Epic Brain vervangen door gewone demper

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Rayb81 schreef:Wat was er stuk aan als ik vragen mag?
Hmmmmmm ben er idd ook benieuwd na wat er stuk was. En is het een 2017 model?

Sta namelijk op het punt om een S-Works Epic frame aan te schaffen... :roll:
rippie v70
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 16 september 2011, 20:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR 29

Misschien doe ik dan wellicht iets rete-onverstandigs, maar ik geloof heilig in het principe "if it aint broken, don't fix it". Mijn 2011 29" demper is voor het laatst geserviced in 2013 en dempt als de beste. 2x per jaar opnieuw op druk zetten (215PSI) en het verlies is minimaal. Heb ik nou mazzel, of sloop ik hiermee de brain?
een schokdemper van een auto hoeft toch ook niet elk jaar in de revisie?
Better safe than sorry
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

MadMax12 schreef:Klopt wel een beetje, maar sinds ik de 2017 demper heb zijn de problemen wel over.
Zitten weer nieuwe verbeteringen in.
De 2015 en 2016 modellen hadden naar wat ik begrepen heb een probleem met een membraam die de olie en de stikstof gescheiden moet houden. Deze loste op, waardoor de olie en stikstof zich mengt, dit is geen probleem, maar geeft een andere/verkeerd karakter aan de demper.
Heb een keer gesproken op een open dag van Specialized met een van de medewerkers van de suspension werkplaats. Heb toen ook gevraagd waarom de Brain zo vaak zo snel niet meer goed werkte. Hij vertelde inderdaad dit verhaal dat stikstof en de olie gingen mengen. Hij heeft toen laten zien dat in de Brain zit een afscheiding / membraam zit die dit uit elkaar moest houden. Deze was te dun, dus kantelde dan regelmatig in de Brain unit. Daarna mengde olie en stikstof zich, en dan had je een niet werkende Brain :(

Maar dit probleem is als je Brain demper in of na 2017 (of na november 2016 oid) is geserviced opgelost. Dit omdat men er nu een verbeterde (dikkere) afscheiding er in zet.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

rippie v70 schreef:Misschien doe ik dan wellicht iets rete-onverstandigs, maar ik geloof heilig in het principe "if it aint broken, don't fix it". Mijn 2011 29" demper is voor het laatst geserviced in 2013 en dempt als de beste. 2x per jaar opnieuw op druk zetten (215PSI) en het verlies is minimaal. Heb ik nou mazzel, of sloop ik hiermee de brain?
een schokdemper van een auto hoeft toch ook niet elk jaar in de revisie?
Ja mazzel heb je sowieso, bij mij hebben ze het meestal niet zo lang volgehouden :P . De vergelijking met een auto is wat lastig, die demper rij je gewoon door totdat hij stuk is. En daarna koop je een nieuwe :) Weet niet of dat financieel een verstandige keus is uiteindelijk voor de Brain achterdemper. Plus een fiets demper is allemaal wat kleiner/verfijnder/lichter gewicht als een auto schokdemper, dus daar kan ook wat verschil in duurzaamheid uit komen.

Mbt "dempen als de beste".... let wel dat de performance heel geleidelijk terug loopt. Dus je merkt het niet zo goed. Je zou best wel eens verrast kunnen worden als je hem na 5 jaar toch eens laat servicen.
rippie v70 schreef:"if it aint broken, don't fix it"
Ja op zich eens. Alleen ook weer niet helemaal. Op een gegeven moment komt er toch wat troep in de demper. Je kan daar lang mee blijven doorrijden, maar als je pech hebt gaat hij toch wat inslijten. Nu is volgens mij een voorvork hier wat gevoelig voor als een achterdemper. Maar het idee van de seals, ringen, olie en dust wipers vervangen blijft toch hetzelfde: er voor zorgen dat de boel intern schoon blijft zodat er niks stuk gaat. Persoonlijk laat ik het liever af en toe servicen, als dat ik door rij tot iets kapot is. Maar dat moet natuurlijk iedereen voor zich weten :)

Zie trouwens ook nog deze post in dit topic voor wat meer info rondom Brain achter demper service.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gerbenvl schreef:Maar dit probleem is als je Brain demper in of na 2017 (of na november 2016 oid) is geserviced opgelost. Dit omdat men er nu een verbeterde (dikkere) afscheiding er in zet.
Lekker. Daar hebben ze dus pakweg 15 jaar over gedaan...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Lars TB schreef:
gerbenvl schreef:Maar dit probleem is als je Brain demper in of na 2017 (of na november 2016 oid) is geserviced opgelost. Dit omdat men er nu een verbeterde (dikkere) afscheiding er in zet.
Lekker. Daar hebben ze dus pakweg 15 jaar over gedaan...
Ja... of iig een jaar of 8 :-? . Had de vorige Brain demper (<= 2008) ook al dit probleem?

Was ook mijn eerste reactie waarom dat dan zo lang heeft geduurd. Uitleg was dat het een tijd duurde voordat men door had waar het probleem in zat. Plus dat daarna een nieuw onderdeel moest worden ontwikkeld en goed worden getest om het op te lossen. Maarja, dat nieuwe onderdeel heb ik gezien en het zag er uit als een heel simpel alu dingetje, dus begrijp niet helemaal waarom dat lang duurt om te ontwikkelen. Maar goed, het is niet mijn vakgebied :)

Fijn dat het nu gefixt is. Minder fijn dat we hier gewoon zelf voor moesten betalen in de gevallen dat de Brain na langer als een jaar na laatste service lek was. Terwijl het dus gewoon een soort ontwerp fout was :o
koen914
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 september 2019, 23:48

MadMax12 schreef: ma 7 november 2016, 10:41 Krijg je niet weer een jaar garantie op de nieuwe demper?
Ik heb ook al 3 dempers versleten sinds 08-2015.
Gaat allemaal onder garantie.
De Epic is een geweldig mooie xc-fiets, alleen volgens Specialized moet de Brain elk jaar voor onderhoud heen/vervangen door een andere a €175,-.
Doe je dit niet dan heb je kans op lekkende dempers, enz.
Er zit dan wel weer een jaar garantie op de demper.
Ik rijd inmiddels met de 2017 Kashima-demper in een 2014 fiets.
Hey,

ik heb ook een Epic van 2014, en zou een onderhoud aan de brain moeten laten uitvoeren, maar overweeg eerder om dan ook naar 2017 model over te gaan. Heb jij specifiek nummer van die Kashima demper?

Gr

Koen
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

koen914 schreef: wo 18 september 2019, 23:51
MadMax12 schreef: ma 7 november 2016, 10:41 Krijg je niet weer een jaar garantie op de nieuwe demper?
Ik heb ook al 3 dempers versleten sinds 08-2015.
Gaat allemaal onder garantie.
De Epic is een geweldig mooie xc-fiets, alleen volgens Specialized moet de Brain elk jaar voor onderhoud heen/vervangen door een andere a €175,-.
Doe je dit niet dan heb je kans op lekkende dempers, enz.
Er zit dan wel weer een jaar garantie op de demper.
Ik rijd inmiddels met de 2017 Kashima-demper in een 2014 fiets.
Hey,

ik heb ook een Epic van 2014, en zou een onderhoud aan de brain moeten laten uitvoeren, maar overweeg eerder om dan ook naar 2017 model over te gaan. Heb jij specifiek nummer van die Kashima demper?

Gr

Koen
Vriend van mij heeft ook 5 x andere demper gekregen. Geloof dat zijn epic van 2015 is. Nu bleek dat ze iets hebben veranderd en daarna geen problemen meer. Ik kan het vd week nog wel even vragen wat het precies was.(zal dan ook wel die dikkere afscheiding zijn geweest )
who dares wins
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je last hebt van dikke afscheiding moet je even langs de huisarts gaan.
:bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 20 september 2019, 08:39 Als je last hebt van dikke afscheiding moet je even langs de huisarts gaan.
:bier:
ja ik vond het ook al een beetje raar klinken :lol:
who dares wins
koen914
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 september 2019, 23:48

trek-y schreef: vr 20 september 2019, 03:18
koen914 schreef: wo 18 september 2019, 23:51

Hey,

ik heb ook een Epic van 2014, en zou een onderhoud aan de brain moeten laten uitvoeren, maar overweeg eerder om dan ook naar 2017 model over te gaan. Heb jij specifiek nummer van die Kashima demper?

Gr

Koen
Vriend van mij heeft ook 5 x andere demper gekregen. Geloof dat zijn epic van 2015 is. Nu bleek dat ze iets hebben veranderd en daarna geen problemen meer. Ik kan het vd week nog wel even vragen wat het precies was.(zal dan ook wel die dikkere afscheiding zijn geweest )
Mocht je dat eens kunnen doen, zou ik enorm appreciëren ...

Alvast bedankt!

Gr

Koen
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

koen914 schreef: zo 22 september 2019, 22:49
trek-y schreef: vr 20 september 2019, 03:18
Vriend van mij heeft ook 5 x andere demper gekregen. Geloof dat zijn epic van 2015 is. Nu bleek dat ze iets hebben veranderd en daarna geen problemen meer. Ik kan het vd week nog wel even vragen wat het precies was.(zal dan ook wel die dikkere afscheiding zijn geweest )
Mocht je dat eens kunnen doen, zou ik enorm appreciëren ...

Alvast bedankt!

Gr

Koen
Dit was het antwoord op de vraag. "Wat hebben ze bij jouw braindemper vervangen?"

Heel die demper. Die pen die de olie vrijgeeft daar was het lager niet goed van. Dat is het probleem dan houdt dat ding zijn druk niet, die pen kantelde.
who dares wins
Plaats reactie