Offset achtervork Trek Top Fuel 9.8 2018? Niet dus (P2)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik ben een achterwiel aan het herstellen van een Trek Top Fuel 9.8 uit 2018.

De velg staat niet in het midden en ik vermoed dat de achtervork offset is (frame is niet bij mij). Ik heb me op het interweb suf lopen zoeken hoeveel deze offset is in mm. Daar kan ik niets over vinden.
Ik heb Trek een mail gestuurd, maar die geven aan zeker 5 werkdagen nodig te hebben om mails te beantwoorden. De klant wil natuurlijk sneller weer op de bike zitten.

Heeft iemand op het forum deze info beschikbaar? Ik wil voorkomen dat ik de velg netjes in het midden zet en deze dan in het frame uit het midden staat.

Alvast bedankt voor de hulp.

Ciao
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op za 9 november 2019, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik volg dit soort ontwikkelingen aardig, maar het staat me niet bij dat Trek ooit een fiets met offset frame gemaakt heeft.


Staat het wiel zo ver uit het midden dat je inderdaad vermoedt dat het frame offset is? Of heeft eerder iemand de spaken links en rechts gewoon op dezelfde spanning gezet?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: za 2 november 2019, 20:25 Ik volg dit soort ontwikkelingen aardig, maar het staat me niet bij dat Trek ooit een fiets met offset frame gemaakt heeft.
Ik had er ook nog nooit over gelezen of gezien bij Trek. Nu volg ik dat merk ook niet nauwlettend, maar bij dit soort innovaties wordt dat meestal wel breed uitgemeten.
Lars TB schreef: za 2 november 2019, 20:25 Staat het wiel zo ver uit het midden dat je inderdaad vermoedt dat het frame offset is? Of heeft eerder iemand de spaken links en rechts gewoon op dezelfde spanning gezet?
Zeker 2-3 mm. Toevallig had ik vorige week ook een achterwiel van een C'dale Trail. Die heeft zeker geen offset. Het leek alsof de spaken aan de drive side, die van nature een hogere spanning hadden, collectief meer spanning verloren hadden dan de non-drive side.

Wiel waar het over gaat is een carbon Bontrager Kovee, dus geen instap wielsetje. Spaken zijn volgens mij Sapim Race (zijn 1,8 in het midden). Nippels zijn met een borgmiddel (soort pro-lock). Anders ga ik even bij de eigenaar langst om het wiel even in het frame te zetten en met een digitale schuifmaat na meten. Dan weten we het zeker.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In mijn ervaring rekken Sapims meer en sneller dan DT. Dusss...
De driveside heeft daar meer last van door de hogere spanning, de velg verplaatst in de loop vd tijd naar links.
Is vrij algemeen, kijk masr eens naar het achterwiel van je voorganger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 november 2019, 22:19 In mijn ervaring rekken Sapims meer en sneller dan DT. Dusss...
De driveside heeft daar meer last van door de hogere spanning, de velg verplaatst in de loop vd tijd naar links.
Is vrij algemeen, kijk maar eens naar het achterwiel van je voorganger.
3 mm? Heb je de hele dag zitten drinken?


Maar om je avond op te vrolijken: ik heb hier nu een wiel staan met een gebroken spaak. Aan de kop (j-bend). Oorzaak geheel onduidelijk. Maar het zijn Sapims :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

3mm is bij Sapim geen probleem hoor :wink:

Ik lees je bericht nu pas, dus mijn hele dag kan niet meer stuk :lol:
Maak weer een beetje goed dat het hier stormt en ik dus niet kan fietsen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Bedankt voor de input.

Zal even voor de zekerheid nog bij de klant het wiel in het frame zetten en meten. Dan weten we het 100% zeker.

Met die zelfborgende nippels is het toch al lastig bijstellen, dus laten we het dan in 1 keer goed doen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan the Man schreef: zo 3 november 2019, 15:10 Bedankt voor de input.
Bedank je hem nu ook nog voor die nonsens? :roll: :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Trek kwam toch nog heel snel met een reactie:

"Nogmaals bedankt voor het contacten van de Trek Bikes Support. Een heldere vraag. Als het klopt dat u de Kovee Elite 23 wielen in uw fiets heeft dan hebben we te maken met een *Spaak offset van 3mm*. Succes verder en een fijne dag."

Dus die Sapims zijn toch niet zo slecht :winkie: :wink:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan the Man schreef: ma 4 november 2019, 11:54 Trek kwam toch nog heel snel met een reactie:

"Nogmaals bedankt voor het contacten van de Trek Bikes Support. Een heldere vraag. Als het klopt dat u de Kovee Elite 23 wielen in uw fiets heeft dan hebben we te maken met een *Spaak offset van 3mm*. Succes verder en een fijne dag."

Dus die Sapims zijn toch niet zo slecht :winkie: :wink:

Ciao,
Jan
Maar is de achtervork dan ook offset of geeft Trek nu toe dat ze die wielen gewoon uit het midden gespaakt hebben :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: ma 4 november 2019, 12:09
Jan the Man schreef: ma 4 november 2019, 11:54 Trek kwam toch nog heel snel met een reactie:

"Nogmaals bedankt voor het contacten van de Trek Bikes Support. Een heldere vraag. Als het klopt dat u de Kovee Elite 23 wielen in uw fiets heeft dan hebben we te maken met een *Spaak offset van 3mm*. Succes verder en een fijne dag."

Dus die Sapims zijn toch niet zo slecht :winkie: :wink:

Ciao,
Jan
Maar is de achtervork dan ook offset of geeft Trek nu toe dat ze die wielen gewoon uit het midden gespaakt hebben :~
Lijkt mij dat de achtervork dan ook 3mm de andere kant op staat. Kan me niet voorstellen dat ze me dan dit antwoord zouden sturen. Ik ga het zien als het wiel in het frame zit. Vooralsnog laat ik die 3mm offset er in zitten.

CIao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ze bedoelen dan de offset van de velg??
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

baron062 schreef: ma 4 november 2019, 13:14 Ze bedoelen dan de offset van de velg??
Dat is een goeie........zal het voor de zekerheid nog even vragen (en vanavond even kijken bij het wiel).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, ja, de velg is inderdaad offset bij Bontrager! Maar die mag niet uit het midden staan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: ma 4 november 2019, 16:11 Ah, ja, de velg is inderdaad offset bij Bontrager! Maar die mag niet uit het midden staan... .
Velg is inderdaad met een offset. Vanavond even kijken bij het frame of daar ook nog een offset in zit.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie