Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Omdat Bert het over Italiaanse strade bianche heeft moest ik even terugdenken aan de zomervakantie. Toch nog maar even delen. Ik heb lang getwijfeld of ik de racer of de gravelfiets mee zou nemen op vakantie. (Omdat ik nogal een pussy ben op mtb-routes in het buitenland was de mtb nooit een echte optie, sorry). Uiteindelijk gekozen voor de gravelfiets en dat bleek een prima keuze te zijn. We waren 1 week in het Zwarte Woud, 1 week in de Monferrato en 1 week bij het Comomeer.

In het Zwarte Woud was het prima gravellen. Lekker de boswegen omhoog rijden en dan een beetje op hoogte toeren. Terugweg een stuk over asfalt ook prima. In de Monferrata had ik wat eenvoudige MTB-toerritjes gevonden, maar dat viel zwaar tegen. Hele stukken (waaronder pittige klimmen) door soms kniehoog gras. Zwaar.... En veel landbouwweggetjes tussen de wijngaarden door. Werkelijk prachtig met een lange P, maar vaak ontzettend geërodeerd, met dus diepe watergeulen. En die Italianen gebruiken vooral bouwafval om dat soort wegen half te verharden. Brokken puin en dakpannen. Niet de fijnste paden voor 35mm banden. Dan maar het asfalt op en dan is het, gezien de staat van de wegen aldaar, juist weer erg prettig dat om 35mm rubber te hebben.

De laatste week was bij het Comomeer en dat had ik qua offroad op voorhand al uitgesloten vanwege te steil. Ik had daar vorig jaar een aantal routes op de racer gereden en merkte dat ik dit jaar op de gravelfiets amper langzamer was. En schijfremmen in de afdaling geven toch wel veel vertrouwen moet ik zeggen. Ook als ze mechanisch zijn en het weer droog.

Al met al dus lekker veel verschillende dingen kunnen doen zonder dat ik meerdere fietsen mee had. Volgend jaar weer denk ik.

En omdat een verhaal zonder plaatjes niks is:

Afbeelding
Zwarte Woud

Afbeelding
Monferrato

Afbeelding
Comomeer (in de buurt van)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

hendrikjan schreef: di 15 oktober 2019, 18:57 @willem, oef daar noem je wel een paar mooie fietsjes... die liggen wel een beetje buiten het, ik heb ook nog een kind en ik spaar voor zijn studie, budget... maar het geeft een goed idee waar ik naar op zoek moet..
Ik hoor dat ik weer iemand moet tippen op de Sonder Camino Al? Ok: Sonder Camino Al. :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mooie prenten KlaasT
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

hendrikjan schreef: di 15 oktober 2019, 18:57 @willem, oef daar noem je wel een paar mooie fietsjes... die liggen wel een beetje buiten het, ik heb ook nog een kind en ik spaar voor zijn studie, budget... maar het geeft een goed idee waar ik naar op zoek moet..
Ik heb er vier en heb nu de laatste twee op HBO/VU, dus dat argument vervalt :lol:

Maar serieus, bij PlanetX dumpen ze de Space Chicken, een stalen frame is ook zo gevonden, Alpkit heeft idd de Sonder, op Marktplaats stond net een oude Fargo en anders de oplossing van Bert, een ruim bemeten crosser. Kortom, je gaat er één kopen deze winter :-q

Oh ja, foto moet :) Laatste 200m naar Parpaillon tunnel (2645 m)
Afbeelding20190913_112146 by Willem de Wilde, on Flickr
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

Mooi foto's van mooie fietsavonturen hier. Ik ga volgende zomer op de fiets naar Rome en heb daarvoor een Giant Revolt gekocht met Roval Terra wielen. Plaatsjes volgen als de fiets binnen is.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jamis Diablo heeft een Titanium fiets uit Engeland gekocht die volgens mij ook niet al te duur geprijsd was qua financieel monetair geld.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik zie de laatste tijd een aantal aanbiedingen van Planet X voorbijkomen. Ik zag dat ze de On One Space Chicken Barry White Adventure Edition voor 1700 pond in de aanbieding hebben
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

En die van mij is nu in de aanbieding in Nederweert

https://www.bakkerracingproducts.nl/ste ... -2019.html
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Stalen frames zijn al aangekaart. Een Surly Disc Trucker is mijn gravel'racer', 1x 12-42, 40mm banden én spatborden en leren zadel. Is comfortabel, zeker als het regent. Hoeft niet persé heel duur te zijn: verse frameset, wielen en delen van het forum, kom je een heel end! En omdat foto's moeten ( 8) ):

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen september, in de buurt waar meer forumleden fietsten:

Afbeelding

Afbeelding

PS Omdat de stickers er al af vielen, heb ik 'm ge-re-badged. :bier:
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dit topic is veel beter met foto's :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En weer eens wat anders, álle bagage aan de voorkant :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Frank Z schreef: wo 16 oktober 2019, 21:07 Stalen frames zijn al aangekaart. Een Surly Disc Trucker is mijn gravel'racer', 1x 12-42, 40mm banden én spatborden en leren zadel. Is comfortabel, zeker als het regent. Hoeft niet persé heel duur te zijn: verse frameset, wielen en delen van het forum, kom je een heel end! En omdat foto's moeten ( 8) ):

-

Afgelopen september, in de buurt waar meer forumleden fietsten:

-

PS Omdat de stickers er al af vielen, heb ik 'm ge-re-badged. :bier:
Netjes hoor! Op wat voor banden rijd je? En stuurt dat nog wel een beetje zo alles aan de voorkant? Ik probeer het meestal te verdelen.


Ik heb eindelijk mijn Rove zijn kleine upgrade voltooid, nu met 2x9 Sora schifters en een SLX derailleur. Met 11-36 vanachter wat extra marge aan de lichte kant, helemaal zodra de voorkant vervangen is door een 46-30, maar dat is nog voor later. Vers stuurlintje en banden staan hem goed vind ik zelf, de slankere shifters met weggewerkte kabels helpen ook mee ten opzichte van de originele Claris. :winkie:

Binnenkort eens een rondje doen en fatsoenlijke foto's maken buiten.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door floris500 op do 17 oktober 2019, 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Alle bagage voorop? Stuurt dat niet volkomen vaginaal köt?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

floris500 schreef: do 17 oktober 2019, 08:44
Frank Z schreef: wo 16 oktober 2019, 21:07 Stalen frames zijn al aangekaart. Een Surly Disc Trucker is mijn gravel'racer', 1x 12-42, 40mm banden én spatborden en leren zadel. Is comfortabel, zeker als het regent. Hoeft niet persé heel duur te zijn: verse frameset, wielen en delen van het forum, kom je een heel end! En omdat foto's moeten ( 8) ):

Afbeelding
Netjes hoor! Op wat voor banden rijd je? En stuurt dat nog wel een beetje zo alles aan de voorkant? Ik probeer het meestal te verdelen.


Ik heb eindelijk mijn Rove zijn kleine upgrade voltooid, nu met 2x9 Sora schifters en een SLX derailleur. Met 11-36 vanachter wat extra marge aan de lichte kant, helemaal zodra de voorkant vervangen is door een 46-30, maar dat is nog voor later. Vers stuurlintje en banden staan hem goed vind ik zelf, de slankere shifters met weggewerkte kabels helpen ook mee ten opzichte van de originele Claris. :winkie:

Binnenkort eens een rondje doen en fatsoenlijke foto's maken buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fijne no-nonsense fiets heb je!

Ik rijd op Resist Nomad 700x42 mm met Foss binnenbanden: erg soepel op slechte wegen, geen stootlekken gehad. Ze vallen 40 mm breed op Mavic TN719 velgen (ik vermoed 19 mm intern) en heb tot nog toe goede grip. Ik vind bagage (laag) voorop (niet té zwaar óp de drager) rustig sturen, zowel bergop als bergaf. Geo van een Disc Trucker is waarschijnlijk wat meer 'touring' dan 'race'. Gewoon eens proberen
bert l. schreef: do 17 oktober 2019, 17:12 Alle bagage voorop? Stuurt dat niet volkomen vaginaal köt?
Neuh, geen last van. Tis misschien persoonlijk.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Vriend van mij doet dat ook - meer gewicht in voor- dan achtertassen, bij fietsvakanties. Hij vindt het zowel beter klimmen als beter afdalen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie