OllyNL schreef: ↑do 24 oktober 2019, 08:18
nielsvk schreef: ↑wo 23 oktober 2019, 23:01
Hij is naar huidige maatstaven aan de korte kant, de geo voor de Ripmo in XL is vergelijkbaar met de nieuwe Giant Reign 29 in L. Maar met het oog op gebruik in Nederland is dat misschien wel een voordeel. Eén en ander is ook enorm afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en rijstijl.
Ik ben ook wel gecharmeerd van die Ripmo AF maar op basis van jouw verhaal/ervaring zou ik die niet zo ongezien bestellen. Als ik jou was zou ik eerst eens kijken wat er in Nederland (en Belgie/Duitsland) voor demo- en huurmogelijkheden zijn. Veel verschillende bikes uitproberen en ontdekken wat jou ligt.
Dank voor je toelichting, interessant het verschil in de maten. In NL zou het dus een voordeel kunnen zijn omdat de fiets wat minder lang is oid?
En je hebt een goed punt over testen, en dat weet ik ook wel, maar ik ben nogal ongeduldig. Ik ga vandaag is bellen of er ergens iets te testen valt.
Natuurlijk zitten er voordelen aan een geometrie als de nieuwe Reign. Waarom zou die geo er anders zijn? Kom je daardoor ineens niet meer beneden met een wat meer behoudende geo als een Ripmo of Hightower? Dat is natuurlijk niet waar.
Kom je daardoor met een Reign veeeeel beter dan met een Ripmo of HT beneden? Nee ook niet waar. De rijder is de beperkende factor natuurlijk (dooddoener), de fiets kan het natuurlijk wel een stuk makkelijker maken doordat hij meer vergevingsgezind is. Maar dat verschil is hier klein en misschien niet eens van toepassing tijdens jouw gebruik.
Zeker omdat je de fiets ook gewoon in NL wilt gebruiken zou ik juist kiezen voor de iets directere fiets uit de hier genoemde fietsen. (net iets kortere wielbasis, net iets scherpere balhoofdhoek, kortere reach (490-500mm), wat minder gestrekt, wat makkelijker te bewegen) Je zit met je lengte namelijk al vrij gestrekt (zadel-stuur drop) op de meeste fietsen in vergelijking met een rijder van 1m80.
Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom Santa Cruz als merk neergezet wordt op de manier waarop het hier neergezet wordt. (kwalitatief niet bijzonder, een bikeshop vindt het helemaal niets) Er zijn namelijk wel boude uitspraken maar geen enkele onderbouwing.