Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bert l. schreef: vr 4 oktober 2019, 14:15Nu de vraag:
Als ik op MP een wielset vind die bij de specs opgeeft 12x100 en 12x142 disc heb ik dan een passende wielset te pakken?
Yep, dat klopt.
Veel naven zijn zoals gezegd om te bouwen tussen verschillende standaards, maar niet altijd.

Misschien ook interessant voor je, bij RCZ komen nu af en toe DT Swiss R32db en 23 DB wielsets voorbij voor onder de 200,-
(mits je de kortingscode uit de nieuwsbrief invoert).

23 en 32 slaat in dit geval op de velghoogte in mm's. Normaalgesproken worden die sets met diverse endcaps geleverd, ook voor jouw fiets. En anders zijn ze los te koop.

Die prijzen zijn laag, want voor mijn R32db set betaalde ik destijds bijna €400,-...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Ik ga in de herftsvakantie weekje bikepacking doe met mijn giant revolt gravelbike,maar heb een probleem dat ik geen zadeltas kan plaatsen omdat mijn zadelpen te laag zit , nu heb ik een fiets rugzak gekocht, en had een vraag of dat te doen is bij afstanden van 80 a 100 km,
Heb wel een frontloader dus de rug zak wordt niet helemaal volgepropt.
Tis wel een fietsrugzak.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hoeveel liter? Hoeveel kilo? Wat voor rug gaat ie op?
Mijn antwoord: 15 liter Vaude voél ik niets eens. Ook niet na 150km. En ik heb vaak rugpijn.
Wat zegt dat over jou? Niks

Denk ook eens aan een drager en Ortliebtassen. Leveren strafpunten van de Backpackers op, maar dat overleef je ook wel weer. Die setup gebruik ik bij lange 24-uurstochten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

18 liter ruzak voor moet nog ff wegen met alles erin, ik fiets normaal ook naar mijn werk met rugzak naar zit natuurlijk minder in , ik zou het gewoon dus ff moeten uitproberen dus.
Weet niet of dat mag achterdragers bij een carbon frame heb wel bevestigingspunten aan de voorvork.voor kleine dragers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

30 liter Deuter Transalp is de fijnste rugzak die ik heb. Daar dus weken mee door de Alpen gefietst zonder een centje pijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Persoonlijk zou ik geen rugzak doen bij een meerdaagse tocht(hooguit een kleine camelbak.)
Alles op de fiets is fijner, en geeft jezelf meer bewegingsvrijheid.

Hoe pak je de overige bagage op de fiets?
andere mogelijkheden naast zadelpen zijn o.a:

Frametas
stuurrol
topstangtas
voorvorktassen.
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Ik neem heel.weinig mee omdat ik slaap bij vrienden op de fiets toploader en rugzak en frametas

Grt p
Laatst gewijzigd door pinda1974 op ma 7 oktober 2019, 05:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

pinda1974 schreef: zo 6 oktober 2019, 20:31 Ik neem heel.weinig mee omdat ik slaap bij vrienden op de fiets toploader en rugzak en framtas.

Grt p
Dan ken ik maar één methode die werkt: zelluf vooraf uitproberen. Je spullen bij elkaar leggen. De helft terug leggen. Testrit. Werkt het ja/nee?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Wil.voor volgend.jaar een fietskar kopen van topeak.
Verder ga ik het idd allemaal ff uitproberen met hoe ik.het nu heb, met de setup.
:-q
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

pinda1974 schreef: zo 6 oktober 2019, 12:56 Ik ga in de herftsvakantie weekje bikepacking doe met mijn giant revolt gravelbike,maar heb een probleem dat ik geen zadeltas kan plaatsen omdat mijn zadelpen te laag zit , nu heb ik een fiets rugzak gekocht, en had een vraag of dat te doen is bij afstanden van 80 a 100 km,
Heb wel een frontloader dus de rug zak wordt niet helemaal volgepropt.
Tis wel een fietsrugzak.
Ik heb toevallig ook een Revolt en heb een ritje door de Franse en Italiaanse Alpen achter de rug en heb een bagagerekje gemonteerd met fietstassen eraan.Ik heb de aanwezige bevestigingspunten gebruikt.
Ik geef de voorkeur om zonder rugzak te fietsen maar dat is persoonlijk.
Zie onderstaande afbeelding van mijn fiets.

Afbeelding
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

r.e.n.e. schreef: wo 2 oktober 2019, 11:27 Gisteren mijn nieuwe topstone sora opgehaald. Aangezien ik dit de mooiste kleur vind heb ik de sora groep maar voor lief genomen, ten zijne tijd maar upgraden. Wel even gelijk mijn weg wielset erin gezet om te kijken of het wat lijkt. Ik ben tevreden..
Afbeelding
Dikke bike man :-q
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

ramon2 schreef: ma 7 oktober 2019, 14:56
pinda1974 schreef: zo 6 oktober 2019, 12:56 Ik ga in de herftsvakantie weekje bikepacking doe met mijn giant revolt gravelbike,maar heb een probleem dat ik geen zadeltas kan plaatsen omdat mijn zadelpen te laag zit , nu heb ik een fiets rugzak gekocht, en had een vraag of dat te doen is bij afstanden van 80 a 100 km,
Heb wel een frontloader dus de rug zak wordt niet helemaal volgepropt.
Tis wel een fietsrugzak.
Ik heb toevallig ook een Revolt en heb een ritje door de Franse en Italiaanse Alpen achter de rug en heb een bagagerekje gemonteerd met fietstassen eraan.Ik heb de aanwezige bevestigingspunten gebruikt.
Ik geef de voorkeur om zonder rugzak te fietsen maar dat is persoonlijk.
Zie onderstaande afbeelding van mijn fiets.

Afbeelding
Wat voor bagagerek kan er op en van welk merk.
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Hoi,

Ik heb een bagagerekje van het merk Tubus type fly.
Deze is super ligt van gewicht en stevig genoeg en past zo op de fiets.

Groeten
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

ramon2 schreef: di 8 oktober 2019, 20:43 Hoi,

Ik heb een bagagerekje van het merk Tubus type fly.
Deze is super ligt van gewicht en stevig genoeg en past zo op de fiets.

Groeten
Thx ik ga hem bestellen
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik kwak het hier even neer, maar ik ben van plan om volgend jaar de turijn / nice rally te gaan rijden (als ik ingeloot wordt tijdens het evenement en anders gewoon als fiets tocht avontuur).

Nu heb ik nog een oude 26" Koga world traveller waarmee dat volgens mij prima te doen is, maar ik heb het idee dat ik wel wat vlotter en comfortabeler ben met een wat moderner fietsje met wat grotere wielen. Wat zouden jullie qua fiets aanraden voor een dergelijk evenement? (geweldig excuus om weer een nieuwe fiets te bouwen, maar misschien ook een gelegenheid om een goede "one bike to rulle them all" te maken (ww, weg, gravel, vakantie).
Plaats reactie