Jan the Man schreef: ↑za 2 november 2019, 22:22
CS645 schreef: ↑za 2 november 2019, 13:27
Wat vind jij van de verticale stijfheid van jouw velgen? Als ik de profielhoogte vergelijk met die van Ibis (18.3mm) dan zie ik dat de meeste hier voorgestelde velgen een stuk hoger zijn (25-30mm). Kan me zo voorstellen dat een lager profiel bijdraagt aan het kunnen meebewegen van de velg met het terrein.
Bijna alle carbonvelgen zijn wat hoger dan alu velgen. Zelf denk ik dat de band en druk in de band meer impact hebben op het meebewegen in het terrein dan het kale wiel. Het wiel wil je vooral stabiel bouwen zodat hij zijn vorm houdt. Bij een race wiel met 8 bar kan ik me wel voorstellen dat hoogte impact heeft op comfort/meebewegen. Sommige velgen zijn erg laag en breed zoals de Notubes Arch MK3 en de Rad15. Is ook maar net wat je mooi vind.
Ciao
Jan
Mensen die de oude Ibis carbon wielen hebben gehad (29mm profiel hoogte) en de nieuwe (18mm), geven aan dat de nieuwe veel comfortabeler zijn.
Wat ik me zo kan voorstellen is dat bij asymmetrisch velgen de spaakspanning meer gelijk is, dat betekent dat de laagste spaakspanning in het wiel ook hoger is en dat je wellicht ook meer marge hebt wat betreft het meegeven van de velg voordat dat problemen oplevert met spaken die los gaan. De Ibis velg heeft ook een erg grote offset (4mm), misschien dat dat helpt met het lage profiel.
Het is maar een theorie, ik ben geen wielbouwer, dus misschien is het asymetrische effect op de minimale spaakspanning wel verwaarloosbaar t.o.v.het effect op de spaak spanning van een velg die verticaal erg makkelijk meegeeft. Van de andere kant hoor ik weinig problemen met los zittende spaken van mensen die de nieuwe Ibis velgen gebruiken.
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat mijn asymetrische alu Ryde Edge26 velgen ook een erg laag profiel hebben (19.5mm), en dat ik daar nooit problemen heb gehad met los gaande spaken, ook niet na vele uren met de lift in de bergen. En dat terwijl er wel al een redelijke collectie deuken in het achterwiel zat (sindsdien ook maar besloten dat EXO banden toch echt onvoldoende zijn).
EDIT: De Thor carbon prodigy lijkt overigens over een te komen met de ASD933XC-GP van yishunbike:
https://www.yishunbike.com/29er-asd-asy ... s_p65.html