Nieuwe beginners MTB of upgraden?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Kitser schreef: vr 27 september 2019, 19:30
Canard schreef: vr 27 september 2019, 16:36 Heb je deze Merida ook gezien?
https://www.12gobiking.nl/merida-big-ni ... ition-2019

Die lijkt ook binnen je wensenpakket te vallen.
Ik heb die vandaag gekocht en morgen ophalen (bij een andere winkel).
Gefeliciteerd met je mooie fiets 😁 :-q

Ik heb deze niet in het echt gezien. Bij 12gobiking.nl stond ie niet.
Ik weet waar de Manitou Machete Comp vork staat tov de Fox 34 Rhythm van de AL 8.0 en de Rockshox Judy van de Trek X Caliber 9?

Vandaag even bij Trek in Rotterdam geweest. Daar op de X Caliber 9 gereden. Dat reed erg prettig. Helaas was alleen de rode daar. Woensdag komt de gele met groen (of blauw?). Dus dan ga ik weer even kijken en rijden (want dan komt ie in mijn maat)
De verkoper kon helaas niet dezelfde korting geven als 12gobiking. Bij 12gobiking kon ik hem voor 1100 mee krijgen. Bij Trek in Rotterdam voor 1200 en kan ik voor 100 euro extra's / accessoires krijgen.
...
Thanks, heb gisteren meteen al een rondje Stadsbos013 gedaan hier. Hij rijdt erg lekker, en wat een groot verschil in rijgedrag tov van mijn 26er uit 2002 :-D
Het rijdt veel rustiger en soepeler, het bos lijkt wel kleiner geworden, alle bultjes, kuilen en bochten gaan makkelijker.

Geen idee hoe de Manitou Machete te vergelijken is met vorken van Fox of RockShox, kan er weinig over vinden.

Bij de Mantel winkel in Den Bosch staat de Trek X-Caliber 9 2020 ook voor € 1100.
Ik vermoed dat je daar weinig accessoires bij kunt onderhandelen want het voorblad met 30 tanden vervangen met een grotere was al niet gratis.

Cannondale Trial 2 2019 is misschien ook een optie?
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Canard schreef: zo 29 september 2019, 10:43
Kitser schreef: vr 27 september 2019, 19:30

Gefeliciteerd met je mooie fiets 😁 :-q

Ik heb deze niet in het echt gezien. Bij 12gobiking.nl stond ie niet.
Ik weet waar de Manitou Machete Comp vork staat tov de Fox 34 Rhythm van de AL 8.0 en de Rockshox Judy van de Trek X Caliber 9?

Vandaag even bij Trek in Rotterdam geweest. Daar op de X Caliber 9 gereden. Dat reed erg prettig. Helaas was alleen de rode daar. Woensdag komt de gele met groen (of blauw?). Dus dan ga ik weer even kijken en rijden (want dan komt ie in mijn maat)
De verkoper kon helaas niet dezelfde korting geven als 12gobiking. Bij 12gobiking kon ik hem voor 1100 mee krijgen. Bij Trek in Rotterdam voor 1200 en kan ik voor 100 euro extra's / accessoires krijgen.
...
Thanks, heb gisteren meteen al een rondje Stadsbos013 gedaan hier. Hij rijdt erg lekker, en wat een groot verschil in rijgedrag tov van mijn 26er uit 2002 :-D
Het rijdt veel rustiger en soepeler, het bos lijkt wel kleiner geworden, alle bultjes, kuilen en bochten gaan makkelijker.

Geen idee hoe de Manitou Machete te vergelijken is met vorken van Fox of RockShox, kan er weinig over vinden.

Bij de Mantel winkel in Den Bosch staat de Trek X-Caliber 9 2020 ook voor € 1100.
Ik vermoed dat je daar weinig accessoires bij kunt onderhandelen want het voorblad met 30 tanden vervangen met een grotere was al niet gratis.

Cannondale Trial 2 2019 is misschien ook een optie?
Goed om te horen 😁
Ik kom ook vanaf een 26". Dus ik zal er ook flink op vooruit gaan. Welke het ook wordt.

De Cannondale Trail 2 is ook een mooie. Iets betere vork dan de Trek. Maar weer wat mindere afmontage. En zo is het met alle fietsen in deze prijsklasse.
Er zijn altijd wel mindere specificatie van bepaalde onderdelen. Als je alle onderdelen top wilt hebben moet je ook wat meer betalen.

Er zit hier in de buurt een Giant dealer. Ik ga van de week even vragen of hij de Fathom 29er 1 kan bestellen voor 999. Dat vind ik prettiger dan bestellen bij Mantel. Dan heb ik er ook gelijk nog wat onderhoud beurtjes bij.
En anders ga ik voor de Trek. Dat is hier ook in de buurt. En krijg ik ook 2 onderhoud beurten bij.

Wat ik al eerder zei: ik kom van een 2012 26er met 3x8 Alivio afmontage, V brakes en een veer in de vork ipv lucht. Dus ik ga er sowieso echt veel op vooruit.
En er is niet maar één fiets die er duidelijk uit springt.

Wat waren jouw argumenten om voor de Merida te kiezen?
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Kitser schreef: zo 29 september 2019, 16:31 ...
Wat ik al eerder zei: ik kom van een 2012 26er met 3x8 Alivio afmontage, V brakes en een veer in de vork ipv lucht. Dus ik ga er sowieso echt veel op vooruit.
En er is niet maar één fiets die er duidelijk uit springt.

Wat waren jouw argumenten om voor de Merida te kiezen?
Mja, dat heb ik ook, mijn fiets is uit 2001 dus... :)

Mijn eerste keus was de Trek X-Caliber 9 2019 en later zag ik in de LBS de Merida Big Nine XT Edition 2019. Beide een mooie balans in afmontage en mooie kleurstelling. De Merida heeft iets betere afmontage, maar was ook iets duurder.
De Trek hadden ze niet meer in mijn maat bij Mantel. Op de site van 12Gobiking stond nog wel de 19.5", dus die online besteld en betaald, half uurtje later een mail dat ze die fiets niet meer hadden :-? Paar dagen moeten wachten totdat ik m'n geld terug had, beetje jammer.
Toen weer terug naar de LBS en bij de Merida kreeg ik gratis SPD pedalen en schoenen. Een plus was dat deze in de LBS stond. Handig voor garantie en onderhoud alhoewel ik het grootste deel van het onderhoud zelf kan doen.
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Lars TB schreef: za 28 september 2019, 19:02 Die banden zou ik lekker laten zitten, eerst gaan rijden.

Ja, banden maken groot verschil, maar wat er op die fiets zit is ook weer niet echt dramatisch slecht. Dus in eerste instantie zonde van je geld.

Beter die 100 euro (best een nette deal!) investeren in bijvoorbeeld een rugzak, wat gereedschap, wat reserve materiaal of nieuwe helm of schoenen, extra kleding, zo iets!
De fietsenwinkel hier in de buurt kon de Giant niet meer bestellen.
Dus ik ga voor de Trek X-Caliber 9 2020 :D :D

Nu nog bedenken waar ik die 100 euro aan accessoires / upgrades aan ga besteden.
Heb nog even een vraag over je opmerking:

De banden die er nu op zitten zijn deze:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... /p/579765/
Die zijn niet tubeless ready. De velgen wel. Ik weet niet of je je daarvan bewust was?
Ze hebben dus aangeboden andere banden op de fiets te zetten en die dan gelijk tubeless te maken.
Ik lees namelijk overal dat het zo veel beter is om tubeless te rijden. Qua gewicht, grip en minder (geen?) kans op lek rijden.
Of is tubeless overrated?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kitser schreef: ma 30 september 2019, 17:31 Of is tubeless overrated?
Ja.


Tenzij je in een gebied woont met veel doorns.



Betere (lichtere, hoogwaardigere) banden ga je wel merken. Maar als het je nu flink wat extra kost, zou ik de investering gewoon uitstellen. Het ligt voorlopig niet aan je banden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Lars TB schreef: ma 30 september 2019, 18:45
Kitser schreef: ma 30 september 2019, 17:31 Of is tubeless overrated?
Ja.


Tenzij je in een gebied woont met veel doorns.



Betere (lichtere, hoogwaardigere) banden ga je wel merken. Maar als het je nu flink wat extra kost, zou ik de investering gewoon uitstellen. Het ligt voorlopig niet aan je banden!
Volgens mij niet al te veel doorns op Broekpolder in Vlaardingen.

Het kost niet echt extra. De adviesprijs van de Trek is 1199. Ik vertelde dat bij Trek in Rotterdam dat ik bij 12gobiking 100 euro korting kon krijgen.
Daar kon de verkoper van Trek niet in mee gaan. Wel kon hij voor ongeveer 100 euro aan accessories erbij doen.

Dus jij zou liever bv kleding erbij nemen.
Misschien een paar schoenen. Ik las dat dat ook nog wel wat voordeel kan opleveren tijdens het fietsen ivm de stijfheid.
Ik fiets nu altijd met een paar sneakers. Gaat op zich prima. Maar ze gaan met dit weer wel vies worden natuurlijk. Dus wellicht is een paar speciaal voor het fietsen geen gek idee.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Kitser schreef: ma 30 september 2019, 17:31
Lars TB schreef: za 28 september 2019, 19:02 Die banden zou ik lekker laten zitten, eerst gaan rijden.

Ja, banden maken groot verschil, maar wat er op die fiets zit is ook weer niet echt dramatisch slecht. Dus in eerste instantie zonde van je geld.

Beter die 100 euro (best een nette deal!) investeren in bijvoorbeeld een rugzak, wat gereedschap, wat reserve materiaal of nieuwe helm of schoenen, extra kleding, zo iets!
De fietsenwinkel hier in de buurt kon de Giant niet meer bestellen.
Dus ik ga voor de Trek X-Caliber 9 2020 :D :D

Nu nog bedenken waar ik die 100 euro aan accessoires / upgrades aan ga besteden.
Heb nog even een vraag over je opmerking:

De banden die er nu op zitten zijn deze:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... /p/579765/
Die zijn niet tubeless ready. De velgen wel. Ik weet niet of je je daarvan bewust was?
Ze hebben dus aangeboden andere banden op de fiets te zetten en die dan gelijk tubeless te maken.
Ik lees namelijk overal dat het zo veel beter is om tubeless te rijden. Qua gewicht, grip en minder (geen?) kans op lek rijden.
Of is tubeless overrated?
Die XR3 zijn volgens mij beter dan de XR2 die op mijn C-Caliber 8 zaten.. die heb ik vrij snel vervangen.. wat betreft tubeless , het belangrijkste is het lekrijden met biba dat je voorkomt. Ik had in het begin meteen pech en reed 3 keer lek in een week. Meteen tubeless gegaan toen, mijn maat op dezelfde route heeft met biba nog nooit wat gehad..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Daar hoef je op Broekpolder idd niet bang voor te zijn, eerder voor brandnetels, bramen en bereklauw :wink:
Ik heb daar nog nooit lek gereden en ik rij ook met biba`s (al rij ik wel altijd met EXO of snakeskin- versies)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bramen hebben doorns.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Echt waar? :o
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik rij met biba, en regelmatig Vld, maar heb er nog nooit lekgereden.
Door de Schotse Hooglander stront rijden, dat is me wel een paar keer gelukt. :-{
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Donderdag was het dan zo ver. Ik heb m'n nieuwe Trek X Caliber 9 2020 opgehaald :-D :-D
Op advies van de verkoper heb ik er gelijk een andere voorband op laten zetten. Namelijk een Bontrager XR5 voor extra grip op het natte parcours in Vlaardingen.
Deze is tubeless ready. Maar nu zit er nog wel een binnenband in.

Vandaag even een rondje op de weg gefietst. En ik ben dik tevreden tot nu toe. Het schakelt heerlijk soepel, zit wat meer naar voren dan op m'n oude fiets en het stuur is lekker breed.
Wat ik niet wist is dat zwaarder schakelen met de SLX shifters zowel met m'n wijsvinger als met m'n duim kan.
Met m'n duim zwaarder schakelen is dan net zoals met Sram shifters.
En het grappige is dat ik dat vandaag bijna altijd gebruikt heb.
Dus wellicht had ik toch wel aan de Sram shifters kunnen wennen en had ik die eis kunnen laten vallen.
Dan had ik misschien toch beter voor de Cube Reaction Race kunnen kiezen. Die heeft ook een Judy vork, maar betere remmen.

Maar goed, ik heb nu de Trek en ik ben erg blij mee. En het remt prima (ondanks dat ze nog een beetje ingeremd moeten worden).
De wetenschap dat Sram shifters ook een optie zijn neem ik mee voor het moment dat ik weer aan een upgrade to ben.

Iedereen erg bedankt voor het meedenken en uitleggen van diverse dingen. Ik heb er erg veel van geleerd.
De komende tijd lekker fietsen en ik blijf lezen op het forum om nog meer te leren.

Oud vs nieuw :-q
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Giant-E schreef: vr 4 oktober 2019, 21:10 Ik rij met biba, en regelmatig Vld, maar heb er nog nooit lekgereden.
Door de Schotse Hooglander stront rijden, dat is me wel een paar keer gelukt. :-{
Haha, dat is soms lastig te voorkomen indd. Al rijd ik liever door hun stront dan dat ik tegen zo'n beest aan rijd. De overgang van zon naar schaduw is nog weleens verraderlijk als je niet ver genoeg vooruit kijkt :o
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Moie fiets, gefeliciteerd :-q

Hoe was Vlaarding afgelopen donderdag, erg nat zeker?
Kitser schreef: za 5 oktober 2019, 00:37
Giant-E schreef: vr 4 oktober 2019, 21:10 Ik rij met biba, en regelmatig Vld, maar heb er nog nooit lekgereden.
Door de Schotse Hooglander stront rijden, dat is me wel een paar keer gelukt. :-{
Haha, dat is soms lastig te voorkomen indd. Al rijd ik liever door hun stront dan dat ik tegen zo'n beest aan rijd. De overgang van zon naar schaduw is nog weleens verraderlijk als je niet ver genoeg vooruit kijkt :o
Yep, BTDT...die beesten leveren nog wel eens spannende momentjes op :roll:
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Mooie fiets! Veel plezier ermee!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Plaats reactie