MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
PimXC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 11:45
Mijn mountainbike: Merida Big Nine NX

Inderdaad veel activiteit in BoZ. Vanavond daar de drie routes gedaan. Er worden enorme hoeveelheden zand verplaatst en alles ziet er anders uit. Ik ben benieuwd! 😉 👍🏽
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Vandaag met maatje vanaf Ossendrecht GPS route's aan het rijden geweest. We kwamen plots bij de groene route terecht. Wat een fantastisch stuk zeg! Genieten, absoluut. We zagen andere stukken in aanleg/afgesloten. Hopelijk komt er schot in de zaak, want wat is het schitterend om met de mountainbike daar te rijden :-q
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Voor zover nog niet duidelijk de motivatie voor deze nieuwe trails is:

De routes komen op plekken waar de natuur minder kwetsbaar is en mijden gebieden waar de natuur de recreatiedruk niet aankan. Op deze manier kunnen recreanten genieten in het gebied én beschermen we de natuur waar het nodig is. Op dit moment wordt er overal, dwars door het gebied gereden, daardoor staat de natuur onder druk. Ook neemt overlast tussen mountainbikers, wandelaars en ruiters toe. De huidige situatie is niet houdbaar. Daarom scheiden we de nieuwe mountainbikeroutes zoveel mogelijk van bestaande wandel- en ruiterroutes. Wandelaars kunnen gebruik maken van een zeer mooi aanbod aan wandelpaden in het Grenspark, voor ruiters zijn er gemarkeerde ruiterpaden. In de toekomst willen we ook de ruiterroutes nog uitbreiden, zo krijgen we een mooi aanbod voor iedere recreant.

Dus voortaan alleen binnen de lijntjes kleuren vriendjes! Grootste deel van het gebied is dan exclusief hondenuitlaat en wandelterrein. Ruiters mogen dan weer wel?? MTB geeft teveel overlast, dit duidelijk aangetoond. Ik moet ook zeker elk ritje wel 10 wandelaars aan de kant schelden en wat ruiters stijfvloeken, dus ja wel helemaal mee eens dit beleid. Absoluut terecht, ik ervaar ook veel overlast, op elk rondje moet ik vele MTB-ende tegenliggers ontwijken.

En waar we de natuur beschermen kappen we als beheerders ook lekker verder zoals aan het Helvex project. Prima werk en nog met EU subsidie ook.

Lang leve de natuurbeheerders! Of hoe kan je een probleem maken waar dat er niet is, tegelijk door de natuur nieuwe paden trekken en recreatiedruk vergroten.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Crapton schreef: vr 6 september 2019, 21:22 Voor zover nog niet duidelijk de motivatie voor deze nieuwe trails is:

De routes komen op plekken waar de natuur minder kwetsbaar is en mijden gebieden waar de natuur de recreatiedruk niet aankan. Op deze manier kunnen recreanten genieten in het gebied én beschermen we de natuur waar het nodig is. Op dit moment wordt er overal, dwars door het gebied gereden, daardoor staat de natuur onder druk. Ook neemt overlast tussen mountainbikers, wandelaars en ruiters toe. De huidige situatie is niet houdbaar. Daarom scheiden we de nieuwe mountainbikeroutes zoveel mogelijk van bestaande wandel- en ruiterroutes. Wandelaars kunnen gebruik maken van een zeer mooi aanbod aan wandelpaden in het Grenspark, voor ruiters zijn er gemarkeerde ruiterpaden. In de toekomst willen we ook de ruiterroutes nog uitbreiden, zo krijgen we een mooi aanbod voor iedere recreant.

Dus voortaan alleen binnen de lijntjes kleuren vriendjes! Grootste deel van het gebied is dan exclusief hondenuitlaat en wandelterrein. Ruiters mogen dan weer wel?? MTB geeft teveel overlast, dit duidelijk aangetoond. Ik moet ook zeker elk ritje wel 10 wandelaars aan de kant schelden en wat ruiters stijfvloeken, dus ja wel helemaal mee eens dit beleid. Absoluut terecht, ik ervaar ook veel overlast, op elk rondje moet ik vele MTB-ende tegenliggers ontwijken.

En waar we de natuur beschermen kappen we als beheerders ook lekker verder zoals aan het Helvex project. Prima werk en nog met EU subsidie ook.

Lang leve de natuurbeheerders! Of hoe kan je een probleem maken waar dat er niet is, tegelijk door de natuur nieuwe paden trekken en recreatiedruk vergroten.
En wat doe je bij de motorcrossers die overal doorheen crossen? Ga je daar achteraan racen en ze terecht wijzen? :lol:
hermanhoek@ziggo.nl
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 6 oktober 2019, 19:31

Op 5 oktober de groene en paarse route gereden. Groen is erg mooi aangelegd met veel flowy bochten. De klimmetje leveren mooie afdalingen op. Paars is nog niet af (zo lijkt het). Veel lof voor de bouwers van deze trails!
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Gisteren reed ik langs (!?) bij deze route's. Is er iemand die weet hoe het gaat met de vergunningen en vervolg van de werkzaamheden?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Helaas bewegen de ambtelijke molens traag, zeer traag...
Daarnaast heeft men extra informatie moeten aanleveren bij de provincie en staat alles nog steeds on hold.

De ploeg met vrijwilligers staat te trappelen om verder te mogen met het aanleggen en onderhoud, maar als we nu aan de gang gaan riskeren we boetes en zelfs het verspelen van de vergunning voor de routes. We blijven hoop houden dat de vergunningen eerdaags komen, liever vandaag nog dan morgen...

We kunnen dan aan het werk om de groene route weer de onderhoudsimpuls te geven die deze nodig heeft, en de paarse route af te werken en rijdbaar te maken. Zal hier en daar veel werk zijn, op sommige stukken heeft moeder natuur aardig haar best gedaan, op andere plekken zullen we het nodige aan hout moeten weghalen
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
johnnycammaro
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 oktober 2019, 23:21

Heeft iemand een gpx of een plaatje van de groene route? De info op de website van grenspark.be is erg karig.
Welk stuk van de paarse route is er nog niet gereed? zie plaatje Afbeelding
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

johnnycammaro schreef: za 12 oktober 2019, 23:26 Heeft iemand een gpx of een plaatje van de groene route? De info op de website van grenspark.be is erg karig.
Welk stuk van de paarse route is er nog niet gereed? zie plaatje Afbeelding
Dat de informatie karig is klopt, dit heeft te maken met de perikelen rondom de vergunningen. Op het kaartje kun je zien dat groen en paars voor een deel gebruik maken van hetzelfde stuk, dit is voor zover klaar en rijdbaar, net als de rest van de groene lus. Ook de bewijzering van de groene lus is voor zover compleet en rijdbaar.

Rijrichting van de groene lus is tegen de klok in, paars wordt straks met de klok mee gereden

De rest van de paarse lus is nog niet afgewerkt en her en der liggen er (helaas) bomen over de paarse route zodat deze als zodanig nog niet rijdbaar is, ook ontbreekt de bewijzering hiervan zodat het redelijk zoeken is als je hier in de omgeving niet bekent bent.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
johnnycammaro
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 oktober 2019, 23:21

Bedankt Petter,

Ja dat duurt zo nogal even met de overheid ertussen. Er is ook een parkoers, ik denk de Staartse duinen (het is in ieder geval met rood bewegwijzerd) die helemaal is afgesloten, is daar groot onderhoud, of hetzelfde verhaal?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Ook de route op de Staartse Duinen valt onder dezelfde vergunning, dus ook daar zijn we moeten stoppen met afwerken van de route in afwachting van de vergunning.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

petter schreef: ma 28 oktober 2019, 23:02 Ook de route op de Staartse Duinen valt onder dezelfde vergunning, dus ook daar zijn we moeten stoppen met afwerken van de route in afwachting van de vergunning.
Misschien moet je naar het gemeentehuis met een grote taart (ik wil wel meebetalen :lol: , waarschijnlijk wel meer bikers).
Het kan best wel eens helpen om met positieve insteek te informeren bij de overheid hoe het ervoor staat....
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Of we gaan met massa's mountainbikes traag over de weg richting een groot grasveld nabij bestuurlijke gebouwen. Schijnt te werken en mensen hebben er nog sympathie voor ook.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Bergbike schreef: di 29 oktober 2019, 12:54 Of we gaan met massa's mountainbikes traag over de weg richting een groot grasveld nabij bestuurlijke gebouwen. Schijnt te werken en mensen hebben er nog sympathie voor ook.
:winkie:
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Weinig nieuws over deze mooie routes te vinden. Even geleden zag ik een bericht op strava dat de rode route open zou zijn, maar dat is later weer aangepast.
Zijn de vergunningen bijna rond?
Hoop binnenkort dat de paarse route ook helemaal te rijden is, de stukjes die ik gezien heb zien er wel goed uit!
Plaats reactie