Heb ik een te groot frame gekocht?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Dit gaat niet over een mountainbike, maar hopelijk kunnen jullie nog steeds advies geven.

Enkele maanden geleden heb ik een fiets besteld zonder deze eerst goed uit te proberen, ik heb enkele minuten op 1 framemaat gefietst, meer was destijds niet mogelijk. Ik kon een goede deal sluiten, de afmontage stond mij aan en ik was er van overtuigd dat ik wist welke framemaat ik nodig had. Enkele weken geleden is deze fiets geleverd en ik begin nu te twijfelen over mijn framemaat.

Ik merk het volgende:
1. Ik ben nog bezig met de afstelling, maar ik krijg redelijk snel een irritantie in mijn knieën. Ik verwacht dat ik dit uiteindelijk met de afstelling wel kan verhelpen.
2. De fiets ligt stabiel op de weg, maar door de redelijk sportieve en voorovergebogen zit merk ik wel dat er toch best wel veel druk op mijn polsen rust. Ik weet niet of ik dat over de lange termijn wel zo prettig blijf vinden.

Specs:
Ik ben zelf 1.86. Daarbij ging ik er automatisch vanuit dat ik gewoon voor framemaat 60cm moet gaan, anders zou mijn zadelpen er ver uitsteken.
Als ik nu de framemaat bekijk en vergelijk met bijvoorbeeld een Koga, valt het mij op dat de fiets die ik gekocht hebt (Winora 60cm) een redelijk lange afstand heeft vanaf het zadelpunt t/m balhoofd; 63cm. Ik vraag me nu af bij welke lengtes 63cm geschikt zou zijn? Als het voor mijn lengte beter zou zijn om naar een ander frame te gaan kijken ga ik de fiets te koop zetten. Anders ga ik hier uiteindelijk teveel verlies op leiden.

Wat denken jullie?

Afbeelding
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lastig om te zeggen, ik ben 1,87m en vind de 640mm bovenbuislengte waar ik normaal mee fiets prima, met een low-rizer met weinig backsweep.

Als ik naar die 2 modellen kijk valt mij 2 dingen op:
-Winora: lange bovenbuis, sterk naar achteren gebogen stuur, korte stuurpen, lager tov het zadel.
-Koga: kortere bovenbuis, sterk naar achteren gebogen stuur, lange stuurpen, hoger tov het zadel.

Daar zit dus niet gek veel verschil in, hoewel de Winora iets meer voorover gekanteld lijkt. Dus iets meer belasting op de polsen, bij de lage stuurpen positie. Heb je deze al omhoog gezet?

Ze zijn mij wel veel te kort voor wat IK prettig vind bij een sportieve fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt enorm veel veranderen met het stuur en de stuurpen en de positie van je zadel.


In de basis is die 60 cm de juiste keuze, dus je zult even aan de gang moeten. Voor je knieën geldt vooral de juiste hoogte van je zadel, in principe dezelfde als op je mountainbike (aardig wat kans dat je daarop te laag zit...). En speel dan nog een beetje met je zadel naar voor of achteren schuiven, maar ook daar eigenlijk de positie van je mountainbike overnemen.

En dan naar de voorkant. Ligt er aan hoe sportief je wil zitten. Maar lang en hoog gaat niet helemaal samen, net als kort en diep. Je moet dus een soort 'logische' houding voor jou vinden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Foto van de fiets met de afstelling zoals deze nu is?
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Rayb81 schreef: do 10 oktober 2019, 01:30 Foto van de fiets met de afstelling zoals deze nu is?
Afbeelding


Twee totaal verschillende fietsen hetzelfde afstellen valt overigens niet mee.
RuudM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 10:27
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CS

Het kan ook de ondersteuning zijn van je e-bike.
Wij hebben een elektrische bakfiets, als ik de ondersteuning te hoog heb staan en dus weinig druk uitoefen op de pedalen krijg ik ook last van mijn knieën.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

RuudM schreef: do 10 oktober 2019, 12:29 Het kan ook de ondersteuning zijn van je e-bike.
Wij hebben een elektrische bakfiets, als ik de ondersteuning te hoog heb staan en dus weinig druk uitoefen op de pedalen krijg ik ook last van mijn knieën.
Daar ligt het denk ik niet aan, ik fiets vaak boven de ondersteuning uit. Daarnaast fiets ik bijna altijd op eco.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

even vergeleken ,

Neem aan dat het over deze fiets gaat als tweede keuze ?
Afbeelding

Daarbij geeft Koga aan dat met jou lengte :1,86mtr , je met de Koga uitkomt op framemaat 57 -60cm , waarbij bij de 57 cm je frame "te klein" kan aanvoelen en bij de 60cm "te groot" . Nu beide geometrie 's bekeken en de plaatjes erbij . Je stuurpen kan je bij beide ook nog kantelen en waarschijnlijk ook het stuur , daar zou je mee kunnen gaan kijken of hiermee het gevoel in je polsen "beter" kan krijgen .

Nu er van uit gaan dat de Wimora 60cm is en jij 1,86cm vindt ik de zadelpen vrij hoog staan , theoretisch zou dat een stuk lager moeten zijn , theoretisch.Het zou zomaar kunnen zijn dat je been , overstrekt ivm de zadelhoogte . Dus ik zou eens kijken hoe de positie van je been is als je op de fiets zit en je voet op de trapper staat in de onderste positie .

Persoonlijk , had ik voor een maatje kleiner gekozen als 60cm ,want als de 60cm frame te groot is en je met het zadel verder naar beneden moet zal dit niet veel verder meer kunnen, en bij de 57-58cm wel , zit je waarschijnlijk wat "hoger" maar je wat makkelijker afstellen en verschillende posities kiezen . Nogmaals is persoonlijk en niet percee van toepassing op jouw , iedereen is verschillend en heeft ook verschillende zitposities , of langere of kortere armen waardoor een framemaat "beter" is .
RuudM schreef: do 10 oktober 2019, 12:29 Het kan ook de ondersteuning zijn van je e-bike.
Wij hebben een elektrische bakfiets, als ik de ondersteuning te hoog heb staan en dus weinig druk uitoefen op de pedalen krijg ik ook last van mijn knieën.
Als je niet goed zit op een fiets bv te veel met een gestrekt been of een te diepe zit ,krijg je last , e-bike of niet .....(persoonlijk)zou juist met een e-bike minder moeten zijn omdat je meer ondersteuning krijgt , dus minder druk/kracht hoeft uit te oefenen, dus minder belasting , van minder belasting krijg ik juist geen pijn :wink:


p.s wat is de binnenbeen lengte ?

Nog even gevonden :

https://www.bikester.nl/winora-sinus-in ... gKF4vD_BwE


Klik even op : wat is mijn framemaat?(rechts/midden)

misschien even je "maten" invullen en kijken wat eruit komt??
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Snelle Buffer schreef: do 10 oktober 2019, 14:11 even vergeleken ,

Neem aan dat het over deze fiets gaat als tweede keuze ?
Afbeelding

Daarbij geeft Koga aan dat met jou lengte :1,86mtr , je met de Koga uitkomt op framemaat 57 -60cm , waarbij bij de 57 cm je frame "te klein" kan aanvoelen en bij de 60cm "te groot" . Nu beide geometrie 's bekeken en de plaatjes erbij . Je stuurpen kan je bij beide ook nog kantelen en waarschijnlijk ook het stuur , daar zou je mee kunnen gaan kijken of hiermee het gevoel in je polsen "beter" kan krijgen .

Nu er van uit gaan dat de Wimora 60cm is en jij 1,86cm vindt ik de zadelpen vrij hoog staan , theoretisch zou dat een stuk lager moeten zijn , theoretisch.Het zou zomaar kunnen zijn dat je been , overstrekt ivm de zadelhoogte . Dus ik zou eens kijken hoe de positie van je been is als je op de fiets zit en je voet op de trapper staat in de onderste positie .

Persoonlijk , had ik voor een maatje kleiner gekozen als 60cm ,want als de 60cm frame te groot is en je met het zadel verder naar beneden moet zal dit niet veel verder meer kunnen, en bij de 57-58cm wel , zit je waarschijnlijk wat "hoger" maar je wat makkelijker afstellen en verschillende posities kiezen . Nogmaals is persoonlijk en niet percee van toepassing op jouw , iedereen is verschillend en heeft ook verschillende zitposities , of langere of kortere armen waardoor een framemaat "beter" is .
RuudM schreef: do 10 oktober 2019, 12:29 Het kan ook de ondersteuning zijn van je e-bike.
Wij hebben een elektrische bakfiets, als ik de ondersteuning te hoog heb staan en dus weinig druk uitoefen op de pedalen krijg ik ook last van mijn knieën.
Als je niet goed zit op een fiets bv te veel met een gestrekt been of een te diepe zit ,krijg je last , e-bike of niet .....(persoonlijk)zou juist met een e-bike minder moeten zijn omdat je meer ondersteuning krijgt , dus minder druk/kracht hoeft uit te oefenen, dus minder belasting , van minder belasting krijg ik juist geen pijn :wink:


p.s wat is de binnenbeen lengte ?

Nog even gevonden :

https://www.bikester.nl/winora-sinus-in ... gKF4vD_BwE


Klik even op : wat is mijn framemaat?(rechts/midden)

misschien even je "maten" invullen en kijken wat eruit komt??
Mijn binnenbeen lengte is ongeveer 86cm. Maar wat zegt dat bij zo'n frame? Ik bedoel, het zadel moet waarschijnlijk toch nog altijd een stukje omhoog?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dizer schreef: do 10 oktober 2019, 20:10
Mijn binnenbeen lengte is ongeveer 86cm. Maar wat zegt dat bij zo'n frame? Ik bedoel, het zadel moet waarschijnlijk toch nog altijd een stukje omhoog?
Omdat de binnenbeen lengte mede bepalend is voor je frame maat , als je dit invult tezamen met je lengte , kom je uit op 56cm frame maat....

maar ongeveer :-? :~ , als de binnenbeen lengte 89cm is kom je uit op 60cm frame , dus ja zeker wel van belang ,

Op de vraag :heb ik een te groot frame gekocht ?, aan de hand van de gegeven info ; Ja

suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik blijf helaas last van mijn knieën houden (voorkant knie), zelfs in de zwaarste ondersteuning voel ik dat de gehele beweging niet goed voor mijn knieën is. Nu heb ik mijn vriendin enkele foto's van mijn houding laten maken, valt hier nog iets op af te leiden?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zelfs als je frame te groot is (wat het absoluut niet is), dan maakt dat niet uit, want de hoogte van je zadel is waar het om gaat en dus compenseer je met de zadelpen.

Je zithoogte lijkt ook prima in orde. Heb je nog iets gespeeld met een centimeter hoger of lager of iets vooruit of achteruit?


Verder zou je van voren anders kunnen zitten. De neiging bij e-bikes is om toch erg rechtop te gaan zitten. Ik zie even niet hoe dit je knieën belast, maar de hoek tussen bovenbenen en romp wordt wel erg groot. Je zou wat sportiever, dieper kunnen gaan zitten, eventueel door de montage van een ander stuur.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Dit is redelijk herkenbaar, ik moet zeggen dat ik btw gestopt ben met maten vergelijken .
Ik spreek uit praktische ervaring.

Op mijn vorige woonwerk fiets zat ik ook zo en had ik OOK last van de knieën. Om die reden wilde ik bijvoorbeeld geen gazelle belt drive, die zit ook relatief rechtop, de koga en cube hadden en sportievere zit, dus meer voorover.
(Het werd de cube btw)


Mijn oplossing was die sportievere zit, meer gebogen voorover.

Nadeel is dat je (bijvoorbeeld ook met een iets verkeerde zadel strand) meer druk op je handen krijgt... maar ik merk meteen met die zit dat knieën totaal geen probleem zijn.

Ik ben geen ergo therapeut, maar die zou je hierin kunnen betrekken. Ook ik was hopenloos aan het zoeken (En soms nog) om pijnloos te fietsen. En er is geen grotere ergernis..

Ik heb ook op de mountainbike wel eens bijna plat op het stuur omhoog gefietst, en dan ging het nog goed. Dus hoe je lichaam kracht efficiënt overbrengt is soms een raadsel (ergotherapeut dus)... in jou geval lijkt me een langere stuurpen een eerste stap?

Maar de hele geometrie van de fiets lijkt me gewoon op zitcomfort gemaakt... en dat lijkt me lastig te corrigeren.... denk ik.... om die reden viel voor mij de giant geometrie ook af, daar zit ik ook te recht op.
Misschien heb je wat aan deze ervaring
Het gaat bij mij wel om gewone fietsen, geen e- bike
freedom is a bike
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Die diepere zit, idd, dat bedoel ik
Lars TB schreef: zo 27 oktober 2019, 13:47 Zelfs als je frame te groot is (wat het absoluut niet is), dan maakt dat niet uit, want de hoogte van je zadel is waar het om gaat en dus compenseer je met de zadelpen.

Je zithoogte lijkt ook prima in orde. Heb je nog iets gespeeld met een centimeter hoger of lager of iets vooruit of achteruit?


Verder zou je van voren anders kunnen zitten. De neiging bij e-bikes is om toch erg rechtop te gaan zitten. Ik zie even niet hoe dit je knieën belast, maar de hoek tussen bovenbenen en romp wordt wel erg groot. Je zou wat sportiever, dieper kunnen gaan zitten, eventueel door de montage van een ander stuur.
freedom is a bike
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Op basis van de foto's zou ik het eens proberen met het zadel een stukje naar achteren.
Je voelt vanzelf wat goed is en wat niet (waar de meeste kracht op komt en wat niet lekker voelt)

Wat ik apart vind is dat de armen compleet gestrekt lijken te zijn, dan zou het met het zadel een stuk naar achteren nog erger worden.
Of je moet het stuur nog iets meer naar je toe halen (zie dat die al een aardig stuk rechtop staat).
Plaats reactie