Trapas uitboren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Gister bij een vierkante as met wat meer hefboom als normaal de non drive kant eindelijk los gekregen en daarna braken aan de driveside alle tandjes af :( Dat word dus uitboren.
Nou hebben we best wat spullen beschikbaar maar ik heb geen idee wat de juiste procedure is om dat te doen zonder het hele frame of de schroefdraad te vernachelen. Kan iemand dat een beetje uitleggen?
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Wel de juiste kant opgedraaid? Doe ‘s een plaatje, want er zijn nogal wat verschillende trapassen op de markt.
Vorsprung durch Pedantik.
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Hier is geen standaard procedure voor en als ik het zo lees kan dit wel eens einde oefening zijn voor je frame.

Beschadigd draad opschonen met een tap is geen probleem voor de betere LBS, maar de uitdaging is de bus eruit te krijgen.

Omdat je nu geen enkel stuk gereedschap meer kunt bevestigen lijkt “eruit slopen” de enige optie. Het enige wat ik dan voor me zie is het maken van inkepingen in de bus met een ijzerzaag. Op die manier kun je heel misschien de bus in 3 of 4 brokken eruit krijgen.

NB dit is een slechte manier met weinig kans op succes. Ik zou het je niet aanraden.

ALTERNATIEF: Heb je overwogen eenzelfde BB te bestellen, de bus erin te laten en een nieuwe cartridge erin te duwen?

Update: vierkante as, dan zit de cartridge mogelijk vast aan je driveside cup. Als dat zo is ben je screwed...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Is het staal of Alu wat je er uit wilt boren? Alu zou je kunnen boren. Staal is waarschijnlijk gehard en kun je niet boren. Wel zou iemand er een as op kunnen lassen en daar aan draaien. Voordeel hiervan is dat het staal ook krimpt waardoor het ook makkelijker los gaat, maar het moet wel gebeuren door iemand die heel goed weet waar hij mee bezig is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je de andere kant wel los krijgt kun je de as zelf er uit tikken zodat alleen de huls nog in het frame zit. Die kun je dan met een ijzerzaag weer voorzichtig doorzagen tot net op het schroefdraad van de bracketpot. Dan kun je de huls er meestal wel uit krijgen. Even schroefdraad opschonen met de juiste frees en klaar!

(Dus eigenlijk een beetje wat Kahuna zegt, maar ik weet dan dat het in de praktijk prima werkt!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

als het een stalen cup is zou ik zeggen kijk of er iemand is die er een grote moet zoals M16 op kan lassen, daarna draai je hem er waarschijnlijk zo uit . Normale BSA bracket rechterzijde is linkse draad en vv. Italiaanse bracket is twee keer rechtse draad
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Open deur misschien.
Je weet dat de rechterkant links schroefdraad is?!?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: ma 16 september 2019, 11:11 Als je de andere kant wel los krijgt kun je de as zelf er uit tikken zodat alleen de huls nog in het frame zit. Die kun je dan met een ijzerzaag weer voorzichtig doorzagen tot net op het schroefdraad van de bracketpot. Dan kun je de huls er meestal wel uit krijgen. Even schroefdraad opschonen met de juiste frees en klaar!

(Dus eigenlijk een beetje wat Kahuna zegt, maar ik weet dan dat het in de praktijk prima werkt!)
Ik ga met Lars mee, waaraan ik nog wil toevoegen om meerdere zaagsnedes te maken, zodat je de cup met een drevel/doorslag naar binnen kan tikken.

Persoonlijk zou ik een freesje gebruiken, dan is de "zaagsnede" wat breder en is het makkelijker te zien wanneer je bij het schroefdraad komt. Bijkomend voordeel is dat de cup ook makkelijker breekt en de ruimte heeft om langs het andere stuk te bewegen. Maar goed, dan moet je wel die spullen hebben en wat ervaring hebben.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Bedankt allemaal. Ja ik heb de tandjes de goede kant op afgebroken :-q
De non drive side losse kant is er uit.
Ga nu maar eens proberen de as er uit te krijgen. Dan even kijken of er wat te lassen valt. En anders moet ie op zijn kant onder de frees. Spullen zijn er ervaring met trapas niet met metaalbewerking wel.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je een freesbank ter beschikking hebt, kan je dat frame sowieso wel redden :-q
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Zelfs cartridge trapassen (BB-UNxx) kunnen vaak uit elkaar, ook al beweert de fabrikant van niet. Dat zaagt een stuk makkelijker.
Vorsprung durch Pedantik.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Kahuna matata schreef: ma 16 september 2019, 10:53 Hier is geen standaard procedure voor en als ik het zo lees kan dit wel eens einde oefening zijn voor je frame.

Beschadigd draad opschonen met een tap is geen probleem voor de betere LBS, maar de uitdaging is de bus eruit te krijgen.

Omdat je nu geen enkel stuk gereedschap meer kunt bevestigen lijkt “eruit slopen” de enige optie. Het enige wat ik dan voor me zie is het maken van inkepingen in de bus met een ijzerzaag. Op die manier kun je heel misschien de bus in 3 of 4 brokken eruit krijgen.

NB dit is een slechte manier met weinig kans op succes. Ik zou het je niet aanraden.

ALTERNATIEF: Heb je overwogen eenzelfde BB te bestellen, de bus erin te laten en een nieuwe cartridge erin te duwen?

Update: vierkante as, dan zit de cartridge mogelijk vast aan je driveside cup. Als dat zo is ben je screwed...
Zagen/slijpen/Dremelen zou ook mijn advies zijn.

Heb een tijd geleden een soortgelijke situatie gehad met een vastgeoxideerde Campagnolo trapas, de linker kant van deze:
Afbeelding.

Dat kan dus alleen met een grote steeksleutel (of dat was het enige wat ik voorhanden had) en die schiet er telkens af.

Enfin, zo ver mogelijk doorgezaagd met een ijzerzaag/Dremel, als de cup dan uiteindelijk door is verliest hij zijn stevigheid en kun je gaan peuteren met een tang. Opzich hoeft het geen ramp te zijn om een rechte zaagsnede te hebben haaks op het schroefdraad. Dat hadden de oude stalen 1" draad vorken ook altijd...

****edit***
Het is toevallig geen plastic as? Dan zou je voorzichtig kunnen verwarmen/smelten.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MJV schreef: ma 16 september 2019, 21:37Dat kan dus alleen met een grote steeksleutel (of dat was het enige wat ik voorhanden had) en die schiet er telkens af.
Dat is dan ook niet het juiste gereedschap voor zo’n klassieke trapas:

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Hallo, dit ligt allemaal al weer een poos op de werkbank maar na een paar pogingen krijg ik de as er niet eens uit. Laat staan dat ik de bus kan gaan slopen. Vraag is dus hoe krijg ik die as er uit. Er zit geen ring op zoals in dat filmpje iets terug en keihard rammen al geprobeerd. Lager is inmiddels wel het afdekkapje kwijt maar boren breken gelijk als je die daar tussen zet. Iemand een goede tip? Is persen een optie?
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat is vreemd... .

Doe eens een foto, want dit wordt wat vaag zo... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie