Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

ramon2 schreef: di 8 oktober 2019, 20:43 Hoi,

Ik heb een bagagerekje van het merk Tubus type fly.
Deze is super ligt van gewicht en stevig genoeg en past zo op de fiets.

Groeten
heb ook inmiddels een tubus gekocht zit prima, en tassen had ik nog.
thx voor de tip
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Gisteren gelijk maar even de daad bij het woord gevoegd en genoten van het mooie weer en de kust.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Frank Z schreef: do 17 oktober 2019, 18:09
Fijne no-nonsense fiets heb je!

Ik rijd op Resist Nomad 700x42 mm met Foss binnenbanden: erg soepel op slechte wegen, geen stootlekken gehad. Ze vallen 40 mm breed op Mavic TN719 velgen (ik vermoed 19 mm intern) en heb tot nog toe goede grip. Ik vind bagage (laag) voorop (niet té zwaar óp de drager) rustig sturen, zowel bergop als bergaf. Geo van een Disc Trucker is waarschijnlijk wat meer 'touring' dan 'race'. Gewoon eens proberen
Thanks! Nog steeds erg tevreden mee na 4 jaar alweer 8)

Ok daar had ik nog nooit van gehoord! Lijkt me op asfalt een fijn bandje maar kan me voorstellen op wat lossere/nattere ondergrond niet echt vertrouwenwekkend? Verzwaarde voorkant stuurt inderdaad wel rustig, ik doe meestal mijn zwaarste dingen in het frame en de rest verdeeld over stuurtas/zadeltas. Als ik het zo zie is hij inderdaad een stuk meer tour dan bijvoorbeeld mijn Rove, al is die ook niet eens zo super race georiënteerd.

Vorige keer ben ik zo op pad geweest (inclusief rugtas nog):

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mango is gestopt met de Point AR. Past niet in hun hippe lijn urban fixies ed.

Toch jammer, want het was ....en is nog steeds een van mijn fijnste en mooiste fietsen.

Soort "in memoriam" dan maar:
Zoals ie er nu bij staat, klaar voor de winter. Nu eens met 650B

Afbeelding

Afbeelding


Blijft maf kleurtje op de foto 8)
Specs:
FSA Tiagra 2x10 drivetrain, TPR Spyre remset (probleemloze setup)
Fulcrum 650B wielset met Conti Xking 2.0 banden (gewone vouwversie, past maar net in de voorvork)
Curana light 55mm vaste spatborden. Vlot demontabel (4 boutjes) dragertje ligt klaar voor het geval dat handig is.
Weegt 11.9 kg rijklaar zoals hij er nu bijstaat (11.3 kg met 700c x 40mm banden zonder spatborden)

NB: soms vraag ik me af waarom ik die titanium Pickenflick er eigenlijk bij heb gekocht :~ :roll:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het was bij mij óf die Mango Point AR, óf de Sonder. Ik begreep uiteindelijk dat de Mango slecht leverbaar werd, én de Camino was ineens rond de 900 voor 1x11, wat ik wilde. Keueze was gauw gemaakt. HIj is jarig vandaag!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Als bv planet-x nou even de geo afkijkt, want wat dat betreft is de AR perfect.
MonkeyRider schreef: vr 18 oktober 2019, 15:26 NB: soms vraag ik me af waarom ik die titanium Pickenflick er eigenlijk bij heb gekocht :~ :roll:
Waarom?! Titanium natuurlijk! :D
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

De Mango heeft bij mij ook nog even op het verlanglijstje gestaan toen, leek me altijd een fijn fietsje :-q
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

floris500 schreef: vr 18 oktober 2019, 09:57 Gisteren gelijk maar even de daad bij het woord gevoegd en genoten van het mooie weer en de kust.
Frank Z schreef: do 17 oktober 2019, 18:09
Fijne no-nonsense fiets heb je!

Ik rijd op Resist Nomad 700x42 mm met Foss binnenbanden... yadayada... Geo van een Disc Trucker is waarschijnlijk wat meer 'touring' dan 'race'. Gewoon eens proberen
Ok daar had ik nog nooit van gehoord! Lijkt me op asfalt een fijn bandje maar kan me voorstellen op wat lossere/nattere ondergrond niet echt vertrouwenwekkend? Verzwaarde voorkant stuurt inderdaad wel rustig, .... een stuk meer tour dan bijvoorbeeld mijn Rove, al is die ook niet eens zo super race georiënteerd.
Afbeelding
Zonder foto's is dit draadje idd minder leuk!

Zelfs op lossere ondergrond is dit een fijne band. Hij geeft vertrouwen op (zanderige) gravel, grind, gravel met babyschedel-grote stenen. Soms wel voorzichtiger sturen maar grenzen benader ik voelbaar, als je begrijpt wat ik bedoel. Geo van jouw Rove en de Disc Trucker zijn bijna hetzelfde, de DT ietwat relaxter/meer tour.

@MonkeyRider: spatborden staan 'm goed! Je zou tussen de spatborden en de stays (bij de clip) nog een (zelfgemaakte) spatlap kunnen monteren. Ik bij mijn Curana's nog een zwarte stift langs de randen gehaald... Mss n beetje anal maar toonde iets rustiger.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ah ok, klinkt goed! Misschien eens naar kijken voor in de drogere periodes, zie dat ze best netjes zijn qua prijs ook. Waar haal jij ze meestal? Ik zie dat er niet veel 'bekende' aanbieders zijn. Ah ik denk dat het stuur/hoogte daarvan vast ook hem zo meer tour laten lijken. Ik ben qua geometrie over de Rove in ieder geval ook zeer tevreden dus kan me voorstellen dat de DT dan ook super rijd :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

https://youtu.be/XC_xFpg_UmA

GCN trekt vergelijk tussen old-style 26" XC mtb's en moderne gravelbikes..........en verklaart het "succes" van gravelbikes op het "locale" bosrondje ivm de steeds verdergaande ontwikkeling van moderne mtb's richting trail/downhill.
Interesant ! (?)
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

MonkeyRider schreef: ma 21 oktober 2019, 17:53 https://youtu.be/XC_xFpg_UmA

GCN trekt vergelijk tussen old-style 26" XC mtb's en moderne gravelbikes..........en verklaart het "succes" van gravelbikes op het "locale" bosrondje ivm de steeds verdergaande ontwikkeling van moderne mtb's richting trail/downhill.
Interesant ! (?)
Als mensen mij vragen waarom ik er 70km mee ga mountainbiken in de duinen rondom Castricum antwoord ik altijd het volgende:
"Die 120mm en 27,5 plus rijd overal overheen en bied mij hier geen uitdaging, daarom pak ik liever de gravelbike zonder vering en smalle banden! :-q"
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

floris500 schreef: ma 21 oktober 2019, 10:00 Waar haal jij ze meestal? Ik zie dat er niet veel 'bekende' aanbieders zijn.
Ik had ze al zo'n drie, vier jaar op de plank liggen. Ik geloof dat ik ze bij een bmx-zaak uit Duitsland heb gehaald maar weet niet meer welke, sorry.
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

Mijn eerste gravelbike: een Giant Revolt met Ultegra en Roval Terra CLX wielen. De bandjes zijn van René Hershe: Barlow Pass 38mm. De aanleiding voor de aanschaf van deze fiets is een fietstocht naar Rome volgende zomer. De komende tijd ga ik er mee op de weg en in het bos rijden.


Afbeelding
RoBiteRo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 16 april 2011, 20:32
Mijn mountainbike: F-Si

LDbike schreef: za 2 november 2019, 09:12 Mijn eerste gravelbike: een Giant Revolt met Ultegra en Roval Terra CLX wielen. De bandjes zijn van René Hershe: Barlow Pass 38mm. De aanleiding voor de aanschaf van deze fiets is een fietstocht naar Rome volgende zomer. De komende tijd ga ik er mee op de weg en in het bos rijden.


Afbeelding

mooie fiets. Veel fietsplezier.
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

LDbike schreef: za 2 november 2019, 09:12 Mijn eerste gravelbike: een Giant Revolt met Ultegra en Roval Terra CLX wielen. De bandjes zijn van René Hershe: Barlow Pass 38mm. De aanleiding voor de aanschaf van deze fiets is een fietstocht naar Rome volgende zomer. De komende tijd ga ik er mee op de weg en in het bos rijden.


Afbeelding
[/quote
Mooie fiets heb zelf het goedkope oranje model zeer tevreden over.
Veel plezier met je fiets.
Ik heb er nu ook een drager op heb ik gebruikt voor bikepacking.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Heeft iemand nog een goede tip voor een 33/35mm band die het zowel op de weg als in het natte bos goed doet? Mijn G-ones hebben in het bos amper grip als het nat wordt en mijn genopte 40mm banden passen niet in de spatbordjes die binnenkort weer op de fiets gaan...
Plaats reactie