Bottom Bracket kraakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ben het niet met je eens Lars.

Heb al behoorlijk wat gxp cranks aangedraaid die een kwart slag voor het juiste moment goed vrij liepen en conform moment niet mee zo mooi. Dus bij slijten van de spines voor de afstand wel degelijk kleiner en krijg je wel druk op de lagers. Er is niets te stellen dus bij minieme afwijking klopt het al niet meer.

Zag op gmbn dit nieuwe lager ook. In de crank verwacht ik nog steeds niet dat de levensduur veel langer word. Want vuil is daar meestal niet het probleem. Bij het bv onderste balhoofdlager denk ik wel dat het veel scheelt.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@Lars,

Dat klopt echt niet wat je zegt. Hoeveel gxp cranks is al niet heb aangedraaid die bij door de laatste kwart slag (voor aangegeven moment) ineens minder soepel gingen lopen, dat betekent 1 ding, druk op de lagers en niets anders.

Elke mienime afwijking in frame, lager en slijtage van de plines resulteert in afwijking.
Met de stelring bv bij bb30 of dub en Shimano heb je daar geen last van.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: zo 8 september 2019, 17:51 @Lars,

Dat klopt echt niet wat je zegt. Hoeveel gxp cranks is al niet heb aangedraaid die bij door de laatste kwart slag (voor aangegeven moment) ineens minder soepel gingen lopen, dat betekent 1 ding, druk op de lagers en niets anders.

Elke mienime afwijking in frame, lager en slijtage van de plines resulteert in afwijking.
Met de stelring bv bij bb30 of dub en Shimano heb je daar geen last van.
Ik begrijp niet waar je het vandaan haalt, ergens moet je dan iets fout gedaan hebben. Ik heb er minstens 500 aangedraaid en nog nooit enige belasting op de lagers gehad/kunnen hebben!

Wat ik zeg, je monteert ze op een bus (binnenste deel van het lager), het dikke gedeelte van de as steunt af tegen de ene kant en je draait de crankarm dus alleen tegen het binnenste deel van het lager aan. Je belast het lager dus niet van links naar rechts of andersom.

Constructietechnisch is het dus onmogelijk het lager te belasten. Het andere lager zweeft over de as en is dus ook onbelast.


Even wat - niet perfect duidelijke - tekeningen gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zou bijna zeggen als je in de buurt woont, wat het is wel interessant om het eens helemaal te bekijken.

Want voor 100% doe ik hier niet fout, wat kan je er fout aan doen???? helemaal niets, nouja. het enige wat je kan vergeten is de golfring voor de rest is er niets. 2 lagers in je frame een as erdoorheen en 1 bout aandraaien op 48nm ik neem altijd al de 48nm en niet de 54 die wordt aangegeven als max.

Ik begrijp wel hoe het werkt. daar gaat het niet om. Maar op een gegeven moment is bij slijtage van de splines de marge die je hebt bij de golf ring op. Er komt nooit druk op de binnenkant, dat snap ik, het 22mm gedeelte is over het algemeen vergenoeg afgedraaid.

Ik bedoel niet dat je de lagers belast van links naar rechts of andersom, maar dat je ze feitelijk inklemt.

Maar ik heb bv omdat ik dit probleem had meerdere 24 naar 22mm verloopjes van hope aangepast zodat naar mate de splines slijten je weer iets meer ruimte hebt waardoor het bracket wel goed blijft draaien. Het is maar miniem als ik een slinger geef, maar als je crank na 2 a 3 rondjes stilstaat dan loopt er iets niet goed en dat levert extra slijtage op.

Hoe goed de lagers ook gaan worden, (ik had die in je post erna ook gezien. Mooie constructie,) maar in je bracket ga je er niet veel aan hebben.
Het probleem zit hem in het frame wat vrijwel nooit goed alingent is en de gaten vaak niet eens rond zijn. Ik heb de laatste twee frames goed nagemeten

daarnaast hebben de meeste lager Kunstof afdekkappen die druk je weer in met de golfring waardoor ze iets af gaan staan en vuil weer vrij spel heeft.

Scott foil, 41.88 andere kant 41.90
Cervelo S5 een gat 45.89 aan de ene kant 45.92 aan de andere kant.

Zelfs de alu c bear cups worden door deze maten ingedruk, wat alle marge uit de lagers haalt die daardoor circa 2 tot 4x zo snel aan gort zijn.

dat is gewoon te klein er komt dan zo,n hoge druk op het lager dat je zeker weet dat ie kapot gaat. bij de foil een DA lager na 4K, je raad het al de kleinste kant en bij de cervelo een Kogel na 7K, ook de kleine kant.

En wat ik dan nog niet eens goed kan nameten is of de gaten wel recht tegenover elkaar zitten, vrijwel 90% zeker zitten ze dat niet.
daarom vind ik het c,dale BB30 systeem nog niet eens zo slecht (nadat ik de lagers er met locktite had ingelijmd als 15K probleemloos!! en geen druk doordat BB met een stelring werkt.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Afijn,
De kraak in de Stereo blijft vooralsnog weg.
De Ams kraakt echter als een malle.
Lagers iets naar binnen geperst, wellicht zaten ze net niet ver genoeg naar binnen.
Gisteren proefritje gedaan, lijkt nu weg.
Morgen maar weer een langere test rit.
Wordt vervolgd...
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Kraak was nog niet weg, dus maar nieuw bracket lager en gereedschap besteld.
Lager pressfit 41 92 30. (Race face)
Oude eruit, nieuwe erin. Aandraaien maar ze liepen zwaaaaar.
Van allerlei opties geprobeerd met de bijgeleverde ringen.
Als ik mijn trapas niet echt vast draai gaat het draaien wel soepel.
Kijk ik naar mijn trapas staat er 73mm op :o .
Hoe kan dat nu, mijn bracket is toch echt 92mm.
Wie snapt wat er niet klopt?
Trapas/cranks zijn e thirteen xcx.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

73 mm BSA = 92 mm PF
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Dan heb ik dus wel het juiste bb gekocht.
Merkwaardig dat ie dan zo zwaar gaat.
Het juiste spacertje in de tube gedaan
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee hoe zwaar het gaat, lastig te voelen via internet.
Strakke afdichting?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie