Helemaal verslaafd aan bikeparks zoalswinterberg etc, dus een do it all voor de Alpen, bikeparks, maar ook schoorl etc?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

OllyNL schreef: wo 23 oktober 2019, 22:34
aurelius schreef: wo 23 oktober 2019, 21:44 Ach ja... voor 3500,- moet je een beetje slim kopen... er komen ook nogal wat high end frames/fietsen voorbij die ruim boven budget liggen...
En behalve de fiets is idealiter een lichte wielset voor hier ook nog nodig.
Idd ja. Die ripmo in slx trim is ook 500 piek boven budget, maar wel het extra waard over NX toch?

Wellicht komt daar ooit nog een lichte set wielen bij, is voor latere zorg.

Zoals iemand anders hier al zei, grote kans dat een rondje schoorl steeds minder boeiend wordt en ik vaker naar de bikeparks in het buitenland rijd. Al is het maar 1 a 2 dagen. Wat hebben we nog meer enigzins in de buurt behalve winterberg? Leuke trails in in de Vogezen en ardennen natuurlijk. Andere bikeparks?
Bikepark Hürtgenwald is de moeite waard, in de buurt van Aachen.

Andere wielset is niet nodig, maar kan wel. Setje DT 350 of Hope met EX511 spaken kan al voor ongeveer 400-450 euro.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

nielsvk schreef: wo 23 oktober 2019, 23:01
OllyNL schreef: wo 23 oktober 2019, 21:28 Ripmo af in xl voor mij dan wel groot genoeg?
Hij is naar huidige maatstaven aan de korte kant, de geo voor de Ripmo in XL is vergelijkbaar met de nieuwe Giant Reign 29 in L. Maar met het oog op gebruik in Nederland is dat misschien wel een voordeel. Eén en ander is ook enorm afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en rijstijl.

Ik ben ook wel gecharmeerd van die Ripmo AF maar op basis van jouw verhaal/ervaring zou ik die niet zo ongezien bestellen. Als ik jou was zou ik eerst eens kijken wat er in Nederland (en Belgie/Duitsland) voor demo- en huurmogelijkheden zijn. Veel verschillende bikes uitproberen en ontdekken wat jou ligt.
Dank voor je toelichting, interessant het verschil in de maten. In NL zou het dus een voordeel kunnen zijn omdat de fiets wat minder lang is oid?

En je hebt een goed punt over testen, en dat weet ik ook wel, maar ik ben nogal ongeduldig. Ik ga vandaag is bellen of er ergens iets te testen valt.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Dennisvdb schreef: do 24 oktober 2019, 07:57
OllyNL schreef: wo 23 oktober 2019, 22:34

Idd ja. Die ripmo in slx trim is ook 500 piek boven budget, maar wel het extra waard over NX toch?

Wellicht komt daar ooit nog een lichte set wielen bij, is voor latere zorg.

Zoals iemand anders hier al zei, grote kans dat een rondje schoorl steeds minder boeiend wordt en ik vaker naar de bikeparks in het buitenland rijd. Al is het maar 1 a 2 dagen. Wat hebben we nog meer enigzins in de buurt behalve winterberg? Leuke trails in in de Vogezen en ardennen natuurlijk. Andere bikeparks?
Bikepark Hürtgenwald is de moeite waard, in de buurt van Aachen.

Andere wielset is niet nodig, maar kan wel. Setje DT 350 of Hope met EX511 spaken kan al voor ongeveer 400-450 euro.
Top! Dank voor de tips. Hurtgenwald gaat op het lijstje :)
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

OllyNL schreef: do 24 oktober 2019, 08:18
nielsvk schreef: wo 23 oktober 2019, 23:01
Hij is naar huidige maatstaven aan de korte kant, de geo voor de Ripmo in XL is vergelijkbaar met de nieuwe Giant Reign 29 in L. Maar met het oog op gebruik in Nederland is dat misschien wel een voordeel. Eén en ander is ook enorm afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en rijstijl.

Ik ben ook wel gecharmeerd van die Ripmo AF maar op basis van jouw verhaal/ervaring zou ik die niet zo ongezien bestellen. Als ik jou was zou ik eerst eens kijken wat er in Nederland (en Belgie/Duitsland) voor demo- en huurmogelijkheden zijn. Veel verschillende bikes uitproberen en ontdekken wat jou ligt.
Dank voor je toelichting, interessant het verschil in de maten. In NL zou het dus een voordeel kunnen zijn omdat de fiets wat minder lang is oid?

En je hebt een goed punt over testen, en dat weet ik ook wel, maar ik ben nogal ongeduldig. Ik ga vandaag is bellen of er ergens iets te testen valt.
Natuurlijk zitten er voordelen aan een geometrie als de nieuwe Reign. Waarom zou die geo er anders zijn? Kom je daardoor ineens niet meer beneden met een wat meer behoudende geo als een Ripmo of Hightower? Dat is natuurlijk niet waar.

Kom je daardoor met een Reign veeeeel beter dan met een Ripmo of HT beneden? Nee ook niet waar. De rijder is de beperkende factor natuurlijk (dooddoener), de fiets kan het natuurlijk wel een stuk makkelijker maken doordat hij meer vergevingsgezind is. Maar dat verschil is hier klein en misschien niet eens van toepassing tijdens jouw gebruik.

Zeker omdat je de fiets ook gewoon in NL wilt gebruiken zou ik juist kiezen voor de iets directere fiets uit de hier genoemde fietsen. (net iets kortere wielbasis, net iets scherpere balhoofdhoek, kortere reach (490-500mm), wat minder gestrekt, wat makkelijker te bewegen) Je zit met je lengte namelijk al vrij gestrekt (zadel-stuur drop) op de meeste fietsen in vergelijking met een rijder van 1m80.

Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom Santa Cruz als merk neergezet wordt op de manier waarop het hier neergezet wordt. (kwalitatief niet bijzonder, een bikeshop vindt het helemaal niets) Er zijn namelijk wel boude uitspraken maar geen enkele onderbouwing.
Laatst gewijzigd door RuudRuud op do 24 oktober 2019, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik twijfel zelf op dit moment heel erg om over te gaan naar een fiets met nieuwere geometrie.

Waarom ?

De oude Hightower in mijn geval, gaat best goed bergaf.
Op de parcours in nl moet ik al goed op mijn techniek letten om er lekker mee te kunnen rijden.
Met de nieuwe geo wordt dit nog erger.

Oké, de zitbuis is soms wat steiler, maar mijn zadel kan nu ver genoeg naar voren.

Dat Santa Cruz slecht zou zijn heb ik eerder gehoord, en ja, als je echt een beest bent gaan ook die stuk.
Het is wel mijn 1ste fully die heel blijft, nog niet eens zwaar is (in vergelijk met xc fully's) en idd best handige dingen heeft (de kabelgeleiding is super).
Ja ze zijn duur, maar dan weer even duur als de rest ?
O, en levenslange garantie op frame, lagers en velgen....
Maar er zijn uiteraard meer goede merken.

Sommige fietsenzaken praten idd behoorlijk in hun eigen straatje.
Andere merken op zo'n manier afzeiken vindt ik niet heel sjiek overkomen.
Vooral omdat er weinig onderbouwing of praktijkvoorbeelden bij zitten.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou een Ripmo AF ook als frame bestellen en zelf samen stellen. Kun je net wat betere keuzes maken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

RuudRuud schreef: do 24 oktober 2019, 08:40
OllyNL schreef: do 24 oktober 2019, 08:18

Dank voor je toelichting, interessant het verschil in de maten. In NL zou het dus een voordeel kunnen zijn omdat de fiets wat minder lang is oid?

En je hebt een goed punt over testen, en dat weet ik ook wel, maar ik ben nogal ongeduldig. Ik ga vandaag is bellen of er ergens iets te testen valt.
Natuurlijk zitten er voordelen aan een geometrie als de nieuwe Reign. Waarom zou die geo er anders zijn? Kom je daardoor ineens niet meer beneden met een wat meer behoudende geo als een Ripmo of Hightower? Dat is natuurlijk niet waar.

Kom je daardoor met een Reign veeeeel beter dan met een Ripmo of HT beneden? Nee ook niet waar. De rijder is de beperkende factor natuurlijk (dooddoener), de fiets kan het natuurlijk wel een stuk makkelijker maken doordat hij meer vergevingsgezind is. Maar dat verschil is hier klein en misschien niet eens van toepassing tijdens jouw gebruik.

Zeker omdat je de fiets ook gewoon in NL wilt gebruiken zou ik juist kiezen voor de iets directere fiets uit de hier genoemde fietsen. (net iets kortere wielbasis, net iets scherpere balhoofdhoek, kortere reach (490-500mm), wat minder gestrekt, wat makkelijker te bewegen) Je zit met je lengte namelijk al vrij gestrekt (zadel-stuur drop) op de meeste fietsen in vergelijking met een rijder van 1m80.

Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom Santa Cruz als merk neergezet wordt op de manier waarop het hier neergezet wordt. (kwalitatief niet bijzonder, een bikeshop vindt het helemaal niets) Er zijn namelijk wel boude uitspraken maar geen enkele onderbouwing.
En wat bedoel je nou met de iets directere fiets? Wel die Ripmo AF in XL?

Over Santa Cruz, dat is alleen maar van hioren zeggen, 2 hardcore moutainbiker sdie ik ken, en de LBS. Die LBS verkoopt het zelf ook niet, dus is wel lekker makkelijk ja. Ze zeiden niet van joh, wat een slecht merk, eerder als in Apple, goed, maar te duur en niet bijzonder. :wink:
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

OllyNL schreef: wo 23 oktober 2019, 22:34
Wat hebben we nog meer enigzins in de buurt behalve winterberg?

Hermannsweg. (Dld)
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

tiewrap schreef: do 24 oktober 2019, 08:57 Ik twijfel zelf op dit moment heel erg om over te gaan naar een fiets met nieuwere geometrie.

Waarom ?

De oude Hightower in mijn geval, gaat best goed bergaf.
Op de parcours in nl moet ik al goed op mijn techniek letten om er lekker mee te kunnen rijden.
Met de nieuwe geo wordt dit nog erger.

Oké, de zitbuis is soms wat steiler, maar mijn zadel kan nu ver genoeg naar voren.

Dat Santa Cruz slecht zou zijn heb ik eerder gehoord, en ja, als je echt een beest bent gaan ook die stuk.
Het is wel mijn 1ste fully die heel blijft, nog niet eens zwaar is (in vergelijk met xc fully's) en idd best handige dingen heeft (de kabelgeleiding is super).
Ja ze zijn duur, maar dan weer even duur als de rest ?
O, en levenslange garantie op frame, lagers en velgen....
Maar er zijn uiteraard meer goede merken.

Sommige fietsenzaken praten idd behoorlijk in hun eigen straatje.
Andere merken op zo'n manier afzeiken vindt ik niet heel sjiek overkomen.
Vooral omdat er weinig onderbouwing of praktijkvoorbeelden bij zitten.
Eens, maar echt afzeiken was het niet van de LBS. Ik vind het super mooie fietsen, maar kan verder zelf als (relatieve) leek niks zeggen over de kwaliteit.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

OllyNL schreef: do 24 oktober 2019, 13:21 En wat bedoel je nou met de iets directere fiets? Wel die Ripmo AF in XL?
Ik kan de Ripmo AF alleen maar beoordelen aan de hand van de geometrie. Ik heb er geen ervaring mee. En dan nog zal het mijn persoonlijke mening zijn. Ik zie voor gebruik in NL liever een iets scherpere balhoofdhoek. Maar de kilometers op mijn fiets maak ik dan ook het meest in Nederland.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: do 24 oktober 2019, 13:05 Ik zou een Ripmo AF ook als frame bestellen en zelf samen stellen. Kun je net wat betere keuzes maken!
Dice Oldskool schreef: do 24 oktober 2019, 13:23
OllyNL schreef: wo 23 oktober 2019, 22:34
Wat hebben we nog meer enigzins in de buurt behalve winterberg?

Hermannsweg. (Dld)
Jij bent ook wel te spreken over de Ripmo AF dus? Mooi. En ja, zou kunnen, alleen dan moet ik zelf veel meer monteren toch? En laat ik wat dat betreft vrij lui zijn, en zou ik het ook niet allemaal kunnen.

Hermannsweg gaat ook op het lijstje, dank.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

RuudRuud schreef: do 24 oktober 2019, 13:35
OllyNL schreef: do 24 oktober 2019, 13:21 En wat bedoel je nou met de iets directere fiets? Wel die Ripmo AF in XL?
Ik kan de Ripmo AF alleen maar beoordelen aan de hand van de geometrie. Ik heb er geen ervaring mee. En dan nog zal het mijn persoonlijke mening zijn. Ik zie voor gebruik in NL liever een iets scherpere balhoofdhoek. Maar de kilometers op mijn fiets maak ik dan ook het meest in Nederland.
Ok helder. Ik hoop uiteindelijk volgend jaar veel meer in het buitenland te fietsen, zeker nadat ik Winterberg heb ervaren. Zeker voor een weekendje her en der is het best te doen, ook zonder vrij te nemen. En dan is deze fiets natuurlijk wel erg lekker. Dank voor je feedback.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Waarom niet een specialized stumpjumper?
Ik heb er een, het model van 2018, 150 mm voor, 135 mm achter, en ik rijd hier in de ardennen, maar ook regelmatig in de vogezen. Die fiets kan alles aan. Ook heb ik flink wat bikeparks ermee bezocht afgelopen zomer (Lac Blanc, La Bresse, Serre Chevalier), en daar komt hij ook goed uit de voeten. Het is dus een echte all-rounder. Goed je zult er geen KOM mee rijden bergop en voor het echt grote ruige werk in de bikeparks, zal je ook beter op een DH bak zitten.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

RuudRuud schreef: do 24 oktober 2019, 08:40 Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom Santa Cruz als merk neergezet wordt op de manier waarop het hier neergezet wordt. (kwalitatief niet bijzonder, een bikeshop vindt het helemaal niets) Er zijn namelijk wel boude uitspraken maar geen enkele onderbouwing.
Niets mis met de kwaliteit van Santa Cruz, maar het is een boutiquemerk dus je betaalt een flinke premie voor de naam op de onderbuis. Stukje zeer effectieve branding, weinig mtb-merken die dat zo goed doen. Sommigen zijn daar gevoelig voor, anderen kijken meer naar prijs-kwaliteit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie een duidelijke liefde voor die Ibis, en we weten allemaal dat liefde blind maakt.

Dus kopen die bak, vervolgens hier enorm lovende verhalen neerpennen en dan toch na een seizoen weer iets anders kopen omdat perfectie niet bestaat (alleen in reviews, die vrijwel nooit objectief zijn).
Hoe vaak hebben we dat al zien gebeuren... :lol:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie