Heeft de Mio 605 een ATB optie?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Senior49
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 11:22

Beste forum leden
Heeft de Mio 605 een ATB optie?
Mountainbike.nl forum
Ik heb een navigatie aangeschaft, een Mio 605.
Dat kost wel ff tijd om dat te doorgronden; maar dat zal wel loslopen.
Op internet heb ik wel een handleiding gevonden; maar daar kan ik ’t niet in vinden
en op de bijgevoegde handleiding heb je niet veel
Vraagje
in de winkel liet de verkoper mij een demo-model zien, dat onder de keuze ‘ Surprise me’ ook een optie ‘ ‘Mountainbike’ zat. Dus dat ding gekocht.
Alleen thuis gekomen, kan ik die optie niet terug vinden !

Kan ‘t niet, dan gaat hij retour; is er wel een navigatie die deze optie heeft?
Wie weet raad?
Laatst gewijzigd door Senior49 op ma 5 augustus 2019, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als hij het al kan, dan alleen over de paden die op de kaart staan. Dus de bredere paden.
Voor wat betreft de mtb is er dan niet echt sprake van surprise. Werkt wel veel beter voor de racefiets.
De gps kent niet alle paadjes en de gps weet niet wat jij leuk vind. De wensen van een automobilist of racefietser zijn nu eenmaal veel eenvoudiger in te schatten en de verharde wegen zijn veel beter in kaart gebracht.
Routeren en surprise-me in het bos zijn wat mij betreft een dood vogeltje...(alle merken)

Verder is Mio niet bepaald de nr 1 keuze.
Als merk is Garmin tich wel favoriet, wet vd grote getallen.
Verder doen Wahoo en Polar het goed.

Mijn ervaring met Mio is beperkt, maar niet goed. Zeer slechte ontvangst, moeilijk met kaartmateriaal.
En Mio heeft kort geleden aangekondigd te stoppen met de fietsnavigatie...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ddj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 april 2014, 14:41

ik heb deze navi zelf ook er zit idd een mtb functie op en zo ver als ik weet gaat die over paden die op de kaart staan. als het goed is kun je in je instellingen je fiets profiel aan passen zo als race mtb gewoon fietsen
Gebruikersavatar
Senior49
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 11:22

Hallo

@ ThaSingleTrackMastah

Dank voor de reactie;

uw uitleg is duidelijk en.m.b.t. de voorgeprogrammeerde atb-routes zit een logisch verhaal in.

Ik werd ook niet vrolijk over uw uitleg over de Mio op zich, maar 't is zoals 't is
Ik vond ook inderdaad weinig reviews over de Mio; en dat ze gaan stoppen met de navigatie; wordt je (ik) niet echt
vrolijk van
Ik ga mijn winkel ( Profile Bluming Zuthpen ) hierover informeren; en wil deze terug brengen
Heeft u misschien ook een tip over een vergelijkbare ( qua bedrag ca €450) Garwin oid?
Het is mij nu ook wel duidelijk dat de optie ATB route niet mee bovenaan mijn lijstje staat...

@ddj
Ik ga bij Profiel eens kijken en wat is uw ervaring met de Mio?
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 4 augustus 2019, 17:38 Voor wat betreft de mtb is er dan niet echt sprake van surprise. Werkt wel veel beter voor de racefiets.
De gps kent niet alle paadjes en de gps weet niet wat jij leuk vind. De wensen van een automobilist of racefietser zijn nu eenmaal veel eenvoudiger in te schatten en de verharde wegen zijn veel beter in kaart gebracht.
Routeren en surprise-me in het bos zijn wat mij betreft een dood vogeltje...(alle merken)
Surprise functie voegt m.i. ook op de weg weinig toe. Ik zeg wel een een tikkeltje denigrerend dat een extraatje is voor fantasieloze figuren. (Dat laatste vind ik ook voor het vaak hetzelfde rondje of route rijden)
Ik vind juist het mooie van het systeem om zelf in Mapsource een route te tekenen met onbekende trajecten en die als track te rijden.
Maar ieder zijn heug en meug.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Surprise me kan hooguit handig zijn als je zonder voorbereiding in een totaal onbekende omgeving gaat fietsen.
Beter idd zelf zoeken, downloaden, aanpassen tekenen enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Senior49 schreef: ma 5 augustus 2019, 11:11 Hallo

@ ThaSingleTrackMastah

Dank voor de reactie;

uw uitleg is duidelijk en.m.b.t. de voorgeprogrammeerde atb-routes zit een logisch verhaal in.

Ik werd ook niet vrolijk over uw uitleg over de Mio op zich, maar 't is zoals 't is
Ik vond ook inderdaad weinig reviews over de Mio; en dat ze gaan stoppen met de navigatie; wordt je (ik) niet echt
vrolijk van
Ik ga mijn winkel ( Profile Bluming Zuthpen ) hierover informeren; en wil deze terug brengen
Heeft u misschien ook een tip over een vergelijkbare ( qua bedrag ca €450) Garwin oid?
Het is mij nu ook wel duidelijk dat de optie ATB route niet mee bovenaan mijn lijstje staat...

@ddj
Ik ga bij Profiel eens kijken en wat is uw ervaring met de Mio?
Erg gevaarlijk, ik weet niet wat je wilt en wat je verwacht.
Maar een Garmin Edge 830 of een Polar V650 zouden in dezelfde lijn liggen.
De Garmin kan iets meer en wordt breder ondersteund door (gratis ) 3th party software.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ddj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 april 2014, 14:41

Senior49 schreef: ma 5 augustus 2019, 11:11 Hallo

@ ThaSingleTrackMastah

Dank voor de reactie;

uw uitleg is duidelijk en.m.b.t. de voorgeprogrammeerde atb-routes zit een logisch verhaal in.

Ik werd ook niet vrolijk over uw uitleg over de Mio op zich, maar 't is zoals 't is
Ik vond ook inderdaad weinig reviews over de Mio; en dat ze gaan stoppen met de navigatie; wordt je (ik) niet echt
vrolijk van
Ik ga mijn winkel ( Profile Bluming Zuthpen ) hierover informeren; en wil deze terug brengen
Heeft u misschien ook een tip over een vergelijkbare ( qua bedrag ca €450) Garwin oid?
Het is mij nu ook wel duidelijk dat de optie ATB route niet mee bovenaan mijn lijstje staat...

@ddj
Ik ga bij Profiel eens kijken en wat is uw ervaring met de Mio?
ik gebruik hem vooral op de race fiets. en daar zijn mijn ervsringen erg goed mee zo wel navi als het dashbord met gegevens voor trainingen
gianthan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 26 december 2012, 12:58

Denk ook eens aan de Sigma Rox12 voor 400 een mooi en goed navigatie.
Gebruikersavatar
Senior49
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 11:22

Hallo allemaal

Ff een dagje om de haardhouthokken te vullen, e.a. Werkzaamheden in/om t huis...

@Tsjibiti

Natuurlijk is met enige regelmaat een andere route leuker en uitdagender, maar ik woon sinds kort in ‘t midden/oosten vh land
En m’n moutainbike routes hier onbekend.
Ken hier ook (nog ) geen andere bikers/clubs; en lange tijd niets aan ATB gedaan
Dus om er weer in te komen, en ivm de onbekendheid v.d. Omgeving, is info hieromtrent best wel handig


@ ThaSingleTrackMastah
Vandaar ook mij interesse in die Surprice me functie. Voor mij een nw functie
Inmiddels wel duidelijk, dat dit meer voor de weg is, en minder voor de ATB

Ik ga ‘t toch de Mio een kans geven; i.o.m. met de dealer; Bevalt ‘t niet, dan gaat hij gewoon terug

I.d.g. Ga ik de Garwin en de Polar nader bekijken; zo te lezen een een goede kandidaat

Ik laat het hier weten
Gebruikersavatar
Senior49
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 11:22

Hallo allemaal

Ik zou nog van mij laten weten, hoe de Mio mij zou bevallen; NIET dus!

Ik weet alleen niet of ik hier in deze verder moet gaan, of een nw topic hierover maken.
( beginnershoek of elders ). @ moderator: laat mij het ff weten of en wat ik moet doen en waar.

In ‘t kort:
Ik had besloten om de Mio te kopen en deze een kans te geven;

Op ’t gebied van Fietsnavigatie ben ik een beginner. Wel heb ik ervaring met auto en tel. Navigatie.

Het viel mij tegen om wegwijs te worden in de menu’s; en een route uit te stippelen; lijkt eenvoudig, maar is het zeker niet voor een beginner
Zo is het niet duidelijk, dat je meerdere profielen moet aanmaken als je de mio gaat gebruiken voor een mbt, gewone fiets, wandelen, of een bijzondere rit.

Gelukkig kon ik wel altijd terecht bij de verkoper van de fietsenzaak in Zutphen.

De gewone bijgevoegde houder mét daarop de mio samen past niet op mijn mtb. Daarom had ik een extra houder nodig.
Ik kocht een verlengde originele ! Originele Mio houder erbij
Na ca 1 km fietsen viel de mio uit de houder..... en de mio was beschadigd.

Terug naar de winkel; na een gezamenlijk onderzoek, bleek die bevestiging IN de bijgeleverde houder ( Mount) anders was als in de extra bijgekochte houder;
In de bijgeleverde houder zaten 4 ‘ verhogingspunten’ die de mio op z’n plaats moeten houden
En dan zat de mio ook echt vast.
Bij de aparte gekochte houder, bleken en maar 2 zg bevestigings- cq verhogings-puntjes te zitten....

De verkoper zei dan ook; dit is niet goed en belde met Mio NL. ( blijkt in CZ te zitten)
Daar was hij zeker een uur mee bezig....uiteindelijk kreeg hij ene Kees van de service afdeling aan de lijn.
Kees was ‘t eens met de stelling, dat hier iets niet klopte, vond het een vervelende kwestie, beloofde de zaak open te lossen en de mio werd in Zutphen opgehaald...
Immers, vitting v.d. org. Houder zou ’t zelfde moeten zijn als de extra aangeschafte en org. Metalen houder. Deze heeft een verlengde ‘ arm’ met aan ‘t eind de ‘ mount’

Na ca 3 weken kwam de Mio uit de Czech republic terug….en de mio bij profile winkel opgehaald

Org. Doos was verkreukeld en in elkaar gedrukt, ook inwendig.
De mio is in de org. Verpakking beschermd door een uitsparing van de verpakking. Deze was gescheurd en in elkaar gedrukt. En de mio lag los in de doos, samen met de 2 houders, waarvan 1 van metaal was....
Er zwierven nog was onderdelen los door de doos….
De org. Verpakking van de mio was niet verpakt in een andere verpakking…

Aan de bevestiging was gewoon niets gedaan; diezelfde of een gelijke houder was mee geleverd.
De mio was ook nu niet goed vast te zetten, en met met een paar bonzen op de tafel viel de mio er gewoon uit; laat staan als deze op de mbt zit…
Ook was er niets aan de beschadiging gedaan…
De verkoper stond met z’n mond vol tanden; ook hij vond t waardeloos; maar kon verder niets doen…

Mio bellen…..dat is een lang verhaal….
Kort door de bocht:
De beschadiging viel buiten de garantie; dat de bevestiging van de mio niet goed was, was een kwestie van ‘ jammer dan’.
De dame in kwestie was niet onwillig, maar zoals zij zei: Ik moet mij aan de regels houden.
DHL kreeg de schuld vd beschadigde verpakking....
Kortom ik zit met een nw lees 2 maanden oude en beschadigde Mio 605, die ik niet op de MTB kan gebruiken, en niet op de gewone fiets.
De winkelier neemt de mio daarom ook niet terug….

Hoe beviel de mio op zich:

Hoewel ik de mio maar een paar keer heb mogen gebruiken; zijn mijn ervaringen ’t volgend.
De grafische weergave in vergelijk met mijn tel. Navigatie zeer simpel en langzaam.

Ik heb de navigatie op de gewone fiets een paar keer geprobeerd ( in de hand gehouden )
Bv v.e. Dorp in de omgeving van Zutphen naar centrum van Zutphen.
Niet echt ingewikkelde route, toch?

Om de haverklap was de mio de route opnieuw aan t berekenen… of gaf de route verkeerd aan....Heel irritant..,.,
Hij (of zij ) wist ’t gewoon soms niet meer
Ook de navigatie pijl wijst de ene keer naar boven, dan weer naar beneden etc
Ook de gereden route is nauwelijks goed te zien, evenals de route waar je naar toe moest.

Kort om; ik baal
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waardeloze service, van dealer en Mio :evil:
(Geen idee of Garmin, Polar of Wahoo dat beter doen, maar toch...)
Onduidelijkheid schijnt bij gps toestellen te horen, de handleiding is zelden tot nooit compleet, er zijn altijd opties of instellingen die niet behandeld worden, maar die wel belangrijk zijn :evil:
Ook gaat de fabrikant ervan uit dat iedereen een ITer is met gps ervaring.
Verder verwachten mensen vaak Tomtom achtige navigatie, maar dan op de mtb in het bos. Dat is onmogelijk, een gps denkt anders dan een mtb'er, dus kiest andere (saaiere) paden.
Alles bij elkaar dus een recept voor teleurstelling.
Gelukkig komt het later vaak toch nog goed.

Voor jou en Mio is het te laat, maar laat het een les zijn voor andere potentiële Mio kopers!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Senior49
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 11:22

Hallo T.S.T.M.

Dank voor je reactie; ‘t was een lang verhaal van mij, maar moest wel.

Ik snap best, dat mbt navigatie routes het niet altijd goed kan gaan. Paden veranderen, worden aangepast of de anti-mbt’ers halen bordjes weg. Of je rijd onder een dicht bladeren ‘ dak’

Maar dat ik op een simpele (toer-) route over fietspaden, zoals ik boven heb omschreven, tig-keer de route moet opnieuw moet berekenen cq de verkeerde kant opstuurt....
Ook mijn autootje tel. navigatie gaat wel eens de mist in, dat kan gebeuren.

En inderdaad, ook ik heb misschien teveel verwacht van de mio, maar het verschil met een tel. Navigatie is wel erg groot;
Tenslotte een mio 605 kost toch gauw €460.
De grafische navigatie weergave had echt wel beter gekund, zeker in deze tijd,

Een reactie v.e. Mio medewerker was oa: ...”” tja ze worden in China gemaakt en daar zitten de bazen....ik kan daar niet tegenin gaan....””
Terwijl een eerdere mio medewerker had gezegd’: “ dat hoort niet zo te zijn...”n.

En nu op zoek gaan naar een betere...dat zal wel een lange zoektocht worden als ik je reactie lees...

En om mijn toerfiets koop ik wel een houder voor mijn tel.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet eerst het verschil begrijpen tuseen een gps route en een gps track.
Een route voor een gps is iets anders dan wat wij mensen onder een route verstaan.
Geen enkele gps gaat je in het bos (of enig andere off-road omgeving) helpen zoals de tomtom of google je helpen op de openbare weg.

Maar je kan wel een heel eind komen.
Om zeker te zijn dat je in het bos het pad volgt dat je thuis hebt uitgekozen, of dat je hebt gekopieerd van een website, moet je tracks gebruiken.
Gebruik je routes, dan laat de gps zijn wijsheid er op los en kiest deze een pad van de kaart. Meestal rij je dan met een boog om de singletracks heen.

Maar tracks geven geen aanwijzingen.
Sommige fabrikanten hebben daar een trucje op bedacht, bijv in de vorm van.fit bestanden. Een fit bestand kan aanwijzingen bevatten, een beetje zoals ondertiteling bij een video bestand.
Helaas werkt dat niet 100%.
Je krijgt veel aanwijzingen op een bochtige singletrack en geen aanwijzing op een flauwe splitsing...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Senior49
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 11:22

Hallo T.S.T.M.

ik wist inderdaad het verschil niet tussen beide; maar met jou uitleg wordt het duidelijker
En wordt ‘t nu ook begrijpelijker waar ik rekening moet houden
Bedankt!
Plaats reactie