Andere helm voor mtb?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Mark-V schreef: vr 9 augustus 2019, 21:21
thijsgillijns schreef: vr 9 augustus 2019, 16:29

+1

Ik reed met een bell race helm en nu met een poc spin air, fijn dat je niet zo"n irritant klepje voor je ogen hebt en eigenlijk nauwelijks in de gaten heb een helm op te hebben.
Dat je er al jaren mee fietst zegt natuurlijk helemaal niets.
Hoe vaak ben je er al mee gecrashed en op wat voor manieren? :wink:
Bied de zelfde bescherming, tenzij je met een fullface gaat rijden. En dat ga ik niet doen op een maraton fully.

Er zit geen verschil in deze type poc helmen voor race of mtb, enkel een klepje.
Ik heb het dan over de poc omne air vs omne air résistance

En daar komt bij je moet gewoon blijven zitten.🤪
Canyon Neuron CF9 2022
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb op het moment een Endura MT500 trail helm in gebruik.

De goed verstelbare klep, mogelijkheid om lamp of gopro erop te zetten en speciale gaten om je bril in te steken zijn features die ik veel gebruik. Koroyd is een toevoeging die extra bescherming bij harde impact moet bieden, maar ik heb gemerkt dat het vooral die kleine takjes van je schedel afhoud, die anders door je helm prikken. En dat vind ik eigenlijk best relaxed. De klep doet hetzelfde trouwens. Die is niet alleen voor de zon, maar ook voor dat soort dingen.

Maar goed, het is net wat je zelf zoekt in een helm. Ik zie om mij heen het meeste xc/marathon rijders en die rijden bijna allemaal met lichte aero race helmpjes. Als ik jou was zou ik gewoon lekker met die Lazer gaan knallen. Net als MVDP.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Een racefietshelm is prima. Zoals al vaker opgemerkt zijn de meeste XC helmen niks meer dan een racefietshelm met klepje.
Over het nut en extra gevaar van het klepje is al veel gesproken en is vooral erg persoonsafhankelijk.
Qua veiligheid is een racefietshelm prima. Toen ik in de Zwitserse alpen onderuit ging functioneerde de helm prima. :-)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

POC tectal voor mij:
- Klep is prettig tegen zon en om laaghangende takken weg te koppen
- De doorlopende schaal op mijn achterhoofd geeft me een veiliger gevoel (ik ben ook maar een prutser, dus niet altijd als ik iets uitprobeer gaat het ook meteen goed..)
- Ik vinnet stoerder staan (waarschijnlijk ben ik een fashion victim :oops: )

Daarvoor altijd met een racehelm rondgereden trouwens. Voor regulier boscrossen prima geschikt.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

38x10 schreef: ma 28 oktober 2019, 15:32 POC tectal voor mij:
- Klep is prettig tegen zon en om laaghangende takken weg te koppen
- De doorlopende schaal op mijn achterhoofd geeft me een veiliger gevoel (ik ben ook maar een prutser, dus niet altijd als ik iets uitprobeer gaat het ook meteen goed..)
- Ik vinnet stoerder staan (waarschijnlijk ben ik een fashion victim :oops: )

Daarvoor altijd met een racehelm rondgereden trouwens. Voor regulier boscrossen prima geschikt.
Vanwege mijn lengte van 1.95 is het "wegkoppen van laaghangende takken" iets wat ik ook veel doe. Soms is het nog wel eens een flinke tik. Kan dit je helm zodanig beschadigen waardoor deze niet meer veilig is?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: ma 28 oktober 2019, 15:50 Vanwege mijn lengte van 1.95 is het "wegkoppen van laaghangende takken" iets wat ik ook veel doe. Soms is het nog wel eens een flinke tik. Kan dit je helm zodanig beschadigen waardoor deze niet meer veilig is?
Ken het verschijnsel (ben 1.98cm), je helm werkt goed zolang hij niet bebarsten is. Je moet dus flink hard een bovenhangende tak koppen voordat dat gebeurt (dan heb je flink hoofdpijn zeg maar :-{ ).
Ook hiervoor is een dropperpost een uitkomst soms.... :wink:

Verder ook hier een zeer tevreden POC tectal gebruiker, pasvorm is super (voor veel mensen blijkbaar) en ik vind ze ook nog eens mooi 8)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, het schuim kan indeuken onder de harde schaal, zonder dat je dsar iets van ziet. De volgende klap wordt dan niet meer goed opgevangen.
Met een beetje googlen kan je daar vast wel plaatjes van vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 oktober 2019, 17:02 Nee, het schuim kan indeuken onder de harde schaal, zonder dat je dsar iets van ziet. De volgende klap wordt dan niet meer goed opgevangen.
Met een beetje googlen kan je daar vast wel plaatjes van vinden.
Dat loopt wel los hoor, of koop jij bij ieder (onzichtbaar) deukje een nieuwe helm? De krachten bij een crash zijn echt vele malen hoger. Ik heb veel helmpjes na een crash zien barsten (vaak veel kleine scheurtjes) maar nog nooit door een overhangende tak (of je moet erdoor van je fiets geslagen worden).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik weet van hieruit niet hoe hard hij die takken wegkopt. :wink: Heb er zelf wel eens flinke pijn aan m'n nek aan over gehouden.
(Goedkope helm, dus het kostte weinig moeite om die te vervangen)
Ik vind de uitspraak dat het geen kwaad kan net zo ongefundeerd als dat het wel kwaad kan, dus een beetje tegengas.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 oktober 2019, 18:05 Ik weet van hieruit niet hoe hard hij die takken wegkopt. :wink: Heb er zelf wel eens flinke pijn aan m'n nek aan over gehouden.
(Goedkope helm, dus het kostte weinig moeite om die te vervangen)
Ik vind de uitspraak dat het geen kwaad kan net zo ongefundeerd als dat het wel kwaad kan, dus een beetje tegengas.
De waarheid ligt zoals zo vaak in het midden, hopelijk vlak bij het gezonde verstand :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: ma 28 oktober 2019, 18:12 .... , hopelijk vlak bij het gezonde verstand :bier:
Dat ligt dan misschien aan hoe vaak je je kop hebt gestoten... . :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik werk voor een import bedrijf van o.a. motorfietshelmen. Hiervoor ook fabrikanten bezocht die jou haarfijn laten zien wat er onder een ogenschijnlijk onbeschadigde helmschaal te zien is nadat een helm van een meter hoogte op de grond valt. ( dus gewoon uit je handen laten vallen ) Dat schuim onder de schaal absobeert de impact door te vervormen, echter neemt het daarna niet zijn oorspronkelijke vorm weer aan.... advies fabrikant is dan ook : vervangen ! Met een gangetje van 25 km per uur op het hoofd van iemand van 80 kg + bike een forse tak "wegkoppen" gaat absoluut zeker iets met jouw helm doen...terwijl jij hooguit een schrammetje op de schaal wegneemt. En ja, ik ben ook zo'n eigenwijze die de helm gewoon blijft gebruiken. ( doe wel meer ongezonde dingen ) Maar "niets aan te zien, dus niets aan de hand" gaat zeker niet op.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

gijsje schreef: ma 28 oktober 2019, 19:17 Ik werk voor een import bedrijf van o.a. motorfietshelmen. Hiervoor ook fabrikanten bezocht die jou haarfijn laten zien wat er onder een ogenschijnlijk onbeschadigde helmschaal te zien is nadat een helm van een meter hoogte op de grond valt. ( dus gewoon uit je handen laten vallen ) Dat schuim onder de schaal absobeert de impact door te vervormen, echter neemt het daarna niet zijn oorspronkelijke vorm weer aan.... advies fabrikant is dan ook : vervangen ! Met een gangetje van 25 km per uur op het hoofd van iemand van 80 kg + bike een forse tak "wegkoppen" gaat absoluut zeker iets met jouw helm doen...terwijl jij hooguit een schrammetje op de schaal wegneemt. En ja, ik ben ook zo'n eigenwijze die de helm gewoon blijft gebruiken. ( doe wel meer ongezonde dingen ) Maar "niets aan te zien, dus niets aan de hand" gaat zeker niet op.
Na een val van een meter (gebeurd iedereen wel 1 of 2 keer per jaar) van alleen je helm gelijk het ding vervangen lijkt inderdaad vooral advies vd fabrikant ..... Die kleine vervormingen zijn er om kleine klapjes op te vangen het grootste doel van een helm is beschermen bij grote impact en daarbij knapt de helm is meerdere delen om de krachten weg te voeren, dan is het tijd om te vervangen.
De toplaag van een fietshelm is behoorlijk dun en als je een flinke deuk in je helm hebt zie je dat van buiten echt wel (zal morgen even een foto van mijn POC plaatsen met deuk).

Ik snap heel goed dat een fabrikant vervanging adviseert vanwege juridische en economische redenen maar dit valt voor mij bijna in de categorie dat je voor elke autorit je remlichten en ruitenwisser vloeistof dient te checken zoals in het boekje staat.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij mijn helm was na die kopstoot de harde schaal teruggesprongen (maar het schuim niet).
Op die plek kon je de schaal met je duim flink induwen.
De waarheid ligt weer in het midden.
En de kans dat je 2x dezelfde plek raakt is ook klein.
Maar niets aan de hand is iets te optimistisch.

Over de motorhelm, die heeft een hoger eigengewicht, dus als je m laat vallen is de impact groter dan bij een fietshelm.

En ja, een fabrikant zal nooit adviseren iets niet te vervangen.
Want ze verdienen liever geld dan dat ze schadeclaims moeten uitbetalen.

Mijn advies, koop geen dure helm.
Bij een dure helm kom je eerder in de verleiding m niet te vervangen.
Je mag verwachten dat een duurdere helm ook beter is, maar er is geen officiele zwaardere norm die dat bewijst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 oktober 2019, 23:36 Mijn advies, koop geen dure helm.
Bij een dure helm kom je eerder in de verleiding m niet te vervangen.
Je mag verwachten dat een duurdere helm ook beter is, maar er is geen officiele zwaardere norm die dat bewijst.
Geld ook voor (lichte) carbon stuurtjes etc ...... koop altijd iets dat je kan vervangen wanneer dat nodig is.

De testen wijzen inderdaad vaak uit dat er weinig verschil tot geen verschil zit in gekeurde helmpjes, maar de testen zijn ook niet al te realistisch vaak..
Voor mij de POC omdat deze vrij rond is en niet zo'n ding met scherpe hoeken die ergens achter kunnen blijven haken.

Afbeelding

ipv

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie