Welke fiets kiezen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ArvidC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 oktober 2019, 20:21

Beste

ik had graag jullie advies in keuze van een MTB,

Sinds een paar maanden ben ik opnieuw begonnen met fietsen, racefiets met flatbar.. en dat bevalt me goed..
Nu met het slechte weer enzo zou ik graag in de wintermaanden gaan mountainbiken.

Nu zijn er 2 collega's die op een Cube rijden, daarmee was ik naar Cube aan het kijken. online en offline
Tot ik vandaag in Bicyclic kwam en ORBEA zag staan.. Wat raden jullie aan?

ik zou idd lijk er hier veel geschreven staat willen beginnen met een 2dehands of een einde reeks model.
Ik zag toevallig dit model voorbij komen zojuist. Orbea 2dehands

of eerder voor deze gaan? Cube LTD PROMarktplaats

Groeten
Arvid
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het zijn beide goede keuzes als ze verder in orde zijn. Lijkt het wel op, maar je weet maar nooit.

De Cube is echter een maatje groter en dan kom je op het punt dat het wel belangrijk is om de juiste maat te nemen... .


Er is nog een hele rits merken te noemen die vergelijkbare fietsen maken, dus je hoeft je niet te beperken tot deze twee :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ArvidC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 oktober 2019, 20:21

Zoals?
Ik zag ook nog een reaction pro 21 black/blue nieuw in kerkrade 949..
ArvidC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 oktober 2019, 20:21

Advies? de cube van marktplaats is terug de stal in. De orbea is daar in tegen nog beschikbaar. Enkel het is geen h20 maar een alma h30 eagle 19. Van 4 maanden oud. Nu als ik de specs erbij neem zou daar een NX achterderailleur op moeten zitten en op de foto zie ik een GX?
En wanneer ik dat vraag komt er geen antwoord op.. wat doe je met zoeits?

Groeten
Arvid
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Hoe lang ben je? Ik zou eerst eens beginnen met te kijken wat er 2e hands of overjarig in jouw maat beschikbaar is.. en dan binnen die selectie verder kijken..
ArvidC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 oktober 2019, 20:21

Zelf ben ik 1m87 groot en heb een bbl van 90cm
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik denk dat die Orbea dan al wel eens aan de krappe kant kon zijn, maar ik heb de specs verder niet bekeken.. de Orbea site adviseert echter al XL, ook bij Trek is een 19,5 inch dan al te klein.. ik zit met 1.85 daarop al niets te ruim ..dus ik zou ook hier een XL (21,5 inch) zoeken.. als de maat verder maar goed is, dan is het merk niet het belangrijkste..
ArvidC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 oktober 2019, 20:21

Dus min voor een 21" gaan?

Ik zie dat idd alle merken hun eigen maten benamen met l en xl enzo maar onderling niet overeenkomen...

Iemand nog goede suggesties?

Ik was uitgekomen bij rabe-bike.de iemand ervaring mee?

Groeten
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik zou ook voor een XL-frame (21,5 inch) gaan met jou lengte. Zelf ben ik namelijk ook rond jou lengte. Uiteindelijk ben ik bij de Trek X-caliber 9 uitgekomen met een XL-frame, die in de uitverkoop stond ivm overjarig model. Qua merk maakt het tussen Cube, Merida en Trek en de andere merken niet zoveel meer uit volgens mij. Het verschil zit hem in de typebikes in de afmontage.

Nu had laatst mijn vriendin een Merida gekocht en eigenlijk was zo ongeveer het enige verschil dat ze 3 bladen voor had en ze de lock-out vanaf het stuur kon bedienen. De rest van de afmontage was hetzelfde.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Ik zie dat die Cube 2ehands al richting de 800Euro gaat. Kan je voor dat bedrag niet iets nieuws kopen? Zeker bij een 2019 model wordt er wel wat korting gegeven en je hebt de garantie dat de fiets in orde is. Voor 750-850 Euro moet een nette hardtail met luchtgeveerde voorvork wel lukken.
ArvidC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 oktober 2019, 20:21

ja welk type denk je dan aan? dacht aan de reaction pro of die reaction race
zou je online kopen dan of ga ik beter es bij mantel kijken zondag?

grtz
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Veel goedkoper dan bij Mantel zul je online niet veel vinden als je voor een Cube zou gaan.
ArvidC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 oktober 2019, 20:21

ja ik weet het totaal niet meer, al die keuze !..
merk, welke versnellingen, nieuw model met 1 tandwiel vanvoor, ouder model met 2 tandwielen vanvoor? shimano? sram?

ja ik zei nu Mantel omdat ik zie dat die open zijn op zondag.. ik geraak gewoon niet in ene winkel om advies in te winnen..

wat geld moet ik nog rekening houden voor pedalen en schoenen?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Pedalen ( spd) vanaf 30,-- , schoenen vanaf 60,-- . Ik lees dat jij dezelfde lengte en bbl als ik hebt, kijk ff goed uit met de maatvoering. Een Cube valt best "klein" , ik heb zelf een cannondale xl (21 inch ) en dat past prima. Een cube xl ( 21 inch) is voor mij net iets te krap...
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij een Cube moet waarschijnlijk wel een 23". In de winkel gewoon passen en ook kijken wat lekker zit.
Plaats reactie