Geometrie uitgelegd

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Vond dit erg informatief,
Voor beginners zoals ik, mocht deze link al ergens staan, verwijder ik m, maar nog niet gevonden

https://www.bikeexchange.nl/blog/geomet ... -uitgelegd
Laatst gewijzigd door Hayoowat op vr 1 november 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
freedom is a bike
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Een slack head tube heeft een minder scherpe hoek en stuurt iets trager, maar doet het beter aan lagere snelheden en is stabieler. Een steep head tube is meestal te vinden op prestatiegerichte racefietsen. Het stuurt vlotter en is bruikbaarder bij heel hoge snelheden. MTB's en cyclocrossfietsen hebben eerder een slacker head tube voor extra stabiliteit en beter sturen op tragere en technische stukken.

De lengte van de head tube bepaalt deels het comfort van de fiets, maar ook de aerodynamica van de renner. Een huis balhoofdbuis zorgt voor een aangenamere positie, maar is minder aero omdat je frontaal profiel groter wordt. Het omgekeerde geldt voor een korte.
Die snap ik niet.... dus eigenlijk zeggen ze hier dat je bij hogere snelheden beter een minder slacke geometrie kunt hebben?
Vandaar dat de downhill-race bikes ook zo slack zijn....
En als ik mijn geometrie minder slack maak, is mijn bike ineens veel soepeler met lage snelheden maar nerveuzer met hogere snelheden..... Denk dat ze hier een vergissing maken ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: do 31 oktober 2019, 21:22
Een slack head tube heeft een minder scherpe hoek en stuurt iets trager, maar doet het beter aan lagere snelheden en is stabieler. Een steep head tube is meestal te vinden op prestatiegerichte racefietsen. Het stuurt vlotter en is bruikbaarder bij heel hoge snelheden. MTB's en cyclocrossfietsen hebben eerder een slacker head tube voor extra stabiliteit en beter sturen op tragere en technische stukken.

De lengte van de head tube bepaalt deels het comfort van de fiets, maar ook de aerodynamica van de renner. Een huis balhoofdbuis zorgt voor een aangenamere positie, maar is minder aero omdat je frontaal profiel groter wordt. Het omgekeerde geldt voor een korte.
Die snap ik niet.... dus eigenlijk zeggen ze hier dat je bij hogere snelheden beter een minder slacke geometrie kunt hebben?
Vandaar dat de downhill-race bikes ook zo slack zijn....
En als ik mijn geometrie minder slack maak, is mijn bike ineens veel soepeler met lage snelheden maar nerveuzer met hogere snelheden..... Denk dat ze hier een vergissing maken ;)
Vergissing?

Blunder. Dom. Daarom zijn er zoveel 'horror verhalen' over wat wel en niet rijdbaar is wat onder andere geometrie betreft. Door dit soort 'technische' uitleg. Fake nieuws van de bovenste plank. :evil:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Met andere woorden, haal die link maar snel weer weg, want wat daar staat klopt gewoon niet. Zonder de rest van het verhaal gelezen te hebben kun je al zeggen dat dat hele artikel niet te vertrouwen is.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dit is ook wel een aardige (in het engels en beetje enduro-georienteerd): https://www.vitalmtb.com/features/Moder ... -Reach,841
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Onderstaande lijkt me niet handig...er zijn meer mensen die dit tegen kunnen komen en niet weten wat zin of onzin is....
Dan krijg je weer een ander inzicht

Bovenal vind ik het een waardevol topic, aangezien iedereen het begrip geometrie in de mond neemt, en je moet maar snappen wat degene bedoelt

Bovendien is bijvoorbeeld de vervolglink weer erg interessant
Flow&Co schreef: vr 1 november 2019, 10:45 Met andere woorden, haal die link maar snel weer weg, want wat daar staat klopt gewoon niet. Zonder de rest van het verhaal gelezen te hebben kun je al zeggen dat dat hele artikel niet te vertrouwen is.
freedom is a bike
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Slecht verhaal. Categorie de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het topic hoeft ook niet weg, alleen het artikel achter die link is twijfelachtig. Er staan een hoop waarheden in en alles klinkt logisch. Als je niet beter weet neem je dan ook de stukken die niet kloppen aan als waarheid.

Maar ik denk het ondertussen wel duidelijk is.
Plaats reactie