Functie Shimano crankschroef?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is de functie van deze schroef primair het afstellen van de ‘speling’ van de as? Of primair om de linker crank op de crankas te houden?

Dit naar aanleiding van het feit dat mijn crank nu tot twee keer toe de wijde wereld verkoos boven zijn primaire doel, het overbrengen van de voortstuwende kracht geleverd door mijn linker been op het linker pedaal.
Als de primaire functie van de schroef het op zijn plaats houden van de crank is dan komt er een nieuwe schroef.
Zo niet, dan is er iets mis met de crank/ crankas combi (de 2 bouten op de crank kunnen niet strakker dan strak, desondanks houden die de crank niet op de as).

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die schroef zit er alleen om de boel op spanning te zetten als je de crank monteert. De 2 bouten aan weerszijden van de crank zijn er om de boel daadwerkelijk vast te zetten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

:-q Overeenkomstig dus met mijn gedachten hier omtrent. waarom de crank dan de wijde wereld verkiest. Vertanding beschadigd waardoor klemkracht niet meer overgebracht wordt...?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik had dat ook met een crankstel van Shimano, en toen bleek dat de as eigenlijk te kort was voor de bottom bracket.
Nu een Zee crankstel gekocht en nergens geen problemen meer mee gehad (is duidelijk langer).
Hoeveel lengte heb je van de as in je crankarm zitten?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Jurriaan schreef: zo 22 september 2019, 13:06waarom de crank dan de wijde wereld verkiest. Vertanding beschadigd waardoor klemkracht niet meer overgebracht wordt...?
Moeilijk te zeggen zonder nadere inspectie. Je moet ‘m wel correct monteren, en er zijn wel een aardig aantal manieren waarop dat mis kan gaan.
Vorsprung durch Pedantik.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Talloze ritten heeft het goed gezeten. De 2de of 3de rit na een crash, waarbij het rechter pedaal is verbogen, is dit euvel ontstaan. Ik neem aan dat als gevolg daarvan de oorzaak is ontstaan. Kromme as, waarschijnlijker bottom bracket net scheef...bb loopt opzichtig prima maar ook een scheefstaand bb kan nog prima lopen natuurlijk.
(Heb ik net toezegging van de NTFU verzekering gekregen dat de schade na de crash vergoed wordt, had ik de bb nog niet in meegenomen :(( )
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je geeft gaandeweg nogal wat extra info :roll:

Een crash waarbij je pedaal was verbogen maar ernstig genoeg om op te geven bij de ntfu? Dus was er blijkbaar heel wat meer aan de hand?

BB verbogen? Lijkt me sterk. Of je moet press fit lagers hebben die nu deels scheef zitten. Als je schroefdraad lagers hebt die verbogen zijn is er echt van alles naar de knoppen.

En een crank as die krom is voel je echt wel. Dat trapt heel vreemd. Wat bedoel je verder met een verbogen pedaal? Bedoel je daarmee de losse linker crank?

Al met al klinkt het alsof je crank niet goed meer past en misschien wel krom is dus geen mooie rechte beweging meer maakt. Die jij wel met kracht wil maken (normale trapbeweging) en dus eigenlijk steeds de crank lostrapt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gecrasht door met rechter pedaal een boomstobbe te raken. Gehelmd hoofd heeft de grond geraakt en mtb heeft op meer plekken schade opgelopen. Idd pressfit bb.
Tijdens de 2 daarop volgende ritten voelde ik geen afwijking tot dat de crank los kwam.

Maar goed het ging om de functie van de crankschroef. :wink:
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Koop maar een nieuwe linker crank en deze weer goed monteren.
Waarschijnlijk is door de crash (edit; waarschijnlijk niet dus, lees net dat de crash met rechts was.. ) je linker crank iets los gekomen, en als je met een losse crank (hoeft nauwelijks voelbaar te zijn) een paar km doorrijdt kunnen de splines in de crank al dusdanig beschadigd zijn dan een strakke passing niet meer mogelijk is.
Je kan 'm wel vaster en vaster draaien maar hij zal steeds weer loslopen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb het ook meegemaakt, loslopen is begonnen nadat de linker crank een steen had geraakt. Wellicht had ik meteen na de tik de inbus bouten na moeten trekken.
Anyway, loslopen was daarna aan de orde vd dag.
Telkens vaster aangedraaid, totdat de spleet tussen de crankhelften dicht was. Mocht niet baten, na de rit wiebelde het weer
Ander crankstel gekocht, opgelost. Sindsdien voel ik regelmatig of de boutjes nog vast zitten. Alleen voelen of het nog vast zit, niet tekens verder aandraaien!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Primaire functie van de kunststof schroef is inderdaad om de preload af te stellen. Echter nadat je de crankboutjes vast hebt gezet klem je ook de preloadschroef op z'n plek.

Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is en dat het kunststof kapje net genoeg weerstand geeft om de arm erop te houden, maar heb nog nooit de moeite gedaan om dit te checken. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat zonder dit kunststof schroefje de crankarm er echt vroeg of laat af komt, ookal heb je de boutjes vast zitten.

Als de arm er af komt met de preloadschroef op z'n plek dan zal er ongetwijfeld schade zijn aan de spline.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Duidelijke taal, case closed.

(Mijn MTB gaat verder door het leven met een Race Face crankset).
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

DaanCramer schreef: wo 25 september 2019, 15:52
....Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is...
Nu ben ik redelijk nieuwsgierig aangelegd en omdat ik er vannacht niet wakker van wil liggen heb ik ff een SLX crankas opgemeten enne, die is niet taps :wink:
Asdeel wat in in contact komt met het linker bracketlager is over de hele lengte 23,97mm. De splines zijn over twee tegenoverliggende splines gemeten de hele lengte 23,70mm

Zo, kan ik in ieder geval rustig gaan pitten :bier: :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

THX, nu kan ik ook gaan slapen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

DaanCramer schreef: wo 25 september 2019, 15:52 Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is en dat het kunststof kapje net genoeg weerstand geeft om de arm erop te houden, maar heb nog nooit de moeite gedaan om dit te checken. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat zonder dit kunststof schroefje de crankarm er echt vroeg of laat af komt, ookal heb je de boutjes vast zitten.
dit erg onwaarschijnlijk, dit zou betekenen dat je 2 verschillende lagers in je BB hebt zitten.
Plaats reactie