tips/truuks voor een Bikepark Rookie ....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ja dat is ook een goede , ben denk ik mezelf beetje aan het bang maken , en ik het idee heb als een "ridder" naar benee moet op de beginners trail's :-D , hetzij zo ook met de banden , misschien iets grovere nop , maar op de trails van UHR neem je ook soms risico en ga je niet je banden wisselen, maar een FF en elleboog en knie beschermers lijkt me wel aan de orde ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

paulus1981 schreef: zo 22 september 2019, 18:26 Alle flow tracks in Willingen zijn niet gekker dan de snakerun op Amerongen, waar een ieder zonder protectie naar beneden knalt,dus om daarvoor nou een harnas aan te schaffen.... Zwaardere banden is dan ook al overdreven, spanning wat hoger is wel een goede tip.
Verschil is dat je op UHR hooguit een minuut aan het dalen bent en in het bikepark meerdere runs van enkele minuten waardoor je vanzelf de snelheid gaat verhogen, de grenzen meer gaat opzoeken .... en de ondergrond is in de meeste bikeparkjes ook wat minder vriendelijk dan in NL
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Snelle Buffer schreef: za 28 september 2019, 07:51 Ja dat is ook een goede , ben denk ik mezelf beetje aan het bang maken , en ik het idee heb als een "ridder" naar benee moet op de beginners trail's :-D , hetzij zo ook met de banden , misschien iets grovere nop , maar op de trails van UHR neem je ook soms risico en ga je niet je banden wisselen, maar een FF en elleboog en knie beschermers lijkt me wel aan de orde ...
Ik stond paar jaar terug in Mottolino ook vreemd om me heen te kijken naar al die "robocops" terwijl ik daar in mijn XC outfit (met baggy) stond. Uiteindelijk is actieve veiligheid je grootste vriend, skills, (zelf)beheersing en ervaring. Daarbij is een bikepark vaak makkelijker dan technische natuurlijke trails.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) In een bikepark kun je alleen full-attack rijden in de afdaling waar je bij de meeste natuurlijke trails zelfs met lift-assist veel minder tijd in de lift kunt rusten en rekening moet houden met verbindingsstukken en uphills,
2) De meeste natuurlijke tracks kun je niet 2~7x per uur rijden; dan ga je automatisch op zoek naar andere (snellere) lijnen en meer snelheid.
3) Op de meeste natuurlijke tracks kom je bijv. weinig >5m sprongen tegen (als ze er zijn moet je de track vaak goed kennen en is de aanloop vaak moeilijker dan de hindernis zelf) tewijl sommige bikepark tracks er vol mee liggen en bijna iedere zak aardappeen het tempo kan maken om tenmintse airborn te gaan
... waarmee de manier waarop, mindset waarmee en tempo waarmee je onderweg bent niet echt hetzelfde is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Allerbelangrijkste: work your way up.
Begin met de allermakkelijkste trails en als je die volledig beheerst ga je een stapje moeilijker.
(de rest lezen is optioneel :wink:

Ik ben in 2015 pas gaan mountainbiken en geen uitzonderlijk talent, maar vind bikeparks wel heel erg leuk.
In 2016 in Scotland Glentress en Wolftracks gereden met mijn Nerve, in 2017 Bikepark Wales en veel trailparken daar in de omgeving, alles met alleen een normaal doppie op mn kop en kniebeschermers.
Ik zag toen overal lui met full face en body armour en dacht zoiets zoiets ga ik nooit doen...tot ik mijn nobby nic kapot sneed op een steen, ik 1 tel later op mijn plaat ging en vol over de stenen naar beneden stuiterde en in een boom lande met een tak in mijn been. Het was daar nog ff een discussie of ik zelf weg mocht of met de ambulance en sindsdien draag ik vaak ook protection, ook op de relatief makkelijkere trails als ik ze niet door en door ken.
Voor mij betekend dat:
stevige kniebeschermers ION K-Pact.
Een rugzak met rugbescherming of een body armour. Op lichte flowtrails als Petzen en Winterberg heb ik een pak soepel pak van 661,
Afbeelding

Op rotsen een stevigere van Fox
Afbeelding
De meeste crashes heb ik mijn heupen goed bezeerd, ik draag dus ook een broek met heupbescherming.
Full face en Googles vind ik een must aangezien je koppie kwetsbaar is en ogen idem.

Technisch ben ik nog steeds geen heel erg goede rider, de trailtour zaten best wat dingen in die voor mij net te moeilijk waren, maar dat is allemaal stijl en langzaam gepriegel wat anders is als het meeste bikepark werk is, want dat gaat boven alles veel harder.
Dus hoewel ik in NL echt maar middelmatig nivo rijd, ben ik in een bikepark verhoudingsgewijs handiger. Voor mij komt dat omdat de snelheid mij beter ligt en vertrouwen geeft, meer lijkt op wat ik van andere sporten gewend ben
De manier van springen en je materiaal in de lucht controleren lijkt erg op hoe ik dat al +30 jaar met windsurfen doe, en de manier van bochten maken in een park heeft redelijk wat weg van een bottomturn op een hoge golf dus dat is voor mij vetrouwder als dat stijle trage gepriegel in NL. Ben je juist wel van traag en technisch is dat dus echt aanpassen.
Snelheid vind ik een van de belangrijkste dingen om aan te wennen en dat daarbij is grip je vriend, is het niet om te sturen, dan wel om te remmen :winkie: Banden die hier compleet overkill zijn, doen het daar juist top.
Voor mij zijn dat DHF/DHR of WTB Vigilante 2.5. De een of ander maakt niet veel uit. Exo+ werkt voor mij prima, Vigilante in light heeft een vergelijkbare constructie.

Na mijn crash in 2017 heb ik meteen mijn Remedy gekocht die echt 10x beter in parken rijd als mijn Nerve en veel andere parken gereden, maar van de zomer heb ik in Whistler een downhill fiets gehuurd en dat is weer 10x beter.
tip: Als je dus achter iemand aanrijd, doe dat dan achter iemand met vergelijkbare skills en sjizle want als je achter een DH fiets aanrijd waarbij bepaalde obstakels alleen maar floep floep is en je bent er overheen dan kan jou fiets daar veel meer moeite mee hebben en dat bepaald wel jouw lijn.

Hoe je ook rijd, in een bikepark ga je harder dus je vliegt meer. Dat maakt springen voorkomen, bewust springen en dan vooral landen :wink: super belangrijk. Hoe goed je ook rijd, een clinic daarin helpt omdat we dat in NL niet zo gewend zijn.
Hetzelfde bij het nemen van snelle kombochten, dat leer je in NL gewoon niet en is in een park een standaard skil.

Voor de rest: het gaat om de lol en is geen wedstrijd, durf je iets niet, dan heeft dat vast een goede reden dus laat het dan ff. Het komt allemaal vanzelf, of niet en dan is er ook niks aan de hand.
Ik kom er steeds meer achter dat ik blijer word van flow achtige jumplines als van hele technische parcours met bakken wortels en rockgardens en bij m ijn maatje is dat precies andersom. Ieder zo zijn huug en muug.
Idem met wat al eerder is aangegeven: let op je energie nivo: een laatste run moet je eigenlijk niet willen. Ga niet tot het gaatje en rijd je niet leeg, want dan maak je de crashes,
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jurf schreef: za 28 september 2019, 10:52Hoe je ook rijd, in een bikepark ga je harder dus je vliegt meer. Dat maakt springen voorkomen, bewust springen en dan vooral landen :wink: super belangrijk. Hoe goed je ook rijd, een clinic daarin helpt omdat we dat in NL niet zo gewend zijn.
Hetzelfde bij het nemen van snelle kombochten, dat leer je in NL gewoon niet en is in een park een standaard skil.
Uhhh, Nederland heeft waarschijnlijk de hoogste BMX baan dichtheid in de wereld (is geen grap). En als je twee dingen daar gegarandeerd gaat tegenkomen:
1) hindernissen om te springen in verschillende soorten en maten,
2) kombochten, tenminste 3 per reglement.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De BMX banen bij mij in de buurt zijn niet blij met een MTB erop en niet elke MTBer BMX,t.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

We gaan het meemaken, in ieder geval gaat de bescherming gewoon mee, en kunnen we altijd beslissen voor de eerste keer : full harnas :-D of niet .Het zal zeker de eerste keer verkennen zijn, en zeker na een paar run's zal de "'veiligheid" het gaat verliezen van de overmoed .

Nu eens gaan kijken welke banden eronder komen , maar ik heb al wat tips gelezen . :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurf schreef: za 28 september 2019, 16:10 De BMX banen bij mij in de buurt zijn niet blij met een MTB erop en niet elke MTBer BMX,t.
Precies. Verder ben ik het ook volledig met je voorgaande post eens. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: zo 29 september 2019, 11:38 We gaan het meemaken, in ieder geval gaat de bescherming gewoon mee, en kunnen we altijd beslissen voor de eerste keer : full harnas :-D of niet .Het zal zeker de eerste keer verkennen zijn, en zeker na een paar run's zal de "'veiligheid" het gaat verliezen van de overmoed .

Nu eens gaan kijken welke banden eronder komen , maar ik heb al wat tips gelezen . :-q
Vooropgesteld: mijn bikepark-ervaring is vrijwel nihil (de flowtrails in Saalbach).
Maar volgens mij maakt het heel veel uit met wat voor insteek je rijdt, en als ik dit lees "en zeker na een paar run's zal de veiligheid het gaat verliezen van de overmoed..." zou ik zeggen: trek voldoende en goede protectie aan want met overmoed is een crash voorgeprogrammeerd... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: ma 30 september 2019, 16:02 Vooropgesteld: mijn bikepark-ervaring is vrijwel nihil (de flowtrails in Saalbach).
Maar volgens mij maakt het heel veel uit met wat voor insteek je rijdt, en als ik dit lees "en zeker na een paar run's zal de veiligheid het gaat verliezen van de overmoed..." zou ik zeggen: trek voldoende en goede protectie aan want met overmoed is een crash voorgeprogrammeerd... :wink:
Precies , je hebt het juist..., maar zoals het zo vaak gaat , hoe vaker je hetzelfde rondje rijdt des te sneller en overmoedig je word, met een grotere kans op ongelukken . Daar ben ik me nu wel bewust van .. :-q

Maar de voorpret is ook al leuk , uitzoeken welke protectie het wordt , welke FullFace helm, bril ect ,... en natuurlijk dankzij jijbuis al wat filmpjes bekeken ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De benodigde spullen/uitrusting voor het komende bezoek aan het bikepark druppelen binnen , in dit geval ; ION knie beschermers


Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat zijn mooie! Maar beter test je ze niet... :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat zijn hele fijne, ik heb de langere versie met scheenbeschermer.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik heb deze aangeschaft op info die ik hier op het MBF had gelezen , alleen is de maatvoering beetje gokken als je online koopt , maar zal zeker wennen zijn met deze beschermers , staand is het niet zo top, maar met de knie gebogen zitten ze lekker en dat zal de meeste tijd zijn , zal het vast wel goed komen 8) .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie