Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

corex schreef: vr 1 november 2019, 10:18 Wat ik uit de voorgaande discussies en opmerkingen mee krijg. Is dat de trailcrews in spagaat gaat tussen de uitersten: Mountainbiker in hart en nieren en uitvoerend beheerder onder curatele van de land eigenaar. Dus interessante elementen in het parcours houden of maken en het voldoen aan de eisen van de landeigenaar. Die behoud van bos en paden wil.
Veiligheid is hierin een verhaal apart. Omdat de sommige bikers hier niet mee om kunnen gaan. Lees : over hun grens gaan en zich zelf in gevaar brengen, door over hun grens te gaan.

In praktijk wordt een leuk wortelklimmetje onder geschept om de situatie niet meer te laten slijten. Na een paar maanden komt het uitdagende weer te voor schijn.
Ik ben nog steeds van mening dat "technische" elementen niet per definitie voor meer gevaar zorgen, duidelijk aangegeven en als optie in een route. Het liefst met een hoge "drempel" dus in begin gelijk duidelijk dat het lastig wordt.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

yo-eddy schreef: vr 1 november 2019, 10:35
corex schreef: vr 1 november 2019, 10:18 Wat ik uit de voorgaande discussies en opmerkingen mee krijg. Is dat de trailcrews in spagaat gaat tussen de uitersten: Mountainbiker in hart en nieren en uitvoerend beheerder onder curatele van de land eigenaar. Dus interessante elementen in het parcours houden of maken en het voldoen aan de eisen van de landeigenaar. Die behoud van bos en paden wil.
Veiligheid is hierin een verhaal apart. Omdat de sommige bikers hier niet mee om kunnen gaan. Lees : over hun grens gaan en zich zelf in gevaar brengen, door over hun grens te gaan.

In praktijk wordt een leuk wortelklimmetje onder geschept om de situatie niet meer te laten slijten. Na een paar maanden komt het uitdagende weer te voor schijn.
Ik ben nog steeds van mening dat "technische" elementen niet per definitie voor meer gevaar zorgen, duidelijk aangegeven en als optie in een route. Het liefst met een hoge "drempel" dus in begin gelijk duidelijk dat het lastig wordt.
Dat is een kwestie van 'willen' (zodra het vd terreineigenaar ook 'mag' natuurlijk).
Duidelijk bord bij de ingangen naar de betreffende trail, evt werken met een 'hekje'.
Bv zoiets maken als wat je in de Alpen ziet, als er ergens ook koeien los lopen: een hoge drempel die je op en af moet fietsen (spits rooster). Als je dan ook tussen 2 palen door moet, met een bord erboven, dan weet je dat je gewaarschuwd bent. Zo'n constructie kun je zelfs meenemen in argumentatie naar een terreineigenaar toe, om maar aan te geven hoe duidelijk rijders wel niet gewaarschuwd kunnen worden als je een dergelijk technische route toch aan zou mogen leggen.

Het blijft verder een beetje sneu, het zo moeten hebben over wat eventuele modderpoelen en blootliggende wortels... Zegt alles over de technische uitdaging die er (niet) te vinden is op de meeste Nl'se rondjes. En zolang die uitdaging achterwege blijft blijft het niveau van de 'gemiddelde' fietser dat natuurlijk ook.
De 'niet-gemiddelde' fietser (de fanatiekere MTB-er?) groeit doordat 'ie toch wat uitdaging zal opzoeken, naast de vaste routes, of desnoods richting grens/buitenland, waar de omgeving nou eenmaal van nature wat uitdagender is/wordt.

Terug naar de discussie dan maar weer over modder en verdwaalde wortels :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: vr 1 november 2019, 12:39
yo-eddy schreef: vr 1 november 2019, 10:35

Ik ben nog steeds van mening dat "technische" elementen niet per definitie voor meer gevaar zorgen, duidelijk aangegeven en als optie in een route. Het liefst met een hoge "drempel" dus in begin gelijk duidelijk dat het lastig wordt.
Dat is een kwestie van 'willen' (zodra het vd terreineigenaar ook 'mag' natuurlijk).
Duidelijk bord bij de ingangen naar de betreffende trail, evt werken met een 'hekje'.
Bv zoiets maken als wat je in de Alpen ziet, als er ergens ook koeien los lopen: een hoge drempel die je op en af moet fietsen (spits rooster). Als je dan ook tussen 2 palen door moet, met een bord erboven, dan weet je dat je gewaarschuwd bent. Zo'n constructie kun je zelfs meenemen in argumentatie naar een terreineigenaar toe, om maar aan te geven hoe duidelijk rijders wel niet gewaarschuwd kunnen worden als je een dergelijk technische route toch aan zou mogen leggen.

Het blijft verder een beetje sneu, het zo moeten hebben over wat eventuele modderpoelen en blootliggende wortels... Zegt alles over de technische uitdaging die er (niet) te vinden is op de meeste Nl'se rondjes. En zolang die uitdaging achterwege blijft blijft het niveau van de 'gemiddelde' fietser dat natuurlijk ook.
De 'niet-gemiddelde' fietser (de fanatiekere MTB-er?) groeit doordat 'ie toch wat uitdaging zal opzoeken, naast de vaste routes, of desnoods richting grens/buitenland, waar de omgeving nou eenmaal van nature wat uitdagender is/wordt.

Terug naar de discussie dan maar weer over modder en verdwaalde wortels :wink: .
Bij ons zijn de meeste wildrijders de mensen die op zoek zijn naar wat meer uitdaging, deze hou je dus binnenboord als je het in een route aanbiedt.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Bij ons zijn de meeste wildrijders de mensen die op zoek zijn naar wat meer uitdaging, deze hou je dus binnenboord als je het in een route aanbiedt.
Dat is een argument wat hout snijdt in een gesprek met terrein eigenaren!

Met het pragmatische gevolgvan keuze mogelijkheden, middels aangelegde by-passes voor de minder handige biker.

Op de UHR wordt dit al toegepast.
Doordat er een aantal mensen er heel hard aan trekken, de juiste contacten er aanwezig en ook nog de neuzen op grote lijnen de zelfde richting in wijzen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Een deel van het probleem is dat snelle Sjaak geen centimeter voor zich kijkt, niet anticipeert en helemaal over de pis is als hij over een niet met borden en slagboom aangekondigde drop van 10 cm op z'n plaat gaat. Natuurlijk heeft dit geen bal met techniek te maken, maar met hoe je tegen je sport aan kijkt. Zie ook de reacties op MTBroutes.nl. Mensen schrikken zich in Harderwijk volkomen verrot over een onaangekondigde drop(je!) en mailen direct de plaatselijke club om te zeuren.

De andere kant hiervan is dat als Sjaak z'n sleutelbeen of erger z'n rug of nek gebroken is, er iemand voor op moet draaien - da's weer dat stukje Nederlandse 'cultuur'. De beste man was 'gewoon' aan het fietsen, dus een ongeluk, zeker één waarbij ernstige schade voorkomt, roept de gelijk de aansprakelijkheidskwestie op. Je zou denken dat er een verschil is tussen werkelijke nalatigheid (een bruggetje dat veilig oogt maar feitelijk doorgerot is) en 'gezond verstand, want je bent aan het buitensporten op een pad dat onderhevig is aan weersinvloeden, erosie, bla bla bla....' Zo zien veel fietsers en hun verzekeraars dat duidelijk niet. Ergo: de terreineigenaren zijn grotendeels doodsbang dat iemand een dwarslaesie oploopt en ze tonnen moeten dokken - ook al is hier geen juridisch precedent voor.

Het frappante hier is natuurlijk dat je met dergelijke argumenten zowat alle A- en N-wegen in dit land dicht mag gooien, gegeven het aantal ernstige ongelukken en doden. Nog frappanter, en dat zie je heel duidelijk in de discussie hier al terug, is dat iedereen z'n eigen norm heeft over wat nou 'veilig' geacht kan worden. De drop aan het einde van de Sleen route, alsmede de northshore die er een stukje terug naast list, zijn velen malen riskanter (kans + effect) dan een lullig dropje in Harderwijk of een aantal wortels in de Ede route die recent verwijderd of omzeild zijn. Je kan bovendien makkelijk betogen dat de 90% flowtrail moderne routes helemaal niet veiliger zijn, omdat de snelheid er een stuk hoger ligt. De hele discussie lijkt mij eerder nog geleid door gezeur van gebruikers dan iets anders.

Tot slot (voor ik helemaal ga schuimbekken): Een Nederland-brede bescherming van eigenaren en trailcrews tegen schadeclaims is uiteindelijk wat er nodig is. Met de toename aan gebruikers en de toename aan werkelijk beheer en onderhoud van paden is de kans op een claim toegenomen én is er duidelijk aan te duiden wie de schuld in de schoenen geschoven kan worden.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het viel mij op dat er op Schoorl een aantal plekken ontstonden waar men aan de rand van de trail uitdagingen opzoekt, en dat er op een van die plekken nu planken voor gezet zijn om het tegen te gaan. Jammer dat het nodig is maar vangrails langs het parcours lijkt me ook niet de meest wenselijke manier om mensen wat trailrespect af te dwingen.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Oli4k schreef: vr 1 november 2019, 17:38 Het viel mij op dat er op Schoorl een aantal plekken ontstonden waar men aan de rand van de trail uitdagingen opzoekt, en dat er op een van die plekken nu planken voor gezet zijn om het tegen te gaan. Jammer dat het nodig is maar vangrails langs het parcours lijkt me ook niet de meest wenselijke manier om mensen wat trailrespect af te dwingen.
Volgens mij zijn die vangrails er voornamelijk voor om het zijwaarts wegzakken van de trail te voorkomen.
In de nieuwe route zijn deze ook op die manier toegepast.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

eRicW schreef: vr 1 november 2019, 16:03 Een deel van het probleem is dat snelle Sjaak geen centimeter voor zich kijkt, niet anticipeert en helemaal over de pis is als hij over een niet met borden en slagboom aangekondigde drop van 10 cm op z'n plaat gaat. Natuurlijk heeft dit geen bal met techniek te maken, maar met hoe je tegen je sport aan kijkt. Zie ook de reacties op MTBroutes.nl. Mensen schrikken zich in Harderwijk volkomen verrot over een onaangekondigde drop(je!) en mailen direct de plaatselijke club om te zeuren.

De andere kant hiervan is dat als Sjaak z'n sleutelbeen of erger z'n rug of nek gebroken is, er iemand voor op moet draaien - da's weer dat stukje Nederlandse 'cultuur'. De beste man was 'gewoon' aan het fietsen, dus een ongeluk, zeker één waarbij ernstige schade voorkomt, roept de gelijk de aansprakelijkheidskwestie op. Je zou denken dat er een verschil is tussen werkelijke nalatigheid (een bruggetje dat veilig oogt maar feitelijk doorgerot is) en 'gezond verstand, want je bent aan het buitensporten op een pad dat onderhevig is aan weersinvloeden, erosie, bla bla bla....' Zo zien veel fietsers en hun verzekeraars dat duidelijk niet. Ergo: de terreineigenaren zijn grotendeels doodsbang dat iemand een dwarslaesie oploopt en ze tonnen moeten dokken - ook al is hier geen juridisch precedent voor.

Het frappante hier is natuurlijk dat je met dergelijke argumenten zowat alle A- en N-wegen in dit land dicht mag gooien, gegeven het aantal ernstige ongelukken en doden. Nog frappanter, en dat zie je heel duidelijk in de discussie hier al terug, is dat iedereen z'n eigen norm heeft over wat nou 'veilig' geacht kan worden. De drop aan het einde van de Sleen route, alsmede de northshore die er een stukje terug naast list, zijn velen malen riskanter (kans + effect) dan een lullig dropje in Harderwijk of een aantal wortels in de Ede route die recent verwijderd of omzeild zijn. Je kan bovendien makkelijk betogen dat de 90% flowtrail moderne routes helemaal niet veiliger zijn, omdat de snelheid er een stuk hoger ligt. De hele discussie lijkt mij eerder nog geleid door gezeur van gebruikers dan iets anders.

Tot slot (voor ik helemaal ga schuimbekken): Een Nederland-brede bescherming van eigenaren en trailcrews tegen schadeclaims is uiteindelijk wat er nodig is. Met de toename aan gebruikers en de toename aan werkelijk beheer en onderhoud van paden is de kans op een claim toegenomen én is er duidelijk aan te duiden wie de schuld in de schoenen geschoven kan worden.
De ironie vh verhaal is natuurlijk wel dat hoe meer je routes oppoetst, hoe meer het de schuld is van eigenaar en onderhoud wanneer er iets misgaat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Daarbij zal geen enkele rechter of verzekeraar me gaan in een claim. "aanvaardbaar risico" heet dat geloof ik. Oftewel, als je gaat mtb-en aanvaard je dat je hard kan vallen.

Claimland Amerika heeft een paar van de moeilijkste en gevaarlijkste trails ter wereld, en die zijn bij mijn weten ook nog gewoon open.

Ik noemde dit eerder al koudwatervrees van de langeigenaren. Het zal een tijdje duren voordat die weg is, maar ik hou hoop. :D

Toevoeging: er heeft toch ooit eens iemand ernstig letsel opgelopen op de nu gesloten jumpline in Amerongen. Hoe is dat afgelopen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: za 2 november 2019, 08:54 Daarbij zal geen enkele rechter of verzekeraar me gaan in een claim. "aanvaardbaar risico" heet dat geloof ik. Oftewel, als je gaat mtb-en aanvaard je dat je hard kan vallen.

Claimland Amerika heeft een paar van de moeilijkste en gevaarlijkste trails ter wereld, en die zijn bij mijn weten ook nog gewoon open.

Ik noemde dit eerder al koudwatervrees van de langeigenaren. Het zal een tijdje duren voordat die weg is, maar ik hou hoop. :D

Toevoeging: er heeft toch ooit eens iemand ernstig letsel opgelopen op de nu gesloten jumpline in Amerongen. Hoe is dat afgelopen?
Ik denk dat er jaarlijks tientallen mensen (honderden) mensen (ernstig) letsel oplopen op MTB routes in Nederland, alleen in Schoorl rijdt bijna elk weekend de ambulance. Eigen ervaringen (als toeschouwer/hulpverlener) de afgelopen (30) jaar, meerdere gebroken sleutelbenen, meerdere hersenschuddingen, gebroken ribben, gebroken rug, gebroken nek, gebroken heup .... en nog mensen afgevoerd met "nekletsel".Lang niet allemaal prutsers op de MTB, soms ook gewoon goede bikers met pech. Helaas onderdeel van onze hobby.
Ken nog geen zaken van door een rechter gehonoreerde claims (gelukkig).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

yo-eddy schreef: za 2 november 2019, 09:28Helaas onderdeel van onze hobby.
... dat helaas niet door iedereen geaccepteerd wordt als "helaas onderdeel van" gezien wordt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als je een lidmaatschap hebt. Dan werk je met je vriendje in de sex industrie.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

38x10 schreef: za 2 november 2019, 08:54 Toevoeging: er heeft toch ooit eens iemand ernstig letsel opgelopen op de nu gesloten jumpline in Amerongen. Hoe is dat afgelopen?
Ik meen dat dat werkelijk onbekend is. Ik heb het ooit nog eens aan Bert gevraagd, maar die heeft nooit terugkoppeling gekregen en vanwege privacy mogen die gegevens ook door bijvoorbeeld de politie niet gegevens worden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: za 2 november 2019, 10:14 Als je een lidmaatschap hebt. Dan werk je met je vriendje in de sex industrie.
Je zit in ieder geval in het verkeerde topic, maar gezien je interesse waarschijnlijk zelfs op het verkeerde forum :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Je hebt gelijk verkeerde topic. Och ja nog vroeg. Scheef lezen en reageren heet dat
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie