Nieuwe beginners MTB of upgraden?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Kitser schreef: za 21 september 2019, 22:10 Ik heb de ze ook nog "gevonden". Iets boven budget, maar wel een andere vork. Een Fox 34 Rhythm. Is dat beter dan een Judy?

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2035.html

Ik kan helaas niet zoeken op fox op het forum omdat er minimaal 4 karakters ingevuld moeten worden.
In de outlet staat de nog iets beter afgemonteerde SLX versie (en zonder dropper) voor 1200 euro

https://www.canyon.com/nl-nl/outlet/mou ... enfarbe=BK
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Rutger S schreef: wo 25 september 2019, 15:58
Kitser schreef: za 21 september 2019, 22:10 Ik heb de ze ook nog "gevonden". Iets boven budget, maar wel een andere vork. Een Fox 34 Rhythm. Is dat beter dan een Judy?

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2035.html

Ik kan helaas niet zoeken op fox op het forum omdat er minimaal 4 karakters ingevuld moeten worden.
In de outlet staat de nog iets beter afgemonteerde SLX versie (en zonder dropper) voor 1200 euro

https://www.canyon.com/nl-nl/outlet/mou ... enfarbe=BK
Die is er helaas alleen nog in XS.
Ik (1.75) zal een M nodig hebben. Toch bedankt voor het meedenken 👍☺️
Lars TB schreef: di 24 september 2019, 22:09
Kitser schreef: di 24 september 2019, 21:46 Heeft ook een dropper post. Al weet ik niet of ik daar echt gebruik van zal maken met mijn niveau.
Een dropper heeft voor iedere rijder nut! Je moet hem alleen wel leren gebruiken.
Thanks.
Heb er nog nooit mee gefietst. Misschien is het ideaal.
Ik neem hem mee in m'n overweging.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ah sorry daar had ik idd niet opgelet..

Tip
Wat meer uitgeven aan een fiets met een betere vork en iets betere wielen/naven is het bijna altijd waard.


Afmontage op de groep maakt weinig uit.
Slx heeft een zeer goed prijs kwaliteit verhouding en je kan nog eens wat kapot rijden zodat vervanging meteen veel geld kost. Shimano remmen vind ik vrij probleemloos, ontluchten is simpel en minerale olie trekt geeft vocht aan.

Als je beginner bent is een 2*11 setup vaak geschikter toch een 1* (en fietsen in die prijscategorie hebben ook vaak een dubbel setup)
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Rutger S schreef: do 26 september 2019, 17:32 Ah sorry daar had ik idd niet opgelet..

Tip
Wat meer uitgeven aan een fiets met een betere vork en iets betere wielen/naven is het bijna altijd waard.


Afmontage op de groep maakt weinig uit.
Slx heeft een zeer goed prijs kwaliteit verhouding en je kan nog eens wat kapot rijden zodat vervanging meteen veel geld kost. Shimano remmen vind ik vrij probleemloos, ontluchten is simpel en minerale olie trekt geeft vocht aan.

Als je beginner bent is een 2*11 setup vaak geschikter toch een 1* (en fietsen in die prijscategorie hebben ook vaak een dubbel setup)
Vandaag ben ik bij 12GO Biking geweest. Daar ben ik opgemeten (lengte=174,5, lengte bij zitten= 137)
Dan kwam de verkoper uit hij de Trek X Caliber 9 van 18.5 inch.
Cube heeft geen 18 inch. En ik viel daarom volgens hem tussen 2 maten (17 en 19 inch). En daarom raadde hij de Trek aan.
Helaas laten ze je daar niet fietsen op sportfietsen. En kan je er alleen even op zitten.

Verder nog even naar de sram shifters op een Cube gekeken. Maar dat vind ik toch niet fijn. Ook niet als de positie aangepast wordt. Dus wil ik toch voor Shimano gaan.

Eerlijk gezegd lijkt 1*12 me wel erg makkelijk.

De Trek X Caliber 9 2020 vind ik een erg goede kanshebber ivm:
29" wielen
Shimano shifters
1*12
Rockshox Judy
Kleur (groen met geel) Al is dit niet het belangrijkste vind ik het toch leuk om een mooie kleur te hebben.

Welke fiets zou net boven de 1200 euro zitten met betere wielen/naven/vork?

Ik kan nl niet heel veel meer dan dit besteden. Maar als het niet een heel groot verschil in prijs is en de meerwaarde aanzienlijk is, is het het overwegen waard.

(Moet ook nog pedalen erbij kopen natuurlijk. Al denk ik dat de goedkoopste flat pedals wel voldoen voor mij)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ja Shimano 1*12 is idd een fijne groep, m'n vriendin rijdt er mee.

En de technische verschillen tussen slx/xt en xtr zijn heel klein.. zit vnl in materialen (gewicht)

Oeh welke fiets een betere vork heeft zonder te veel boven je budget te gaan weet ik zo snel niet.

Wel hebben Cube/Canyon en radon vaak een betere prijs /afmontage verhouding dan bv trek giant en specialized en vaak zit dat in de vork en wieltjes..

Een rockshox Sid rl met charger 2 demper is niet zo heel veel duurder dan een Judy maar wel een beter vorkje.

Als je in de buurt van Leersum bent kan je misschien eens langs het Cube center daar kan je prima fietsen huren en proefrijden.. een iets groter frame hoeft helemaal geen probleem te zijn.. een grotere wielbasis maakt de fiets weer wat stabieler en je kan een iets kortere stuurpen monteren, ik zelf rij liefst met meer offset .. maar de verschillen in gedrag zijn niet zo groot als sommige willen doen geloven
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Rutger S schreef: do 26 september 2019, 18:24 Ja Shimano 1*12 is idd een fijne groep, m'n vriendin rijdt er mee.

En de technische verschillen tussen slx/xt en xtr zijn heel klein.. zit vnl in materialen (gewicht)

Oeh welke fiets een betere vork heeft zonder te veel boven je budget te gaan weet ik zo snel niet.

Wel hebben Cube/Canyon en radon vaak een betere prijs /afmontage verhouding dan bv trek giant en specialized en vaak zit dat in de vork en wieltjes..

Een rockshox Sid rl met charger 2 demper is niet zo heel veel duurder dan een Judy maar wel een beter vorkje.

Als je in de buurt van Leersum bent kan je misschien eens langs het Cube center daar kan je prima fietsen huren en proefrijden.. een iets groter frame hoeft helemaal geen probleem te zijn.. een grotere wielbasis maakt de fiets weer wat stabieler en je kan een iets kortere stuurpen monteren, ik zelf rij liefst met meer offset .. maar de verschillen in gedrag zijn niet zo groot als sommige willen doen geloven
Bij Cube heb ik gekeken naar de Reaction Pro en Reaction Race. De Pro heeft Shimano shifters. Dus dat is goed. Maar heeft een Recon vork. Dat is dus minder.
De Race heeft dan weer een Judy vork. Maar Sram shifters. Dus die valt af.

De Grand Canyon AL SL 8.0 heeft wel Shimano en een Fox 34 Rhythm vork. Die is weer beter dan de Judy.
Alleen heeft die 2x 11. Geen ramp natuurlijk. Maar 1x12 lijkt me gewoon makkelijker in gebruik en in onderhoud.
Of de wielen en naven een beetje goed zijn weet ik niet. Weet jij dat?
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1

Net ook nog even bij Radon gekeken. Daar kom ik bij de JEALOUS AL 9.0 2X11 uit:
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 2x11-2019/

Deze heeft ook weer 2x11. Wel Shimano. Fox 32 Rhythm vork. Is dat dan minder dan de Fox 34 Rhythm van de Canyon?
En hoe zijn de wielen/naven van deze?

Ik heb gezocht op "rockshox Sid rl". Maar dan krijg je uiteraard zoek resultaten over de vork zelf.
Maar op welke fietsen deze standaard zitten is niet makkelijk te vinden.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Lekker 2x11 gaan rijden, maakt voor onderhoud amper wat uit, en soms verrekte handig bij duurritjes wind mee (meer bereik) en bij een onverwacht steil klimmetje (voor 1x schakelen en gelijk op licht verzet).
Ik heb 2 jaar terug een Grand Canyon AL 7.0 aangeschaft (vergelijkbaar met de 8.0 nu) en die koos ik toen puur vanwege de Reba vork.
Mijn budget toen was ook zo’n 1300 en Canyon gaf veruit de meeste specs.
Geen singlespeed maar dat was wel ‘t laatste wat voor mij belangrijk was. Geen seconde spijt gehad, die fiets voelde gelijk geweldig aan en reed fantastisch.

(Nu een fully maar noodgedwongen, anders nog steeds op de Canyon gereden)
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Heb je deze Merida ook gezien?
https://www.12gobiking.nl/merida-big-ni ... ition-2019

Die lijkt ook binnen je wensenpakket te vallen.
Ik heb die vandaag gekocht en morgen ophalen (bij een andere winkel).
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Giant-E schreef: do 26 september 2019, 19:56 Lekker 2x11 gaan rijden, maakt voor onderhoud amper wat uit, en soms verrekte handig bij duurritjes wind mee (meer bereik) en bij een onverwacht steil klimmetje (voor 1x schakelen en gelijk op licht verzet).
Ik heb 2 jaar terug een Grand Canyon AL 7.0 aangeschaft (vergelijkbaar met de 8.0 nu) en die koos ik toen puur vanwege de Reba vork.
Mijn budget toen was ook zo’n 1300 en Canyon gaf veruit de meeste specs.
Geen singlespeed maar dat was wel ‘t laatste wat voor mij belangrijk was. Geen seconde spijt gehad, die fiets voelde gelijk geweldig aan en reed fantastisch.

(Nu een fully maar noodgedwongen, anders nog steeds op de Canyon gereden)
Die AL 8.0 vind ik wel aantrekkelijk vanwege de Fox vork en de dropper post.
Helaas is ie niet eerder dan eind november leverbaar.
Nu ik er zo mee bezig ben wil ik er graag binnenkort op gaan fietsen.
Canard schreef: vr 27 september 2019, 16:36 Heb je deze Merida ook gezien?
https://www.12gobiking.nl/merida-big-ni ... ition-2019

Die lijkt ook binnen je wensenpakket te vallen.
Ik heb die vandaag gekocht en morgen ophalen (bij een andere winkel).
Gefeliciteerd met je mooie fiets 😁 :-q

Ik heb deze niet in het echt gezien. Bij 12gobiking.nl stond ie niet.
Ik weet waar de Manitou Machete Comp vork staat tov de Fox 34 Rhythm van de AL 8.0 en de Rockshox Judy van de Trek X Caliber 9?

Vandaag even bij Trek in Rotterdam geweest. Daar op de X Caliber 9 gereden. Dat reed erg prettig. Helaas was alleen de rode daar. Woensdag komt de gele met groen (of blauw?). Dus dan ga ik weer even kijken en rijden (want dan komt ie in mijn maat)
De verkoper kon helaas niet dezelfde korting geven als 12gobiking. Bij 12gobiking kon ik hem voor 1100 mee krijgen. Bij Trek in Rotterdam voor 1200 en kan ik voor 100 euro extra's / accessoires krijgen.
De verkoper stelde voor om er bv andere banden onder te doen en deze dan direct tubeless te maken en er andere pedalen bij te leveren. Op zich ook een prima deal.
Ik vond het een prettig gesprek. En is redelijk in de buurt. En er zitten 2 service beurten bij. Dat heb je bij Canyon dan weer niet. En bij Canyon moet ik nog 2 maanden geduld hebben wanneer ik hem kan gebruiken.
Hmmm lastig...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die banden zou ik lekker laten zitten, eerst gaan rijden.

Ja, banden maken groot verschil, maar wat er op die fiets zit is ook weer niet echt dramatisch slecht. Dus in eerste instantie zonde van je geld.

Beter die 100 euro (best een nette deal!) investeren in bijvoorbeeld een rugzak, wat gereedschap, wat reserve materiaal of nieuwe helm of schoenen, extra kleding, zo iets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Lars TB schreef: za 28 september 2019, 19:02 Die banden zou ik lekker laten zitten, eerst gaan rijden.

Ja, banden maken groot verschil, maar wat er op die fiets zit is ook weer niet echt dramatisch slecht. Dus in eerste instantie zonde van je geld.

Beter die 100 euro (best een nette deal!) investeren in bijvoorbeeld een rugzak, wat gereedschap, wat reserve materiaal of nieuwe helm of schoenen, extra kleding, zo iets!
Wederom bedankt.
Ik ben er bijna uit.

Ik heb nog één keuze die ik jullie voor wil leggen.
Waar gaat jullie voorkeur naar uit, de Trek Caliber X of de Giant Fathom 29er (https://www.giant-bicycles.com/be/Fathom-29er-1)?

De Giant kost bij Mantel 999. En heeft een dropper post, tubeless banden, 1*11 SLX afgemonteerd en een Suntour Axon 32 LO-RC vork.

De Trek kost 1199. 1*12 XT derailleur, SLX shifters, Rockshox Judy vork.
Heeft geen dropper (wel de optie om later de kabel door het frame door te voeren) en geen tubeless banden. De XT "groep" was helemaal nieuw volgens de verkoper. Hij vertelde daar nog wat meer dingen over die ik helaas niet heb onthouden.
Misschien is dat een voordeel tov de SLX groep van de Giant?

Heb alleen niet op de Giant gereden.
Eventueel zou ik bij een winkel hier in de buurt op een Giant Fathom 29er 2 2019 kunnen rijden. Die lijkt erg op de Fathom 29er 1.

Wat vinden jullie?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou wat rijgedrag naar de Giant neigen, maar ook die verschillen zijn niet groot. De onderdelen zijn een tikje minder, maar dat is de prijs ook. In de praktijk ga je dat verschil tussen de onderdelen niet merken.

Als je de Trek mooier vindt, dan moet je gewoon die nemen. Als je de Giant er beter uit vindt zien, dan koop je daar geen slechtere fiets aan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Oké. Thanks. Ik ga er nog een nachtje over slapen.
Ik laat het weten als ik er uit ben 😉👍
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Lars TB schreef: za 28 september 2019, 20:36 Ik zou wat rijgedrag naar de Giant neigen, maar ook die verschillen zijn niet groot. De onderdelen zijn een tikje minder, maar dat is de prijs ook. In de praktijk ga je dat verschil tussen de onderdelen niet merken.

Als je de Trek mooier vindt, dan moet je gewoon die nemen. Als je de Giant er beter uit vindt zien, dan koop je daar geen slechtere fiets aan.
Toch nog even een vraagje. Je hebt het over het rijgedrag. Wat bedoel je daar precies mee?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kitser schreef: za 28 september 2019, 20:57
Lars TB schreef: za 28 september 2019, 20:36 Ik zou wat rijgedrag naar de Giant neigen, maar ook die verschillen zijn niet groot. De onderdelen zijn een tikje minder, maar dat is de prijs ook. In de praktijk ga je dat verschil tussen de onderdelen niet merken.

Als je de Trek mooier vindt, dan moet je gewoon die nemen. Als je de Giant er beter uit vindt zien, dan koop je daar geen slechtere fiets aan.
Toch nog even een vraagje. Je hebt het over het rijgedrag. Wat bedoel je daar precies mee?
De manier waarop een fiets stuurt. De bouw van de fiets, de geometrie bepaalt dat vooral. Dat vind je terug in de lijstjes van de fabrikanten. Onder andere de balhoofdhoek en de wielbasis zijn een heel belangrijke factor daar in. En als je wat ervaring hebt, kun je dat er enigszins uit aflezen.

De Giant is iets gemoedelijker wat dat betreft, geeft wat meer rust in bochten en op snellere afdalingen. Je hebt die fiets dus makkelijker onder controle. Maar het is niet dat de Trek een nerveuze fiets is, verre van dat.

Dan zit je op de Giant in ieder geval op papier ook iets rechter op. Nu is de zithouding behoorlijk aan te passen met een ander stuur of stuurpen en door het zadel iets te verstellen. Maar wederom komt de Giant je iets meer tegemoet om maximale controle te hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie