Spacer dub bottom bracket

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Beste forummers,

Ik zit met een klein dilemma.

Mijn Canyon exceed na een foutje moeten laten herstellen en opnieuw spuiten. Nu had ik de volledige fiets gedemonteerd en het "kale" frame bij de hersteller gebracht.

Blijkbaar was het frame toch niet zo kaal als de bedoeling was en heb ik de spacer van mijn crank blijkbaar aan mijn bottom bracket geplakt laten zitten en ben ik deze waarschijnlijk tijdens het transport verloren.

Het gaat om een sram DUB bottom bracket voor een truvativ crank. Weet iemand toevallig wat de dikte van deze spacer is en/of en waar deze misschien verkrijgbaar is. Canyon zelf komt helaas niet met een antwoord op mijn vraag dus probeer het maar via deze weg.

Alvast bedankt voor het meedenken! :-q
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Na lang zoeken heb ik zelf het antwoord. Het is een spacer van 4,5 mm van sram zelf, speciaal voor de DUB bottom bracket.

Normaal alleen in sets leverbaar van verschillende dikte. En deze sets zijn in Nederland nergens verkrijgbaar.

Contact opgenomen met het service centre van Canyon, deze hadden hem op de plank liggen en als service opgestuurd.

Probleem opgelost! 👍🏻
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Goed om te horen dat het opgelost is. Ik zelf heb de DUB laten persen bij mijn fietsenmaker omdat ik simpelweg geen tijd had. Laatst met onderhoud vielen er wat ringen uit waardoor ik de handleiding moest raadplegen hoe ik de boel weer in elkaar moest krijgen. Daarbij zag ik dat mijn LBS de spacer aan de non drive side had gedaan terwijl de handleiding voor mijn type de drive side voorschrijft?

Hoe heb jij je spacer zitten? Ik heb hem geplaatst op de drive side en ik meen dat het net iets soepeler loopt.
Omdraaien kan altijd nog!
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Drive side, lijkt mij dat je hiermee de ketting ook “iets beter” uitlijnt.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mij ook! Ik heb het toevallig gisteren nogmaals gecontroleerd omdat ik mijn kettingblad ga wisselen maar hij zit eigenlijk nooit aan de non-drive side.. Alleen bij uitzondering/afwijkende maten.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

JMA1992 schreef: do 26 september 2019, 11:29 Mij ook! Ik heb het toevallig gisteren nogmaals gecontroleerd omdat ik mijn kettingblad ga wisselen maar hij zit eigenlijk nooit aan de non-drive side.. Alleen bij uitzondering/afwijkende maten.
Bij mijn was het nodig aan de drive side om te voorkomen dat mijn blad het frame zou raken (boost)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

bouwpakket schreef: do 26 september 2019, 11:34
JMA1992 schreef: do 26 september 2019, 11:29 Mij ook! Ik heb het toevallig gisteren nogmaals gecontroleerd omdat ik mijn kettingblad ga wisselen maar hij zit eigenlijk nooit aan de non-drive side.. Alleen bij uitzondering/afwijkende maten.
Bij mijn was het nodig aan de drive side om te voorkomen dat mijn blad het frame zou raken (boost)
Het staat sowieso in de handleiding beschreven dus ik begrijp de verwarring van mijn LBS niet zo goed.. Die spacer is immers bepalend voor de kettinglijn.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie