Bier van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Vandaag de brown ale in de flessen gedaan. Rook goed. Nog even twee weekjes wachten en dan kunnen we weer proeven.

Na het flessen van de brown ale hebben we een porter gemaakt. Fudge meegekookt met de hop en sinaasappelschil in de laatste 5 minuutjes.
Ben benieuwd of dat een lekkere "cola" oplevert. Bier is zo zwart als maar kan.
:bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meegs schreef: za 19 oktober 2019, 17:39 Na het flessen van de brown ale hebben we een porter gemaakt. Fudge meegekookt met de hop en sinaasappelschil in de laatste 5 minuutjes.
Ben benieuwd of dat een lekkere "cola" oplevert. Bier is zo zwart als maar kan.
:bier:
Oei! Nu wil ik echt wel even proberen een flesje te reserveren! Noem je prijs!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is een gevaarlijke uitspraak...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit net te denken, ik heb hier een boomgaard vol sinaasappels, die binnenkort weer geplukt kunnen worden.
Vorig jaar sap van geperst en ingevroren, dus het hele jaar eigen jus d orange.
Van de schillen een soort limoncello gemaakt, maar dan met sinaasappel smaak.
Maar ik zou ook een sinaasappel biertje kunnen brouwen natuurlijk.
Bij Brasserie de Monaco eens een zelf gebrouwe sinaasappel biertje geproefd.
Smaakte als sinaasappel radler, maar dan sterker.
Op zich niet verkeerd. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 19 oktober 2019, 20:05 Zit net te denken, ik heb hier een boomgaard vol sinaasappels, die binnenkort weer geplukt kunnen worden.
Vorig jaar sap van geperst en ingevroren, dus het hele jaar eigen jus d orange.
Van de schillen een soort limoncello gemaakt, maar dan met sinaasappel smaak.
Maar ik zou ook een sinaasappel biertje kunnen brouwen natuurlijk.
Bij Brasserie de Monaco eens een zelf gebrouwe sinaasappel biertje geproefd.
Smaakte als sinaasappel radler, maar dan sterker.
Op zich niet verkeerd. :bier:
Zowel de limoncello als dat sinaasappelbiertje klinkt goed! Leef je uit!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

floris500 schreef: di 20 augustus 2019, 08:17 Ik ben aan het wachten tot een eigen (samen met paar vrienden) brouwsel gereed is. Een American Imperial Rye Stout, een mond vol :lol: In andere woorden een stout van 10,5%, gebruik gemaakt van Amerikaanse hopsoorten en gist, en een deel van de mout is van rogge. De 20 liter opgedeeld in meerdere partijen. De grootste blijft origineel, een ander deel is bourbon infused, nog een ander gerijpt met Tonka bonen en de rest bourbon & Tonka. Heel erg benieuwd naar het eindresultaat :D Helaas nog tot eind september wachten :lol:
Deze overigens vorige week alle 4 geproefd. Zijn 4 mooie bieren geworden vinden we zelf, geworden zoals we in gedachten hadden qua smaak/textuur. Het basisbier is een fijne stout geworden, 10%. Fijne body zonder stroperig te zijn, qua smaak komen de moutsoorten en zoethout en beetje pure chocolade door. De rogge en Amerikaanse hop maken er een enigzins droog en fris bier van wat goed door te drinken is voor zijn percentage. :-q

De bourbon infused geeft een fijne toevoeging zonder het originele bier te overkoepelen, al had het achteraf van mij ietsie minder gemogen toch. De tonka variant is ook weer net iets anders, soort van kruidige twist ofzo. Lastig de vinger op te leggen. Wat ons betreft het kopstuk is de bourbon infused+tonka variant. De dosering bourbon hierin was hetzelfde, maar de tonka bonen hebben het iets geneutraliseerd. Uiteindelijk een mooie complexe maar gebalanceerde smaak waarin we duidelijk alles terug kunnen herkennen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@ Floris: dat klinkt heel mooi.
Met alleen bourbon vind ik altijd dat het heel moeilijk is om een goede balans te vinden. De lijn tussen net te weinig smaak en net teveel smaak is naar mijn mening erg dun.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Klopt, dat vind ik ook. Bij barrel-aged bieren van sommige gerenommeerde brouwers is het vaak ook net iets te.. En op deze wijze nog iets lastiger heb ik het idee. Heel dunne scheidingslijn, maar de versie met de tonka bonen er ook nog bij heeft hem voor mij echt op het juiste punt gezet :D Het liefst zou ik hem aan jullie allen laten proeven haha, maar helaas is de beschikbare hoeveelheid natuurlijk beperkt. Misschien dat we hem nog weleens gaan herhalen en perfectioneren.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Wat doe je als het geen fietsweer is? Dan ga je dus bier brouwen.
4 weken geleden een koffiebock en oatmeal stout gemaakt. Die zijn bijna klaar om geproefd te worden
Vandaag een single hop pale ale gebrouwen. Alleen Cascade-hop gebruikt.

Voor wat leuke plaatjes en filmpjes kun je ons volgen op instagram. Zie mijn onderschrift. Voor verhaaltjes achter de bieren lees onze blog. Zie ook mijn onderschrift
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Meegs schreef: zo 9 februari 2020, 22:00 Wat doe je als het geen fietsweer is? Dan ga je dus bier brouwen.
4 weken geleden een koffiebock en oatmeal stout gemaakt. Die zijn bijna klaar om geproefd te worden
Vandaag een single hop pale ale gebrouwen. Alleen Cascade-hop gebruikt.

Voor wat leuke plaatjes en filmpjes kun je ons volgen op instagram. Zie mijn onderschrift. Voor verhaaltjes achter de bieren lees onze blog. Zie ook mijn onderschrift
Dat klinkt lekker! Ik ben veel meer van de frisse bieren dan wat normaliter in de herfst en winter wordt gedronken. Cascade erg lekker ook, mooi bloemig.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Normaliter (al drink ik niet echt meer liters bier) drink ik winters bier in hartje zomer. Een lekkere zoetwarme stout of winter ale met een graadje of 30 is best te pruimen :winkie:

Ik ben ook benieuwd naar de Single hop, de Cascade rook erg lekker. Het zal een soort van vroeg lentebiertje worden.
Halverwege maart zouden we het kunnen proeven...
Bokmaaa schreef: ma 10 februari 2020, 15:04

Dat klinkt lekker! Ik ben veel meer van de frisse bieren dan wat normaliter in de herfst en winter wordt gedronken. Cascade erg lekker ook, mooi bloemig.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ach laat ik dan maar even reageren op mijn eigen bericht.

Die single hop is een shoc(k)-er geworden. Verdraaid lekker en inderdaad eigenlijk perfect als lente en/of zomerbiertje. De cascade maakt het fris en "bloemerig" terwijl de sinaasappelschil zorgt voor iets meer bitterheid. We hebben het dan ook maar de naam S.H.O.C. (Single Hop Orange Cascade) meegegeven.

Tijdens de paasdagen twee andere bieren gebrouwd. Een Irish Red Ale met cranberries geweekt in Teeling Whiskey. En een eigen verzinsel van Pale Ale mout, Munich Dark mout en Rakau en Chinook hops. Kleur is licht bruin.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Werkelijk, jij bent de gemeenste hier op het forum... :cry:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Godsamme! Bij wie kan ik eens langskomen om te proeven? Of als er een aantal niet te ver uit elkaar wonen, kunnen we dan niet eens een "proefrit" organiseren? :lol:
Waarbij ik voorstel dat Lars geen SPD pedalen op zijn fiets mag hebben.... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Afbeelding

Nog 2 flessen van staan. Italiaanse brouwer die jaarlijks bier maakt met druivenmost en champagnegist gebruikt. Gebrouwen in 2014 dus al wat op leeftijd, maar spuit nog vrolijk de fles uit bij opening, zal de combi van gist en restsuikers van de druivenmost zijn.
Plaats reactie