route op de kaart getekend hebt. Dus dames en heren routebouwers zorg dat je route goed op OpenStreetMap en Trailforks staan dan hebben wij er allemaal lol van. De Garmin probeert ook een gpx over bestaande paden te leggen. Mist er te veel krijg je een route fout. Voorbeelden? Zie Schoorl & Geestmerambacht. :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: ma 23 september 2019, 15:47 Ik heb alle kaarten aanstaan verder niks mee gedaan. Trails op Trailforks worden keurig over de OpenStreetMap getoond met de kleur zoals ze op Trailforks staan. Moet zeggen verdomt handig. Het is alsof je met een markeerstift je route op de kaart getekend hebt. Dus dames en heren routebouwers zorg dat je route goed op OpenStreetMap en Trailforks staan dan hebben wij er allemaal lol van. De Garmin probeert ook een gpx over bestaande paden te leggen. Mist er te veel krijg je een route fout. Voorbeelden? Zie Schoorl & Geestmerambacht. :D
Dat laatste begrijp ik niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Welke mount gebruiken jullie voor de edge530? Die standaard mounts zijn 31,8 mm breed. Mijn stuur is bij de stuurpen toch echt breder..
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat moet je de MTB steun hebben dacht ik. Maar ik heb een aluminium beugel die mijn Syncross (Scott) topcap vervangt. Dat zit helemaal mooi.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

De speciale mtb steun is alleen wat korter dan de weg-uitvoering, niet breder in buis diameter. maar een topcap-oplossing is wellicht ook een goede optie.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

markindealpen schreef: vr 3 april 2020, 09:28 Welke mount gebruiken jullie voor de edge530? Die standaard mounts zijn 31,8 mm breed. Mijn stuur is bij de stuurpen toch echt breder..
Ik gebruik deze. Zo steekt de Garmin niet uit en daardoor minder kans op schade bij een val. Deze is er ook met een scharnier.

Afbeelding
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
gpsguido
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: do 10 maart 2011, 11:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Topstone
Contacteer:

De diameter is inderdaad gelijk.
foto

Soms werkt het een een k-edge steun.
Deze hebben modellen voor je top cap.
bekijk steunen
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

gpsguido schreef: vr 3 april 2020, 10:20 De diameter is inderdaad gelijk.
foto

Soms werkt het een een k-edge steun.
Deze hebben modellen voor je top cap.
bekijk steunen
Je hebt zo'n mount omgedraaid? welke heb je? je lijkt ook een breder stuur te hebben dan 32mm, gok ik zo?
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
gpsguido
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: do 10 maart 2011, 11:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Topstone
Contacteer:

De Diameter is ook 31.8 mm.
Het is een standaard scott scale .

omdat hij "omgedraaid" is valt hij binnen zijn sturen, dus minder kans op beschadigingen tijdens een val oid.
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:

Ik heb nog wel een Garmin mtb steun te koop. 2x gebruikt en ziet er goed uit.
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Thanks voor t aanbod, maar ik was juist op zoek naar (tips over) een bredere steun.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb sinds deze week ook een Edge 530. Superleuk apparaat maar wel echt iets anders dan een eTrex of GPSMap.

Standaard staan twee profielen erin bij mij: MTB en Gravel. Die heb ik beide al aardig onder controle, en aangepast naar wat ik handig vind. Extra gegevensschermen en zo.

Wat me opvalt, is dat de onderliggende kaart in het MTB profiel toch best wel verschilt van de kaart in het Gravelprofiel. Toch heb ik bij beide profielen hetzelfde kaartmateriaal geselecteerd. Op de MTB kaart zie ik bijvoorbeeld minder wegen en minder detail, maar wel route Zeist en Austerlitz standaard op de kaart ingetekend. Bij het gravelprofiel niet.

Waar komt dat verschil vandaan? Kan ik het aanpassen? En als ik in het buitenland ben, wil ik eigenlijk een zo gedetailleerd mogelijke kaart. Is het verstandig een soort algemeen profiel te maken, en dan naderhand aan te passen aan de activiteit? Zodat Garmin niet al teveel voor me bepaalt..?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie