Helemaal verslaafd aan bikeparks zoalswinterberg etc, dus een do it all voor de Alpen, bikeparks, maar ook schoorl etc?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Ik heb 2 jaar geleden een calibre Bosnutt Evo gekocht, top fiets, maar ik vrees niet niet genoeg voor de bikeparks en Alpen. Ik ben net in Winterberg geweest en heb daar een Santa cruz v10 gehuurd, heel erg nice voor de downhill paden en ook flow. Dit was voor mij echt een openbaring dat ik dit veel meer wil gaan doen, en dan het liefst met m'n eigen fiets. Ik zal dus wel moeten upgraden denk ik als ik volgend jaar meerdere keren naar het buitenland ga voor de bikeparks en de trails in de Alpen.

Nu is m'n vraag, wat is de fijnste do it all met een max budget van rond de 3500 euro? (2e hands mag) ik zat zelf te kijken naar een Santa Cruz Bronson of een YT Capra. Die Bronson lijkt een erg fijne alles kunner. Wat raden jullie aan? Ik zal 70 procent van de tijd in NL fietsen, maar zo veel mogelijk in het buitenland op trails en vooral bikeparks (matige conditie :p) Ik ben 1.94 en z'n 85kg.

Thanks!
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Canyon Strive met Shapeshifter? De CF 6.0 valt precies in je budget.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Klitse schreef: vr 18 oktober 2019, 22:18 Canyon Strive met Shapeshifter? De CF 6.0 valt precies in je budget.
Heb laatst op een strive van een vriend van mij gereden op de vast route hier in de buurt, maar dat is toch wel een heel zwaar ding dan. De trek fuel (of evt. de remedy) om maar eens te noemen lijkt mij dan lichter. Of de canyon Spectral, welke met zijn 160mm/150mm toch prima in de Alpen rijdt.

Edit:
Al durf ik niet te zeggen of de Spectral ook geschikt is groffe black trails en IXS downhill routes
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk N+1
Die Bossnut heb je al dus koop een dikke park fiets erbij.(bijv Canyon Sender)

Ik heb mijn Trek Remedy en rij daar 90% van de tijd op met verschillende banden voor NL, tourtochten door de Alpen en Ardennen en Bikeparken. (Vorige week nog Bikepark Wales) Dat gaat op zich goed, en banden kunnen daar echt het verschil bij maken:
In NL rij ik met Vittoria Barzo/Mezcal 2.6 of WITB Vigilante 2.3 en Traill boss, maar voor Wales, Alpen en Bikeparks gooi ik er een set DHF/DHR,s om. Dat rolt zwaarder wat je in NL niet wil, maar op ruigere trails is de grip en stevigheid heel fijn/meer waard als wat meer rolweerstand..
Aan de andere kant, zelfs met snelle bandjes is mijn andere fiets de Canyon Nerve met 120 voor en 110 achter is sneller en speelser in NL en meer dan genoeg.
Ik heb ook van de zomer 3 dagen in Whistler-Canada een DH fiets gereden en dingen waar mijn Remedy het echt zwaar mee heeft dender je daarmee erover heen alsof het niks.
Winterberg en zo gaat echt prima met de Remedy, maar echte zwarte trails rij ik niet met mijn Remedy en wel met een DH. De Rockgarden in de DH vond ik met mijn Remedy ook lastig. Het zal absoluut techniek zijn, maar met een DH was het easy peasy.
Op flow-trails vind ik mijn Remedy weer fijner als een DH, dus het is ook wat je leuk vind. Persoonlijk vind ik flow trails en jumplies leuker als hele stijle dikke rock gardens, maar als het budget er was kwam er een parkbike/DH fiets bij NAAST de bestaande fietsen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een 160 mm bike met eventueel een 170/180 mm gaat veel lol opleveren in bikeparks. Gewoon een enduro bike dus. Ook de ruigere downhill routes zijn daarmee te doen. Alleen is een enduro toch wel een lompe bak om in NL mee rond te rijden. Het gaat, het gaat zelfs prima. Maar af en toe kun je niets eens echt lekker snelheid maken op een vlak stuk slingerparcours om het spannend te maken. Je moet er dus geen haast mee hebben in de regel. Lichtere wielen en snelle bandjes er op scheelt dan wel in NL, maar dan moet je dus nog €500 reserveren voor een 2e wielset.

Iets met 140/150 mm en een tikje enduro geometrie (vlakke balhoofdhoek!) is dan een prima 'best of both worlds'. Ik rijd een Banshee Spitfire met een 160 mm voorvork. Een lekker stevig gebouwd frame, dikke, betrouwbare lagers en niet al te licht (kan dus tegen een stootje) en zeer goede vering. Ik rijd er ook in NL bijna altijd mee, wat prima gaat. Van de zomer per ongeluk in een bikepark beland en ook daar komt de fiets niets te kort. Op het flow-spul in bikeparken maakt het niet veel uit wat je rijdt, maar de Banshee kan ook het ruige spul goed aan. Wel lompe wielen en banden monteren, maar dat geldt voor iedere fiets. Banshee is dan ook nog goed betaalbaar, hooguit is de XL voor jouw lengte iets krap.

Niet iedere 140 mm bike is lekker in een bikepark. Iets als bijvoorbeeld een Cube Stereo 140 doet het super op trails, maar is iets te licht en te nerveus voor een bikepark.

In dat opzicht maakt Whyte misschien ook wel interessante bikes, want zelfs hun 120 mm bak heeft een enduro-geometrie. Commençal is ook wat meer op het lompe werk gericht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon een fiets erbij.
2 verschillende fietsen geven meer plezier dan 1 compromis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: za 19 oktober 2019, 01:12 Gewoon een fiets erbij.
2 verschillende fietsen geven meer plezier dan 1 compromis.
Ik denk dat iedereen het hier wel mee eens is maar helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om er een 2e bike bij te hebben.

Ik ben ook zo iemand. Heb gewoon geen ruimte om een N+1 te kopen en dan moet je een keuze gaan maken als je van 2 walletjes wil eten.

Die Whyte bikes uit Lars zijn post zijn dan een heel mooie oplossing voor TS en vele anderen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En als TS nu wel plek heeft?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ben hier al dik een jaar naar op zoek, dus ik kan je inmiddels wel vertellen waar die bike aan moet voldoen in mijn ogen:

- 160mm veerweg is prima, zeker als je hem snel dicht kunt draaien zodat hij een stuk stugger wordt als je hem niet volledig nodig hebt.
Ik heb nu een Rockshox Lyrik, maar de DVO diamond voldeed ook prima. de Rockshox Boxxer (200mm) en de BOS ... (170mm) dan weer niet. Prima om naar beneden te gaan, maar deinen veel te veel om rechtdoor of omhoog te gaan.
- banden zul je idealiter willen wisselen. Der Kaiser / Der Baron van Continental hebben enorm veel grip, maar het rolt niet heel lekker en ze zijn ook erg zwaar. Dus lichtere banden voor op de trails beschikbaar.
- Ik heb nu een Banshee Darkside, maar ook de Banshee Rune (V3 is net uit) voldoet prima. Dit zijn de zwaardere broertjes van de Spitfire zoals Lars zegt (beiden komen trouwens ook van Lars vandaan :P )
de spitfire ken ik niet, maar ik heb James Diablo er best fatsoenlijk mee zien rijden, al is hij inmiddels ook wat zwaarder gegaan.
Voordeel van de Banshee's is dat je de geometrie aan kunt passen naar slack en minder slack. De Darkside is eigenlijk een freeride/downhill bak, maar ik heb er 160mm op gezet en daardoor komt hij meer in de buurt van een enduro.

Nadeel is alleen dat de Banshee's niet heel erg licht zijn (wel sterk). dus daar zou je evt nog iets kunnen winnen door een Carbon frame te nemen. Nu zit mijn Darkside tussen de 14-15kg, maar met lichtere banden, velgen en een carbon frame moet je wel richting de 12kg kunnen gaan.
12kg icm een stuggere demper en lichter rollende banden zou prima moeten voldoen op de NLse trails.

Het blijft natuurlijk een balans, en je zult altijd gespecialiseerde bikes hebben waarbij je nog sneller over de trails kunt, of aan de andere kant nog harder naar beneden, maar het eerste hoeft voor mij sowieso niet, en het 2e (denk aan redbull rampage e.d.) daar heb ik de skills en het lef nog niet voor :P

Blijf sowieso in je achterhoofd houden dat er genoeg mensen zijn die flinke klappen op kunnen vangen op hardtails / rigid bikes zonder dat de bikes daardoor sneuvelen. Techniek doet dus ook enorm veel en iemand zonder techniek (en inzicht) krijgt zelfs de sterkste downhill bak nog wel stuk.
Ik heb met mijn bike (160mm) drops van 1,65 naar flat (op de straat) gemaakt zonder dat ik ook maar het einde vd demper bereikt heb (max een paar mm / een cm er voor).
Ook op de hardtail (Canyon stitched 360 pro) met 100mm demping heb ik drops en sprongen gemaakt van dik boven 1m (1,20-1,30) naar flat, zonder het idee te hebben dat de bike of de demping het niet aan kan.

Nu weeg ik incl. kleding enzo zo'n 95kg, dus ik stel sowieso eigenlijk altijd mijn dempers naar de geadviseerde instellingen van de fabrikant in, maar dan wel bovenin. dus als er voor mijn gewicht 240-260psi staat, dan stel ik hem op 260psi in.
De demper kan dan vaak nog veel meer hebben qua druk, maar het is niet nodig blijkbaar, dus dan ga ik dat natuurlijk ook niet doen ;)

Heb ik heel veel ervaring in buitenlandse bikeparken? Geen, maar wel heel veel filmpjes gezien en niets gezien waarvan ik denk dat mijn bike het niet aan zou kunnen. Dus dan blijft de rest toch echt opbouwen van skills ;)
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Ik zat/Zit met hetzelfde vraagstuk. Deze week bij Propain een 160mm enduro bestelt.

Huidige fiets is een spectral 140mm; wellicht dat ik die nog verkoop en iets lichtere xc of trail er bij zoek voor de lokale rondjes.
Dat hangt een beetje af van hoe ik het straks met de propain ga ervaren.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik heb paar jaar geleden een canyon spectral (150/140) gekocht met zelfde doel: allround fiets. Het is alleen net niks. In Nederland vind ik het te veel veerweg, in buitenland mis ik wat veerweg.
Het kan allemaal prima hoor, maar ik zoubhet achteraf anders doen
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Do it all geloof ik niet in om de redenen die al genoemd zijn.

2) Maar als je helemaal erslaafd aan bikeparks bent, welke tracks rijd je dan...?

Als je alleen de DH tracks van liftstation boven naar liftstation beneden rijdt (IXS DH in Winterberg, La Nuts in Lac Blanc, oude WC in Willingen, Rood/Zwart in Huertgenwald, etc...), of meer flowtrails of meer de routes zoekt die wat langer zijn (de typische 60km in de Alpen met ~5 uplits) maakt toch wel een beetje uit in wat er te combineren valt of aan welke kant van het spectrum je moet kijken.

Ja, je kunt een DH track redelijk snel rijden met een 160mm enduro fiets maar op DH race tracks zijn er gewoon punten waar je ofwel de behoudende lijn moet nemen ofwel toch iets moet inhouden ten opzichte van een full-on DH fiets.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

maaf2 schreef: za 19 oktober 2019, 13:52 Ik heb paar jaar geleden een canyon spectral (150/140) gekocht met zelfde doel: allround fiets. Het is alleen net niks. In Nederland vind ik het te veel veerweg, in buitenland mis ik wat veerweg.
Het kan allemaal prima hoor, maar ik zoubhet achteraf anders doen
Eens. Absoluut n+1.

Als bikeparks jou ding zijn dan of altijd daar een mtb huren of een mtb er voor aanschaffen. Waarom een compromis sluiten voor iets wat jij het allerleukste vindt!

Even wachten tot Christiaan van der Laan zijn über ENDURO weer verkoopt. Heb je een nieuwe voor het geld van een 2de hands :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik schreef het in een ander draadje ook al.
Je kunt een marathon lopen op tennisschoenen.
En in jouw geval zou je ook een berg kunnen beklimmen en weer afdalen met tennisschoenen.
Maar je snapt zelf wel dat het geen feestje wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 19 oktober 2019, 19:50 Ik schreef het in een ander draadje ook al.
Je kunt een marathon lopen op tennisschoenen.
En in jouw geval zou je ook een berg kunnen beklimmen en weer afdalen met tennisschoenen.
Maar je snapt zelf wel dat het geen feestje wordt.
Pffft, je doet er wel heel dramatisch over...


Tenzij je die ruigste lijnen wil pakken waar Cheeta het over heeft, gaat alles ook perfect op een dikkere 140 mm bike. TS rijdt nu op een Calibre Bosnutt, dus hij gaat er een behoorlijke stap op vooruit. En met zo een 140 mm kom je uitstekend in de rondte in NL.


'Mountainbiken' heet dat, meen ik... .


En ja, wil je de nadruk iets meer naar bikepark verschuiven, de vering van de 160 mm enduro-bakken staat iets meer op soepel veren afgesteld en kun je dus nog wat lomper mee doen. En in NL is het dan wat lomp. Maar gewoon rijdbaar.


En ja, wil de nadruk echt op bikeparken leggen, dan pak je een downhillbike, hoewel dat zelfs in een bikepark misschien te lomp is op 8 van de 10 routes. Tenzij je naar Frankrijk gaat... .

Het leuke van een enduro-achtige is dat je er gewoon alles mee kunt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie